Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

Voor het actief aansturen van een lx mini speaker kloon, ga ik een 4 kanaals versterker bouwen gebruik makend van een dual lm1875 versterker
709039621562003740.jpg
Afmetingen b 123mm d 75mm

En een jlh 1969
961133092781241126.jpg
Afmetingen b 100mm d 75mm

Beide bordjes kunnen overweg met een transformator van AC 18V.

Ik dacht om een 4x 0-18Vac transformator in te zetten. Elk met een vermogen van rond de 120VA.
De lm1875 kan rechtstreeks aangesloten worden op 2 wikkelingen .
De jlh1969 links/rechts heeft elk wikkeling.

Zijn dit goede keuzes? Kan het anders/beter?

Welk filter ik moet gebruiken voor de jlh1969 ben ook nog niet uit.
Ook hier is enige hulp meer dan welkom.

Alles gaat in een kastje moeten passen met binnen afmetingen: b 358mm d 378mm h 100mm
-10464386421728363163.jpg
Een Emi filter, soft start en luidspreker bescherming ( voor jlh1969) moeten ook een plaatsje in de kast krijgen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

Niemand?

Wat is een goede voedingopbouw voor een 16-22ACV versterker
KlasA 10w (full range 4ohm) + 30w klas AB per kanaal (woofer 4ohm)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door ray5150 »

Enige tijd geleden heb ik met veel hulp van forumlid Pjotr een voedingsstabilisatie print voor een Audio&techniek SA20 klasse A versterker ontwikkeld.
viewtopic.php?p=2075323#p2075323
Metingen hieraan laten zien dat de brom onderdrukking een heel stuk beter is dan het standaard recept van gelijkrichter en elco.
Ik ga ervan uit dat het bij het JLH ontwerp (ik heb ooit de 1996 versie gebouwd) ook toepasbaar moet zijn.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

Bedankt Ray,

Lijkt me inderdaad wel wat
Wat ik niet direct terugvond is welke spanningsval je minimaal en maximaal hebt.
Ook hoeveel watt je verstookt.

De jhl heeft wel een enkele voeding nodig (plus en 0).

Heb je de gerbers nog (met aangepaste silk)?

Spijtig dat ik dit niet vroeger gezien had. Ben op terugreis van Thailand, had de print van hieruit kunnen laten maken. Shipping en transport zouden dan wat voordeliger uitvallen.

Zou ik de op de print aanwezige voeding van de lm1875 slopen en ook vervangen door deze?
Of is de voeding enkel geschikt voor klasse A versterker?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door 90000006 »

Ter overweging: Die JLH is maar een watt of 10 max dacht ik, ik denk dat je zwaar daar tekort aan gaat komen bij een LXmini. Ik neem aan dat je deze op de breedbander wilt zetten. Die breedbander valt door de dipoolopstelling af vanaf ongeveer 2,8kHz (bij een 3,5"" driver) met 6dB/oct, er is op de crossover frequentie dan zo'n 10 dB correctie nodig om de dipool afval recht te trekken. Hangt ook een beetje af van het rendement en formaat van je drivertje natuurlijk.
De TC9 die ik gebruik is 84dB/w/m, na correctie blijft daar effectief dus maar 74dB van over rond het crossover punt. Dan ga je met een 10 wattertje echt niet veel meer klaarmaken.

Ander dingetje: In het oorspronkelijke JLH ontwerp zit geen enkele regeling of begrenzing van de ruststroom, je zult dus flinke koelplaten moeten gebruiken om het thermisch een beetje in het gareel te houden.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

Versterker gaat idd dienst doen om een lxmini kloon aan te sturen.
Nu gaat die niet ingezet worden op feestjes, maar hoogste waarschijnlijk voor achtergrond muziek en TV.
Als die 80db-85db haalt is voldoende voor nu.
Op lange termijn ga ik waarschijnlijk wel een andere versterker gebruiken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door ray5150 »

bart Luyckx schreef: di 12 mar 2024, 6:11

Zou ik de op de print aanwezige voeding van de lm1875 slopen en ook vervangen door deze?
Of is de voeding enkel geschikt voor klasse A versterker?
Een klasse A versterker trekt een continu stroom, ongeacht het volume.
Bij een AB versterker is het stroomverloop veel dynamischer, parallel aan het muziek signaal.
en moet de versterker snel energie kunnen putten uit de elco's.
Daarom is zo'n stabilisator beter geschikt voor een klasse A versterker.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door ray5150 »

bart Luyckx schreef: di 12 mar 2024, 6:11

De jhl heeft wel een enkele voeding nodig (plus en 0).

Heb je de gerbers nog (met aangepaste silk)?

Spijtig dat ik dit niet vroeger gezien had. Ben op terugreis van Thailand, had de print van hieruit kunnen laten maken. Shipping en transport zouden dan wat voordeliger uitvallen.
Ah ja, dat is waar ook, dit gaat om de JLH 1969 versie, die draait op een asymmetrische spanning met een uitgangs elco.
Ik zou wel een halve versie kunnen produceren en je daarvan de gerbers geven, kun je zelf wat laten bakken bij de afhaal chinees.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef: di 12 mar 2024, 8:52
bart Luyckx schreef: di 12 mar 2024, 6:11

Zou ik de op de print aanwezige voeding van de lm1875 slopen en ook vervangen door deze?
Of is de voeding enkel geschikt voor klasse A versterker?
Een klasse A versterker trekt een continu stroom, ongeacht het volume.
Bij een AB versterker is het stroomverloop veel dynamischer, parallel aan het muziek signaal.
en moet de versterker snel energie kunnen putten uit de elco's.
Daarom is zo'n stabilisator beter geschikt voor een klasse A versterker.
Dacht ik al.
Ik weet niet of deze voeding een beetje overkill is.
Misschien is een CRC filter voldoende. :think:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef: di 12 mar 2024, 8:53


Ah ja, dat is waar ook, dit gaat om de JLH 1969 versie, die draait op een asymmetrische spanning met een uitgangs elco.
Ik zou wel een halve versie kunnen produceren en je daarvan de gerbers geven, kun je zelf wat laten bakken bij de afhaal chinees.
Hoe groot zou een halve versie zijn?
Hoeveel spanningsverlies heb je met deze voeding?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door ray5150 »

Afmetingen zouden ongeveer worden 5 x 11 cm.
Spanningsverlies is ongeveer een paar volt.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

Sinds gisterenmiddag terug in het land.

Nog last van jetlag en nog een hoop dingen te doen.
Telefoon is blijkbaar afgesloten (was nog van t werk) dus niet meer bereikbaar.
Gas werd aangepast van arm naar rijk. Gevolg, verwarmingsketel in storing en niet meer op te starten.
Auto moet dringend naar de control of een boete staat me te wachten.
Verder nog vele kleine dingen die wel wat tijd in beslag gaan nemen.

Nu alles toch al eens uitgepakt wat ik daar besteld had.
Behuizing is echt de moeite om vanuit Azië te bestellen.
Import tax in Thailand moeten betalen, maar toch 80-90% bespaard.

Daarnet de jhl1969 opgemeten.
Die zou 10 bij. 7,3 cm zijn.
IMG20240315075647.jpg
Is het mogelijk om de print grote aan te passen naar deze maat met ca 8mm vrij aan de zijkanten?(Voor gaatjes te boren voor de afstand bussen)
De behuizing heeft 4 koelribben van 19 bij 10cm en 5mm dikke rugplaat.
Is een koelrib voldoende voor 1 module van de jhl1969 en zijn voeding?

Ik dacht 2 koelribben te gebruiken voor de 2 jhl modules. En 1 voor de lm1875.

Dan heb ik er nog 1 vrij voor een toekomstige module om eventueel een 6 kanaals versterker te bouwen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

Ik sta op het punt om een aantal transformatoren aan te kopen.
Eentje van 7v 50VA voor een voeding van 5v voor Raspberry Pi4 (3A nodig) + DSP en AD/DA modules.

Nu nog transfos bepalen voor deze 4kanaals versterker.
Zowel de lm1875 als de jlh1969 zouden lekker werken bij 24-25v DC.

Het voorstel van Ray met Pjotr voedingsstabilisatie lijkt me wel wat voor de jlh1969.
(25V+2V)/1.414 = 19 a 20V ac.
120VA lijkt me voldoende voor 1 kanaal?

Voor de lm1875 (klasse AB) ben ik er nog niet uit.

Wat is hier mogelijk als voedingsstabilisatie?
Of is een transfo/brug/elco combo voldoende?

Iemand die me op weg kan zetten?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Hulp/advies bouw 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

De verschillende prints ingebouwd in de behuizing en al een voorlopig aangesloten.

Eerst de jhl1969 getest.
Voeding is 26v DC. Afgeregeld op 1,1A ruststroom en 13V DC midpoint.
Frequentie sweep toont lichte afval onder de 40hz en boven de 18khz. Daartussen mooi vlak en stabiel.
Square wave op 1khz is mooi rechthoekig (zit wel een piekje op maar die zit ook op het ingangssignaal.)

Goed al goed...
Maar eens een test-luidspreker aansluiten.
En hier loopt het mis.

50hz hum is sterk aanwezig (100mVpp)zonder ingangssignaal (en zonder ingang aansluiting). Sluit ik de ingang op de print kort dan is de hum verdwenen.
IMG20240724154103.jpg
De ingangssignaal kabels lopen langs de bovenzijde van de behuizing.
De speaker kabels langs de onderzijde.
Dit om ze zo ver mogelijk te scheiden.


Wat kan ik doen om die vervellende hum te verhelpen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door Henkjan »

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

Ik ben nog niet veel wijzer geworden na het doornemen van bovenvermeld document.

De jlh1969 vereist ook enkel een plus voeding en nul. Geen symmetrisch voeding.
De versterker is opgebouwd uit 2 individuele versterker bordjes voor linker en rechter kanaal.
Elk een eigen wikkeling op de transfo en een eigen voeding stabilisatie

De ingang van elk kanaal is intern volledig gesplitst, maar vanuit de bron is het grondsignaal wel gemeenschappelijk (3.5mm jack).

Ik had de interne signaaldraad eens in aluminiumfolie gewikkeld, maar brom blijkt gelijk.


Wat kan ik nog proberen of meten?
Bijlagen
Screenshot_2024-07-26-17-55-13-89_997c18bf9bb8bca59bf76741bf281961.jpg
IMG20240724154103.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door Shadow »

Hoe ligt de signaalaarde aan kast en dus de voedingsaarde? direct? of niet?
Ik doe dat met 100r/100nf parallel ertussen...geen brom
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

Ga ik eens proberen.

Dacht ook aan de schakeling van Elliot sound
Screenshot_2024-07-27-10-13-04-10_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door Shadow »

Een gelijkrichterblok kan ook zo idd.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

Ik geraak er niet wijs uit. :cry:

Versterker anders ingedeeld om bekabeling te verkorten van de ingangssignalen.
Getracht om met bovenvermelde schaking de storing weg te werken....maar helaas
..pindakaas...geen verbetering.

De LM1875 module werkt wel goed. Slechts lichte storing op de luidspreker die enkel hoorbaar is met je oor tegen het membraan aan. Dus die werkt wel goed.

De jhl1969 uitgebouwd, aangesloten op een 24v dc voeding en werkt zonder storingsruis.
Alle spanningen nagemeten op de transistoren en die zijn correct.

Alle contactpunten nog eens na-gesoldeerd voor de zekerheid.
Alles terug ingebouwd en....niks...zelfde als voorheen veel ruis.

Alles nog eens nagekeken maar zie niets fout.
Transfo heeft 2 uitgangskringen van 20Vac. 1 voor elke jhl1969.
Transfo uitgang is aangesloten op gelijkrichterbrug en capaciteitsmultiplier van Elliot soud-au.
p15_fig4.gif
Als ik de spanning meet tussen de aard aansluiting van de stroomblok en het chassis, dan met ik 5,5Vrms/50Hz met de versterker uitgeschakeld.
Schakel ik de versterker in dan stijgt deze spanning naar 72,5Vrms.

Ik weet niet of dat normaal is.
En indien niet, hoe ik het wegkrijg...
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door bart Luyckx »

Ik denk dat ik eruit ben. :yeah: :rock:

Toevallig raakte ik het aardingspunt aan van de stekkerblok en kreeg geleiding op de nul van de 26Vdc van de versterker.
De aarding was nogthans losgekoppeld zonder voedingskabel. :think:

Zoeken..zoeken.
Blijkbaar is er een connectie tussen aarding en signaalgrond in de laptop.
Meer bepaald de DisplayPort uitgang die verbonden was mijn extern scherm.
DisplayPort loskoppelen en het signaal was al veel zuiverder. Nog niet zoals bij de lm1875 maar alleszins veel beter. (Misschien is de gain lager in de LM1875)

Laptop aangesloten op mijn DSP ( die ga ik sowieso als bron) en verbonden met de versterker.
Totaal geen ruis hoorbaar. Doodstil. :rock:

Was me dat een irritant zoeken..bha.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp/advies voor voedingskeuze 4 kanaals versterker met lm1875 en jlh 1969

Bericht door democles »

=D> =D> =D> =D> =D> =D>
Mooi dat je het hebt gevonden!!!
Dit soort problemen zijn soms heel moeilijk te vinden.
Voor de volgende keer: altijd eerst proberen met verschillende bronnen,voordat je conclusies trekt.................
Plaats reactie