Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door John P »

Dubbel stereo of jouw eeste kleine serieproductie?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi John
Deze toestellen zijn bij mij ter reparatie aangeboden, ze zijn dus niet mijn eigendom.
De eigenaar gebruikt ze in de bridged functie waarmee elk toestel als een monoblok functioneert.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door ray5150 »

Die weerstanden zien er goed verbrand uit, daar is serieus iets mis gegaan.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

ray5150 schreef: za 02 mar 2024, 21:45
Die weerstanden zien er goed verbrand uit, daar is serieus iets mis gegaan.
Goedemorgen Ray.

Dat is een beetje een "kwaaltje" van deze toestellen, het exemplaar wat ik een stukje terug in dit topic heb gerepareerd had dat ook. Ik zeg "kwaaltje" tussen aanhalingstekens omdat het eigenlijk gezien de leeftijd van deze toestellen ook weer geen schande is dat er iets optreedt .
Maar dat gaat ook weer helemaal goed komen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

In de eerste instantie alles zoals gebruikelijk netjes gereinigd. Inmiddels zijn ook de onderdelen van onze Mouser vrienden binnen, dus kunnen we aan de gang.
We gaan deze toestellen weer helemaal netjes maken zodat de eigenaar er weer jarenlang plezier aan gaat beleven.

De mokers hangen binnen handbereik mocht het niets worden haha :rofl:

Uiteraard komt dit helemaal keurig netjes in orde :rock:
P_20240310_065348.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door dre »

Lekker bezig Olaf!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Kappa7 »

Ik ben zo jaloers op zo een opgeruimde werktafel.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door dre »

Ik zat ook vol verbazing te kijken. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door ds23man »

Op mijn werkplek kan je archeologisch onderzoek doen. :mrgreen: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door dre »

Bij varieert het per week. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door ds23man »

Dus je hebt om de week een aanval van schoonmaakwoede?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door dre »

Ik probeer het een beetje bij te houden:niet te doen! :lol:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

Ook in dit geval weer een aantal hele slechte elco's. Sommigen hadden zelfs helemaal geen capaciteit meer, dus revisie was wel op zijn plaats.
Inmiddels zijn de versterkers weer met de eigenaar mee naar huis, en dat is voor mij een mooi moment om met deze klus deze tak van werkzaamheden na 35 jaar tot een einde te laten komen.
Op mijn leeftijd worden de ogen toch wel merkbaar minder, dus het wordt steeds lastiger met kleine componenten en print baantjes. Er is niet genoeg licht aan te slepen om het nog goed te zien, en ik heb al zo veel licht op mijn werkplek. Dat maakt dit soort werkzaamheden op een gegeven moment vermoeiend en kan zelfs tot hoofdpijn leiden.

Na 35 jaar is het mooi geweest, ik ga me richten op andere dingen waar ik minder goede ogen voor nodig heb.

Er gaat dan ook een slotje op dit topic, ik ga geen nieuwe klussen aanpakken.

Nog een paar foto's ter afsluiting.
P_20240311_074609.jpg
P_20240311_084045.jpg
P_20240315_084904.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door douwebakker »

En jij bent pas 52.
Mijn ogen zijn helemaal nog niet zo slecht, maar ik krijg ook steeds meer problemen met kleine onderdelen. Zo heb ik ook steeds meer een hekel aan SMD componenten.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Barry2001 »

Ben 54, t/m 0201 geen enkel probleem. M.i. is het vaak onjuist gereedschap, ook in vergroting camera / loupe zijn veel goede betaalbare oplossingen tegenwoordig.

PS muv Marktplaats topics of ontsporingen zetten we geen topics op slot.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door ray5150 »

Het kan misschien wat vertekend zijn, maar op die foto van de werkbank staat het licht op je gereedschapsbord gericht.
Zou eerst eens 2 LED schijnwerpers links en rechts plaatsen, naar beneden op je werkbank gericht.
Overigens ben ik zelf 54, en al zo'n ruime 40 jaar voorzien van brillen die -7 zijn.
Fijn werk doe ik dan ook het beste zonder gewone bril, en met een leesbril van +2 ongeveer.
Maar goed licht is van levensbelang, daar helpt geen bril van 1000 euro tegen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door ds23man »

Mijn ogen zijn ook niet echt geweldig meer voor het echte priegelwerk maar dan pak ik gewoon de loupebril van mijn vriendin:

https://www.orascoptic.com/en-nl
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Muug »

Ha, goed dat ik weet dat je dat doet, ik heb nl. ook een dergelijke NAD eindversterker. :-D
edit: oeps, ik had niet gelezen dat de TS er eigenlijk mee gaat stoppen.
Laatst gewijzigd door Muug op wo 20 mar 2024, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door paulebappie »

Ook mijn ogen waren superslecht (62) maar ben nu aan het herstellen van een dubbele staaroperatie en het gaat al stukken beter!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Marp »

Olaf Analogue schreef: vr 15 mar 2024, 11:23
Na 35 jaar is het mooi geweest, ik ga me richten op andere dingen waar ik minder goede ogen voor nodig heb.

Er gaat dan ook een slotje op dit topic, ik ga geen nieuwe klussen aanpakken.
Dat is een lange tijd! Aangezien je al eerder stopte om voor jezelf te bouwen, kan ik me goed indenken dat je niet tot je pensioen wil doorgaan om de apparatuur van anderen te restaureren. In ruil voor dank heb je heel wat mensen geholpen en ons van leesplezier voorzien, terwijl het aanbod er niet kleiner op wordt. Als dat niet meer als hobby voelt, of als , om wat voor reden dan ook, het plezier minder wordt, is het gewoon tijd voor wat anders. Dat houdt het leuk.

Het is natuurlijk jammer om je restauratieverslagen te moeten missen, maar jou kennende zijn we nog lang niet van je af. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door hannesie »

paulebappie schreef: vr 15 mar 2024, 16:24
Ook mijn ogen waren superslecht (62) maar ben nu aan het herstellen van een dubbele staaroperatie en het gaat al stukken beter!
Dat heb ik dan ook gehad, en zonder bril ( links 0,0 rechts 0,5) voldoende voor het gewone wereldje, en als ik binnen ben de een "indoor bril" die gaat heel goed met schermwerk/PC en het lezen van de telefoon of tablet.


En met deze laatste is het nog wel eens dat ik hem pas in de auto afzet, oh ja dat moet nu niet meer.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Regenpak »

douwebakker schreef: vr 15 mar 2024, 12:27
Mijn ogen zijn helemaal nog niet zo slecht, maar ik krijg ook steeds meer problemen met kleine onderdelen. Zo heb ik ook steeds meer een hekel aan SMD componenten.
Ik niet. Ik ben er dol op. Ik heb een brilloep die ik op mijn montuur clip en dan de SMD's te lijf ga. Ding vergroot 4x, dat is voor mijn ogen de sweet spot. Verder heb ik een 8x vergrotende loeplamp maar dat is eigenlijk teveel. Voor SMD's niet bruikbaar. Verder een clip met +1 diopter zodat ik een opklikleesbril heb om het scherm van mijn lappie te kunnen bekijken.

Wat die NADs betreft, vind het erg raar dat die weerstanden zo verbrand zijn. Zoveel vermogen verstoken die toch niet?

Tjerk
Roger1605
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 05 okt 2025, 11:02

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Roger1605 »

Is er nog iemand in deze groep die een NAD C270 wil nakijken, zodat ie weer minimaal 10 jaar probleemloos voor luisterplezier kan zorgen?
Olaf is gestopt in 2024 lees ik..., maar ondertussen hoop ik nog altijd op een reactie van Olaf :)
vrgr
Roger
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik krijg de laatste tijd opvallend vaak berichtjes in mijn inbox van nieuw aangemelde leden of ik hun NAD versterkers wil herstellen, maar daar ga ik niet meer aan beginnen.
Mijn spaarzame vrije tijd wordt volledig geïnvesteerd aan mijn zelfbouw projecten.
Misschien dat een ander zich geroepen voelt, maar ik dus niet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Opnieuw een NAD ter reparatie (NAD C270)

Bericht door dre »

Prima keuze! :goedzo:
Plaats reactie