Hij was tegen mijn voorgaande NAD reparatie topics aangelopen, en zodoende mij benaderd.
De C270 in kwestie speelt niet meer, met het aanzetten van het toestel gaat deze direct weer uit.
We gaan op onderzoek uit, uiteraard zullen we zoals gebruikelijk weer een hoeveelheid condensatoren aan gaan treffen welke sterk in capaciteit terug zijn gelopen, maar ik dit geval zal er dus meer defect zijn dan alleen dat.
Sowieso worden alle elco's in het toestel vervangen voor nieuwe, en er komen nieuwe speaker relais in.
Zoals gebruikelijk zal ik het toestel eerst grondig reinigen, dat werkt gewoon een stuk prettiger. Hier op onderstaande foto zien er een aantal onderdelen er niet zo blij meer uit, daar is duidelijk iets niet helemaal goed gegaan, dit gaan we doormeten.
Ook staat deze elco staat ook bol, die had ook in zijn geheel geen capaciteit meer. De hoofd print ontdaan van van de defecte en onbetrouwbare onderdelen. De onderdelen in het paars waren defect en zijn dus vervangen, de onderdelen in het groen zijn preventief vervangen. Een zak met de verlopen elco's, defecte weerstanden en transistoren en de twee oude speaker relais. Het toestel is weer super schoon van binnen, alle nieuwe componenten zitten er netjes is, met degelijk en netjes soldeerwerk, mijn streven is altijd dat het niet zichtbaar is dat ik er in bezig ben geweest, anders dan dat het toestel weer schoon is en er mooie nieuwe glimmende onderdelen in zitten.
Uiteraard is het toestel weer geheel afgeregeld en uitgebreid getest (dat laatste vind ik nogal leuk om te doen
En uiteraard speelt hij weer de sterren van de hemel....
Het merendeel van de elco's waren 20 tot 50% in capaciteit afgenomen, er zaten er enkele tussen die gewoon helemaal geen capaciteit meer hadden, dit was dus wel hard nodig zo.