Daphile
Moderator: Beheerdersteam
Re: Daphile
Aha, dat had ik nog niet bekeken.
Maar vanmiddag voor €15,- een hele nette, bleek, pc gekocht en draait inmiddels ook al. Nas is nu direct goed gegaan. Luister er al naar hahaha... Ff kijken of rippen ook werkt zoals ik wil.
Maar vanmiddag voor €15,- een hele nette, bleek, pc gekocht en draait inmiddels ook al. Nas is nu direct goed gegaan. Luister er al naar hahaha... Ff kijken of rippen ook werkt zoals ik wil.
Laatst gewijzigd door TTS op di 27 feb 2024, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Daphile
Ja man, nette kast, en 2schijven, 1 Tb muziek en 1Tb backup. Voor vrijwel niets. SSD en DVD writer had ik nog. O ja, nog ff een WiFi kaartje er in frommelen. Heb ik ook nog liggen.
Inderdaad is Daphile te benaderen via het netwerk. Dat had ik nog helemaal niet gezien. Dat is wat ik nodig had/wilde bewerkstelligen. Nah, werkt ook dus. Rippen gaat ook als een tierelier.
Als nu nog Tidal intergratie zonder Squeezebox toestanden gaat werken..........
Inderdaad is Daphile te benaderen via het netwerk. Dat had ik nog helemaal niet gezien. Dat is wat ik nodig had/wilde bewerkstelligen. Nah, werkt ook dus. Rippen gaat ook als een tierelier.
Als nu nog Tidal intergratie zonder Squeezebox toestanden gaat werken..........
Re: Daphile
Leuk! Bedenk wel dat zo'n ouwetje dan wel niks kost maar wel een slokje meer stroom lust meestal dan een modernere. Ter indicatie mijn Daphile LMS servertje draait op een I5 7th gen met een 1TB NVMe reepje voor zowel Daphile als de muziek en incl WiFi ongeveer 7 watt. En dat met de huidige stroomprijs... Die staat in de werkplaats en voorziet daar gelijk ook in de muziek met Squeezeplayer, naast de rest van het huis uiteraard 
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 27 feb 2024, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Daphile
Dat is waar natuurlijk.
Ben in de ontdek-fase....
Dan is het prettig dat er resultaten zijn.
Een Intel NUC is ook niet zo duur.
Ome Alie heeft ook wel Mini PCtjes.
Maar ik moet nog ff uitvissen wat daar in zit/kan, aan storage.
2x NVME zou leuk zijn, voor backup doeleinden.
Nu draait er een NAS met OpenMediaVault op een Thin Client ( 2 USB schijven.. ).
Van dat ding wat ik net heb geinstalleerd heb ik in het bios wel alles op silent en low enz. gezet. Zo zunig mogelijk.
Maar hey, onze hobby mocht wat kosten...
Ben in de ontdek-fase....
Dan is het prettig dat er resultaten zijn.
Een Intel NUC is ook niet zo duur.
Ome Alie heeft ook wel Mini PCtjes.
Maar ik moet nog ff uitvissen wat daar in zit/kan, aan storage.
2x NVME zou leuk zijn, voor backup doeleinden.
Nu draait er een NAS met OpenMediaVault op een Thin Client ( 2 USB schijven.. ).
Van dat ding wat ik net heb geinstalleerd heb ik in het bios wel alles op silent en low enz. gezet. Zo zunig mogelijk.
Maar hey, onze hobby mocht wat kosten...
Re: Daphile
Ja beslist. Maar dat is op zich ook wel weer een leuk onderdeel van de ontdekkingsreis
Ik had ook de muziek eerst op de NAS staan maar met 2 HDD er in slokte die nog wel 22 - 27 watt. Terwijl hij voor thuisgebruik data helemaal niet hard en vaak hoeft te werken. Dus die kon toch maar beter in idle i.p.v. 24/7 wanneer niet nodig. Toen de NAS, waar ook LMS op draaide, aan vervanging toe was gelijk maar besloten om de muziek een eigen servertje te geven met Daphile.
Re: Daphile
Hier draait de nas alleen voor de dagelijkse backup van de Daphile pc en is een gesynchroniseerde schijf met de laptops hier in huis.
Puur backup van data dus.
Puur backup van data dus.
Re: Daphile
Op mijn server staan de schijven dan met NFS gedeeld, en worden dan ook door de Daphile PC gezien.
En dan kan ik dat ook doen met de ROON server die de NFS schijven ook ziet.
( NFS = Network File Server )
En dan kan ik dat ook doen met de ROON server die de NFS schijven ook ziet.
( NFS = Network File Server )
Re: Daphile
Als velen van jullie een mini pc, of een NUC of zo, gebruiken voor Daphile, hoe rippen jullie dan cd's? Of is dat geen 'dingetje'? Ik vind dat rippen zo makkelijk als maar kan en heb nog een verzameling te gaan. Dat gaat toch het best met een redelijk 'volwassen' pc(kast)?
Wat ik nu als daphile server heb geknutseld is best een joekel, zwaar kreng ook, maar vanwege headless en wifi kan ik het wel uit het zicht plaatsen. Ff kijken dan of de wifi nog stabiel blijft.
Ik ben wel benieuwd waarop jullie daphile draaiende hebben.
Ik kan natuurlijk nog een extra daphile/nuc of iets dergelijks/server inrichten en het apparaat wat ik nu heb louter inzetten als Ripper/backup.
Tot dusverre heb ik een Linux pc als zijnde htpc alleskunner in de woonkamer, ook voor gstreamer (foobar-zeg-maar), dus ja, er staat altijd al een pc aan voor flacjes/YouTube en computerzaken.
Heeft iemand zijn daphile server wellicht ook in dualboot met win, of liever linux?
Wat ik nu als daphile server heb geknutseld is best een joekel, zwaar kreng ook, maar vanwege headless en wifi kan ik het wel uit het zicht plaatsen. Ff kijken dan of de wifi nog stabiel blijft.
Ik ben wel benieuwd waarop jullie daphile draaiende hebben.
Ik kan natuurlijk nog een extra daphile/nuc of iets dergelijks/server inrichten en het apparaat wat ik nu heb louter inzetten als Ripper/backup.
Tot dusverre heb ik een Linux pc als zijnde htpc alleskunner in de woonkamer, ook voor gstreamer (foobar-zeg-maar), dus ja, er staat altijd al een pc aan voor flacjes/YouTube en computerzaken.
Heeft iemand zijn daphile server wellicht ook in dualboot met win, of liever linux?
Re: Daphile
Kun je toch altijd nog doen als je klaar bent met rippen
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 28 feb 2024, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Daphile
Ik heb meerdere dikke pc's in huis staan omdat dat mijn hobby naast audio is. Een van die pc's heb ik voorzien van een cd rom zodat ik in het zeldzame geval dat het nog voorkomt en cd kan rippen met DBpoweramp. Dat is het snelste en makkelijkste.
Morgen wordt er hier een Intel nuc bezorgd en het is de bedoeling dat daar Dalphile op komt te staan en uiteraard ook mijn complete muziek verzameling.
Morgen wordt er hier een Intel nuc bezorgd en het is de bedoeling dat daar Dalphile op komt te staan en uiteraard ook mijn complete muziek verzameling.
Re: Daphile
In principe hier ook. Maar het Daphile PC'je met LMS en Sueezeplayer draait nu al weer een tijdje probleemloos met WiFi via de router. Bedient daarbij diverse clients tegelijk in huis zonder hikken met zowel eigen muziek als radio en Qobuz vanaf het net. Denk dat de PC zelf ook wel puf genoeg moet hebben en verder niks anders te doen. Verbaast mij eigenlijk ook wel een beetje dat het goed gaat. Al zit er wel een fatsoenlijke WiFi spriet op het PC'tje i.p.v. de interne antenne.
Re: Daphile
Dank voor jullie input. Kan ik wat mee.
Re: Daphile
De chromecast werkt draadloos op de Daphile server.
Verder is alles wel vast beraad.
Het draait op een HP Elite Slice I7 en de processor belasting is dan met 3 radio streams aan 1%.
Ga ik Daphile ook gebruiken om PCM naar DSD te converteren dan zit de belasting op 50%.
daar is de i7 wel handig voor maar ook met de 7e generatie i5 deed deze het prima.
Verder is alles wel vast beraad.
Het draait op een HP Elite Slice I7 en de processor belasting is dan met 3 radio streams aan 1%.
Ga ik Daphile ook gebruiken om PCM naar DSD te converteren dan zit de belasting op 50%.
daar is de i7 wel handig voor maar ook met de 7e generatie i5 deed deze het prima.
Re: Daphile
Die zit in de hdmi ingang van de woonkamer versterker en kan vanuit Daphile gezien worden als lms endpoint.
Daarmee kan ik van uit dezelfde omgeving ook mijn muziek of radio naar de woonkamer sturen.
Zelfde opzet voor de badkamer maar daar ligt dan een telefoon met sqeezeplayer er op en word dan ook zichtbaar in je lijst met endpoints
Nadeel is wel dal alle gezinsleden daar gebruik van maken en ze nog wel eens de verkeerde player selecteren.
Daarmee kan ik van uit dezelfde omgeving ook mijn muziek of radio naar de woonkamer sturen.
Zelfde opzet voor de badkamer maar daar ligt dan een telefoon met sqeezeplayer er op en word dan ook zichtbaar in je lijst met endpoints
Nadeel is wel dal alle gezinsleden daar gebruik van maken en ze nog wel eens de verkeerde player selecteren.
Re: Daphile
Was eerder vanavond een cdtje aan het rippen en bij het laatste nr ging dat tergend traag. Leesproblemen denk ik. Uiteindelijk mislukte dat laatste, van 14, nummer.
Cd er uit, poetsen, cd terug er in, rippen.... En dan herkent Daphile mooi de cd weer en gaat vrolijk met alleen het eerder foute nummer verder. Ditmaal vlot en sloot de hele cd af. Kijk, dat werkt mooi.
Kun je eigenlijk niet ook 2 cd spelers tegelijk in1 pc laten rippen? Dat schuif ik er nog eentje in. Sata poorten in overvloed.
Cd er uit, poetsen, cd terug er in, rippen.... En dan herkent Daphile mooi de cd weer en gaat vrolijk met alleen het eerder foute nummer verder. Ditmaal vlot en sloot de hele cd af. Kijk, dat werkt mooi.
Kun je eigenlijk niet ook 2 cd spelers tegelijk in1 pc laten rippen? Dat schuif ik er nog eentje in. Sata poorten in overvloed.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Daphile
Ik heb vanmorgen Daphile op de Intel nuc geïnstalleerd, ik moet zeggen dat het tot nu toe allemaal werkt als een trein.
Het stond er heel snel op, en alles werkt qua benadering, ik ga er even een berg muziek op gooien en dan ga ik er verder mee spelen
Het stond er heel snel op, en alles werkt qua benadering, ik ga er even een berg muziek op gooien en dan ga ik er verder mee spelen
Re: Daphile
Leuk he, dat sommige dingen zo simpel kunnen zijn.Olaf Analogue schreef: ↑vr 01 mar 2024, 8:36Ik heb vanmorgen Daphile op de Intel nuc geïnstalleerd, ik moet zeggen dat het tot nu toe allemaal werkt als een trein.
Het stond er heel snel op, en alles werkt qua benadering, ik ga er even een berg muziek op gooien en dan ga ik er verder mee spelen
P_20240301_083531.jpg
Wel even in de bios de locale audio uit zetten.
Dan wordt Alsa niet geladen en klinkt het nog net iets beter.
Re: Daphile
Heb nog een oud Netboekje.... omgetoverd tot....
Was eigenlijk nergens goed meer voor, zelfs een lichte Linux versie was mehhh...
Maar nu kan het mooi standalone dienen als bron, bij b.v. een Forum luisterdag ( Breda?? )
USB dac er aan, (eind)versterker, spiekertjes en gaan...
Beetje een playlist voorbereiden en daar gaatie dan.. Wat een uitvinding, dat Daphile
Was eigenlijk nergens goed meer voor, zelfs een lichte Linux versie was mehhh...
Maar nu kan het mooi standalone dienen als bron, bij b.v. een Forum luisterdag ( Breda?? )
USB dac er aan, (eind)versterker, spiekertjes en gaan...
Beetje een playlist voorbereiden en daar gaatie dan.. Wat een uitvinding, dat Daphile
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Daphile
En dat is fijn, want de toegevoegde web-interface van Daphile staat niet toe dat ik tekst op het scherm selecteer om te kopiëren. Dan open ik gewoon even de oorspronkelijke web-interface op de gebruikelijke poort 9000, waarbij dat wel kan.
Zie http://je.daphile.server:9000/
Zie http://je.daphile.server:9000/
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Daphile
Al ik dit aanklik dan volgt de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden
