Volgens Doede heeft dat met de huiskamer te maken, in de grote ruimte was deze niet aanwezig. Douwe ervaarde thuis hetzelfde probleem bij die 200-300hz.
3 weg systeem bouwen(type Countach).
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Het midden komt wat meer open, wordt wat helderder, ik heb het idee dat de speakers nu wel klinken zoals het zou moeten.
Het is iig een wereld van verschil tijdens de bijeenkomst. klonk toen erg vlak. Bij de volgende meeting nog eens laten horen, kijken of dan het resultaat naar tevredenheid is. Maar ben toch blij dat ik toen de speakers had meegenomen, anders was ik nooit achter dit probleem gekomen. Ik kon jouw files niet openen omdat ik geen licentie heb.
Vroeg me nog wel af of ik ook de dB/v zichtbaar kan krijgen.
Het is iig een wereld van verschil tijdens de bijeenkomst. klonk toen erg vlak. Bij de volgende meeting nog eens laten horen, kijken of dan het resultaat naar tevredenheid is. Maar ben toch blij dat ik toen de speakers had meegenomen, anders was ik nooit achter dit probleem gekomen. Ik kon jouw files niet openen omdat ik geen licentie heb.
Vroeg me nog wel af of ik ook de dB/v zichtbaar kan krijgen.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Nog even wat het dipje in het laag betreft. Mijn vermoeden dat het de ruimte is ligt aan het feit, dat ik iets dergelijks ook had. Dab heb ik een meting direct aan de woofer gemaakt (1cm afstand) en daar was geen dip te zien. Mijn conclusie was dat het verschil dus alleen de ruimte kon zijn.
Dus als je wilt checken, kan je nog even die close up meting direct aan de woofer doen
Dus als je wilt checken, kan je nog even die close up meting direct aan de woofer doen
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik vond de woofer best wel heftig en heb deze een 2 db naar beneden gehaald en het hoog 3 db naar boven gehaald, hierdoor klinkt de speaker een stuk frisser en is het zware bas geluid gelukkig wat minder, volgend jaar met de meting nog maar eens kijken in Hengelo.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Klopt, maar het hoog liep behoorlijk af aan het eind, dus de lijn zal nu hopelijk weer recht zijn.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Peter, is dit naar aanleiding van de filter tweaks die ik je per mail had voorgeslagen ?
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Klopt Doede, dat werkte prima voor het hoog. En het laag was nog een optie van de ontwerper om het 1 db naar beneden te halen. Dat was de weerstand van 15 ohm die nog door 10 ohm vervangen kon worden.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Goed te horen Peter, en belangrijkste is, dat het bij jou thuis goed klinkt!
Re: 3 weg systeem bouwen
hihi hopelijk kun je deels van deze dingen uit besteden aan je machine binnenkortHenkjan schreef: ↑vr 12 mar 2021, 12:29alleen centreergat, de rest doet de frees. diepteaanslag instellen, frees aan, langzaam naar beneden en dan rondgaan.peterl schreef:Dank jullie dat is duidelijk, ga dit weekend even een test doen op een stukje om te kijken wat haalbaar is, en hoe het er uit ziet natuurlijk.
Boren jullie eerst een gat langs de rand waar je de frees in steekt, of duw je hem langzaam steeds iets verder naar onderen?
Ik heb net de 16mm frees er ingezet maar ik kom niet dieper dan 12mm, zit hier een te korte as aan?
Anders moet ik kijken of er langere assen zijn voor deze frezen, as is 8mm, en de totale lengte van de frees met as is 50mm
frees lengte is wel een ding, met wat dikker plaatmateriaal zit je al snel aan de grens wat de standaards freesjes kunnen. evt een langere frees kopen voor dit
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
ik heb een 20mm zwaluwstaartfrees besteld en die wil ik gebruiken om aan de binnenzijde de rand schuin weg te laten lopen, wel eerst even testen op iets lijkt me verstandig.
