3 weg systeem bouwen(type Countach).
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Dat is altijd makkelijk te zien aan de waardes van de componenten, woofers groot, tweeter klein, mid er tussenin.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik snap wel dat dat niet lekker klonk zoals het zat...
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik zou die C8 laten zitten, het ziet er uit alsof die voor impedantiecorrectie zorgt. Hij is afgestemd op 79 Hz, en dat is een geloofwaardige frequentie voor de rechter impedantiepiek van je reflexbox. Check ook even je mid en je tweeter secties, de dip die we zagen zat > 3 kHz, dus de aansluiting tussen mid en tweet lijkt me de eerste kandidaat om naar te kijken.
Ik heb nog geen tijd gehad om uitgebreid naar je metingen te kijken, maar hier alvast een plotje op de as waarop de dip goed te zien is.
Ik heb nog geen tijd gehad om uitgebreid naar je metingen te kijken, maar hier alvast een plotje op de as waarop de dip goed te zien is.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Die C8 zit er ook wel in maar zat in serie met de plus in het filter zoals die in het rood was geschakeld, zat dus helemaal verkeerd aangesloten Jurgen.timpert schreef: ↑zo 05 feb 2023, 22:12Ik zou die C8 laten zitten, het ziet er uit alsof die voor impedantiecorrectie zorgt. Hij is afgestemd op 79 Hz, en dat is een geloofwaardige frequentie voor de rechter impedantiepiek van je reflexbox. Check ook even je mid en je tweeter secties, de dip die we zagen zat > 3 kHz, dus de aansluiting tussen mid en tweet lijkt me de eerste kandidaat om naar te kijken.
Ik heb nog geen tijd gehad om uitgebreid naar je metingen te kijken, maar hier alvast een plotje op de as waarop de dip goed te zien is.c0d.png
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Heb je de tweeter in tegenfase (omgepoold) aangesloten?
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Dat hebben we omgedraaid bij Jurgen en toen veranderde de dip van 3khz naar 6 khz
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Omdat de highpass van de tweeter nogal complex is met die extra shelf, zou ik het eerst daarnaar kijken. Vooral naar R3 en de seriekring van C3, L3 en R5 die daaraan is parallelgeschakeld. R3 is trouwens 56 Ohm, een ongebruikelijke waarde. Let ook daarop.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik weet dat die weerstand er inzit, maar ga nogmaals in deze dagen het schema nalopen en de print om te zien of er nog een fout inzit.
Ik zit er aan te denken zelf een eenvoudige testbank te maken met ARTA met een meet microfoon, ik heb om versterkers te meten al arta met een goede externe geluidskaart EMU 404, wat heb ik nog meer allemaal nodig om deze sweep te meten, moet de microfoon bijv gecalibreerd zijn of maakt dat niet uit voor deze meting. is zo'n behringer ecm 8000 al te gebruiken?
https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Be ... bCEALw_wcB
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
De ECM is prima geschikt om je probleem op te sporen. In combinatie met je EMU kan je niet op absoluut niveau meten (als je de ingebouwde microfoonversterker gebruikt), maar dat is ook niet nodig als je wil kijken of de boel recht is. Als een van ons heen en weer rijdt om de meting opnieuw te doen kost dat al meer aan benzine dan die hele microfoon kost...
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Calibreren is aan te raden als je wat wil weten boven 3K. In het middengebied zijn ze allemaal gelijk.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Idealiter wel, maar in dit geval kan je ook zonder te kalibreren al kijken of je de dip onder controle hebt door een nulmeting te doen en dan te kijken wat je modificatie voor effect heeft. De dip bij 3,5 kHz is 14 dB diep, die ga je ook met een niet gekalibreerde microfoon prima zien.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Ko ... 007728-000
Top, dan ga ik die microfoon bestellen om dat te meten, neem aan dat een standaard en kabel ook wel handig is?
Top, dan ga ik die microfoon bestellen om dat te meten, neem aan dat een standaard en kabel ook wel handig is?
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Zeker, het goedkoopste statief volstaat. Niet meer dan een paar tientjes aan uitgeven.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Die ECM is inderdaad prima. Bij https://www.akulap.de/joomla/index.php ... iew/17/177 is een gecalibreerde versie te koop. Kost meer, maar deze leverancier heeft er dus wel vertrouwen in.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Je kan ook een calibratie map downloaden voor deze microfoon maar de vraag hoe betrouwbaar die is natuurlijk.markbakk schreef: ↑di 07 feb 2023, 22:23Die ECM is inderdaad prima. Bij https://www.akulap.de/joomla/index.php ... iew/17/177 is een gecalibreerde versie te koop. Kost meer, maar deze leverancier heeft er dus wel vertrouwen in.
Welk meet systeem gebruiken jullie? ik zie er 3 staan in de arta handleiding;
Figure 1.5 Dual channel measurement setup for acoustical measurements
Figure 1.7 Single channel measurement setup for acoustical measurements
Figure 1.8 Semi-dual channel measurement setup for acoustical measurements
En is er ook een nederlandse handleiding door iemand hier gemaakt?
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik gebruik dual channel omdat dat het nauwkeurigst is. Maar als je versterker (transistorversterker gebruiken!) en microfoonvoorversterker redelijk recht zijn dan werkt de single channel setup ook prima. De E-MU 0404 heeft een prima microfoonvoorversterker, dus dat komt wel goed.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Semi-dual channel is goed genoeg. Voor jouw check is single ook prima, je hoeft niet opnieuw het filter te ontwerpen.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Oke dus niet de buizenversterker gebruiken, waarom niet, frequentie bereik loopt van 15 tot 55khz.timpert schreef: ↑wo 08 feb 2023, 20:32Ik gebruik dual channel omdat dat het nauwkeurigst is. Maar als je versterker (transistorversterker gebruiken!) en microfoonvoorversterker redelijk recht zijn dan werkt de single channel setup ook prima. De E-MU 0404 heeft een prima microfoonvoorversterker, dus dat komt wel goed.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
De buizenversterker heeft een hogere inwendige weerstand dan een "gewone" transistorversterker. Omdat de impedantie van de luidspreker niet constant is, maar afhankelijk van de frequentie, wordt de spanning die op de luidspreker staat ook afhankelijk van de frequentie. Hoe hoger de inwendige weerstand van de versterker, hoe sterker het effect, en daarmee introduceer je een frequentieafhankelijke meetfout.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik heb eerst de meting gedaan bij een oud akai luidsprekertje om te zien wat de microfoon doet. Ik heb wel het idee dat als ik de mic ingang helemaal open (E-MU 0404) zet ik nog maar de halve uitsturing krijg in de groene balk. Nu kan ik de mic versterking inschakelen maar die doet niets extra.(dacht 48V). ligt dat aan dat ik een verkeerde stekker heb gebruikt?
Ik gebruik een kabel met een mono jack.https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/DA ... 003814-000
met de ecm 8000.
Probleem gevonden, ik moet wel een xlr kabel met aan beide zijde xlr gebruiken, anders heeft de microfoon geen versterking.
Ik gebruik een kabel met een mono jack.https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/DA ... 003814-000
met de ecm 8000.
Probleem gevonden, ik moet wel een xlr kabel met aan beide zijde xlr gebruiken, anders heeft de microfoon geen versterking.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Het hangt een beetje van de interface af, maar meestal hebben ze een combo XLR-T(R)S chassis. De microfoonversterker werkt alleen via de XLR, instrumenten moet je meestal aansluiten met een TS (mono) jack en de lijningang kan dan weer worden gebruikt met een TS of TRS jack, met de INST-schakelaar uitgeschakeld. Maar je had de oplossing al gevonden (je kunt sowieso beter voor XLR kiezen).
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik heb nu een test gedaan waarbij de woofer veel beter scoort dan voorheen, nu wacht ik op een deels nieuwe filterset(doede heeft die berekend) en dan ga ik kijken of het gat in de 3khz weg te krijgen is. hieronder mijn meting, ik weet niet of ik alles goed ingesteld heb staan. Ik had ook veel last van dreunen bij de lage woofer frequentie en heb er nu viablue ufo onder geplaatst en hij is nu iig losgekoppeld van de vloer en het dreunen is vrijwel helemaal weg.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Probleem opgelost, Doede had me een aangepast filter aangegeven die ik heb toegepast en de dip bij 3,5khz is helemaal weg. hierboven staat de oude situatie.
