3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Shadow schreef: do 02 mar 2023, 15:02
Mooi zeg! :goeie:
Dipje bij 300Hz ook nog aanpakken?
Volgens Doede heeft dat met de huiskamer te maken, in de grote ruimte was deze niet aanwezig. Douwe ervaarde thuis hetzelfde probleem bij die 200-300hz.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door timpert »

Maar hoe klinkt het nu?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Het midden komt wat meer open, wordt wat helderder, ik heb het idee dat de speakers nu wel klinken zoals het zou moeten.
Het is iig een wereld van verschil tijdens de bijeenkomst. klonk toen erg vlak. Bij de volgende meeting nog eens laten horen, kijken of dan het resultaat naar tevredenheid is. Maar ben toch blij dat ik toen de speakers had meegenomen, anders was ik nooit achter dit probleem gekomen. Ik kon jouw files niet openen omdat ik geen licentie heb. :wink:
Vroeg me nog wel af of ik ook de dB/v zichtbaar kan krijgen.
Gebruikersavatar
dddac
Berichten: 20
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 20:07
Locatie: Wiesbaden
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door dddac »

Nog even wat het dipje in het laag betreft. Mijn vermoeden dat het de ruimte is ligt aan het feit, dat ik iets dergelijks ook had. Dab heb ik een meting direct aan de woofer gemaakt (1cm afstand) en daar was geen dip te zien. Mijn conclusie was dat het verschil dus alleen de ruimte kon zijn.

Dus als je wilt checken, kan je nog even die close up meting direct aan de woofer doen
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Dank je, ga ik nog eens proberen
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Ik vond de woofer best wel heftig en heb deze een 2 db naar beneden gehaald en het hoog 3 db naar boven gehaald, hierdoor klinkt de speaker een stuk frisser en is het zware bas geluid gelukkig wat minder, volgend jaar met de meting nog maar eens kijken in Hengelo.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Shadow »

Dat is best een pittige aanpassing
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Klopt, maar het hoog liep behoorlijk af aan het eind, dus de lijn zal nu hopelijk weer recht zijn.
Gebruikersavatar
dddac
Berichten: 20
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 20:07
Locatie: Wiesbaden
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door dddac »

Peter, is dit naar aanleiding van de filter tweaks die ik je per mail had voorgeslagen ?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Klopt Doede, dat werkte prima voor het hoog. En het laag was nog een optie van de ontwerper om het 1 db naar beneden te halen. Dat was de weerstand van 15 ohm die nog door 10 ohm vervangen kon worden.
Gebruikersavatar
dddac
Berichten: 20
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 20:07
Locatie: Wiesbaden
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door dddac »

Goed te horen Peter, en belangrijkste is, dat het bij jou thuis goed klinkt!
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door WrineX »

Henkjan schreef: vr 12 mar 2021, 12:29
peterl schreef:
Dank jullie dat is duidelijk, ga dit weekend even een test doen op een stukje om te kijken wat haalbaar is, en hoe het er uit ziet natuurlijk.
Boren jullie eerst een gat langs de rand waar je de frees in steekt, of duw je hem langzaam steeds iets verder naar onderen?
Ik heb net de 16mm frees er ingezet maar ik kom niet dieper dan 12mm, zit hier een te korte as aan?
Anders moet ik kijken of er langere assen zijn voor deze frezen, as is 8mm, en de totale lengte van de frees met as is 50mm
alleen centreergat, de rest doet de frees. diepteaanslag instellen, frees aan, langzaam naar beneden en dan rondgaan.

frees lengte is wel een ding, met wat dikker plaatmateriaal zit je al snel aan de grens wat de standaards freesjes kunnen. evt een langere frees kopen voor dit
hihi hopelijk kun je deels van deze dingen uit besteden aan je machine binnenkort :) moeten echt als je tijd hebt dat ding aan de gang krijgen, is anders zonde van het geld ! moet wel zeggen vind het wonderlijk wat mensen kunnen met alleen een router !! en soms sneller en gemakkelijker. ik ben altijd bang om de speaker te verneuken als je na het in elkaar zetten nog even een randje in moet frezen voor de driver hehe.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

ik heb een 20mm zwaluwstaartfrees besteld en die wil ik gebruiken om aan de binnenzijde de rand schuin weg te laten lopen, wel eerst even testen op iets lijkt me verstandig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”