Rearspeakers met scanspeak Discovery

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

@Henkjan: Dat zou een optie zijn inderdaad.

20240217_093128.jpg
Ze hebben een nachtje staan rusten. Wat me opvalt is dat het niet overal hoogglans opdroogt. Mogelijk is de laklaag toch niet overal even dik. Op de foto misschien lastig te zien. Ik moet dus ff gaan kijken of ik als ik ga schuren dat het toch mooi egaal is.

@Kappa7: ik heb één keer lichte druipers. Kwam omdat de verf op het testplankje amper dekte, dus ik moest daar echt flink spuiten om wat kleur erop te krijgen. Op de speaker begon ik toen een gelijk was het op een rand wat teveel. Ik ga het proberen met een zo lucht mogelijke korrel glad te krijgen.

Qua weer zie ik voor morgen wel wat minder weer staan. Ik ga het even in de gaten houden. Wordt even plannen ivm met het testplankje en de houdbaarheid van de verf.

Als het schuren vanavond al zou gaan, dan kan ik ook dat testplankje doen en morgen blanke laag spuiten. Als ik het betere weer moet afwachten, dan pas dinsdag de visie laag, dus heb ik met tijd om te schuren en ga ik het testplankje paar later doen. Voor de rest ook nog even rekening houden met alle andere dingen die moeten gebeuren :)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Net de boel glad kunnen schuren. P1000 is inderdaad grof genoeg om zelfs wat hele lichte druipers weg te krijgen.

Voor
20240219_131213.jpg
Na
20240219_140414.jpg
Om echt te voorkomen dat ik weer door de laag heen ga heb ik de boel niet volledig ontsinaassappelt.( raar woord, maar jullie behoren me denk ik wel)

Handen jeuken nu om de eindlaag erop te doen. Voor morgen staat er meer wind. Alleen dat testplaatje wordt lastig...keuzes! O:)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

@Henkjan: testplaatje gedaan!
Expres plaatje opgehangen en gekeken wanneer ik druipers kreeg. Dit was zo rond de 10x over dezelfde plek heen achter elkaar.
20240219_152018.jpg
Nog eens goed naar het weer gekeken. Morgenochtend staat er minder wind als nu, is het ook iets warmer en droog. Morgenochtend aan de bak!

En dan hoop ik een keer zonder druipers te kunnen spuiten. Deze lak zet wel lekker vet op. Het plan is het volgende:
1. Nevellaag. 10-15min wachten
2. Volledig dekkende laag. 10-15min
3 en 4 idem als 2 tot de spuitbus leeg is.

[-o<
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Henkjan »

rodi schreef: ma 19 feb 2024, 15:28
Morgenochtend aan de bak!
:rock:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

20240220_111934.jpg
20240220_112006.jpg
20240220_112026.jpg
20240220_112052.jpg
Dat ging vlot. Ik ben bij dat ik mijn geduld gehouden heb. Testplaatje ziet er goed uit, heb ik ook weer mee gemaakt zodat ik daar het schuren en polijsten op kan proberen.
20240219_152018.jpg
Bij de derde laag was de spuitbus al wat leger, dus werkte deze alleen goed rechtop. Stoot ik net op een rand tegen de speaker. :roll:

Toen daar voorzichtig wat extra gespoten om de streep weer dicht te laten vloeien. Nu op de onderkant van één speaker 2 lichte druipers. Op de andere speaker zie ik er ook een. Laatste laag toch net wat te dik.
20240220_115745.jpg
20240220_115726.jpg
Maar ik heb bij eerdere lagen veel heftigere druipers ook weggekregen, dus het komt goed.

Ben dus toch tevreden, ze glimmen mooi, de "sinaasappel" valt nu al mee. Ik ben tenslotte nog maar een beginner met lak spuiten. Dit wordt mooi!!!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

De lak is hard! :)

Net een uurtje kunnen schuren met p1000. Een speaker bijna klaar. Nu even andere bezigheden, dus de ronding boven moet nog.

Before
20240223_140954.jpg
20240223_141055.jpg
After
20240223_161701.jpg
20240223_162124.jpg
Wat vragen, wie kan me helpen?
Het oppervlak is voor 99% dof, dus glad. Met p1000 tot volledig dof gaan of al overschakelen naar p2000?

Hierna dan ook nog P3000, 5000 en 7000? Of kan ik al eerder naar polijstmiddel overschakelen? Ik heb polijstkegels voor op de accutol, maar ook microvezeldoekjes met grof en fijn polijstmiddel
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Tweety »

Hoi Rodi,

Mij lukt het maar beperkt hier wat "te zijn" omdat we helaas gedwongen zijn ons nieuw koophuis (ongepland) helemaal te strippen en weer tot een bewoonbare situatie te verkrijgen. Gaat nogal wat vrije tijd in zitten en zijn we bepaald niet binnenkort vanaf....

Ik heb beperkt ervaring met wat je wilt doen. Verder is op afstand niet goed te zien of je genoeg laagdikte over hebt na schuren om ook door te schuren tot 100% in je dalen van het sinaasappel. Misschien als je die 99% weer in volledig hoogglans terug hebt dat je dan nog net de dalen in situaties van strijklicht ziet. Kortom, lijkt me even een keuze hoe perfectionistisch je wilt gaan.

Ik weet niet precies waar grof polijst middel "aansluit" op de Px000 series. Gezien je goed matte laag, lijkt me de weg naar hoogglans het rapst om na P1000 toch wel zeker eerst met P2000 te werken en ik verwacht dat P3000 en mogelijk P5000 vlotter werkt dan eerder te starten met polijstmiddel.

Ik weet ook niet of je de polijstmiddel ook evt met een polijstmachine kan gaan doen? Anders lijkt me eerst maar eens effect van de Px000 series maar na elke stap eens te beoordelen hoe het er voor staat en wanneer het zinvol gaat worden over te gaan naar polijsten. Neem trouwens aan dat je nat schuurt?

Succes in ieder geval.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

@Tweety: je maakt je nieuwsgierig wat er gebeurt is dat je je huis ongepland vorig niet stoppen. Maar kans groot dat de oorzaak helemaal niet leuk is, dus sterkte&succes!

Qua laagdikte: Er is 1 nevellaag en daarna 2 volle lagen op gegaan. Een volledige spuitbus van 400ml. Maar er zijn teveel factoren waarvan de uiteindelijke laagdikte afspeelt, dus dat is niet in te schatten. Zelf zou ik niet weten hoe ik dit kan zien zonder speciale apparatuur.
Het gevaar van er door heen gaan is er altijd, maar hoop ik nu echt te voorkomen.

Ik probeer toch wel bijna alle sinaasappel weg te krijgen. Op de bovenkant van het speakertje zijn er nu misschien een paar wat lichtere vlekjes nog te zien. Ik ga denk ik nu over naar p2000. Maar als het eenmaal glad is vind ik het lastig om te bepalen wanneer je nu het beste over kan schakelen. Van volledig glimmend naar bijna perfect dit kostte ongeveer 1 uur voor het eerste speakertje. Bij de volgende speaker ga ik iets grover beginnen. Op de randen gaat het sneller, dus alleen op de grote delen. Vooral die gebogen zijkanten van veel langzamer. Je hebt regelen minder contactvlak als op een plat stuk.

Dus ik blijf even bij het schuurpapier. Misschien dan ik op mijn testplankje de accutol met polijstkegels zet in te kijken hoe snel het gaat.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Kappa7 »

Je gaat al echt de goede kant op en je kan al proberen wat de commadant cleaner doet om het mooi glad te krijgen.
https://www.carclean.com/nl/commandant- ... 500gr.html
Met een licht vochtige pad verdelen en met een wollen pad uitpoetsen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Net even wat kunnen doen. Met p1000 99% van alle sinaasappel weggehaald. Daarna naar p2000,3000 en 5000. Op de achterkant een enkel klein plekje mogelijk net door de blanke laag heen, maar bijna niet zichtbaar. Dit was ook #2, de minst mooie.


Het einde komt inzicht. Ik kan zo hopelijk verder met #1.
Teaser met de onbehandelde en behandelde patiëntjes naast elkaar:
20240225_123916.jpg
20240225_123842.jpg
Vrouwlief vind zijdeglans mooier dan hoogglans denkt ze. Ik denk dat ik het eens ben, dus ga eerst de andere speaker nu netjes maken. Maakt de kans dat ik door de blanke laag heen ga ook weer kleiner :)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

20240227_162614.jpg
Klaar met polijsten! :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er keurig uit. =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Henkjan »

:goeie: erg fraai hoor. eer van je werk
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Ik ben er echt heel blij mee. 8)

20240227_204101.jpg
20240227_203317.jpg
Een speaker zit elektrisch aangesloten. Helaas nu tijd voor andere zaken. Volgende keer kijken of er geluid uit komt voordat de boel dicht gaat en ik al het demping materiaal erin doe. :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door pappaleo »

Netjes :goedzo:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Douwe84 »

Ziet er mooi uit!
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door Tweety »

Wow wat een schitterend resultaat. :yeah:

En nou nog even hopen dat geluidskwaliteit daar bij gaat aansluiten.. \:D/
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Rearspeakers met scanspeak Discovery

Bericht door rodi »

Ze zijn af! :D
20240302_211015.jpg
20240302_201213.jpg
20240302_201141.jpg
20240302_190312.jpg
Zoals je ziet staan ze nu even in mijn werkkamer/studiootje. Daar wil ik ze gaan gebruiken om wat ideeën te testen.

Hoe klinkt het?
Tsja altijd lastig om geluid te omschrijven, maar ik hoor geen gekke dingen. En er komt nog best wat laag uit, dit valt echt niet tegen voor hoe schattig klein ze zijn. En met dat nummers van Horikawa komen de ruimtelijke effecten er lekker uit. Voorlopig tevreden, zeker voor waarvoor ze gebruikt gaan worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”