Cheap Trick 193

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Cheap Trick 193

Bericht door mtb »

Ik heb de CT-193 bekeken:
CT-193.PNG
De bashoorn zorgt voor extra laag tussen 35Hz en 80Hz en het sperfilter dempt rond ca.2kHz de middentonen voor een vlakkere frequentie-respons.
Je kan flink besparen, als je alleen de drivers SPH-60X of de goedkopere WS-13E koopt.
Je kan zonder sperfilter met je toonregeling voor die paar dB, als je dat nodig vindt.
Het hout kan je zelf (laten) zagen, zie:
Bijlagen
CT-193.pdf
(1.76 MiB) 97 keer gedownload
CT-193-NL.txt
(3.63 KiB) 45 keer gedownload
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Cheap Trick 193

Bericht door Walt »

Dat is geen bashoorn, maar een reflex poort met een flare. Een echte bashoorn die tot 30Hz werkzaam is, is een paar meter lang en gauw een kuub in volume…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cheap Trick 193

Bericht door Pjotr »

Ik heb de SPH-60x beluisterd. Ik had er een paar imitatie Auratone's mee gemaakt. Als je van een papieren geluid met weinig resolutie houdt, helemaal top :rock:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Cheap Trick 193

Bericht door mtb »

Ik heb 'm gesimuleerd met de WS-13E en een gewone baspoort en dat komt aardig overeen:
WS13E-8.png
Linksboven met sperfilter, het scheelt in verhouding maar weinig (zo'n -5dB @ 2kHz) en verziekt voornamelijk het impedantie-verloop!
De SPH-60X met zelfbouw-poort presteert beter in het laag en is vlakker in het hoog, dus de meerprijs/moeite waard.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cheap Trick 193

Bericht door Henkjan »

5dB @2kHz is niet weinig

btw: ken je deze: viewtopic.php?p=1575794
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cheap Trick 193

Bericht door Pjotr »

Die sperkring is echt wel nodig om die SPH-60 nog een beetje fatsoenlijk te laten klinken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Cheap Trick 193

Bericht door richard »

Pjotr schreef: di 06 feb 2024, 18:29
Die sperkring is echt wel nodig om die SPH-60 nog een beetje fatsoenlijk te laten klinken.
Geldt eigenlijk wel voor de meeste breedbanders. De waarden van zo'n ding zijn meestal vergelijkbaar.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Cheap Trick 193

Bericht door OWC »

Elke speaker heeft bafflestep compensatie nodig, dus ook breedbanders.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cheap Trick 193

Bericht door Pjotr »

Mwah, ik had dat er niet in zitten maar zonder die sperkring in het middengebied klinkt ie gewoon naar karton.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cheap Trick 193

Bericht door beijert »

Tja, als het ontwerp ruk is, dan klinkt het ook zo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cheap Trick 193

Bericht door Pjotr »

Dat valt ook wel mee. Maar meer dan een gemiddeld radio ding is het niet. Is nog steeds na al die jaren te koop en hij is ook niet goedkoop voor wat hij biedt eigenlijk.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cheap Trick 193

Bericht door beijert »

Wanneer je hem zomaar in een kast drukt geef je het natuurlijk geen kans.

Die prijs mag zeker gevierendeeld worden.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Cheap Trick 193

Bericht door mtb »

Het kan goedkoper met de FRS8 in dezelfde kast zonder filter:
CT8.png
Hij is vlakker, ook t.o.v. (zie onder) Cyburgs' Needle.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cheap Trick 193

Bericht door Henkjan »

in room vs anechoic......
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cheap Trick 193

Bericht door wouter »

Beetje apart dit, het gaat m.i. echt nergens meer over nu.

Een FRS in een kastje van dat formaat? Dan pak je toch een Tangband W3-2141 zonder filter of een Markaudio. De FRS is echt niet voor serieuze muziek de beste keuze en dit kastje is ontworpen voor de fullrange in je starttopic. Een low budget midwoofer zoals de WS13 is dan weer heel bijzonder om als fullrange in te zetten - was het de bedoeling er een 2weg mee te maken of als speakers voor slechthorenden ofzo?

Als je graag goedkoop wil zijn er nog wel andere opties, maar een ongefilterde frs8 is wat dat betreft vrijwel niet te verslaan in kosten. Echter, het bouwen en netjes maken van een kastje is dan een veelvoud van het speakertje - geef 2 tientjes meer uit en het kan wat worden - just my 2 cts
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Cheap Trick 193

Bericht door richard »

wouter schreef: wo 14 feb 2024, 18:58
een Tangband W3-2141
Is toch ook veel te klein?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cheap Trick 193

Bericht door wouter »

Wat mtb in de opening aangeeft is dat je de BSC ook elders kan doen, zoals met een softwarematige EQ in de pc (als dit je bron is)

En da's geheel juist, ik heb een paar bordjes van Wondom en daarmee kun je de boel veel beter krijgen dan passief en heb je meteen ook een versterker.

Groter dan 3" is voor mij vragen om problemen met hoogweergave of je hebt een grote luisterafstand nodig.

Een frs8 zou ik zelf nooit kiezen, wel gehad en nog liggen.
Veel lol mee gehad in een Buschhorn maar het topic begon bij een groter kastje en daarna... Liet ik me ook even gaan :-)

De Visaton B80 kan ik ook niet naar luisteren trouwens... Meer haat dan liefde
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cheap Trick 193

Bericht door Pjotr »

Voor kleine breedbandertjes die ook laag gaan kom je meer uit bij Dayton zoals de RS100 b.v. Al frist die ook wel lekker op met een goede tweeter. Die SPH-60X is w.m.b. toch wel achterhaald. Meer een icoon van een voorbije tijd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”