Cheap Trick 193
Moderator: Beheerdersteam
Cheap Trick 193
Ik heb de CT-193 bekeken:
De bashoorn zorgt voor extra laag tussen 35Hz en 80Hz en het sperfilter dempt rond ca.2kHz de middentonen voor een vlakkere frequentie-respons.
Je kan flink besparen, als je alleen de drivers SPH-60X of de goedkopere WS-13E koopt.
Je kan zonder sperfilter met je toonregeling voor die paar dB, als je dat nodig vindt.
Het hout kan je zelf (laten) zagen, zie:
Je kan flink besparen, als je alleen de drivers SPH-60X of de goedkopere WS-13E koopt.
Je kan zonder sperfilter met je toonregeling voor die paar dB, als je dat nodig vindt.
Het hout kan je zelf (laten) zagen, zie:
- Bijlagen
-
- CT-193.pdf
- (1.76 MiB) 97 keer gedownload
-
- CT-193-NL.txt
- (3.63 KiB) 45 keer gedownload
Re: Cheap Trick 193
Dat is geen bashoorn, maar een reflex poort met een flare. Een echte bashoorn die tot 30Hz werkzaam is, is een paar meter lang en gauw een kuub in volume…
Re: Cheap Trick 193
Ik heb de SPH-60x beluisterd. Ik had er een paar imitatie Auratone's mee gemaakt. Als je van een papieren geluid met weinig resolutie houdt, helemaal top 
Re: Cheap Trick 193
Ik heb 'm gesimuleerd met de WS-13E en een gewone baspoort en dat komt aardig overeen:
Linksboven met sperfilter, het scheelt in verhouding maar weinig (zo'n -5dB @ 2kHz) en verziekt voornamelijk het impedantie-verloop!
De SPH-60X met zelfbouw-poort presteert beter in het laag en is vlakker in het hoog, dus de meerprijs/moeite waard.
De SPH-60X met zelfbouw-poort presteert beter in het laag en is vlakker in het hoog, dus de meerprijs/moeite waard.
Re: Cheap Trick 193
Die sperkring is echt wel nodig om die SPH-60 nog een beetje fatsoenlijk te laten klinken.
Re: Cheap Trick 193
Mwah, ik had dat er niet in zitten maar zonder die sperkring in het middengebied klinkt ie gewoon naar karton.
Re: Cheap Trick 193
Dat valt ook wel mee. Maar meer dan een gemiddeld radio ding is het niet. Is nog steeds na al die jaren te koop en hij is ook niet goedkoop voor wat hij biedt eigenlijk.
Re: Cheap Trick 193
Wanneer je hem zomaar in een kast drukt geef je het natuurlijk geen kans.
Die prijs mag zeker gevierendeeld worden.
Die prijs mag zeker gevierendeeld worden.
Re: Cheap Trick 193
Het kan goedkoper met de FRS8 in dezelfde kast zonder filter:
Hij is vlakker, ook t.o.v. (zie onder) Cyburgs' Needle.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cheap Trick 193
Beetje apart dit, het gaat m.i. echt nergens meer over nu.
Een FRS in een kastje van dat formaat? Dan pak je toch een Tangband W3-2141 zonder filter of een Markaudio. De FRS is echt niet voor serieuze muziek de beste keuze en dit kastje is ontworpen voor de fullrange in je starttopic. Een low budget midwoofer zoals de WS13 is dan weer heel bijzonder om als fullrange in te zetten - was het de bedoeling er een 2weg mee te maken of als speakers voor slechthorenden ofzo?
Als je graag goedkoop wil zijn er nog wel andere opties, maar een ongefilterde frs8 is wat dat betreft vrijwel niet te verslaan in kosten. Echter, het bouwen en netjes maken van een kastje is dan een veelvoud van het speakertje - geef 2 tientjes meer uit en het kan wat worden - just my 2 cts
Een FRS in een kastje van dat formaat? Dan pak je toch een Tangband W3-2141 zonder filter of een Markaudio. De FRS is echt niet voor serieuze muziek de beste keuze en dit kastje is ontworpen voor de fullrange in je starttopic. Een low budget midwoofer zoals de WS13 is dan weer heel bijzonder om als fullrange in te zetten - was het de bedoeling er een 2weg mee te maken of als speakers voor slechthorenden ofzo?
Als je graag goedkoop wil zijn er nog wel andere opties, maar een ongefilterde frs8 is wat dat betreft vrijwel niet te verslaan in kosten. Echter, het bouwen en netjes maken van een kastje is dan een veelvoud van het speakertje - geef 2 tientjes meer uit en het kan wat worden - just my 2 cts
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cheap Trick 193
Wat mtb in de opening aangeeft is dat je de BSC ook elders kan doen, zoals met een softwarematige EQ in de pc (als dit je bron is)
En da's geheel juist, ik heb een paar bordjes van Wondom en daarmee kun je de boel veel beter krijgen dan passief en heb je meteen ook een versterker.
Groter dan 3" is voor mij vragen om problemen met hoogweergave of je hebt een grote luisterafstand nodig.
Een frs8 zou ik zelf nooit kiezen, wel gehad en nog liggen.
Veel lol mee gehad in een Buschhorn maar het topic begon bij een groter kastje en daarna... Liet ik me ook even gaan
De Visaton B80 kan ik ook niet naar luisteren trouwens... Meer haat dan liefde
En da's geheel juist, ik heb een paar bordjes van Wondom en daarmee kun je de boel veel beter krijgen dan passief en heb je meteen ook een versterker.
Groter dan 3" is voor mij vragen om problemen met hoogweergave of je hebt een grote luisterafstand nodig.
Een frs8 zou ik zelf nooit kiezen, wel gehad en nog liggen.
Veel lol mee gehad in een Buschhorn maar het topic begon bij een groter kastje en daarna... Liet ik me ook even gaan
De Visaton B80 kan ik ook niet naar luisteren trouwens... Meer haat dan liefde
Re: Cheap Trick 193
Voor kleine breedbandertjes die ook laag gaan kom je meer uit bij Dayton zoals de RS100 b.v. Al frist die ook wel lekker op met een goede tweeter. Die SPH-60X is w.m.b. toch wel achterhaald. Meer een icoon van een voorbije tijd.
