Stofafzuiging in de werkplaats

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door ray5150 »

Ik heb dus zo'n bouwstofzuiger in de schuur staan, een gebruikte Festo CTL Mini. ( viewtopic.php?p=1892191#p1892191 )
Doet het verder nog steeds goed, ondanks dat ie al op leeftijd is. fijn apparaat
Puntje is dat ik hem haast nergens op kan aansluiten.
Alleen op vlakschuurmachine, en dan moet ik het mondstuk van de slang afhalen, en met een tyrap vastzetten
Er begint hier steeds meer elektrisch gereedschap en machines te komen, en ieder apparaat heeft zijn eigen maat stofafzuig aansluiting...

Nu vraag ik mij af of er niet zoiets als een universele aansluit set is, met een aantal adapters in verschillende diameters.
Of word het toch weer hobbyen en moet ik met stukjes grijze PVC buis, en grijze tape aan de slag gaan ?
Hoe lossen jullie dat op ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door pappaleo »

Ik heb allemaal gereedschap met dezelfde maat stofafzuiging. Ik let er eigenlijk niet op bij aanschaf, maar het bleek achteraf allemaal gelijk.

Ik heb een bosch stofzuiger met een taps toelopend rubberen mondstuk dat precies in de gereedschapsaansluitingen past.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef: zo 04 feb 2024, 13:20
een taps toelopend rubberen mondstuk
zoiets lijkt me ook de oplossing.
ik had die ook wel eens op MP gezien, als optie bij stofcyclonen (ik ga wel ff zoeken of ik dat nog in mn bookmarks heb staan)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Pjotr »

Kan ook, mits je niet teveel verschillend spul hebt.
ray5150 schreef: zo 04 feb 2024, 13:09
Nu vraag ik mij af of er niet zoiets als een universele aansluit set is, met een aantal adapters in verschillende diameters.
Of word het toch weer hobbyen en moet ik met stukjes grijze PVC buis, en grijze tape aan de slag gaan ?
Hoe lossen jullie dat op ?
Yep! Dat wordt zelf klussen met PVC buis en met krimpkous en smeltlijm kom je een heel eind! Slang koop je goedkoop het beste los per meter. Ik heb zelf het bajonet systeem van Starmix in gebruik. Daarvoor is van alles los te koop van adapters en fittingen, tot complete slangen en is ook nog een redelijk betaalbaar.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Thomox »

Ray, dit soort hulpstukken zijn denk ik heel gemakkelijk te 3D printen. Kun je in fusion360 gemakkelijk tekenen, is freeware.

:proost:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Pjotr »

Vezelversterkt HPE? Anders ligt het zo weer aan barrels :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Kappa7 »

Thomox schreef: zo 04 feb 2024, 13:42
Ray, dit soort hulpstukken zijn denk ik heel gemakkelijk te 3D printen. Kun je in fusion360 gemakkelijk tekenen, is freeware.

:proost:
Daar dacht ik eigenlijk ook gelijk aan.
of zelf wat verloopjes maken ik heb hier voor die reden nog wat oude stofzuiger slangen liggen die ik daar nog wel eens voor wil verbouwen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: zo 04 feb 2024, 13:30
bajonet systeem van Starmix
fijne tip!
https://www.starmix-shop.nl/reinigingsp ... ten/c12383
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Pjotr »

Yep maar dat is niet de officiële Starmix shop. Als je wat rond Googelt kom je veel meer tegen. Het is een veel gebruikte machine en veel bouwsupplies hebben spul er van liggen voor soms scherpe prijzen. Overigens is het gewone buisysteem om de vloer te stofzuigen een rampen scenario bij Starmix: Blijft niet vast zitten. Het eerste de beste Lidl spul is beter :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door ray5150 »

Dank voor de vele reacties. :goedzo:
Zal even een paar beantwoorden.
pappaleo schreef: zo 04 feb 2024, 13:20
Ik heb allemaal gereedschap met dezelfde maat stofafzuiging. Ik let er eigenlijk niet op bij aanschaf, maar het bleek achteraf allemaal gelijk.

Ik heb een bosch stofzuiger met een taps toelopend rubberen mondstuk dat precies in de gereedschapsaansluitingen past.
Mja, voor zover ik weet heb jij een vrij recente bovenfrees en afkortzaag, ook van Bosch.
Dan is het vrij logisch dat het op elkaar past.
Ik heb machines van 3 a 4 verschillende merken, waarvan de oudste 23 jaar is.
Thomox schreef: zo 04 feb 2024, 13:42
Ray, dit soort hulpstukken zijn denk ik heel gemakkelijk te 3D printen. Kun je in fusion360 gemakkelijk tekenen, is freeware.
Zou kunnen, geen ervaring mee.
Ik heb ook niemand in mijn omgeving die zo'n ding een heeft en heb eerlijk gezegd weinig zin om mij in die software te gaan verdiepen.
Gaat veels te veel tijd in zitten die ik nuttiger kan besteden.
Pjotr schreef: zo 04 feb 2024, 13:30
Kan ook, mits je niet teveel verschillend spul hebt.
Yep! Dat wordt zelf klussen met PVC buis en met krimpkous en smeltlijm kom je een heel eind! Slang koop je goedkoop het beste los per meter. Ik heb zelf het bajonet systeem van Starmix in gebruik. Daarvoor is van alles los te koop van adapters en fittingen, tot complete slangen en is ook nog een redelijk betaalbaar.
Dat zou interessant kunnen zijn. ik zal daar eens naar op gaan en kijken wat er leverbaar is.
Een bajonet systeem klinkt interessant.

Ik zal eerst eens gaan inventariseren welke diameters aansluitingen er aanwezig hier zijn, en een lijstje ervan maken en hier plaatsen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: zo 04 feb 2024, 20:17
Een bajonet systeem klinkt interessant.
Dat is alleen om de diverse slangen aan te sluiten op de stofzuiger of een stofcycloon, niet op de diverse gereedschapsmachines. Die hebben allemaal hun eigen verschillende aansluiting.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door ray5150 »

Oh, ik ging ervan in mijn naïviteit uit dat men verschillende diameters zou leveren die op de machines gekoppeld konden worden.
En dat je letterlijk met 1 handomdraai de slang aan verschillende machines zou kunnen koppelen.
Dat zou ideaal zijn in mijn situatie
Blijkbaar te makkelijk gedacht.
Leeuwarden schreef: zo 04 feb 2024, 20:49
Interessant, Jan.
Kun je daar iets meer over vertellen, heb je dat met 1 of meerdere machines in gebruik ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Leeuwarden »

Ik gebruik hem maar op een machine maar gezien de verschillende diameters kan je het ding ook op andere machines gebruiken uiteraard…
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Shadow »

Ik heb alles hier vandaan:

https://cycloonfilters.nl/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Pjotr »

Ja is een leuke toko. Kun je er op wachten dan is AliExpress wel weer een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef: ma 05 feb 2024, 12:04
Ik gebruik hem maar op een machine maar gezien de verschillende diameters kan je het ding ook op andere machines gebruiken uiteraard…
Tot op zekere hoogte natuurlijk natuurlijk, want als het ding eenmaal is ingekort past ie niet meer op een kleinere aansluiting.
Shadow schreef: ma 05 feb 2024, 13:34
Ik heb alles hier vandaan:

https://cycloonfilters.nl/
Ziet er interessant uit.
Denk dat dit wel iets kan zijn voor mij :
https://cycloonfilters.nl/product/voord ... r-5-traps/
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Leeuwarden »

Klopt Ray, maar voor dat geld krijg je er drie….
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Pjotr »

Kijk ook eens even naar wat voor aansluiting er op je machines zit. Op schuurmachines en decoupeerzagen zit meestal een 28mm aansluiting, sommige handcirkelzagen ook. Daar past direct een 28mm slang op! Zo'n dunnere slag is ook prettiger werken dan een standaard 35mm of 40mm. Zeker bij een schuurmachine.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door ray5150 »

Ja, ik ga vanavond even een lijstje maken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Henkjan »

ik voel een nieuw project aankomen. cycloon, header met 70mm buis, aftakkingen op de werkbank bij de diverse plekken waar die nodig is...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Pjotr »

En die werkplek is al zo klein :lol: Een cycloon is alleen handig binnen en neemt wel weer plek in. Met de stofzuiger in de tuin ook niet echt nodig.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door ray5150 »

Nee, dat was ik absoluut niet van plan. geen fysieke ruimte en geen budget voor.
Gewoon een slang aan stofzuigert, hulpstukje(s) aan de machines, klaar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door ray5150 »

De afmetingen van de stofzuig aansluitingen :

- HBM Lintzaag is 44 mm. (inwendig)
- HBM Vandiktebank is 58 mm. (inwendig)
- Metabo decoupeerzaag is 35 mm. (inwendig)
- Bosch schuurmachine is 24 mm. (inwendig)
- Merkloos schuurmachine is 25 mm. (inwendig)

- Zuigmond Festo stofzuiger is 35 mm (uitwendig)


Ik ga zo'n setje van 3 adapters bestellen. 1 op maat maken voor de lintzaag, 1 voor de Bosch schuurmachine, en 1 voor de vandiktebank.
Dat zijn de grootste stof en zaagsel veroorzakers. die voor de vandiktebank zal ik een overbrugging moeten maken van 50 mm naar 58 mm.
Zal wel iets met zwarte vinyltape worden...
Universele-5-traps-slangadapter-afmetingen-1.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Stofafzuiging in de werkplaats

Bericht door Pjotr »

Yep, met Ducttape kom je een heel eind :mrgreen:
Plaats reactie