Weer eens wat anders

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Weer eens wat anders

Bericht door EnjoyProg »

Komende jaren willen we onze woonkamer gaan verbouwen. Nieuwe vloer, keuken en iets andere inrichting en als sluitstuk een de tv/audio meubel. Ik kan weer een nieuwe tv-kast maken met aan beide kanten een vloerstaander zoals ik nu ook heb. Maar, nu kwam het wilde idee in mij op om een hele grote wandkast te maken, met daarin de tv en luidsprekers vlak erin verwerkt. In de rest van de wandkast komen dan deuren met daar achter opbergruimte en aan de rechterkant computerkast. Hieronder een schets van hoe het ongeveer zou kunnen worden. Zoals je ziet is de wandkast niet klaar, maar het idee lijkt me wel duidelijk. De 2 verticale zwarte vlakken zijn de luidsprekers.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-01-23 om 09.52.52_57c484f4.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-01-23 om 09.52.52_cd1a72df.jpg
Voordat ik dit grote project start wil ik wel zeker zijn dat dit gaat werken. Ik heb hier 0,0 ervaring mee en zou graag jullie menig hierover willen horen.

Voordelen van wall-mounted luidsprekers zijn (ff gejat van internet): In addition to eliminating baffle step and SBIR effects, edge diffraction is eliminated, as is the reflection off the wall behind the speakers.

Er zijn in eerste instantie voor mij ook 2 nadelen die ik kan vinden op het internet.
- Luidspreker met brede baffle worden wel eens getypeerd als warme luidsprekers met minder strak stereobeeld. Als ik een hele wand ga gebruiken gaat dat alleen maar meer gelden.
- Volgens Genelec site wordt het aangeraden om een stevige wand te maken het liefst van steen, maar dat gaat natuurlijk niet als de wand ook als kast dient met deuren.

Zijn de nadelen van een brede baffle op te lossen door een WMTMW opstelling te gebruiken zodat het verticale afstraalgedrag meer bundelt? Minder reflectie van plafond en vloer, waardoor het stereobeeld beter wordt.

In hoeverre zijn houten panelen echt een nadeel? Heeft het meer nadelen dan een vrijstaande luidspreker? Of is het enige nadeel dat het laag vrij gelijkmatig geabsorbeerd waardoor het minder efficiënt is.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Weer eens wat anders

Bericht door John P »

Ik denk dat je je eerst eens druk moet maken of de glazen niet uit de kast rinkelen. Een aparte luidsprekerkast die geïsoleerd van de "hoofd"kast staat lijkt mij onmisbaar.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Weer eens wat anders

Bericht door EnjoyProg »

Klopt, zoiets had ik al in gedachten. Een stevige luidsprekerkast ontkoppeld in de wandkast plaatsen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Weer eens wat anders

Bericht door dre »

Mooi plan! :goedzo:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Weer eens wat anders

Bericht door architect »

als de kast langer meegaat dan de tv, zou ik de ruimte voor de tv groter kiezen
bijvoorbeeld groot zwart verdiept vlak met daarop de tv gemonteerd
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Weer eens wat anders

Bericht door Kappa7 »

Dit is wel een vrij standaard ontwerp van wat ik ook regelmatig terug zie komen. geen enkel probleem.
Wel zou ik aanraden om in wall speakers te gaan gebruiken en niet zelf wat te ontwerpen aangezien dit iets is wat je niet even snel overdoet en even een nieuwe kast maakt.
Focal heeft daar een mooie range in bijvoorbeeld.
Hou je van de B&W sound dan is dat ook een goede optie en passen we ook vaak toe.
Ook Sonance wordt veel toegepast en is wel iets in betaalbaardere segment.

Mogelijk wel een extra sub toevoegen maar ook die kan in de kast gebouwd worden.
Een BPS8 vind ik dan vaak wel een mooie optie.
https://www.sonance.com/in-wall-in-ceil ... subwoofers
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Weer eens wat anders

Bericht door Henkjan »

iirc heeft Mutrox zoiets gemaakt voor B&W, zou je kunnen gebruiken ter inspiratie. @Arno: weet daar wel meer van
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Weer eens wat anders

Bericht door Shadow »

Ook Dali heeft mooie inwall speakers iirc
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Klopt, wij hadden een demo die een beetje in de soep liep door externe omstandigheden, maar de potentie was er zeker.

https://sites.google.com/site/avmnaudio ... authuser=0

De Importeur Servi Q deed z'n best, maar als het apparaat ontbreekt?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Weer eens wat anders

Bericht door Kappa7 »

Ja hans dat was we een grappige demo maar zo kan je geen inwall speakers laten horen.
Dat was wat mij betreft echt een slecht opgezette demo.
een inwall speaker beoordeel je natuurlijk als deze ergens is ingebouwd en niet als losse module schuin tegen de muur gezet.
Verder heb ik ze in een andere opzet wel goed horen spelen dus aan de speakers lag dat niet.
En zo iets regel je ook niet af met een app op de telefoon.
Dat moet gewoon professioneel ingeregeld worden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

De man had ook weinig tijd gehad om dat voor te bereiden.
We zijn een keer op het bedrijf geweest, jaren terug, en er is een mooie ruimte (toen) waar ik toen wel een compleet andere ervaring had.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Weer eens wat anders

Bericht door EnjoyProg »

Kappa7 schreef: zo 28 jan 2024, 12:39
Dit is wel een vrij standaard ontwerp van wat ik ook regelmatig terug zie komen. geen enkel probleem.
Wel zou ik aanraden om in wall speakers te gaan gebruiken en niet zelf wat te ontwerpen aangezien dit iets is wat je niet even snel overdoet en even een nieuwe kast maakt.
Ok, dat klinkt wel goed. Ik zat een beetje in de studio hoek te zoeken om info te winnen, maar in de thuis bioscoop is natuurlijk ook veel te vinden. Ik daar eens verder zoeken, hoewel ik wel gewoon bij stereo blijf.

Hoezo niet zelf luidsprekers ontwerpen? Is dat zoveel anders dan vrijstaande luidsprekers? Ik heb wel ervaring met gewone luidsprekers ontwerpen. Ik heb nu een 3-weg met de hypex fusion en daarvoor verschillende 2-weg ontwerpen passief gefilterd.

Lijkt me juist leuk om weer eens wat nieuws te leren :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Weer eens wat anders

Bericht door dre »

Gewoon zelf ontwerpen!
Dat gaat zeker lukken. 8)
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Weer eens wat anders

Bericht door EnjoyProg »

Henkjan schreef: zo 28 jan 2024, 13:00
iirc heeft Mutrox zoiets gemaakt voor B&W, zou je kunnen gebruiken ter inspiratie. @Arno: weet daar wel meer van
Wat heeft Arno hiermee te maken dan? Is hij nog wel actief op dit forum?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Weer eens wat anders

Bericht door Kappa7 »

Als je voldoende ervaring hebt met vloerstaanders dan kan dat prima maar bedenk wel dat even een andere kast maken wel een dingetje kan zijn.
Actief is natuurlijk wel makkelijker om te doen.
Zelf beginnen we daar niet aan aangezien er best wel veel inbouw speakers beschikbaar zijn.
Wel is het handig dat je de boel met een dsp recht trekt.
Elke kast of plafond zal immers anders mee resoneren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Weer eens wat anders

Bericht door dre »

EnjoyProg schreef: zo 28 jan 2024, 17:25
Henkjan schreef: zo 28 jan 2024, 13:00
iirc heeft Mutrox zoiets gemaakt voor B&W, zou je kunnen gebruiken ter inspiratie. @Arno: weet daar wel meer van
Wat heeft Arno hiermee te maken dan? Is hij nog wel actief op dit forum?
Mutrox geeft hem ontworpen.
Volgens mij heeft Arno er heel veel mee te maken gehad.

Waag er een mailtje aan. :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Weer eens wat anders

Bericht door Henkjan »

EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Weer eens wat anders

Bericht door EnjoyProg »

Kappa7 schreef: zo 28 jan 2024, 17:31
Als je voldoende ervaring hebt met vloerstaanders dan kan dat prima maar bedenk wel dat even een andere kast maken wel een dingetje kan zijn.
Actief is natuurlijk wel makkelijker om te doen.
Zelf beginnen we daar niet aan aangezien er best wel veel inbouw speakers beschikbaar zijn.
Wel is het handig dat je de boel met een dsp recht trekt.
Elke kast of plafond zal immers anders mee resoneren.
Uit jouw verhaal lees ik dat als je in-wall luidsprekers gaat ontwerpen veel meer de akoestiek erbij moet nemen.

Ik zie om me heen (en doe het zelf ook)dat er met luidsprekers ontwerpen vaak alleen maar naar het ontwerp gekeken wordt. Of de units, meetingen en het filter goed zijn en hoewel het bekend is dat akoestiek een grote rol heeft wordt daar vaak niet naar gekeken. Waarschijnlijk ook omdat de meeste luidsprekers in een ruimte staan waar je niet veel kan (lees mag :)) aanpassen.

Als je in de thuisbioscoop en studio's kijkt staat akoestiek juist op nummer 1.

Als ik de in-wall luidsprekers ga ontwerpen was ik van plan om dat op de manier te doen zoals ik dat gewend ben. Dus eerst maken, neer zetten en dan gaan meten. Ik heb niet de kennis en ervaring om de hele akoestiek mee te gaan nemen.

Gaat de hele kastwand een grote rol spelen qua sound of/en ontwerp?
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: Weer eens wat anders

Bericht door EnjoyProg »

Ik ben begonnen met de indeling van de wand, waar komen de luidsprekers en waar de deurtjes enz.
Ik wil dus gaan werken met WMTMW opstelling. En heb wel eens gehoord dat voor het laag het beste is dat de units symmetrisch uit het midden zit van de ruimte. Onze woonkamer is 250cm hoog, dus de tweeter komt op 125cm vanaf de vloer te zitten. Dit is hoger dan oor hoogte en ik moet eens testen of dit ook echt hoorbaar is.

Is het ook echt aan te raden om een wmtmw in het verticale midden van een ruimte te zetten?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Weer eens wat anders

Bericht door John P »

Een appolito systeem heeft als doel om de verticale afstraling te bundelen. Het is dus zeer aan te raden de tweet op oorhoogte te maken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Weer eens wat anders

Bericht door Kappa7 »

EnjoyProg schreef: do 01 feb 2024, 11:38
Kappa7 schreef: zo 28 jan 2024, 17:31
Als je voldoende ervaring hebt met vloerstaanders dan kan dat prima maar bedenk wel dat even een andere kast maken wel een dingetje kan zijn.
Actief is natuurlijk wel makkelijker om te doen.
Zelf beginnen we daar niet aan aangezien er best wel veel inbouw speakers beschikbaar zijn.
Wel is het handig dat je de boel met een dsp recht trekt.
Elke kast of plafond zal immers anders mee resoneren.
Uit jouw verhaal lees ik dat als je in-wall luidsprekers gaat ontwerpen veel meer de akoestiek erbij moet nemen.

Ik zie om me heen (en doe het zelf ook)dat er met luidsprekers ontwerpen vaak alleen maar naar het ontwerp gekeken wordt. Of de units, meetingen en het filter goed zijn en hoewel het bekend is dat akoestiek een grote rol heeft wordt daar vaak niet naar gekeken. Waarschijnlijk ook omdat de meeste luidsprekers in een ruimte staan waar je niet veel kan (lees mag :)) aanpassen.

Als je in de thuisbioscoop en studio's kijkt staat akoestiek juist op nummer 1.

Als ik de in-wall luidsprekers ga ontwerpen was ik van plan om dat op de manier te doen zoals ik dat gewend ben. Dus eerst maken, neer zetten en dan gaan meten. Ik heb niet de kennis en ervaring om de hele akoestiek mee te gaan nemen.

Gaat de hele kastwand een grote rol spelen qua sound of/en ontwerp?
Klopt je ruimte wordt onderdeel van het geheel.
En om dat de standaard inwall speakers redelijk algemeen zal in getuned is het zaak om het systeem op de ruimte in te regelen.
Daar komt dan de dsp voor omde hoek kijken.
Mid en hoog gaat dan vaak passief gefilterd maar het laag via een eigen dsp kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”