Weer eens wat anders
Moderator: Beheerdersteam
Weer eens wat anders
Komende jaren willen we onze woonkamer gaan verbouwen. Nieuwe vloer, keuken en iets andere inrichting en als sluitstuk een de tv/audio meubel. Ik kan weer een nieuwe tv-kast maken met aan beide kanten een vloerstaander zoals ik nu ook heb. Maar, nu kwam het wilde idee in mij op om een hele grote wandkast te maken, met daarin de tv en luidsprekers vlak erin verwerkt. In de rest van de wandkast komen dan deuren met daar achter opbergruimte en aan de rechterkant computerkast. Hieronder een schets van hoe het ongeveer zou kunnen worden. Zoals je ziet is de wandkast niet klaar, maar het idee lijkt me wel duidelijk. De 2 verticale zwarte vlakken zijn de luidsprekers.
Voordat ik dit grote project start wil ik wel zeker zijn dat dit gaat werken. Ik heb hier 0,0 ervaring mee en zou graag jullie menig hierover willen horen.
Voordelen van wall-mounted luidsprekers zijn (ff gejat van internet): In addition to eliminating baffle step and SBIR effects, edge diffraction is eliminated, as is the reflection off the wall behind the speakers.
Er zijn in eerste instantie voor mij ook 2 nadelen die ik kan vinden op het internet.
- Luidspreker met brede baffle worden wel eens getypeerd als warme luidsprekers met minder strak stereobeeld. Als ik een hele wand ga gebruiken gaat dat alleen maar meer gelden.
- Volgens Genelec site wordt het aangeraden om een stevige wand te maken het liefst van steen, maar dat gaat natuurlijk niet als de wand ook als kast dient met deuren.
Zijn de nadelen van een brede baffle op te lossen door een WMTMW opstelling te gebruiken zodat het verticale afstraalgedrag meer bundelt? Minder reflectie van plafond en vloer, waardoor het stereobeeld beter wordt.
In hoeverre zijn houten panelen echt een nadeel? Heeft het meer nadelen dan een vrijstaande luidspreker? Of is het enige nadeel dat het laag vrij gelijkmatig geabsorbeerd waardoor het minder efficiënt is.
Voordat ik dit grote project start wil ik wel zeker zijn dat dit gaat werken. Ik heb hier 0,0 ervaring mee en zou graag jullie menig hierover willen horen.
Voordelen van wall-mounted luidsprekers zijn (ff gejat van internet): In addition to eliminating baffle step and SBIR effects, edge diffraction is eliminated, as is the reflection off the wall behind the speakers.
Er zijn in eerste instantie voor mij ook 2 nadelen die ik kan vinden op het internet.
- Luidspreker met brede baffle worden wel eens getypeerd als warme luidsprekers met minder strak stereobeeld. Als ik een hele wand ga gebruiken gaat dat alleen maar meer gelden.
- Volgens Genelec site wordt het aangeraden om een stevige wand te maken het liefst van steen, maar dat gaat natuurlijk niet als de wand ook als kast dient met deuren.
Zijn de nadelen van een brede baffle op te lossen door een WMTMW opstelling te gebruiken zodat het verticale afstraalgedrag meer bundelt? Minder reflectie van plafond en vloer, waardoor het stereobeeld beter wordt.
In hoeverre zijn houten panelen echt een nadeel? Heeft het meer nadelen dan een vrijstaande luidspreker? Of is het enige nadeel dat het laag vrij gelijkmatig geabsorbeerd waardoor het minder efficiënt is.
Re: Weer eens wat anders
Ik denk dat je je eerst eens druk moet maken of de glazen niet uit de kast rinkelen. Een aparte luidsprekerkast die geïsoleerd van de "hoofd"kast staat lijkt mij onmisbaar.
Re: Weer eens wat anders
Klopt, zoiets had ik al in gedachten. Een stevige luidsprekerkast ontkoppeld in de wandkast plaatsen.
Re: Weer eens wat anders
als de kast langer meegaat dan de tv, zou ik de ruimte voor de tv groter kiezen
bijvoorbeeld groot zwart verdiept vlak met daarop de tv gemonteerd
bijvoorbeeld groot zwart verdiept vlak met daarop de tv gemonteerd
Re: Weer eens wat anders
Dit is wel een vrij standaard ontwerp van wat ik ook regelmatig terug zie komen. geen enkel probleem.
Wel zou ik aanraden om in wall speakers te gaan gebruiken en niet zelf wat te ontwerpen aangezien dit iets is wat je niet even snel overdoet en even een nieuwe kast maakt.
Focal heeft daar een mooie range in bijvoorbeeld.
Hou je van de B&W sound dan is dat ook een goede optie en passen we ook vaak toe.
Ook Sonance wordt veel toegepast en is wel iets in betaalbaardere segment.
Mogelijk wel een extra sub toevoegen maar ook die kan in de kast gebouwd worden.
Een BPS8 vind ik dan vaak wel een mooie optie.
https://www.sonance.com/in-wall-in-ceil ... subwoofers
Wel zou ik aanraden om in wall speakers te gaan gebruiken en niet zelf wat te ontwerpen aangezien dit iets is wat je niet even snel overdoet en even een nieuwe kast maakt.
Focal heeft daar een mooie range in bijvoorbeeld.
Hou je van de B&W sound dan is dat ook een goede optie en passen we ook vaak toe.
Ook Sonance wordt veel toegepast en is wel iets in betaalbaardere segment.
Mogelijk wel een extra sub toevoegen maar ook die kan in de kast gebouwd worden.
Een BPS8 vind ik dan vaak wel een mooie optie.
https://www.sonance.com/in-wall-in-ceil ... subwoofers
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Weer eens wat anders
iirc heeft Mutrox zoiets gemaakt voor B&W, zou je kunnen gebruiken ter inspiratie. @Arno: weet daar wel meer van
Re: Weer eens wat anders
Klopt, wij hadden een demo die een beetje in de soep liep door externe omstandigheden, maar de potentie was er zeker.
https://sites.google.com/site/avmnaudio ... authuser=0
De Importeur Servi Q deed z'n best, maar als het apparaat ontbreekt?
https://sites.google.com/site/avmnaudio ... authuser=0
De Importeur Servi Q deed z'n best, maar als het apparaat ontbreekt?
Re: Weer eens wat anders
Ja hans dat was we een grappige demo maar zo kan je geen inwall speakers laten horen.
Dat was wat mij betreft echt een slecht opgezette demo.
een inwall speaker beoordeel je natuurlijk als deze ergens is ingebouwd en niet als losse module schuin tegen de muur gezet.
Verder heb ik ze in een andere opzet wel goed horen spelen dus aan de speakers lag dat niet.
En zo iets regel je ook niet af met een app op de telefoon.
Dat moet gewoon professioneel ingeregeld worden.
Dat was wat mij betreft echt een slecht opgezette demo.
een inwall speaker beoordeel je natuurlijk als deze ergens is ingebouwd en niet als losse module schuin tegen de muur gezet.
Verder heb ik ze in een andere opzet wel goed horen spelen dus aan de speakers lag dat niet.
En zo iets regel je ook niet af met een app op de telefoon.
Dat moet gewoon professioneel ingeregeld worden.
Re: Weer eens wat anders
De man had ook weinig tijd gehad om dat voor te bereiden.
We zijn een keer op het bedrijf geweest, jaren terug, en er is een mooie ruimte (toen) waar ik toen wel een compleet andere ervaring had.
We zijn een keer op het bedrijf geweest, jaren terug, en er is een mooie ruimte (toen) waar ik toen wel een compleet andere ervaring had.
Re: Weer eens wat anders
Ok, dat klinkt wel goed. Ik zat een beetje in de studio hoek te zoeken om info te winnen, maar in de thuis bioscoop is natuurlijk ook veel te vinden. Ik daar eens verder zoeken, hoewel ik wel gewoon bij stereo blijf.Kappa7 schreef: ↑zo 28 jan 2024, 12:39Dit is wel een vrij standaard ontwerp van wat ik ook regelmatig terug zie komen. geen enkel probleem.
Wel zou ik aanraden om in wall speakers te gaan gebruiken en niet zelf wat te ontwerpen aangezien dit iets is wat je niet even snel overdoet en even een nieuwe kast maakt.
Hoezo niet zelf luidsprekers ontwerpen? Is dat zoveel anders dan vrijstaande luidsprekers? Ik heb wel ervaring met gewone luidsprekers ontwerpen. Ik heb nu een 3-weg met de hypex fusion en daarvoor verschillende 2-weg ontwerpen passief gefilterd.
Lijkt me juist leuk om weer eens wat nieuws te leren
Re: Weer eens wat anders
Als je voldoende ervaring hebt met vloerstaanders dan kan dat prima maar bedenk wel dat even een andere kast maken wel een dingetje kan zijn.
Actief is natuurlijk wel makkelijker om te doen.
Zelf beginnen we daar niet aan aangezien er best wel veel inbouw speakers beschikbaar zijn.
Wel is het handig dat je de boel met een dsp recht trekt.
Elke kast of plafond zal immers anders mee resoneren.
Actief is natuurlijk wel makkelijker om te doen.
Zelf beginnen we daar niet aan aangezien er best wel veel inbouw speakers beschikbaar zijn.
Wel is het handig dat je de boel met een dsp recht trekt.
Elke kast of plafond zal immers anders mee resoneren.
Re: Weer eens wat anders
Mutrox geeft hem ontworpen.
Volgens mij heeft Arno er heel veel mee te maken gehad.
Waag er een mailtje aan.
Re: Weer eens wat anders
Uit jouw verhaal lees ik dat als je in-wall luidsprekers gaat ontwerpen veel meer de akoestiek erbij moet nemen.Kappa7 schreef: ↑zo 28 jan 2024, 17:31Als je voldoende ervaring hebt met vloerstaanders dan kan dat prima maar bedenk wel dat even een andere kast maken wel een dingetje kan zijn.
Actief is natuurlijk wel makkelijker om te doen.
Zelf beginnen we daar niet aan aangezien er best wel veel inbouw speakers beschikbaar zijn.
Wel is het handig dat je de boel met een dsp recht trekt.
Elke kast of plafond zal immers anders mee resoneren.
Ik zie om me heen (en doe het zelf ook)dat er met luidsprekers ontwerpen vaak alleen maar naar het ontwerp gekeken wordt. Of de units, meetingen en het filter goed zijn en hoewel het bekend is dat akoestiek een grote rol heeft wordt daar vaak niet naar gekeken. Waarschijnlijk ook omdat de meeste luidsprekers in een ruimte staan waar je niet veel kan (lees mag
Als je in de thuisbioscoop en studio's kijkt staat akoestiek juist op nummer 1.
Als ik de in-wall luidsprekers ga ontwerpen was ik van plan om dat op de manier te doen zoals ik dat gewend ben. Dus eerst maken, neer zetten en dan gaan meten. Ik heb niet de kennis en ervaring om de hele akoestiek mee te gaan nemen.
Gaat de hele kastwand een grote rol spelen qua sound of/en ontwerp?
Re: Weer eens wat anders
Ik ben begonnen met de indeling van de wand, waar komen de luidsprekers en waar de deurtjes enz.
Ik wil dus gaan werken met WMTMW opstelling. En heb wel eens gehoord dat voor het laag het beste is dat de units symmetrisch uit het midden zit van de ruimte. Onze woonkamer is 250cm hoog, dus de tweeter komt op 125cm vanaf de vloer te zitten. Dit is hoger dan oor hoogte en ik moet eens testen of dit ook echt hoorbaar is.
Is het ook echt aan te raden om een wmtmw in het verticale midden van een ruimte te zetten?
Ik wil dus gaan werken met WMTMW opstelling. En heb wel eens gehoord dat voor het laag het beste is dat de units symmetrisch uit het midden zit van de ruimte. Onze woonkamer is 250cm hoog, dus de tweeter komt op 125cm vanaf de vloer te zitten. Dit is hoger dan oor hoogte en ik moet eens testen of dit ook echt hoorbaar is.
Is het ook echt aan te raden om een wmtmw in het verticale midden van een ruimte te zetten?
Re: Weer eens wat anders
Een appolito systeem heeft als doel om de verticale afstraling te bundelen. Het is dus zeer aan te raden de tweet op oorhoogte te maken.
Re: Weer eens wat anders
Klopt je ruimte wordt onderdeel van het geheel.EnjoyProg schreef: ↑do 01 feb 2024, 11:38Uit jouw verhaal lees ik dat als je in-wall luidsprekers gaat ontwerpen veel meer de akoestiek erbij moet nemen.Kappa7 schreef: ↑zo 28 jan 2024, 17:31Als je voldoende ervaring hebt met vloerstaanders dan kan dat prima maar bedenk wel dat even een andere kast maken wel een dingetje kan zijn.
Actief is natuurlijk wel makkelijker om te doen.
Zelf beginnen we daar niet aan aangezien er best wel veel inbouw speakers beschikbaar zijn.
Wel is het handig dat je de boel met een dsp recht trekt.
Elke kast of plafond zal immers anders mee resoneren.
Ik zie om me heen (en doe het zelf ook)dat er met luidsprekers ontwerpen vaak alleen maar naar het ontwerp gekeken wordt. Of de units, meetingen en het filter goed zijn en hoewel het bekend is dat akoestiek een grote rol heeft wordt daar vaak niet naar gekeken. Waarschijnlijk ook omdat de meeste luidsprekers in een ruimte staan waar je niet veel kan (lees mag) aanpassen.
Als je in de thuisbioscoop en studio's kijkt staat akoestiek juist op nummer 1.
Als ik de in-wall luidsprekers ga ontwerpen was ik van plan om dat op de manier te doen zoals ik dat gewend ben. Dus eerst maken, neer zetten en dan gaan meten. Ik heb niet de kennis en ervaring om de hele akoestiek mee te gaan nemen.
Gaat de hele kastwand een grote rol spelen qua sound of/en ontwerp?
En om dat de standaard inwall speakers redelijk algemeen zal in getuned is het zaak om het systeem op de ruimte in te regelen.
Daar komt dan de dsp voor omde hoek kijken.
Mid en hoog gaat dan vaak passief gefilterd maar het laag via een eigen dsp kanaal.
