Gated metingen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gated metingen

Bericht door 90000006 »

Eens, met close range kan je heel goed het gedrag van je speaker in het laag bepalen. Maar daarmee is het weer niet mogelijk om de kamerinvloed in het laag op je luisterplek te bepalen. En die is best substantieel....

Ter illustratie, ik zit momenteel met mijn LX mini kloontjes in een andere huiskamer waar er een 18dB piek op 37 Hz blijkt te zitten. En dan nog eentje op 56 Hz van 10dB. En een mega dip op 80Hz :shock: Zonder room eq is er hier gewoon geen muziek te luisteren. Je dreunt van de bank af. Met het rechttrekken van die ergste uitwassen klopt alles weer en klinkt het weer prima. Dan neem ik wel voor lief dat ik wat teveel reflecties mee neem in de meting :goeie:
roomeq.jpg
roomeq.jpg (20.75 KiB) 354 keer bekeken
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

Je hebt het over twee verschillende zaken .
Gated meten en near field doe je om de luidspreker in balans te brengen ,onafhankelijk van de ruimte

De ruimte meten doe je om de luidspreker af te stemmen in die ruimte
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gated metingen

Bericht door 90000006 »

Daar heb je een punt mee :goeie:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gated metingen

Bericht door satefan »

Kwestie van weten wat je meet, en waar de beperkingen van de aanpak zitten. Als je geen dode ruimte hebt, dan moet je de meting aanpassen aan het aandachtsgebied van dat moment. Crossover, midgebied en tweetercurves kun je prima meten en bepalen. Vanaf 200hz gaat het prima. Het laag laat zich, met een gesloten kast, prima simuleren en voorspellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Als je er dan maar rekening mee houdt de resolutie ook niet hoger is dan 200 a 400 Hz. Daarom is alles beneden de 200 a 400 Hz niet bruikbaar. Wat op zich wel prima is in het xover gebied rond de 3kHz en met octave smoothing.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

markbakk schreef: do 25 jan 2024, 21:26
ds23man schreef: do 25 jan 2024, 19:02
Hoe meet je in vredesnaam? Met pink noise? Als ik dit soort beelden op mijn scherm krijg begin ik eerst met het opnieuw opstarten van de laptop en audio interface.
Gerhard, kun je uitleggen wat jij eraan vindt mankeren? Mij ontgaat dat.
Ik ken REW verder niet, maar dit lijkt of Bob de bouwer met zijn invalzaag bezig is geweest. 40 db dips kan je echt niet toeschrijven aan je ruimte.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef: vr 26 jan 2024, 11:25
Als je er dan maar rekening mee houdt de resolutie ook niet hoger is dan 200 a 400 Hz. Daarom is alles beneden de 200 a 400 Hz niet bruikbaar. Wat op zich wel prima is in het xover gebied rond de 3kHz en met octave smoothing.
En dan loop je al tegen een probleem aan met een 3 weg systeem.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Dat liep je toch al...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gated metingen

Bericht door markbakk »

ds23man schreef: vr 26 jan 2024, 12:50
markbakk schreef: do 25 jan 2024, 21:26
ds23man schreef: do 25 jan 2024, 19:02
Hoe meet je in vredesnaam? Met pink noise? Als ik dit soort beelden op mijn scherm krijg begin ik eerst met het opnieuw opstarten van de laptop en audio interface.
Gerhard, kun je uitleggen wat jij eraan vindt mankeren? Mij ontgaat dat.
Ik ken REW verder niet, maar dit lijkt of Bob de bouwer met zijn invalzaag bezig is geweest. 40 db dips kan je echt niet toeschrijven aan je ruimte.
Aha. Dat lijkt me een aanname van je, misschien kan het wel (uitdoving kun je prima tot -40dB meten) en zie je gewoon een heel goede (tweeter)meting met een resolutie van <1Hz, zeker omdat je de verdere meetcondities (directivity van de bron, nabijheid van reflecterende begrenzende vlakken) niet kent. Ik zie in elk geval drie keer dezelfde impulsresponsie gebruikt, waarbij je met een goed tijdvenster een prima meetresultaat krijgt. Dan kan je meetset eigenlijk niet in de war zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef: vr 26 jan 2024, 13:05
...zie je gewoon een heel goede (tweeter)meting met een resolutie van <1Hz,
Dat zal best. Voor een resolutie < 1Hz heb je een gate nodig van een paar seconden. Dat wordt al gauw een weiland of voetbalveld... :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Het gaat mij om dit plaatje:

Afbeelding

Het kan niet zo zijn dat als je de gate net na reflectie instelt zo'n kamfilter krijgt. Dat heb ik nog nooit gezien in Arta of HFD.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Zo'n golfeffect krijg je van korte reflecties langs de microfoon, of diens klem dan wel statief. Maar dan is het meestal alleen op hogere frequenties.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

En daarom vertrouw ik dat plaatje niet, kamfiltereffect zit over de gehele meting.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gated metingen

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: vr 26 jan 2024, 13:30
Zo'n golfeffect krijg je van korte reflecties langs de microfoon, of diens klem dan wel statief. Maar dan is het meestal alleen op hogere frequenties.
Ik zal eens kijken of ik andere resultaten zie als ik de microfoon-setup aanpas. Mocht dat zo zijn dan zal ik hier de resultaten/bevindingen posten. Ik kan ook een vraag op t REW forum posten hieromtrend.

Satefan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Dit heeft niets met je microfoonpositie te maken. Wel met het feit dat er binnen REW iets fout gaat in een berekening.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Of verkeerd staat ingesteld. Waar ik op doel is deze: viewtopic.php?p=1513200#p1513200
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Verkeerde instelling kan ook. Wat bij dat plaatje van Stefan opvalt is dat er een mathematische regelmatigheid in zit die je eigenlijk alleen kan krijgen bij een verkeerde berekening/bewerking van de FFT.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gated metingen

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef: vr 26 jan 2024, 13:14
markbakk schreef: vr 26 jan 2024, 13:05
...zie je gewoon een heel goede (tweeter)meting met een resolutie van <1Hz,
Dat zal best. Voor een resolutie < 1Hz heb je een gate nodig van een paar seconden. Dat wordt al gauw een weiland of voetbalveld... :sure:
Ha ik verschreef me een factor 2.

Ik denk (echt) dat er een vrij glad en totaal niet absorberend oppervlak dicht bij de meetopstelling heeft gestaan. Als ik zo’n meting uit ARTA trek (met de vloerreflectie, redelijk hoogpolig tapijt, zie ik vanaf 1k hetzelfde patroon. Het verdwijnt wel, want tapijt absorbeert alles boven 3k vrij goed.
240126 Img.png
Maar ik sluit niet uit dat er iets is foutgegaan bij de transform. Het ziet er te mooi uit.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gated metingen

Bericht door 90000006 »

Met dank voor alle tips ben ik er deels uit. De kamfilter effecten komen inderdaad door de vloerreflectie, ik had niet verwacht dat dat zo veel invloed zou hebben. Geeft bijna 10 dB variatie. Harde laminaatvloer... Weer wat geleerd.

Dat andere verschijnsel waarbij de curves er zo wild uitzien, heeft denk ik toch te maken met timing fouten in de meting. Ik bedoel dus het eerder hier genoemde fenomeen dat in het plaatje hieronder zo pakweg tusen 200 en 2500Hz optreedt (zonder smoothing):
meting met dips.jpg
Bij het bekijken van een aantal verschillende metingen valt me op dat het frequentiegebied waar dit optreedt niet altijd hetzelfde is. Er zijn ook metingen waarbij het vooral in het hoog optreedt. In het laag onder de 200Hz zie je het nooit.

Bij inzoomen blijken er een aantal diepe en scherpe dips in de response te zitten op (wat lijkt) willekeurige intervallen. Plaatje hieronder is dezelfde meting als hierboven maar dan ingezoomd op een klein gebiedje.
meting met dips detail.jpg
Omdat ik vermoed dat het iets timing gerelateerd is, heb ik de fase in beide plaatjes unwrapped erbij gezet en die maakt rare sprongen. Let op de fase schaal rechts. Ik zie extreme fasesprongen die niet logisch te verklaren zijn, en wel steeds in veelvouden van 360 graden. De meest linker fasesprong die buiten beeld verdwijnt is ongeveer 4x360 graden, de andere twee zijn 1x 360. Dit verschijnsel zie ik terug in eigenlijk alle metingen waarbij dit probleem speelt. En altijd treedt zo'n fasesprong op bij exact de frequentie van één van de dips in de response (maar niet bij elke dip). Dus daar gaat vermoed ik iets goed mis in de timing tussen in- en uitgaand signaal.

Nu gaat het uitgaande signaal in mijn geval via een el cheapo usb geluidskaartje (op basis van een PCM2704 DAC). Dat omdat de laptop geen fatsoenlijke lijnuitgang heeft, wat er uit de hoofdtelefoon plug komt is echt hopeloos qua S/N en frequentiebereik.
Het terugkomende signaal komt van een Umik, die een eigen interne ADC heeft en ook via USB loopt.
Ik krijg al met al het idee dat de timing tussen de ADC en de DAC niet lekker synchroon loopt, waarbij de USB interface waarschijnlijk ook nog wel wat roet in het eten kan gooien.

Nu zag ik dat er in REW de optie is om een timing reference te gebruiken. De help zegt daarover: "Using a timing reference allows REW to eliminate the variable propagation delays within the computer and interface so that separate measurements have the same absolute timing." Dit kan akoestisch of via een loopback, maar dat laatste wil natuurlijk niet met een Umik. In hoeverre dit iets op gaat lossen moet ik nog uitproberen, zal ik binnenkort eens gaan testen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gated metingen

Bericht door satefan »

Heb je een umik 1 of umik 2? Toen ik van een Umik-1 naar een Umik-2 ging, kreeg ik zeer onvoorspelbare resultaten. iedere meting was anders. Bleek aan mijn usb kabel te liggen. Die kon de hogere samplerate (lees, de hoeveelheid data van het meten met een hogere sample-rate) niet aan. Over sample-rates gesproken, ik neem aan dat je de Umik en de usb-geluidskaart op dezelfde samplerate hebt staan?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gated metingen

Bericht door 90000006 »

Ik heb de Umik 1. Van die sample rates is een goede, geen idee. Ik zal eens checken
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gated metingen

Bericht door markbakk »

Probleem blijft dat die A/D en die D/A niet synchroon lopen. De workaround van REW zal best werken, maar eigenlijk is een losse interface en een klassieke meetmicrofoon wel het handigst.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Klopt. De crux bij het meten van de impuls responsie met periodische roze ruis met de MLS methode of met chirps, is dat de DA en AD conversieklokken synchroon lopen. Dat kan dus niet met een Umik + aparte geluidskaart. Je kunt daarom in Arta alleen maar kiezen voor DA en AD in dezelfde audio interface voor impuls metingen. Uitzondering is een gun shot impuls excitatie.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Dat is de reden dat Hypex ( en ik) dwingend gekozen hebben voor een ASIO driver voor de metingen in HFD. Daardoor kan je alleen maar met 1 interface werken. Dat het dan ook nog fout kan gaan heb ik ondervonden met de Focusrite Scarlett doosjes die gebruik maken van een Xmos chip.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Gated metingen

Bericht door jvenema »

Die Scarlett doosjes werken perfect op een mac, maar daar heb je ook geen ASIO drivers. :sure: :hide:
Plaats reactie