Ter illustratie, ik zit momenteel met mijn LX mini kloontjes in een andere huiskamer waar er een 18dB piek op 37 Hz blijkt te zitten. En dan nog eentje op 56 Hz van 10dB. En een mega dip op 80Hz
Gated metingen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gated metingen
Eens, met close range kan je heel goed het gedrag van je speaker in het laag bepalen. Maar daarmee is het weer niet mogelijk om de kamerinvloed in het laag op je luisterplek te bepalen. En die is best substantieel....
Ter illustratie, ik zit momenteel met mijn LX mini kloontjes in een andere huiskamer waar er een 18dB piek op 37 Hz blijkt te zitten. En dan nog eentje op 56 Hz van 10dB. En een mega dip op 80Hz
Zonder room eq is er hier gewoon geen muziek te luisteren. Je dreunt van de bank af. Met het rechttrekken van die ergste uitwassen klopt alles weer en klinkt het weer prima. Dan neem ik wel voor lief dat ik wat teveel reflecties mee neem in de meting 
Ter illustratie, ik zit momenteel met mijn LX mini kloontjes in een andere huiskamer waar er een 18dB piek op 37 Hz blijkt te zitten. En dan nog eentje op 56 Hz van 10dB. En een mega dip op 80Hz
Re: Gated metingen
Je hebt het over twee verschillende zaken .
Gated meten en near field doe je om de luidspreker in balans te brengen ,onafhankelijk van de ruimte
De ruimte meten doe je om de luidspreker af te stemmen in die ruimte
Gated meten en near field doe je om de luidspreker in balans te brengen ,onafhankelijk van de ruimte
De ruimte meten doe je om de luidspreker af te stemmen in die ruimte
Re: Gated metingen
Kwestie van weten wat je meet, en waar de beperkingen van de aanpak zitten. Als je geen dode ruimte hebt, dan moet je de meting aanpassen aan het aandachtsgebied van dat moment. Crossover, midgebied en tweetercurves kun je prima meten en bepalen. Vanaf 200hz gaat het prima. Het laag laat zich, met een gesloten kast, prima simuleren en voorspellen.
Re: Gated metingen
Als je er dan maar rekening mee houdt de resolutie ook niet hoger is dan 200 a 400 Hz. Daarom is alles beneden de 200 a 400 Hz niet bruikbaar. Wat op zich wel prima is in het xover gebied rond de 3kHz en met octave smoothing.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
En dan loop je al tegen een probleem aan met een 3 weg systeem.
Re: Gated metingen
Aha. Dat lijkt me een aanname van je, misschien kan het wel (uitdoving kun je prima tot -40dB meten) en zie je gewoon een heel goede (tweeter)meting met een resolutie van <1Hz, zeker omdat je de verdere meetcondities (directivity van de bron, nabijheid van reflecterende begrenzende vlakken) niet kent. Ik zie in elk geval drie keer dezelfde impulsresponsie gebruikt, waarbij je met een goed tijdvenster een prima meetresultaat krijgt. Dan kan je meetset eigenlijk niet in de war zijn.
Re: Gated metingen
Zo'n golfeffect krijg je van korte reflecties langs de microfoon, of diens klem dan wel statief. Maar dan is het meestal alleen op hogere frequenties.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
En daarom vertrouw ik dat plaatje niet, kamfiltereffect zit over de gehele meting.
Re: Gated metingen
Ik zal eens kijken of ik andere resultaten zie als ik de microfoon-setup aanpas. Mocht dat zo zijn dan zal ik hier de resultaten/bevindingen posten. Ik kan ook een vraag op t REW forum posten hieromtrend.
Satefan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
Dit heeft niets met je microfoonpositie te maken. Wel met het feit dat er binnen REW iets fout gaat in een berekening.
Re: Gated metingen
Of verkeerd staat ingesteld. Waar ik op doel is deze: viewtopic.php?p=1513200#p1513200
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
Verkeerde instelling kan ook. Wat bij dat plaatje van Stefan opvalt is dat er een mathematische regelmatigheid in zit die je eigenlijk alleen kan krijgen bij een verkeerde berekening/bewerking van de FFT.
Re: Gated metingen
Ha ik verschreef me een factor 2.
Ik denk (echt) dat er een vrij glad en totaal niet absorberend oppervlak dicht bij de meetopstelling heeft gestaan. Als ik zo’n meting uit ARTA trek (met de vloerreflectie, redelijk hoogpolig tapijt, zie ik vanaf 1k hetzelfde patroon. Het verdwijnt wel, want tapijt absorbeert alles boven 3k vrij goed. Maar ik sluit niet uit dat er iets is foutgegaan bij de transform. Het ziet er te mooi uit.
Re: Gated metingen
Met dank voor alle tips ben ik er deels uit. De kamfilter effecten komen inderdaad door de vloerreflectie, ik had niet verwacht dat dat zo veel invloed zou hebben. Geeft bijna 10 dB variatie. Harde laminaatvloer... Weer wat geleerd.
Dat andere verschijnsel waarbij de curves er zo wild uitzien, heeft denk ik toch te maken met timing fouten in de meting. Ik bedoel dus het eerder hier genoemde fenomeen dat in het plaatje hieronder zo pakweg tusen 200 en 2500Hz optreedt (zonder smoothing): Bij het bekijken van een aantal verschillende metingen valt me op dat het frequentiegebied waar dit optreedt niet altijd hetzelfde is. Er zijn ook metingen waarbij het vooral in het hoog optreedt. In het laag onder de 200Hz zie je het nooit.
Bij inzoomen blijken er een aantal diepe en scherpe dips in de response te zitten op (wat lijkt) willekeurige intervallen. Plaatje hieronder is dezelfde meting als hierboven maar dan ingezoomd op een klein gebiedje.
Omdat ik vermoed dat het iets timing gerelateerd is, heb ik de fase in beide plaatjes unwrapped erbij gezet en die maakt rare sprongen. Let op de fase schaal rechts. Ik zie extreme fasesprongen die niet logisch te verklaren zijn, en wel steeds in veelvouden van 360 graden. De meest linker fasesprong die buiten beeld verdwijnt is ongeveer 4x360 graden, de andere twee zijn 1x 360. Dit verschijnsel zie ik terug in eigenlijk alle metingen waarbij dit probleem speelt. En altijd treedt zo'n fasesprong op bij exact de frequentie van één van de dips in de response (maar niet bij elke dip). Dus daar gaat vermoed ik iets goed mis in de timing tussen in- en uitgaand signaal.
Nu gaat het uitgaande signaal in mijn geval via een el cheapo usb geluidskaartje (op basis van een PCM2704 DAC). Dat omdat de laptop geen fatsoenlijke lijnuitgang heeft, wat er uit de hoofdtelefoon plug komt is echt hopeloos qua S/N en frequentiebereik.
Het terugkomende signaal komt van een Umik, die een eigen interne ADC heeft en ook via USB loopt.
Ik krijg al met al het idee dat de timing tussen de ADC en de DAC niet lekker synchroon loopt, waarbij de USB interface waarschijnlijk ook nog wel wat roet in het eten kan gooien.
Nu zag ik dat er in REW de optie is om een timing reference te gebruiken. De help zegt daarover: "Using a timing reference allows REW to eliminate the variable propagation delays within the computer and interface so that separate measurements have the same absolute timing." Dit kan akoestisch of via een loopback, maar dat laatste wil natuurlijk niet met een Umik. In hoeverre dit iets op gaat lossen moet ik nog uitproberen, zal ik binnenkort eens gaan testen.
Dat andere verschijnsel waarbij de curves er zo wild uitzien, heeft denk ik toch te maken met timing fouten in de meting. Ik bedoel dus het eerder hier genoemde fenomeen dat in het plaatje hieronder zo pakweg tusen 200 en 2500Hz optreedt (zonder smoothing): Bij het bekijken van een aantal verschillende metingen valt me op dat het frequentiegebied waar dit optreedt niet altijd hetzelfde is. Er zijn ook metingen waarbij het vooral in het hoog optreedt. In het laag onder de 200Hz zie je het nooit.
Bij inzoomen blijken er een aantal diepe en scherpe dips in de response te zitten op (wat lijkt) willekeurige intervallen. Plaatje hieronder is dezelfde meting als hierboven maar dan ingezoomd op een klein gebiedje.
Omdat ik vermoed dat het iets timing gerelateerd is, heb ik de fase in beide plaatjes unwrapped erbij gezet en die maakt rare sprongen. Let op de fase schaal rechts. Ik zie extreme fasesprongen die niet logisch te verklaren zijn, en wel steeds in veelvouden van 360 graden. De meest linker fasesprong die buiten beeld verdwijnt is ongeveer 4x360 graden, de andere twee zijn 1x 360. Dit verschijnsel zie ik terug in eigenlijk alle metingen waarbij dit probleem speelt. En altijd treedt zo'n fasesprong op bij exact de frequentie van één van de dips in de response (maar niet bij elke dip). Dus daar gaat vermoed ik iets goed mis in de timing tussen in- en uitgaand signaal.
Nu gaat het uitgaande signaal in mijn geval via een el cheapo usb geluidskaartje (op basis van een PCM2704 DAC). Dat omdat de laptop geen fatsoenlijke lijnuitgang heeft, wat er uit de hoofdtelefoon plug komt is echt hopeloos qua S/N en frequentiebereik.
Het terugkomende signaal komt van een Umik, die een eigen interne ADC heeft en ook via USB loopt.
Ik krijg al met al het idee dat de timing tussen de ADC en de DAC niet lekker synchroon loopt, waarbij de USB interface waarschijnlijk ook nog wel wat roet in het eten kan gooien.
Nu zag ik dat er in REW de optie is om een timing reference te gebruiken. De help zegt daarover: "Using a timing reference allows REW to eliminate the variable propagation delays within the computer and interface so that separate measurements have the same absolute timing." Dit kan akoestisch of via een loopback, maar dat laatste wil natuurlijk niet met een Umik. In hoeverre dit iets op gaat lossen moet ik nog uitproberen, zal ik binnenkort eens gaan testen.
Re: Gated metingen
Heb je een umik 1 of umik 2? Toen ik van een Umik-1 naar een Umik-2 ging, kreeg ik zeer onvoorspelbare resultaten. iedere meting was anders. Bleek aan mijn usb kabel te liggen. Die kon de hogere samplerate (lees, de hoeveelheid data van het meten met een hogere sample-rate) niet aan. Over sample-rates gesproken, ik neem aan dat je de Umik en de usb-geluidskaart op dezelfde samplerate hebt staan?
Re: Gated metingen
Ik heb de Umik 1. Van die sample rates is een goede, geen idee. Ik zal eens checken
Re: Gated metingen
Probleem blijft dat die A/D en die D/A niet synchroon lopen. De workaround van REW zal best werken, maar eigenlijk is een losse interface en een klassieke meetmicrofoon wel het handigst.
Re: Gated metingen
Klopt. De crux bij het meten van de impuls responsie met periodische roze ruis met de MLS methode of met chirps, is dat de DA en AD conversieklokken synchroon lopen. Dat kan dus niet met een Umik + aparte geluidskaart. Je kunt daarom in Arta alleen maar kiezen voor DA en AD in dezelfde audio interface voor impuls metingen. Uitzondering is een gun shot impuls excitatie.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
Dat is de reden dat Hypex ( en ik) dwingend gekozen hebben voor een ASIO driver voor de metingen in HFD. Daardoor kan je alleen maar met 1 interface werken. Dat het dan ook nog fout kan gaan heb ik ondervonden met de Focusrite Scarlett doosjes die gebruik maken van een Xmos chip.
Re: Gated metingen
Die Scarlett doosjes werken perfect op een mac, maar daar heb je ook geen ASIO drivers.

