Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Even terugkomen op de volume regelaar. Ik heb gisteren best wat tijd gestoken om het een en ander uit te zoeken. Ik regel mijn volume (verzwakking) door met dB's te werken Ik heb een 7bit verzwakker. Het maximale volume verkrijg je met een verstekings- of verzakkings- factor van 1 --> 0dB
Ik kan maximaal -128dB verzwakken, dit is een verzwakkingsfactor van (0.0000004) 4x10-7. Dat is heel zacht.
De dB schaal is een logaritmische schaal. Als ik dus mijn volume op laat lopen met 1dB vanaf -128d, dan doorloop ik een logaritmische schaal. Dit is wat ik ook deed in mijn software, dus op zich deed ik het goed. Echter, door te beginnen bij -128dB, dan ben ik op de helft van de schaal bij -64dB. Dit is een verzwakking van 0.00063 (6.3x10-4). Dit is nog steeds heel zacht. Het is dus logisch dat de eerste helft van mijn volumeregelaar niets hoorbaars doet. Ik ben gewoon te vroeg in de schaal begonnen.
dB schaal 128dB.png
Na -64dB gaat het volume pas echt wat doen en zie je het logaritmische verband ook goed.
dB schaal 64dB.png
Het heeft dus geen zin om al voor -64dB het volume te willen regelen. Dus ik had ook een 64 bit volume regelaar kunnen maken, wat ook veel mensen doen. En dit is wat ik dus nu ook ga doen in de software. Mijn minimale volume is -64 dB en dan ga ik in stapjes van 1 dB omhoog naar 0 dB.

https://www.dr-lex.be/info-stuff/volume ... s.html#fn2
Op deze site staat ook het een en ander goed uitgelegd en als je kijkt naar de interactieve demo, bijna onderaan, dan hoor je ook wat een exponentiele volumeregelaar doet in vergelijking met een lineaire regelaar. De exponentiele regelaar gaat met stapjes van 2dB van -60dB naar 0dB. (bij de 3 puntjes boven elkaar moet je even de geluidssample downloaden van 3 sec, dan hoor je het geluid als je de sliders beweegt)

Lang verhaal, maar ik hoop duidelijk te zijn. O:)

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Je moet ook een beetje van puzzelen houden :D Overigens wat ik schreef geldt voor een gebruikelijke R-2R ladder. Jij hebt iets anders gemaakt: Een vezwakkerketting met dB stappen. Als je het vergelijkt met een normale volume potmeter op een versterker dan is die beneden de -40dB meestal ook gelijk -oneindig en halverwege de schaal -20dB
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ja, je had mij even op een verkeerd spoor gezet :lol: , maar toch heb ik er ook weer wat van geleerd en is alles wat duidelijker geworden.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Oja, nog een vraagje, Ik heb een mooie 5V voeding in mijn versterker (printje van Barry waar in en een LM1084 wordt gebruikt). Ik gebruik een ringkerntrafo van 9V 5A. Ik laat deze dag en nacht aan staan voor de stand-by van de versterker. Het koellichaam van de 5V voeding wordt heet. Dit betekent dat ik energie aan het verbruiken ben. Dit is logisch want de 9V moet 5V worden. Kan ik dan zeggen dat ik (9V-5V=)4V x 5A=20W aan het verstoken ben? Als de huidige energie prijs 30 cent per kWh is, dan kost mij dit 20W/1000W =0.02 0.02x 30 cent=0.6 cent per uur ---> 14.4 cent/dag --> 52.56 euro per jaar. Dit is best veel.

Klopt dit? Dan moet ik toch een andere voeding gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door pappaleo »

Bijna, het is (9V-5V=)4V x de afgenomen stroom.
Als het te voeden onderdeel inactief is, is het verstookte vermogen dus laag. Even de stroom meten dus.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Bedankt, ik zat al een beetje met de 5A, ik zal de stroom meten. Dit zal aanzienlijk lager zijn aangezien de ESP32 bijna geen stroom verbruikt. Dit kan dan heel erg schelen in de kosten en dat zou het oke zijn. Even meten straks
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door pappaleo »

Is de trafo 9v na gelijkrichting of is het 9v AC?
In het laatste geval is het wel 13 volt DC en wordt de formule (13-5=)9v x afgenomen stroom.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 26 jan 2024, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

9V AC voor de gelijkrichter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

5A is wel veel voor een 5V in STB. Waar stop je dat in dan? Normaliter is een STB verbruik < 1W. En een microcontroller zonder display verlichting verbruikt hooguit een tiental mW in STB.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ja, die ESP 32 gebruikt ook bijna niets en pappaleo zei ook al dat het geen 5A is, maar het de stroom die verbruikt wordt. Als dit 0.1 A zou zijn dan zijn de kosten 1/50 van wat ik heb uitgerekend en dat is 1 euro per jaar :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door pappaleo »

Tom tekent met de maximaal door de trafo te leveren stroom (5A). Vandaar dat hij de afgenomen stroom (na de LM1084) even moet meten.
Neemt niet weg dat het spanningsverschil voor en na de voeding 13V -> 5V wat aan de hoge kant is.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ik meet met een stroomklem 0.55 A die naar de controller gaat en 0.15 A die naar de Topping E30II gaat (standby). Totaal dus 0.7A. Dit maakt dus 2.8W en kost dus per dag 2 cent en per jaar 7,36 euro. Dit is aanzienlijk minder en verdient voorlopig geen aandacht. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Valt dus mee :yeah: 9V trafo is wel gebruikelijk voor een 5V voeding. Je moet ook rekening houden met de rimpel op de afvlak elco, paar volt spanningsval over de regelaar en de nettolerantie van -10%.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

:lol:
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Hallo allemaal, De integreerde versterker heeft een mijlpaal bereikt. Met hulp van jullie op het forum en met name Pjotr ben ik gekomen tot een werkend geheel. Ik ben nog niet klaar. Ik wil nu een goede afgeschermde kast maken waar alles mooi in past. Ik wil de pcb waar de controller en de attenuator op zit splitsen. Met name om de overspraak in de attenuator aan te pakken als ik deze niet aan aarde leg. Uiteraard komen er nog mooie knoppen voor de input selector en het volume. Maar voor nu ben ik al heel blij. Ik neem de versterker en boxen mee op de luisterdag, zoals deze nu is. Een volgende luisterdag zal alles netjes zijn en zijn de luidsprekers ook voorzien van een kleurtje.

Hieronder een filmpje en een paar foto's

https://drive.google.com/file/d/1_HBGxp ... sp=sharing
voorkant versterker.jpg
achterkant versterker.jpg
IMG_20240124_104816.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Hulde!

En vergeet vooral je zoon niet te bedanken voor die mooie software en Kobus voor zijn geduld :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Henkjan »

:yeah:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door hannesie »

Mooie opzet zo, om jaloers op te worden. :rock: :sure:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Douwe84 »

Wat gaaf zeg!
Plaats reactie