Ik kan maximaal -128dB verzwakken, dit is een verzwakkingsfactor van (0.0000004) 4x10-7. Dat is heel zacht.
De dB schaal is een logaritmische schaal. Als ik dus mijn volume op laat lopen met 1dB vanaf -128d, dan doorloop ik een logaritmische schaal. Dit is wat ik ook deed in mijn software, dus op zich deed ik het goed. Echter, door te beginnen bij -128dB, dan ben ik op de helft van de schaal bij -64dB. Dit is een verzwakking van 0.00063 (6.3x10-4). Dit is nog steeds heel zacht. Het is dus logisch dat de eerste helft van mijn volumeregelaar niets hoorbaars doet. Ik ben gewoon te vroeg in de schaal begonnen.
Na -64dB gaat het volume pas echt wat doen en zie je het logaritmische verband ook goed.
Het heeft dus geen zin om al voor -64dB het volume te willen regelen. Dus ik had ook een 64 bit volume regelaar kunnen maken, wat ook veel mensen doen. En dit is wat ik dus nu ook ga doen in de software. Mijn minimale volume is -64 dB en dan ga ik in stapjes van 1 dB omhoog naar 0 dB.
https://www.dr-lex.be/info-stuff/volume ... s.html#fn2
Op deze site staat ook het een en ander goed uitgelegd en als je kijkt naar de interactieve demo, bijna onderaan, dan hoor je ook wat een exponentiele volumeregelaar doet in vergelijking met een lineaire regelaar. De exponentiele regelaar gaat met stapjes van 2dB van -60dB naar 0dB. (bij de 3 puntjes boven elkaar moet je even de geluidssample downloaden van 3 sec, dan hoor je het geluid als je de sliders beweegt)
Lang verhaal, maar ik hoop duidelijk te zijn.
Groeten, Tom.