TEAC LS-X8
Moderator: Beheerdersteam
TEAC LS-X8
Ik kan de drivers (woofers en tweeters) en de filters hebben van de LS-X8 voor 2 keer niks. Dit waren de aluminium kastjes, 10 bij 20 cm of zelfs nog iets kleiner.
TEAC is geen rotzooi maar erg klein is erg klein en erg klein heeft zijn beperkingen. Op een video zie ik dat het een heel simpel metalen bakje was, geen poort, een propje watten en verder niks.
(Four-inch poly woofer and a one-inch soft dome)
Is het de moeite waard om hiervoor wat kastjes te maken?
TEAC is geen rotzooi maar erg klein is erg klein en erg klein heeft zijn beperkingen. Op een video zie ik dat het een heel simpel metalen bakje was, geen poort, een propje watten en verder niks.
(Four-inch poly woofer and a one-inch soft dome)
Is het de moeite waard om hiervoor wat kastjes te maken?
Laatst gewijzigd door Sofa op vr 05 jan 2024, 23:29, 3 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: TEAC LS-X8
De erg kleine drivers hebben ook hun beperkingen 
Er staat hier een setje nog kleinere LS-X5 kastjes waarbij in een exemplaar de drivers defect zijn. Is dat wat voor je? Vermoedelijk passen de drivers uit de LS-X8 daar ook in.
Er staat hier een setje nog kleinere LS-X5 kastjes waarbij in een exemplaar de drivers defect zijn. Is dat wat voor je? Vermoedelijk passen de drivers uit de LS-X8 daar ook in.
Re: TEAC LS-X8
Ziet er uit als een Realistic Minimus 7 ( welke ik hier heb staan in zilver ). Heb evt. een schema voor je om een ander filter in elkaar te zetten..
Re: TEAC LS-X8
De (originele) filters die je dan hebt bestaan uit een 0.40 mH luchtspoeltje een een 4,7 uF Elko.... Dat kan beter en dan klinken ze ook niet zo schel meer.VintageHarry schreef: ↑vr 05 jan 2024, 23:24De erg kleine drivers hebben ook hun beperkingen
Er staat hier een setje nog kleinere LS-X5 kastjes waarbij in een exemplaar de drivers defect zijn. Is dat wat voor je? Vermoedelijk passen de drivers uit de LS-X8 daar ook in.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: TEAC LS-X8
Excuus, mijn opmerking was meer voor de TS bedoeld. ( Lang gewerkt vandaag, niet helemaal helder meer )
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TEAC LS-X8
Ik heb de Braun Output C, ook super leuk. Het hoog was te veel aanwezig, waarschijnlijk door dik geworden ferrofluid of de coating op de dome. Toch wel heel leuk spul, dus een kastje maken is wellicht geen verspilde moeite.
viewtopic.php?p=1613086#p1613086
Zie meting van het hoog. De Canton Plus S vond ik minder. Van de Realistic had ik 1 leeg kastje, heb ik nog... Volgens mij mocht je die nodig hebben. Een paartje spelend had ik ook, maar dat was klankmatig minder. Ben benieuwd naar de Teak variant.
viewtopic.php?p=1613086#p1613086
Zie meting van het hoog. De Canton Plus S vond ik minder. Van de Realistic had ik 1 leeg kastje, heb ik nog... Volgens mij mocht je die nodig hebben. Een paartje spelend had ik ook, maar dat was klankmatig minder. Ben benieuwd naar de Teak variant.
Re: TEAC LS-X8
Ik dacht eraan Pjotr om de 'naald' surround kast te voorzien van gebruikte drivers en filter ipv alles nieuw. Dit scheelt nogal wat en de inhoud van de 'naald' is precies hetzelfde als van de TEAC. Daarom dus! Ook omdat de tweeter in de naald past maar de woofer een stuk groter is, daarvoor wil ik de kast laten uitbollen op die plaats.
Het gaat mij vnl om design en met deze drivers zou dat kunnen.
De meeste oude luidsprekers zijn veel groter en 10 liter max is voor mijn naald het maximum. Andere heel kleine kastjes? Bose denk ik maar het lijkt mij beter om die niet uit elkaar te halen. De TEAC echter is heel simpel, daar zit gewoon niks in. Andere 'bijna voor niks' kleine kastjes heb ik nog niet gezien behalve dan in de vorm van de goedkoopste 5.1 surround installaties uit China. Die kosten echt niks maar nieuw ook niet dus kan dat nooit wat zijn.
De TEACS bij mij om de hoek zijn inmiddels verkocht. Ik heb een andere aanbieding gezien (€ 40) maar dat zijn er 4 en ik weet niet wat ik met 2 extra moet doen behalve ook weer in de garage plaatsen.
Het gaat mij vnl om design en met deze drivers zou dat kunnen.
De meeste oude luidsprekers zijn veel groter en 10 liter max is voor mijn naald het maximum. Andere heel kleine kastjes? Bose denk ik maar het lijkt mij beter om die niet uit elkaar te halen. De TEAC echter is heel simpel, daar zit gewoon niks in. Andere 'bijna voor niks' kleine kastjes heb ik nog niet gezien behalve dan in de vorm van de goedkoopste 5.1 surround installaties uit China. Die kosten echt niks maar nieuw ook niet dus kan dat nooit wat zijn.
De TEACS bij mij om de hoek zijn inmiddels verkocht. Ik heb een andere aanbieding gezien (€ 40) maar dat zijn er 4 en ik weet niet wat ik met 2 extra moet doen behalve ook weer in de garage plaatsen.
Re: TEAC LS-X8
Ik heb er 2 kunnen krijgen voor € 20.
De netto inhoud van de kastjes is slechts 1,7 liter. Aangezien mijn nieuwe ontwerpje wat groter is (door de hoogte) kan ik de drivers meer ruimte geven maar dat hoeft niet.
Meer ruimte geven of niet?
De netto inhoud van de kastjes is slechts 1,7 liter. Aangezien mijn nieuwe ontwerpje wat groter is (door de hoogte) kan ik de drivers meer ruimte geven maar dat hoeft niet.
Meer ruimte geven of niet?
Re: TEAC LS-X8
Ik vind die kastjes juist wel leuk en weet niet of er veel eer uit te behalen is door ze in wat anders te stoppen.
Re: TEAC LS-X8
Qua ontwerp wel want een doosje is een doosje en zo mooi vind ik doosjes niet. Dit gaat iets MOOIS worden!
Re: TEAC LS-X8
hangt nogal van de specs van de woofer af hoe dat uitpakt toch? hiervan weet je in ieder geval dat het werkt. en waarom groter? voor surrounds wil je toch een lekker compact formaat? de sub vangt het laag wel opSofa schreef: ↑vr 12 jan 2024, 23:24Ik heb er 2 kunnen krijgen voor € 20.
De netto inhoud van de kastjes is slechts 1,7 liter. Aangezien mijn nieuwe ontwerpje wat groter is (door de hoogte) kan ik de drivers meer ruimte geven maar dat hoeft niet.
Meer ruimte geven of niet?
a.jpg
b.jpg
c.jpg
d.jpg
e.jpg
verder kan je in ieder geval het filter opnieuw bouwen en de plaatsing van de spoelen te opzichte van elkaar optimaliseren (hoeveel dat in de praktijk uitmaakt weet ik niet)
zie plaatje:
https://us.v-cdn.net/5021930/uploads/ed ... 22gs1o.png
Re: TEAC LS-X8
De spoel kan ik makkelijk aanpassen, bedankt voor de tip en het plaatje.
Groter: wel, omdat de hoge en smalle (te bouwen) kast gewoon meer ruimte heeft dan het standaard aluminium kastje van TEAC. Ik zei al, het kán, het hoeft niet. Als de 1.7 liter 'bereikt'' is plaats ik gewoon een schotje in het bouwsel en blijft de overige ruimte onbenut.
Groter: wel, omdat de hoge en smalle (te bouwen) kast gewoon meer ruimte heeft dan het standaard aluminium kastje van TEAC. Ik zei al, het kán, het hoeft niet. Als de 1.7 liter 'bereikt'' is plaats ik gewoon een schotje in het bouwsel en blijft de overige ruimte onbenut.
Re: TEAC LS-X8
Dank maar ik wil niets kant en klaar kopen, ik wil iets DOEN! De surrounds heb ik niet nodig maar ik vind het leuk om iets te maken. Een paar goedkope doch niet slechte gebruikte TEACS, een plank hout en aan de slag!
