Composietversterkertje bouwen (long term?)
Moderator: Beheerdersteam
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Er zijn bij mij weten 2 verschillende LM3886. De ene is geïsoleerd van zich zelf en kan direct tegen het koelelement worden bevestigd, de andere moet elektrisch geïsoleerd worden gemonteerd tegen het koelelement. Ik heb wel een vermoede welke er gebruikt is, maar ik wilde het even zeker weten
Ik kon dit niet bij AliExpress vinden. Maar dan ga ik ook een stel plaatjes kopen.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Klopt inderdaad. De ongeïsoleerde versie heet LM3886T, de geïsoleerde versie LM3886TF.
Toen ik mijn bestelling deed was alleen de ongeisoleerde versie op voorraad bij Mouser, dus moest ik op zoek naar een goede manier om de chip te isoleren van de heat sink. Overigens moet je ook bij de geïsoleerde variant wel koelpasta gebruiken he
Toen ik mijn bestelling deed was alleen de ongeisoleerde versie op voorraad bij Mouser, dus moest ik op zoek naar een goede manier om de chip te isoleren van de heat sink. Overigens moet je ook bij de geïsoleerde variant wel koelpasta gebruiken he
Laatst gewijzigd door tigradekat op di 14 nov 2023, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Klopt idd. Zijn verder identiek al heeft de TG versie wel de voorkeur. Minder geklooi
Bij beide moet er warmte geleidende pasta tussen! Dat verdringt de lucht die erg slecht de warmte geleidt. Niet te veel, niet te weinig! Ong. paar rijstkorrels groot. Ik verdeel het dan met de rand van een afgeknipt strookje van een oud plastic (credit)kaartje als spateltje.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Bij wat je mij had gegeven van silicone was koelpasta niet nodig. Bij deze plaatjes aan weeszijde koelpasta geven dus om de lucht te verdrijven. Weer wat geleerd.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Die silicone isolatieplaatjes doen hier overigens even goed als die ceramische! Als je ze er al in hebt zitten hoef je die niet te gaan vervangen.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ik laat die ook zitten, maar ik heb nog een paar LM3886T gekocht. Ik denk dat ik in de toekomst deze nog wel wil gebruiken. Vandaar mijn vraag 
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Nog even de uitslag van dit experimentje: Ik heb XLR naar RCA kabels, en ik heb net even een 47,5 ohm weerstandje tegen de RCA pin en aarde gehouden. de zachte ruis verdwijnt dan inderdaad volledig.Pjotr schreef: ↑zo 22 okt 2023, 20:55Om hier nog even op terug te komen. De ruis moet je beoordelen met de ingang laagohmig aangesloten. Met de ingang open luister je naar de ruis van de 25 kohm ingangsweerstand. B.v. een XLR met 2x een 100 ohm metaalfilm weerstandje er in is een goede dummy bron! Of een goede DAC. Dan zul je echt geen ruis meer horen! Ik heb al "klachten" vernomen dat mensen het griezelig vonden dat ze niet meer konden horen dat de versterker aan staattigradekat schreef: ↑zo 22 okt 2023, 11:50En de ruisvloer is echt erg laag! Ik hoor alleen een zacht ruisje als ik mijn oor letterlijk tegen de tweeter leg. Mijn Ncores zijn ook zeer ruisarm, maar hier meen ik dat ik nog ietsje beter moet luisteren om de ruis waar te nemen.![]()
De Squeezebox Touch is dus inderdaad debet aan het ruisje dat ik hoor met mijn oor tegen de speaker.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Tip: Deze achter je Squeezebox hangen via S/PDIF: https://www.hifistudio79.nl/product/top ... l-ak4493s/ En mocht je Squeezebox de geest geven dan kan ie altijd nog achter een RaspberryPietje ter vervanging 
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Mijn 100VA Hypex trafootjes brommen een beetje, en het knaagde een beetje aan me dat ik met 100VA het volledige potentieel van de versterker niet haal. Dus in een zwak moment twee weken geleden 150VA trafos bij Toroidy besteld.
Één daarvan wou ik weer gebruiken voor de power led, dus die heb ik custom besteld met een extra wikkeling van 10 volt, net zoals de Hypex trafos.
De trafos kwamen vandaag al binnen, helemaal top!
De trafos zijn fluisterstil, erg fijn. Wel even 1,5A zekeringen bestellen, 1A is wat te krap nu
Één daarvan wou ik weer gebruiken voor de power led, dus die heb ik custom besteld met een extra wikkeling van 10 volt, net zoals de Hypex trafos.
De trafos kwamen vandaag al binnen, helemaal top!
De trafos zijn fluisterstil, erg fijn. Wel even 1,5A zekeringen bestellen, 1A is wat te krap nu
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ziet er wel fancy uit gelijk met die zwarte tape om de transformatoren he.
Mooie opbouw zo.
Mooie opbouw zo.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ja, smoelt goed, de kast is lekker opgevuld zo ook. Dank voor de complimenten.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Zijn dat RVS bouten waar je de trafo's mee heb bevestigd?
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ziet er strak uit! Ja leuk, Toroidy maakt voor je wat jij opgeeft. Zo heb ik zelf een paar keer een 250VA met 4x 24V bij ze besteld voor een stereo CA. Scheelt ook weer ruimte en een beetje gewicht. Wel oppassen dat die bouten geen sluiting maken met de deksel, ook niet met doorbuigen daarvan! Zelf plak in zo'n geval nog wat Mylar isolatiemateriaal op die plekken tegen de deksel voor de zekerheid.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
No worries, ik heb nog zo'n 2 cm ruimte tussen trafo en deksel over. Als er zich omstandigheden voordoen die het deksel zover laten doorbuigen is de isolatie van de trafo bout niet mijn grootste zorg ga ik zo van uit 
MAar de volgende keer dat ie open is zal ik even wat tape plakken, is natuurlijk zo gepiept
MAar de volgende keer dat ie open is zal ik even wat tape plakken, is natuurlijk zo gepiept
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ok, ja dat lijkt mij ook wel ruim
Maar dat is op de foto niet te zien met al die schutkleuren
Zelf een kast gehad met maar 2mm tussenruimte. Heb toen de bout aan de chassiskant geïsoleerd met nylon carrosserieringen.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ik heb inmiddels een dacje gekocht, het is de SMSL DL200 geworden. Met de nieuwe ES9039Q2M DAC chip, tjongejongePjotr schreef: ↑vr 17 nov 2023, 15:29Tip: Deze achter je Squeezebox hangen via S/PDIF: https://www.hifistudio79.nl/product/top ... l-ak4493s/ En mocht je Squeezebox de geest geven dan kan ie altijd nog achter een RaspberryPietje ter vervanging![]()
Krijgt goede reviews, en de testresultaten van zijn zusje, de SMSL D-6S, zonder koptelefoon versterker, maar met verder dezelfde specs op A.S. Review zijn indrukwekkend.
Eerste indrukken zijn positief, en volstrekt nul ruis nu op de tweeters
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
@Pjotr: De spanning op de XLR uitgangen van deze DAC bedraagt 5 Volt, welke gain is dan optimaal? 18 dB is net ondermaats, maar 20 dB te veel als ik kijk naar de combinaties die in het schema beschreven staan : 20 dB is voor max 2vrms input, 18 dB voor max 6.15vrms input, en dan zou ik R15 en R16 moeten aanpassen naar 6.2K.
MAar kom ik dan met 5.6K op deze posities niet wat beter uit, uitgaande van 5V vrms?
MAar kom ik dan met 5.6K op deze posities niet wat beter uit, uitgaande van 5V vrms?
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Is die 5V in RMS, of is dat de piekwaarde of zelfs piek-piek? 26 dB versterking is min of meer de standaardwaarde voor normale eindversterkers. Denk dat als je de 20dB aan houdt je dan netjes moet uitkomen. Ik neem aan dat je het volume van de SB op maximaal hebt staan en dan de volumeregeling van de SMSL gebruikt.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ja klopt Peter, bron op maximaal, volume via de DAC.
Als ik de review van de verder identieke D6-S op ASR mag geloven is de 5V RMS. Ik heb nu een gain van 20 dB en heb de DAC nu op RCA aangesloten.Idealiter wil ik de kabels omkatten naar fully balanced, maar dat betekent een verdubbeld ingangsvoltage. Maar jij ziet daar geen issue? Clipt de boel niet dan bij volle uitsturing?
Als ik de review van de verder identieke D6-S op ASR mag geloven is de 5V RMS. Ik heb nu een gain van 20 dB en heb de DAC nu op RCA aangesloten.Idealiter wil ik de kabels omkatten naar fully balanced, maar dat betekent een verdubbeld ingangsvoltage. Maar jij ziet daar geen issue? Clipt de boel niet dan bij volle uitsturing?
Laatst gewijzigd door tigradekat op vr 05 jan 2024, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ja klopt 5V rms, staat ook in de manual zag ik. Als je de DAC voluit op max zet clipt het wel natuurlijk
Maar dat is niet de bedoeling van de DAC. Hou er ook rekening mee dat niet alle digitale content maximaal uitgestuurd is. Heel veel, zo niet het meeste, is dat niet. Van Qobuz b.v. blijft er best wel e.e.a. steken bij -20dB. Wat extra "gain" reserve is dan juist wel prettig. Dit is iets wat je gewoon moet proberen: Normaal huiskamer niveau is ong. tussen de -20dB en -40dB t.o.v. maximaal (0dB ). Mocht het dan nog te hard zijn (te gevoelig) met die gebalanceerde kabels naar je idee dan is het wel aan te passen met een paar weerstanden, maar dat zien we dan wel a.d.h. van die uitkomst.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
