Afkortzaag
Moderator: Beheerdersteam
Re: Afkortzaag
Dit is zoals ie op de website van Makita staat, 2 zwarte metalen beugels als ondersteuning voor je werkstuk.dre schreef:Plaatje a.u.b.
Zo is de mijne, met uitschuifbare alu plateau's aan beide zijden.
Re: Afkortzaag
Ja dat wordt nog wat, SJS Cycles en Axminster tooling weten nog niet of dat hun klanten op het vasteland nu nog btw mogen betalen in het land van herkomst én hun eigen land...die zien ff 80% van de handel wegvallen.Henkjan schreef:nog net pre-Brexit
Maar dit is natuurlijk geproduceerd voor Makita België - in de UK, da's weer anders...
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Afkortzaag
Kijk je wel uit met die zaag op die plaats. Voor je het weet heb je zaagsel op je bammetje in plaats van chocolade hagelslag.
Re: Afkortzaag
Die staat al in de werkplaatsgarage - waar het nu een bende is want de opslaggarage is nog niet klaar, daar moet nog een laagje coating op de vloer en dan kunnen de rekken er in...heb ik plek in de werkplaats...pappaleo schreef:Kijk je wel uit met die zaag op die plaats. Voor je het weet heb je zaagsel op je bammetje in plaats van chocolade hagelslag.
Re: Afkortzaag
Dat ziet er een stuk beter uit!Shadow schreef:LS1219L_A1R0 (1).jpgdre schreef:Plaatje a.u.b.
Dit is zoals ie op de website van Makita staat, 2 zwarte metalen beugels als ondersteuning voor je werkstuk.
20210119_201157.jpg
Zo is de mijne, met uitschuifbare alu plateau's aan beide zijden.
Re: Afkortzaag
Ik had hier een foto geplaatst dacht ik
Nieuwe 'detent plate' binnen van Stene Woodworks, gelaserd uit rvs ipv aluminium.
Nieuwe 'detent plate' binnen van Stene Woodworks, gelaserd uit rvs ipv aluminium.
Laatst gewijzigd door Shadow op vr 02 apr 2021, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Afkortzaag
Pardonnez? Nee ff kijken op John Stene z'n site, kun je pre-orderen, als ie er 25 op voorhand verkocht heeft laat ie er weer 50 maken. Duurt wel dik 2 maanden van Canada naar hier als je geen nier wil verkopen voor de verzendkosten te voldoen.dre schreef:Die had je ook geplaatst.
Maar die is voor mij?
Re: Afkortzaag
Ik heb iets geks;
mijn makita LS1219 zaagt geweldig maar ik krijg hem niet haaks over het hele bereik, alsof de zaag kromme geleiders heeft, als ik hem haaks zet vlakbij de 'fence' dan kan ik tot 15cm breed prima haaks afkorten, maar als het af te korten stuk breder is dan loopt de zaag naar links van bovenaf gezien, stel ik hem daar op dat gedeelte haaks dan vice versa, heb nooit eerder geprobeerd 40cm haaks af te korten maar dacht nu ff snel wat multiplex weg te zagen voor het kerstkuiken. Toch maar een zaagtafeltje dan?
mijn makita LS1219 zaagt geweldig maar ik krijg hem niet haaks over het hele bereik, alsof de zaag kromme geleiders heeft, als ik hem haaks zet vlakbij de 'fence' dan kan ik tot 15cm breed prima haaks afkorten, maar als het af te korten stuk breder is dan loopt de zaag naar links van bovenaf gezien, stel ik hem daar op dat gedeelte haaks dan vice versa, heb nooit eerder geprobeerd 40cm haaks af te korten maar dacht nu ff snel wat multiplex weg te zagen voor het kerstkuiken. Toch maar een zaagtafeltje dan?
Re: Afkortzaag
Bij mijn laatste project heb ik berken multiplex van 27mm dik en ongeveer 20cm breed haaks onder 45 graden verstek afgezaagd en dat ging behoorlijk goed met mijn LS1219. Maar kan mij inderdaad voorstellen dat het lastig is om het goed te hebben over 40 cm bereik. Op alles zit tenslotte wat spelling.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Afkortzaag
Al een ander zaagblad geprobeerd, of iets minder snel zagen? Scheef weglopen kán veroorzaakt worden door botte of beschadigde tanden, onjuiste vertanding, maar ook te snel zagen.
Re: Afkortzaag
Dikker blad?Shadow schreef: ↑ma 25 dec 2023, 18:07Ik heb iets geks;
mijn makita LS1219 zaagt geweldig maar ik krijg hem niet haaks over het hele bereik, alsof de zaag kromme geleiders heeft, als ik hem haaks zet vlakbij de 'fence' dan kan ik tot 15cm breed prima haaks afkorten, maar als het af te korten stuk breder is dan loopt de zaag naar links van bovenaf gezien, stel ik hem daar op dat gedeelte haaks dan vice versa, heb nooit eerder geprobeerd 40cm haaks af te korten maar dacht nu ff snel wat multiplex weg te zagen voor het kerstkuiken. Toch maar een zaagtafeltje dan?
Of niet in 1x de volle diepte zagen.
Re: Afkortzaag
Lijkt me dat de geleiders niet goed parallel lopen.
Mogelijk is de inbus borging wat los gaan zitten waardoor deze wat kan verdraaien.
Re: Afkortzaag
Nee het is onbelast ook gewoon aanwezig, en 15mm mpx moet toch wel in 1x kunnen, ik ga George z'n tip eens uitvogelen.dre schreef: ↑ma 25 dec 2023, 19:56Dikker blad?Shadow schreef: ↑ma 25 dec 2023, 18:07Ik heb iets geks;
mijn makita LS1219 zaagt geweldig maar ik krijg hem niet haaks over het hele bereik, alsof de zaag kromme geleiders heeft, als ik hem haaks zet vlakbij de 'fence' dan kan ik tot 15cm breed prima haaks afkorten, maar als het af te korten stuk breder is dan loopt de zaag naar links van bovenaf gezien, stel ik hem daar op dat gedeelte haaks dan vice versa, heb nooit eerder geprobeerd 40cm haaks af te korten maar dacht nu ff snel wat multiplex weg te zagen voor het kerstkuiken. Toch maar een zaagtafeltje dan?
Of niet in 1x de volle diepte zagen.
Re: Afkortzaag
Sowieso de machine maar weer eens helemaal kalibreren? Dat mag na 5 jaar wel weer eens...
Re: Afkortzaag
Heeft ie dan wel ooit recht gezaagd? Als ie dan nog krom zaagt lijken mij de geleiders krom. Of zit er inmiddels veel speling op.
Re: Afkortzaag
Nee dat is het niet en waarschijnlijk is het nooit goed geweest, wat er gebeurd is dat het zaagblad niet parallel aan de geleiders staat, het blad gaat als het ware scheef door de snede, het is 1mm hooguit maar wel bloedirritant voor zichtwerk zoals dit...
Re: Afkortzaag
Ah op die manier, snap het. Dus eigenlijk staat de zaagas niet precies op 90 graden t.o.v. de geleiders. Is dat niet na te stellen dan op e.o.a. manier?
Re: Afkortzaag
Ik ben de manual aan het uitkammen, op het eerste gezicht aan het apparaat niks gevonden...
