Afkortzaag

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Afkortzaag

Bericht door Henkjan »

nog net pre-Brexit
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Plaatje a.u.b. :sure:
LS1219L_A1R0 (1).jpg
Dit is zoals ie op de website van Makita staat, 2 zwarte metalen beugels als ondersteuning voor je werkstuk.

20210119_201157.jpg
Zo is de mijne, met uitschuifbare alu plateau's aan beide zijden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
nog net pre-Brexit
Ja dat wordt nog wat, SJS Cycles en Axminster tooling weten nog niet of dat hun klanten op het vasteland nu nog btw mogen betalen in het land van herkomst én hun eigen land...die zien ff 80% van de handel wegvallen.

Maar dit is natuurlijk geproduceerd voor Makita België - in de UK, da's weer anders...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Afkortzaag

Bericht door pappaleo »

Kijk je wel uit met die zaag op die plaats. Voor je het weet heb je zaagsel op je bammetje in plaats van chocolade hagelslag.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
Kijk je wel uit met die zaag op die plaats. Voor je het weet heb je zaagsel op je bammetje in plaats van chocolade hagelslag.
Die staat al in de werkplaatsgarage - waar het nu een bende is want de opslaggarage is nog niet klaar, daar moet nog een laagje coating op de vloer en dan kunnen de rekken er in...heb ik plek in de werkplaats...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

Shadow schreef:
dre schreef:
Plaatje a.u.b. :sure:
LS1219L_A1R0 (1).jpg

Dit is zoals ie op de website van Makita staat, 2 zwarte metalen beugels als ondersteuning voor je werkstuk.


20210119_201157.jpg

Zo is de mijne, met uitschuifbare alu plateau's aan beide zijden.
Dat ziet er een stuk beter uit!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Ik had hier een foto geplaatst dacht ik :think:
20210402_194208.jpg
Nieuwe 'detent plate' binnen van Stene Woodworks, gelaserd uit rvs ipv aluminium.
Laatst gewijzigd door Shadow op vr 02 apr 2021, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

Die had je ook geplaatst.
Maar die is voor mij? :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Die had je ook geplaatst.
Maar die is voor mij? :lol:
Pardonnez? Nee ff kijken op John Stene z'n site, kun je pre-orderen, als ie er 25 op voorhand verkocht heeft laat ie er weer 50 maken. Duurt wel dik 2 maanden van Canada naar hier als je geen nier wil verkopen voor de verzendkosten te voldoen.
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Afkortzaag

Bericht door oorpijn »

Metabo doet het hier al en tijdje keurig. Metabo KGS 216 M
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Dat geloof ik best, niet duur ook O:)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Ik heb iets geks;

mijn makita LS1219 zaagt geweldig maar ik krijg hem niet haaks over het hele bereik, alsof de zaag kromme geleiders heeft, als ik hem haaks zet vlakbij de 'fence' dan kan ik tot 15cm breed prima haaks afkorten, maar als het af te korten stuk breder is dan loopt de zaag naar links van bovenaf gezien, stel ik hem daar op dat gedeelte haaks dan vice versa, heb nooit eerder geprobeerd 40cm haaks af te korten maar dacht nu ff snel wat multiplex weg te zagen voor het kerstkuiken. Toch maar een zaagtafeltje dan?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Afkortzaag

Bericht door jvenema »

Bij mijn laatste project heb ik berken multiplex van 27mm dik en ongeveer 20cm breed haaks onder 45 graden verstek afgezaagd en dat ging behoorlijk goed met mijn LS1219. Maar kan mij inderdaad voorstellen dat het lastig is om het goed te hebben over 40 cm bereik. Op alles zit tenslotte wat spelling.
Bijlagen
IMG_8341.jpeg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Afkortzaag

Bericht door Marp »

Al een ander zaagblad geprobeerd, of iets minder snel zagen? Scheef weglopen kán veroorzaakt worden door botte of beschadigde tanden, onjuiste vertanding, maar ook te snel zagen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Nee Mario het is in stilstand ook aanwezig, zonder dat je zaagt...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afkortzaag

Bericht door dre »

Shadow schreef: ma 25 dec 2023, 18:07
Ik heb iets geks;

mijn makita LS1219 zaagt geweldig maar ik krijg hem niet haaks over het hele bereik, alsof de zaag kromme geleiders heeft, als ik hem haaks zet vlakbij de 'fence' dan kan ik tot 15cm breed prima haaks afkorten, maar als het af te korten stuk breder is dan loopt de zaag naar links van bovenaf gezien, stel ik hem daar op dat gedeelte haaks dan vice versa, heb nooit eerder geprobeerd 40cm haaks af te korten maar dacht nu ff snel wat multiplex weg te zagen voor het kerstkuiken. Toch maar een zaagtafeltje dan?
Dikker blad?
Of niet in 1x de volle diepte zagen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Afkortzaag

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me dat de geleiders niet goed parallel lopen.
Schermafbeelding 2023-12-25 200213.png
Mogelijk is de inbus borging wat los gaan zitten waardoor deze wat kan verdraaien.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

dre schreef: ma 25 dec 2023, 19:56
Shadow schreef: ma 25 dec 2023, 18:07
Ik heb iets geks;

mijn makita LS1219 zaagt geweldig maar ik krijg hem niet haaks over het hele bereik, alsof de zaag kromme geleiders heeft, als ik hem haaks zet vlakbij de 'fence' dan kan ik tot 15cm breed prima haaks afkorten, maar als het af te korten stuk breder is dan loopt de zaag naar links van bovenaf gezien, stel ik hem daar op dat gedeelte haaks dan vice versa, heb nooit eerder geprobeerd 40cm haaks af te korten maar dacht nu ff snel wat multiplex weg te zagen voor het kerstkuiken. Toch maar een zaagtafeltje dan?
Dikker blad?
Of niet in 1x de volle diepte zagen.
Nee het is onbelast ook gewoon aanwezig, en 15mm mpx moet toch wel in 1x kunnen, ik ga George z'n tip eens uitvogelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afkortzaag

Bericht door Pjotr »

Sowieso de machine maar weer eens helemaal kalibreren? Dat mag na 5 jaar wel weer eens...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Ja zodoende kwam ik er achter Peter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afkortzaag

Bericht door Pjotr »

Heeft ie dan wel ooit recht gezaagd? Als ie dan nog krom zaagt lijken mij de geleiders krom. Of zit er inmiddels veel speling op.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Nee dat is het niet en waarschijnlijk is het nooit goed geweest, wat er gebeurd is dat het zaagblad niet parallel aan de geleiders staat, het blad gaat als het ware scheef door de snede, het is 1mm hooguit maar wel bloedirritant voor zichtwerk zoals dit...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afkortzaag

Bericht door Pjotr »

Ah op die manier, snap het. Dus eigenlijk staat de zaagas niet precies op 90 graden t.o.v. de geleiders. Is dat niet na te stellen dan op e.o.a. manier?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Afkortzaag

Bericht door Shadow »

Ik ben de manual aan het uitkammen, op het eerste gezicht aan het apparaat niks gevonden...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Afkortzaag

Bericht door beijert »

Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”