TOA P300D in protection

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

TOA P300D in protection

Bericht door beijert »

Goedenavond,

Zojuist onderstaande versterker opgepikt wetende dat één kanaal na een tijdje in de beveiliging schiet.

Gezien de leeftijd (ca. 1984) verwacht ik dat er best wat versleten onderdeeltjes in zitten. Dus ik maak mij niet de illusie dat het zin heeft een werkende maar niet geservicede versterker aan te schaffen en dat ie nog vele jaren mee gaat.
IMG_20231223_201653.jpg
Zou een revisie over het algemeen voldoende zijn om het probleem te verhelpen?

Screenshot_2023-12-23-20-28-11-725_com.adobe.reader-edit.jpg
Laatst gewijzigd door beijert op za 23 dec 2023, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: TOA P300D in protection

Bericht door Olaf Analogue »

Aangezien er ongetwijfeld te ver verlopen condensatoren in zullen zitten en tevens wat slecht geworden soldeer verbindingen zal een revisie het probleem inderdaad waarschijnlijk oplossen. Plus dat dan ook de klank weer wordt zoals deze hoort te zijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: TOA P300D in protection

Bericht door Walt »

Mooi ding, misschien wel de moeite waard om te laten reviseren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TOA P300D in protection

Bericht door Barry2001 »

'Laten' reviseren, de 'Z' van ZBA he :mrgreen: maar dat moet goed te doen zijn, mits je een schema / service manual hebt. Condensatoren zijn na 40 jaar toe aan verversing, maar het kan ook zijn dat er simpelweg een of meerdere bias instellingen verlopen zijn. Komt misschien wel ergens uit horeca oid? Met veel speeluren in dat geval.
In geld zal het wel loslopen, reviseren, tijd kan het wel kosten. Heb niet gezocht, maar je zou kunnen beginnen met een schema / service manual te zoeken, zonder dat is het glazen bol werk. Je kunt dan eens starten met de voedingsspanningen meten, zijn die correct. En DC op de uitgang, vermoedelijk zal 'ie daardoor in protectie schieten, is dit altijd aanwezig (niet wenselijk)? Je moet er zin in / tijd voor hebben, dan zijn dit leuke karweitjes
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: TOA P300D in protection

Bericht door beijert »

Dank,

Ik ben nog zoekende naar een service manual. En ik zit er aan te denken om dit om termijn toch maar uit te besteden. Iets zelf in elkaar bakken vind ik minder lastig dan herstellen.

Hij is gebouwd door Onkyo en die heeft gelukkig goed gebruik van stekkertjes :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TOA P300D in protection

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat een schema of sm een lastige zaak word.
Eigenlijk is dat een vereiste voor een zware jongen als deze.
Ik vond wel een vrij uitgebreide gebruiksaanwijzing.
hfe_toa_p-75d_150d_300d_en.pdf
(3.9 MiB) 71 keer gedownload
En hier wat meer foto's :
https://www.canuckaudiomart.com/details ... s/2455430/
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: TOA P300D in protection

Bericht door beijert »

Hehe, eindelijk een plaatje :yeah:
Bma8q1Oc.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TOA P300D in protection

Bericht door Shadow »

Kun je ook mee lassen zo te zien?
Plaats reactie