ik heb, nadat Anne het schema had gemaakt voor die voeding voor die Pass Pearl 2, dit in Kicad gezet en gelayout, en ook nog een verdeelbordje
Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Nooit gezien. Goed bezig
Een goed schema is het eerste begin... anders wordt de print ook niks.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ik had een heel klein beetje hulp van mijn zoon met KiCad gekregen, maar het meeste heb ik geleerd van YouTube. Het installeren van footprints en 3d modellen van sommige componenten moet je even goed leren. Maar ik ken nu alleen maar de basis dingen van KiCad. Er is nog veel te leren. Oja, Spieken bij anderen werkt ook heel goed. Ik had van Jos van Eindhoven wat KiCad schema's gedownload en daar heb ik ook veel van geleerd.
Mijn printjes hebben de maximale grootte van 100x100 mm, want dan zijn de printen goedkoop te bestellen bij https://jlcpcb.com/
Ga je groter dan is het ook gelijk een stuk duurder.
ik vind het werken met KiCad leuk en ik ga dit zeker vaker doen, want het ziet er wel mooi strak uit.
Groeten, Tom.
Mijn printjes hebben de maximale grootte van 100x100 mm, want dan zijn de printen goedkoop te bestellen bij https://jlcpcb.com/
Ga je groter dan is het ook gelijk een stuk duurder.
ik vind het werken met KiCad leuk en ik ga dit zeker vaker doen, want het ziet er wel mooi strak uit.
Groeten, Tom.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Gisteren herinnerde ik mij dat ik nog iets moet afregelen op de versterker printjes. Er zit een potmeter op, maar ik weet niet precies waar ik moet meten. Iets moet keurig op 0V geregeld worden, maar mij is niet duidelijk wat. Peter of iemand anders, kan iemand mij uitleggen tussen welke punten ik moet meten?
Groeten, Tom.
Groeten, Tom.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ja, dat is om de DC spanning op de uitgang precies op 0 volt af te regelen met een DVM. Dus gewoon meten over de speakerklemmen. Eigenlijk is dat met de huidige op-amps niet meer nodig. Als dat binnen 100mV is dan is het eigenlijk wel ok. Maar het zit er nog in voor de puristen die dat < 0,1mV willen hebben 
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Oke bedankt, ik wist niet dat je over de speaker uitgang moest meten. Maar het klinkt nu eigenlijk best makkelijk. 
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Even iets anders.....
De versterker en de boxen (Classix II) heb ik laatst weer even beneden gezet en het geluid is veel beter dan de receiver die ik heb staan. Op zich geen verassing natuurlijk. Als ik de boxen aan de receiver aansluit, gaat het geluid er zeker op vooruit, maar duidelijk nog niet zo goed.
Als ik nog 3 mono versterkers maak, en ik hou mijn bas box, (die zijn eigen versterker heeft), dan zou ik mijn receiver weg kunnen doen. Maar dan kan ik het tv geluid met dolby digital nog niet afspelen, want daar gaat het mij dan ook om. Dan moet ik een dolby decoder hebben met HDMI ingang en 5.1 uitgangen. Bestaat zoiets? Zijn er forumleden die iets dergelijks hebben gedaan?
Groeten, Tom.
De versterker en de boxen (Classix II) heb ik laatst weer even beneden gezet en het geluid is veel beter dan de receiver die ik heb staan. Op zich geen verassing natuurlijk. Als ik de boxen aan de receiver aansluit, gaat het geluid er zeker op vooruit, maar duidelijk nog niet zo goed.
Als ik nog 3 mono versterkers maak, en ik hou mijn bas box, (die zijn eigen versterker heeft), dan zou ik mijn receiver weg kunnen doen. Maar dan kan ik het tv geluid met dolby digital nog niet afspelen, want daar gaat het mij dan ook om. Dan moet ik een dolby decoder hebben met HDMI ingang en 5.1 uitgangen. Bestaat zoiets? Zijn er forumleden die iets dergelijks hebben gedaan?
Groeten, Tom.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Dat kan wel maar dan heb je een processor nodig die de licentie heeft om de boel te mogen decoderen.
De Emotiva is een van de weinige apparaten die dat kunnen zonder versterkers.
https://emotiva.com/collections/process ... -processor
alleen
maar voordeliger en misschien nog wel beter is om gewoon de pre out van een AVR te gebruiken.
https://www.bol.com/nl/nl/p/yamaha-rx-v ... oductImage
De versterkers hoef je niet te gebruiken.
Wat wel een ding is dat vaak de processor ook voor stereo ingeschakeld blijft waardoor het geluid vaak tegenvalt
Op zich kan het wel goed gaan maar je zal dan de boel wel goed moeten configureren.
Grote kans dat je iets dergelijks ook nu ervaren hebt.
De Emotiva is een van de weinige apparaten die dat kunnen zonder versterkers.
https://emotiva.com/collections/process ... -processor
alleen
maar voordeliger en misschien nog wel beter is om gewoon de pre out van een AVR te gebruiken.
https://www.bol.com/nl/nl/p/yamaha-rx-v ... oductImage
De versterkers hoef je niet te gebruiken.
Wat wel een ding is dat vaak de processor ook voor stereo ingeschakeld blijft waardoor het geluid vaak tegenvalt
Op zich kan het wel goed gaan maar je zal dan de boel wel goed moeten configureren.
Grote kans dat je iets dergelijks ook nu ervaren hebt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
fijne apparaten hoor Emotiva, heb er zelf ook een (een oudere dan).
zit ook een prima DAC in, analoog gaat zonder signal processing, etc
zit ook een prima DAC in, analoog gaat zonder signal processing, etc
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Dank voor de reacties, maar de Emotiva is wel heel duur en dat heb ik er niet voor over. Misschien kan ik iets met een pc en een goede kaart die de decoding voor mij doet.
Ik heb nog eens gekeken naar mijn receiver en ik heb geen pre-out. En ik wil eigenlijk niet een hele nieuwe receiver aanschaffen om de pre-out te gebruiken. Ik moet nog maar eens goed na denken....
En het klopt dat om puur stereo te luisteren best lastig is op de receiver en als je dan weer TV kijkt moet de instelling weer anders gezet worden, maar dit is wel te doen.
Ik heb nog eens gekeken naar mijn receiver en ik heb geen pre-out. En ik wil eigenlijk niet een hele nieuwe receiver aanschaffen om de pre-out te gebruiken. Ik moet nog maar eens goed na denken....
En het klopt dat om puur stereo te luisteren best lastig is op de receiver en als je dan weer TV kijkt moet de instelling weer anders gezet worden, maar dit is wel te doen.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
HT receivers verouderen vrij snel, niet zozeer elektronisch, maar wel qua specificaties en functies.
Er is dus een flink gebruikt aanbod voor relatief lage prijzen.
Zou gewoon eens op Marktplaats en kringloopwinkels gaan rondsnuffelen naar een gebruikt maar nog werkend en net exemplaar met aparte lijn uitgangen.
Er is dus een flink gebruikt aanbod voor relatief lage prijzen.
Zou gewoon eens op Marktplaats en kringloopwinkels gaan rondsnuffelen naar een gebruikt maar nog werkend en net exemplaar met aparte lijn uitgangen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
op MP staan er een paar, o.a. deze
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... iva-mc-700
geen idee of zoiets dan wel in je budget past?
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Het Doby digital surround laat ik even zitten. Dit blijkt complexer dan ik dacht. Ik had het idee dat het een kwestie van een printje toevoegen was. Maar wel bedankt voor de reacties.
Wat ik nog wel misschien wil is de mogelijkheid om een sub woofer aan te sluiten.
Ik heb een sub woofer met eigen versterker. Deze versterker heeft zover ik weet geen eigen laagdoorlaat filter. Dit zou in voorversterker gereld moeten worden.
Ik kan mij dus voorstellen dat er een filter voor de bas versterker moet komen, die ik in mijn versterker kast moet inbouwen. Zoiets:
https://www.electroimc.com/en/doc/proje ... ass_filter
Is er al een topic over het toevoegen van een sub woofer uitgang? Want er moet natuurlijk meer gebeuren het ingangssignaal dat nu naar 2 mono versterkers gaat moet afgesplitst worden, moet samengevoegd worden (mono) en vervolgens het laag doorlaatfilter in.
Groeten, tom.
Wat ik nog wel misschien wil is de mogelijkheid om een sub woofer aan te sluiten.
Ik heb een sub woofer met eigen versterker. Deze versterker heeft zover ik weet geen eigen laagdoorlaat filter. Dit zou in voorversterker gereld moeten worden.
Ik kan mij dus voorstellen dat er een filter voor de bas versterker moet komen, die ik in mijn versterker kast moet inbouwen. Zoiets:
https://www.electroimc.com/en/doc/proje ... ass_filter
Is er al een topic over het toevoegen van een sub woofer uitgang? Want er moet natuurlijk meer gebeuren het ingangssignaal dat nu naar 2 mono versterkers gaat moet afgesplitst worden, moet samengevoegd worden (mono) en vervolgens het laag doorlaatfilter in.
Groeten, tom.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Hallo allemaal,
Ik heb mijn versterker nu zover dat ik samen met mijn zoon de esp32 moet gaan programmeren. Alles is aangesloten en als ik de spanning erop zet, dan lijkt alles vooralsnog goed te gaan
Ik heb de 2 versterkers gestapeld evenals de koelribben en de trafo's. Alles zit nu in een tijdelijke kast. Als alles werkt, dan zorg ik ervoor dat alles in een mooie kast gaat komen, die ook metalen afscherming heeft. Hier wat foto's van hoe het er nu uitziet.
Ik heb mijn versterker nu zover dat ik samen met mijn zoon de esp32 moet gaan programmeren. Alles is aangesloten en als ik de spanning erop zet, dan lijkt alles vooralsnog goed te gaan
Ik heb de 2 versterkers gestapeld evenals de koelribben en de trafo's. Alles zit nu in een tijdelijke kast. Als alles werkt, dan zorg ik ervoor dat alles in een mooie kast gaat komen, die ook metalen afscherming heeft. Hier wat foto's van hoe het er nu uitziet.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Vol bakkie zo, mooi hoor! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Slim hoor om eerst een plankjesversie te maken tot het goed werkt!
En dan pas een mooie kast. Qua storing hoef je je niet al te veel zorgen te maken zo.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Gisterenavond hebben mijn zoon en ik al het een aan de praat gekregen. De volume regeling met de weerstanden werkt. De relais maken een heel zacht geluidje als ze schakelen. De ingang selector werkt en de aan uit drukknop aan de voorkant bedient keurig het relais om de versterkers aan te zetten. Dus er komt leven in! 
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Vraag: ik dacht dat de bas box die ik heb geel laagdoorlaatfilter heeft, maar dat is wel zo. Een Laag-doorlaatfilter op ~160 Hz 4de order en een Hoog-doorlaatfilter op ~40 Hz 6de order.
Ik wil deze bas box aansluiten. Ik neem aan dat ik dan het ingangssignaal wat naar de versterkers gaat, moet afsplitsen en naar de bas box moet sturen. Klopt dit? of komt hier meer bij kijken?
Alvast bedankt, Tom.
Ik wil deze bas box aansluiten. Ik neem aan dat ik dan het ingangssignaal wat naar de versterkers gaat, moet afsplitsen en naar de bas box moet sturen. Klopt dit? of komt hier meer bij kijken?
Alvast bedankt, Tom.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Het stereo signaal kan je na de volumeregelaar aftappen met twee weerstandjes van 100k, die je in het midden samen laat komen. Daar tap je dan het mono signaal voor de woofer af.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Nee, dat kan zo niet omdat het 2 gescheiden monoblokken zijn. En derhalve dus geen gemeenschappelijke GND hebben!
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ik snap wat je zegt, betekent dit dat als ik echt laag wil, dat ik dan luidsprekersets moet hebben die laag aan kunnen? Een 2.1 opstelling kan dus niet of moet ik dan een aparte ingang hebben die geïsoleerd is van de monoblock ingangen.
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ja natuurlijk kan dat wel
Beste is om 2 audio lijntrafo'tjes op de speakeruitgangen te zetten middels een verzwakker. Die isoleren dan tevens je CA versterkers van je sub. Bij sommige subs zit dat ook zo. Aan de secundaire kant tel je dan beide signalen op met iets van 1K weerstandjes voor een mono signaal. Zal eens kijken bij Mouser naar geschikte.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Ik heb mij geprobeerd te verdiepen in de lijntrafo. Het signaal dat naar de luidspreker gaat laat je dus door een primaire wikkeling van de trafo gaan en vervolgens naar de luidspreker. De secundaire wikkeling neemt het signaal van de primaire wikkeling over. Als de primaire wikkeling gelijk is aan de secundaire wikkeling, dan heb je dus contactloos het signaal overgenomen. Dit heet volgens mij galvanisch gescheiden. Klopt dit??
Maar als het signaal door de primaire spoel gaat, dan lijkt het mij dat er enige weerstand is en dat er minder signaal naar de luidspreker gaat. Dit is misschien niet erg want dan zet je het volume wat hoger. Maar heeft een transformator verder geen invloed op het signaal? De speaker zelf is natuurlijk ook een spoel, maar dat wil misschien niet zeggen dat spoelen toevoegen geen kwaad kan?
Is het juist wat ik hierboven schrijf? Heb ik het een beetje begrepen?
Groeten, Tom.
Maar als het signaal door de primaire spoel gaat, dan lijkt het mij dat er enige weerstand is en dat er minder signaal naar de luidspreker gaat. Dit is misschien niet erg want dan zet je het volume wat hoger. Maar heeft een transformator verder geen invloed op het signaal? De speaker zelf is natuurlijk ook een spoel, maar dat wil misschien niet zeggen dat spoelen toevoegen geen kwaad kan?
Is het juist wat ik hierboven schrijf? Heb ik het een beetje begrepen?
Groeten, Tom.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
De primaire spoel van de trafo komt parallel aan je luidspreker, eventueel met nog een weerstand in serie met die primaire spoel.
De parallelweerstand over je luidspreker is dan zo veel hoger dan de nominale 4 ohm van je luidspreker, dat je luidspreker daar geheel niets van merkt.
Het secundaire signaal uit je trafo wordt weer door je sub versterker onder handen genomen.
De parallelweerstand over je luidspreker is dan zo veel hoger dan de nominale 4 ohm van je luidspreker, dat je luidspreker daar geheel niets van merkt.
Het secundaire signaal uit je trafo wordt weer door je sub versterker onder handen genomen.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02
Dan gaat dus maar een klein deel van het signaal door de primaire spoel. En dus komt er ook een zwak signaal uit de secundaire spoel, maar dit wil je natuurlijk ook want de basversterker versterkt dit weer. Ik geloof dat ik het principe nu snap. Nu nog de uitvoering. Maar dat komt Morgen weer 
Bedankt, we wat geleerd
Bedankt, we wat geleerd
