Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Doe ik altijd (vastbesloten en koppig karakter) en daarom vroeg ik ook niet om een tekening. En nu heb ik weer wat geleerd. Thanks!
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Ik kijk goed. De laatste goede tekening is van Mario. De laatste tekening van snoef zou IK niet proberen
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Klopt, met dank aan Richard. Dat wordt echt de kruidkoek delen.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Eeeh, ik zie geen verschil tussen die van mij en van Marp, dan had ik hem toch goed? (Marp plaatste de afbeelding na mij)
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Kijk nog een goed? Leo vertelde wat je moest aanpassen. Dit komt precies overeen met de verschillen tussen jouw en mijn tekeningetje.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
De berg op mijn tekening is hoger!
Potverdorie ......... wel, bedtijd dan maar!
Dank heren!
Potverdorie ......... wel, bedtijd dan maar!
Dank heren!
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
De oude drivertjes. Heb een plaat naaldhout gekocht van 200 x 50 cm, 18 mm dik. Dat was het goedkoopste materiaal wat ik kon krijgen. (€ 19) De breedte nu is 82 cm. Het geheel komt achter mijn beeldscherm te staan waarbij links stereo linksachter van de monitor staat en rechts stereo uiteraard rechtsachter. De 'subwoofer' staat dus erachter/onder want de monitor staat op een voet.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Slecht nieuws!
Eerst het goede nieuws, de kast voor de 6 drivers is bijna klaar en het versterkertje is vandaag aangekomen. Tijd dus eerst om de 6 drivertjes en aansluitingen te controleren.
Het slechte nieuws, 4 van de 6 stuks FRS 8 doen het niet meer dus ik heb maar 2 werkende speakertjes. 4 kopen is € 80 en dan gaat dit projektje € 130 kosten, had ik voor de helft vrij goede speakers kunnen kopen!
Eerst het goede nieuws, de kast voor de 6 drivers is bijna klaar en het versterkertje is vandaag aangekomen. Tijd dus eerst om de 6 drivertjes en aansluitingen te controleren.
Het slechte nieuws, 4 van de 6 stuks FRS 8 doen het niet meer dus ik heb maar 2 werkende speakertjes. 4 kopen is € 80 en dan gaat dit projektje € 130 kosten, had ik voor de helft vrij goede speakers kunnen kopen!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
kak zeg
ff MP enzo in de gaten houden, ik denk dat je voor 5 per stuk deze moet kunnen vinden
ff MP enzo in de gaten houden, ik denk dat je voor 5 per stuk deze moet kunnen vinden
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Oei, wat een tegenvaller. Heb je goed gemeten? Want dat percentage uitval lijkt me best wel hoog. Je had ze nog liggen, heb je ze eerder gebruikt?
Maar als er maar twee werkende frs 8 zijn kun je die voor de stereo weergave gebruiken met een echt woofertje voor het laag. Heb je wel wat extra hout over voor de open haard.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
2 zijn goed, 2 kraken/spetteren, 1 onderbreekt steeds en 1 is echt dood. Ja, ik heb ze gebruikt, voor het laatst zo'n 10 jaar (of langer) geleden.
Ik ga wel op zoek naar een soortgelijk speakertje, ik vind het werk niet erg (in tegendeel) maar geen zin om nog nog veel meer geld hieraan te besteden. Mogelijk 4 goedkope Chinese drivertjes, dezelfde afmetingen if ietsje groter. (Gaten ietsje groter maken is geen probleem, kleiner is lastiger) Ik ga wat zoeken en als ik wat vind plaats ik hier een link.
Ik ga wel op zoek naar een soortgelijk speakertje, ik vind het werk niet erg (in tegendeel) maar geen zin om nog nog veel meer geld hieraan te besteden. Mogelijk 4 goedkope Chinese drivertjes, dezelfde afmetingen if ietsje groter. (Gaten ietsje groter maken is geen probleem, kleiner is lastiger) Ik ga wat zoeken en als ik wat vind plaats ik hier een link.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Wel, ik zag de FRS 8 voor minder dan een tientje bij TLHP in Frankrijk dus dat maar gedaan. Niettemin, als ik had geweten dat er 4 stuk waren was ik er niet aan begonnen! In ieder geval, totdat de drivers worden geleverd ligt het werk even stil.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Ik heb er nog wel een aantal liggen, volgens mij drie stuks en 1 FRS8M
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Vandaag zijn de FRS 8 drivers aangekomen uit Frankrijk, ik ga ze morgen ophalen en dan kan ik verder.
Eén vraag: kunnen de 4 welke bedoeld zijn voor het laag in één ruimte of is het beter om een schotje in de kast te lijmen zodat er 2 compartimenten zijn met elk 2 drivers? Wat mij betreft is dat precies hetzelfde maar daarvoor zullen wel weer andere regels gelden ......
Eén vraag: kunnen de 4 welke bedoeld zijn voor het laag in één ruimte of is het beter om een schotje in de kast te lijmen zodat er 2 compartimenten zijn met elk 2 drivers? Wat mij betreft is dat precies hetzelfde maar daarvoor zullen wel weer andere regels gelden ......
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
De korte variant is dat ze gewoon bij elkaar kunnen. Het opdelen in kleinere ruimtes is in theorie mooi, maar de luidsprekers helpen gezamenlijk mee er geen potje van te maken in de behuizing. Hoe kleiner de behuizing, hoe hoger de staande golven en reflecties, maar da's vooral theorie.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Thanks Wouter. Ik heb vanmiddag de speakertjes opgehaald. Morgen werken, een waanzinnig druk weekend (oudejaars) en dan weer aan de slag.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Ik las op dit forum dat iemand watten in de autodeur had gestopt en het katoen has zich verzadigd met water. Tja, regen he? Het gevolg was dat de autodeur flink ging roesten. (Watten zijn dus blijkbaar van katoen gemaakt, wist u dat?)
Als laatste stap voor de afwerking van mijn kastje heb ik nog wat vulmateriaal nodig. Watten? Binnen heb ik geen last van de regen en een zak watten kan ik zo voordelig kopen, ´luidsprekerwatten' moet ik tegen een flinke meerprijs weer online gaan bestellen.
2 gesloten gedeeltjes van 1 liter en 1 gedeelte (met poort) van bijna 6 liter waar de 4 stuks inzitten.
Ik kan ook de zwerfkat plukken, nog voordeliger dan een zak watten!
Als laatste stap voor de afwerking van mijn kastje heb ik nog wat vulmateriaal nodig. Watten? Binnen heb ik geen last van de regen en een zak watten kan ik zo voordelig kopen, ´luidsprekerwatten' moet ik tegen een flinke meerprijs weer online gaan bestellen.
2 gesloten gedeeltjes van 1 liter en 1 gedeelte (met poort) van bijna 6 liter waar de 4 stuks inzitten.
Ik kan ook de zwerfkat plukken, nog voordeliger dan een zak watten!
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Polyesterwatten wordt ook vaak gebruikt. Vulling van de afzuigkap, uit een oude slaapzak, kussentjes of zo'n pufferjas (model vuilniszak).
Katoen watten ken ik eigenlijk niet als kast vulling. Naast de polyester watten is er ook langharige wol of als je het helemaal luxe wil doen aramidevezel.
Katoen watten ken ik eigenlijk niet als kast vulling. Naast de polyester watten is er ook langharige wol of als je het helemaal luxe wil doen aramidevezel.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Youtuber Frank heeft er laatst wat aan verschillende soorten demping zitten meten
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Klopt. Maar dat gebeurt ook met het officiële Pritex PU akoestisch dempende tandenschuim. Dat had ooit een collega in zijn voorportieren gestopt. 2 jaar later vielen er ook roestgaten in de deuren. Overigens ben ik wel fabrieks LS kasten uit de jaren '60 - '70 tegengekomen met ruwe katoen als demping. Werkt vrij effectief voor midden en hoog, niet zo in laagkasten. Niet die katoen van verbandwatten maar wat in matrassen en dergelijke ging destijds.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
In de kussens van ikea zitten vol met watten.
Mijn vriendin gebruikt die voor het vullen van quilts.
zou een stuk voordeliger zijn dan de vulling die je bij een hobby winkel koopt.
Misschien is het wat.
Mijn vriendin gebruikt die voor het vullen van quilts.
zou een stuk voordeliger zijn dan de vulling die je bij een hobby winkel koopt.
Misschien is het wat.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
I.d.d. George
En nog veel goedkoper dan IKEA is een paar kussens met polyesterwatten bij Miep Zeeman halen...
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Als leek heb ik wat kritiek op de vergelijking.
Scheer een schaap, trek Mia een polyester truitje aan en plaats haar 2 dagen in de vrieskou, dat overleeft ze dus niet!
Polyester, net als bijvoorbeeld nylon neemt geen vocht op want deze materialen kunnen geen vocht opnemen vanwege de gesloten celstructuur. Dát is dus het grote verschil met wol, wol neemt juist heel veel water op (als de natuurlijke vetlaag is verwijderd tenminste) omdat de celstructuur open is. Stilstaande lucht in elke vezeltje en dat isoleert fantastisch.
Als je watten vergelijkt met wol moet je watten of watachtig materiaal nemen van katoen want ook katoen neemt isoleert prima. Pas dan is de vergelijking interessant met wol als kastenvulling.
Zelfs als katoen maar heel dun is isoleert dat goed, trek maar een T-shirt aan aan het einde van een zomerdag wanneer het fris begint te worden. Je merkt onmiddellijk het verschil met slechts een uiterst dun stofje van katoen over je blote bovenlijf.
Daarom denk ik, als leek, dat watten van katoen niet alleen goedkoop zijn maar prima werken.
Scheer een schaap, trek Mia een polyester truitje aan en plaats haar 2 dagen in de vrieskou, dat overleeft ze dus niet!
Polyester, net als bijvoorbeeld nylon neemt geen vocht op want deze materialen kunnen geen vocht opnemen vanwege de gesloten celstructuur. Dát is dus het grote verschil met wol, wol neemt juist heel veel water op (als de natuurlijke vetlaag is verwijderd tenminste) omdat de celstructuur open is. Stilstaande lucht in elke vezeltje en dat isoleert fantastisch.
Als je watten vergelijkt met wol moet je watten of watachtig materiaal nemen van katoen want ook katoen neemt isoleert prima. Pas dan is de vergelijking interessant met wol als kastenvulling.
Zelfs als katoen maar heel dun is isoleert dat goed, trek maar een T-shirt aan aan het einde van een zomerdag wanneer het fris begint te worden. Je merkt onmiddellijk het verschil met slechts een uiterst dun stofje van katoen over je blote bovenlijf.
Daarom denk ik, als leek, dat watten van katoen niet alleen goedkoop zijn maar prima werken.
Laatst gewijzigd door Sofa op vr 29 dec 2023, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
