Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

Dank-je-wel
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

Bij de desmontage van de oude kastjes zag ik dat 2 magneten van de FRS 8 geheel los zaten en 2 rammelden behoorlijk. De bevestiging is: 4 gaten aan de achterkant van de driver en daarin valt de magneet valt want deze heeft 4 pinnen. Met veel druk kun je de magneet wel weer in de gaten drukken maar rammelvrij is het zeker niet.

Cirkeltje siliconen leggen en dan op zijn plaats persen?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door richard »

Geen siliconen, dat is rotzooi.
Misschien wat secondenlijm of Uhu.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Henkjan »

siliconenkit zit zuur in, is niet fijn icm metaal....

acrylkit of montagekit lijkt me beter
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door FR_Aad »

Iets wat dun te verwerken is, zodat je geen dikke laag er tussen krijgt??
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

Gek genoeg is dat geen gekke opmerking, het spul plakt en dempt ook nog. Ik ga het proberen met eentje!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door richard »

Geen idee wat dat vloeibare bitumen is, maar als asfaltdeskundige zou ik er wel een idee over moeten hebben.
Een emulsie lijkt me de eerste optie, een combinatie van water en bitumen. Een soort mayonaise. Het water verdampt of de emulsie breekt en de bitumen blijft over. Of een mengsel van bitumen en oplosmiddel. Op den duur vervliegt dat en houdt je een taaie substantie over.

Beide lijkt me niet geschikt om een losgeraakte magneet weer aan de poolplaat te lijmen.
Maar wees vrij om je ervaringen te delen, altijd een kans om weer iets te leren.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

Het is inderdaad een vloeistof, zo dik als yoghurt en op waterbasis. Volgens de verpakking bevat het géén schadelijke stoffen. Het advies is om het te mengen met zand voor reparaties. (Daken en derg) Ik heb de binnenwanden behandeld van de kast. Het plakt enorm en als het droog is is het niet echt hard maar nog enigszins flexibel en plakt het niet meer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Beste om dit soort reparaties te doen is met 2K PU lijm/kit. Dan zit het weer muurvast. Maar dat is vrij prijzig spul en is het de vraag of dat wel loont. En voldoet ieder goed plakkende kit ook wel.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

Begonnen aan de kast, zal dinsdag een foto maken.

Heb trouwens wat montagekit gevonden in de garage, is nog zacht. Ik ga daarmee de magneten vastzetten.

Is dit (zie foto) uiteindelijk nog steeds 8 Ohm?

Dit zou de aansluiting zijn voor 4 units als 'subwoofer'.

De overige 2 drivers (niet in de afbeelding) zijn gewoon links en rechts stereo en hebben hun eigen aansluiting op de versterker.
P1070245.JPG
Laatst gewijzigd door Sofa op zo 10 dec 2023, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3082
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door beijert »

Ik had toch echt een tube epoxy van de action gehaald.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Ik heb niet het idee dat er een Action bij Sofa om de hoek zit :D
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

Klopt maar ik heb wél een paar tubes epoxy in de koelkast liggen!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door richard »

Sofa schreef: zo 10 dec 2023, 20:11
Is dit (zie foto) uiteindelijk nog steeds 8 Ohm?
Nee, twee Ohm. Vindt de versterker niet leuk. Beter kijken naar het voorbeeld van Marp.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

P1070248.JPG
Zo dan wel 8?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Nope, dat zijn wat teveel draden. Voor 8 ohm: 2 setjes parallel van 2 speakers in serie. Het voorbeeld van Marp heeft een draadje te weinig. Is vast een test :D
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

P1070250.JPG
Deze dan?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Nee dat is hem ook niet, Dat zijn er 4 parallel
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

P1070252.JPG
Zo, das weer een boom gekapt voor nóg meer papier ......

Kom op Pjotr ........ zo is het wel genoeg!

Dit is hem he'?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door pappaleo »

Helaas....
Dit zijn er weer 4 parallel, maar dan 2 in tegenfase.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door pappaleo »

De grote gebogen draden weg en dan de schuine draden naar de buitenste uiteinden.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Marp »

IMG_20231210_224727~2.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door pappaleo »

Psies, dat zeg ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Bingo! Als je maar vol houdt hè :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”