Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Je moet echt links en rechts ieder hun eigen aarde geven. Anders is de kans op aardproblemen vrij groot (brom). Isoleer die dus van elkaar! De gain van de ingangsbuffer is nominaal 1 en daarmee de totale versterking van de hele versterker standaard 26 dB. Mocht je later vinden dat dat te weinig is dan kun je middels het veranderen van wat weerstanden dat aanpassen en verhogen. Maar ik denk dat dat niet nodig zal zijn met hedendaagse bronnen. Dat is tegen de tijd dat het draait nog wel te bezien.

Ik denk dat als jij en je zoon dit tot een goed einde weten te brengen met een nette interface, dat meer mensen er belangstelling voor zullen hebben!
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

O:)
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Vraagje:
In meegestuurd schema, is te zien hoe de 230V binnenkomt. De 230V gaat via een zekering rechtstreeks de 5V trafo in. En na de 5V trafo zit een filter om de 5V een nette 5V te maken. En deze 5V stuurt de controle ed. aan en alles zal werken (hoop ik).
Maar, de 230V wordt ook naar 2 relais gestuurd.Dit is om bijvoorbeeld een versterker van stroom/spanning te voorzien. Maar dat gaat we via een flinke omweg. Eerst gaat de stroom door een zekering. vervolgens naar een relais K301, die ervoor kan zorgen dat de stroom naar de versterker gaat. Dan zit er nog een varistor en een condensator die de boel een soort van kortsluit, maar dit zou weer een vorm van filter of ontstoring kunnen zijn. Dit weet ik niet. Maar er is ook een relais K302 en die zorgt ervoor dat de stroom via 2 flinke parallelle weerstanden ook naar versterker gaat. Aangezien er over een soft start wordt gesproken? Kan het zijn dat er eerst een lagere spanning naar de versterker gaat via relais K302 ( de rest van de spanning blijft in de 2 weerstanden hangen) en dat daarna de volledige spanning naar de versterker gaat via K301?

Klopt het wat ik hierboven schrijf? Klopt het dan dat via de controller eerst het relais K302 wordt bediend en dat dan na een ingestelde tijd K301 wordt bediend om de versterker van volledige spanning/stroom te voorzien?
Aangezien ik bezig ben met een attenuator en inputswitch die ik in de versterkerkast ga inbouwen, kan ik dus met deze 2 relais de versterker van stroom voorzien met behulp van een afstandsbediening.
Oorspronkelijk had ik het idee om de versterker via een relais bediend door de controller aan en uit te doen, zonder al deze poespas (lekker makkelijk). De versterker wordt nu ook aan en uit gezet met een schakelaar.

Dus de vragen zijn, klopt het wat ik schrijf? En is het nodig om de versterker via z'n omweg aan te zetten in ons geval? En waarom zou het nodig zijn in andere gevallen?

soft strart schema.png
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Ik kwam net dit tegen, Heeft de softstart te maken met de ringkerntrafo?
Bijlagen
aansluitingen.png
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Hallo allemaal,

Ik denk dat ik mijn ontwerp voor de Attenuator en de input selector af heb. De Attenuator print is eigenlijk de centrale print geworden met de controller en de relais drivers en andere aansluitingen zoals de aansluitingen voor de rotary encoders en display.
Met de afstandsbediening is het volume regelbaar, mute en de AUX inputs. Tevens is dit te doen met de rotary encoders. De rotary encoders hebben beide ook een schakelaar (indrukken v.d. knop). Druk je de volume knop in dan mute je het geluid. Druk je beide rotary encoders in gedurende 2 seconden, dan kom je in programm functie. Hier kan je o.a. het backlight van het display stellen, volume per Aux kanaal stellen, Afstandsbediening programmeren.
Op het display wordt het volume en Aux kanaal weer gegeven. Als de versterker standby staat kan het display een klok weergeven.

Ik heb een aparte voeding print gemaakt die voor de 5V zorgt en ook de versterker van stroom voorziet via een relais. Hierdoor is met de infrarood afstandsbediening de versterker aan en uit te zetten. De versterker kan ook met een drukknop aan aan uit gezet worden.

De 3de print herbergt de XLR ingangen en de relais voor het schakelen van de ingangen.
Attenuator.jpg
Attenuator.png
Voeding.jpg
Voeding.png
Input Selector.jpg
Input Selector.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Shadow »

Mooi!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door ray5150 »

Keurig netjes tekenwerk ook, alles ziet er goed doordacht uit. :goedzo:
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Bedankt! Alle onderdelen en printen zijn besteld. Ik hoop dat ik geen foutjes heb gemaakt... en anders los ik dat wel op denk ik. Het is voor het eerst dat ik printjes maak en bestel. Tekenen in KiCad is trouwens leuk. Het is puzzelen hoe je alles neerzet en dat is best wel een relaxte bezigheid. O:)
Ik heb veel geleerd van de ontwerpen die bijvoorbeeld Jos van Eijndhoven heeft gemaakt. Ook veel gekopieerd van hem. Ik heb ook goed gekeken naar het ontwerp en de gebruikte componenten van de MK1 V2.2 composiet versterker van Peter. Ik snap nu beter de keuze van bepaalde componenten.

Groeten, Tom (en Kobus).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Leuk Tom! Dat ziet er netjes uit!

Qua schema tekenen zou ik mij eens verdiepen in het principe van bussen. Dat zijn dikke lijnen waarin een bundel bij elkaar behorende verbindingen zit. B.v. een bus met adreslijnen en een aparte bus met data lijnen. Losse signalen komen dan a.h.w. apart uit een bus. Het maakt een schema veel leesbaarder en overzichtelijker dan losse eindjes met referenties. Met dat laatste zit je als lezer je rot te zoeken van wat naar waar gaat. Een schema is niet alleen een draadjespuzzel, als het goed is geeft het ook een functioneel overzicht.
Voporbeeld Display board.pdf
(33.42 KiB) 17 keer gedownload
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Voor de volgend keer zal ik mij verder verdiepen in Buses. Ik heb net wat YouTube filmpjes bekeken. Ziet er inderdaad wel overzichtelijk uit.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Componenten zijn binnen en de printjes komen vanavond. Ik heb dus veel te doen nu ik ook 2 Calimero's ga bouwen. Ik kom de Kerstdagen wel door. :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Barry2001 »

Dat zou een perfecte combi voor op de luisterdag (zie onderstaand) zijn :D
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Printjes waren binnen gekomen en ik heb ze inmiddels ook van componenten voorzien.
IMG_20231210_135438702.jpg
IMG_20231210_135127593.jpg
Nu komt het programmeren en inbouwen. En ik ben benieuwd of het allemaal gaat worden zoals ik het heb bedoeld. Ik heb veel geleerd van het project tot nu toe. Ik word steeds beter in het solderen, maar ik merk dat ik nog veel oefening nodig heb.

Ik neem alles mee naar de luisterdag, maar.... Eers laten werken O:) .
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Kappa7 »

Het ziet er in elk geval wel keurig uit zo. :goedzo:
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Tomenkobus »

Vraagje, Mak je ringkerntrafo's boven elkaar monteren? Ik probeer een indeling te maken voor de versterker en alles. Ik heb nog geen kast, dus ik kan alle kanten nog op, maar ik wil niet een te grote kast oppervlak hebben en wil dus de hoogte in.
Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Ja, geen bezwaar. Als je maar zorgt dat je met de bevestigingsbout en het montagemateriaal nergens een "kortsluit"wikkeling maakt. Zal hier verder wel loslopen maar ook even opletten dat trafo's warm kunnen worden en dus voldoende koeling moeten hebben.

Echt heel netjes geworden zo Tom!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door satefan »

Wat ziet dit er gaaf uit zeg. Ik wil voor het integreren van mn Hypex NC122MP in mn speakers ook graag zo'n net bordje maken, zodat ik alles met flatcables etc kan aansluiten en de XLR aansluitingen via gaten in de achterkant van de speaker van maken. Alles zelf solderen kan ook, maar een bordje is natuurlijk veel mooier.

Ik heb hier echter de ballen verstand van, maar je geeft aan dat je dit zelf allemaal uitgevogeld hebt? Mischien moet ik me er dan gewoon in verdiepen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Kappa7 »

Een conversie bord maken is prima te doen hoor.
Een mooie gelegenheid om eens in Kicad te duiken.
Je begint eerst met een schema en gaat daarna de benodigde componenten koppelen.
Vervolgens maak je daar dan een PCB ontwerp van.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door satefan »

Ik heb FreeCAD ook zelf geleerd, dus Kicad leren kennen zal wel lukken. Maar de gehele electrotechnische achtergrond mis ik volledig. Met een beetje logica kom je een heel eind natuurlijk...maar...waar te beginnen is de grote vraag.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Kappa7 »

Daar wil ik je wel bij helpen.
Die kennis komt dan ook wel goed. Het leuke is dat je de 3D output van KiCad kan importeren in FreeCad.
Werkt best leuk.
Zie hier een voorbeeld van de DSD DAC.
3D Back Open.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door satefan »

Dat is wel heel tof! Ik zal wel even een apart topic openen, dat lijkt me het handigst.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Punt is wel dat het handig is dat je begrijpt wat je lay-out :mrgreen: zolang dat een eenvoudige connector print is of simpel X-over schema zal dat niet zo'n punt zijn. Maar zelf een NCore gaan lay-outen? Mwhah is toch andere koek ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef: zo 10 dec 2023, 19:25
Een mooie gelegenheid om eens in Kicad te duiken.
Je begint eerst met een schema en gaat daarna de benodigde componenten koppelen.
Vervolgens maak je daar dan een PCB ontwerp van.
ja, dat is leuk hoor :goedzo:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: zo 10 dec 2023, 20:52
Punt is wel dat het handig is dat je begrijpt wat je lay-out :mrgreen: zolang dat een eenvoudige connector print is of simpel X-over schema zal dat niet zo'n punt zijn. Maar zelf een NCore gaan lay-outen? Mwhah is toch andere koek ;)
Nee, dat is de bedoeling niet. Het gaat om een PCB waar XLR connectoren komen, h-box connectoren, wat ledjes en 2 schakelaartjes of zo. Ik weet niet of de Hypex module nog extra componenten nodig heeft voor de buffer? Daar heb ik namelijk helemaaaaaaaal geen verstand van ](*,)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw versterker CA V2 MK1 V2.02

Bericht door Pjotr »

Dat zeker prima goed te behappen! Gewoon echt heel simpel beginnen. De leercurve is vrij steil en je bent best wel even bezig om niet alleen te ontdekken waar de handles zitten maar ook wat ze doen. In die zin zou ik zeker wat getting starting tutorials gaan afwerken.

B.T.W. Wat heb jij zoal gemaakt HJ?
Plaats reactie