Simulatie werkt probleemloos, de praktijk is wat weerbarstiger helaas.Gaat het mis in LTSpice of in het echt?
BestPentode, een nieuwe schakeling
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Okay, EF86 eruit gesoldeerd en een D3a erin en dat werkt zonder problemen, hmmmm ... 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Vreemd, ik kan niet geks ontdekken aan de EF86's die ik hier heb, ze zijn allemaal nieuw gekocht, recente productie, en er is geen sluiting tussen de pinnen of meer van dat soort gekkigheid. Ook heb ik de volgorde van de diverse roosters correct, ik heb dit zelfs 1:1 overgenomen naar de D3a en die werkt ook naar behoren. Anne wist dit soort puzzels altijd op te lossen, kortom, ik mis Anne.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Heeft een Bestpentode sowieso niet NOG meer gain?
Het kan zomaar zijn dat het dan misschien teveel wordt met een EF86, welke al een mega hoeveelheid gain heeft.
Een gain van 42dB oid is niet ondenkbaar.
Ook moet de spanning op de basis van Q3 wel laag genoeg zijn.
Ik heb weleens zelf ondervonden met een cascode schakeling, dat afhankelijk van de buis en spanningen, deze waarde weleens flink anders kan zijn dan wat er uit LTSpice rolt.
Trouwens, jij zocht nog naar verbeteringen, maar C15 doet op die plek niet heel veel in een NFB schakeling.
Dat scheelt net een handje vol dB's.
Het kan zomaar zijn dat het dan misschien teveel wordt met een EF86, welke al een mega hoeveelheid gain heeft.
Een gain van 42dB oid is niet ondenkbaar.
Ook moet de spanning op de basis van Q3 wel laag genoeg zijn.
Ik heb weleens zelf ondervonden met een cascode schakeling, dat afhankelijk van de buis en spanningen, deze waarde weleens flink anders kan zijn dan wat er uit LTSpice rolt.
Trouwens, jij zocht nog naar verbeteringen, maar C15 doet op die plek niet heel veel in een NFB schakeling.
Dat scheelt net een handje vol dB's.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
C15 vervult een essentiële functie. De instelling van de EF86 is namelijk dusdanig dat deze een 1K kathode weerstand nodig heeft. Nu zou ik dus een 1K/22K terugkoppelnetwerk kunnen gebruiken, dus direct op de kathode terugkoppelen, echter voor de laagst mogelijke vervorming wil je een terugkoppelnetwerk met een zo laag mogelijke impedantie. Da's waar C15 om de hoek komt kijken. Voor DC is de weerstand die de kathode ziet nog steeds 1K (220+820), voor AC echter niet omdat C15 voor AC effectief een kortsluiting vormt.Trouwens, jij zocht nog naar verbeteringen, maar C15 doet op die plek niet heel veel in een NFB schakeling.
Dat scheelt net een handje vol dB's.
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Nog even dit:
Blöhbaum heft ook met oude EF86's wat metingen gedaan :
Voor een RWN Neuhaus waren de versterkingscijfers :
Pentode 108x, Bestpentode 125x
Voor een Telefunken :
Pentode 96, Bestpentode 108x
Al met al niet wereldschokkend..
De testopstelling haalde niet de hoogste versterking uit de EF86's, maar er waren buizen buizen met een flink hogere versterking.
Geen toeval dat het vrijwel allemaal RF frame-grid buizen waren met een grote steilheid zoals de D3a (240x), EF184 168x), en de 6J9P (151x).
groet,
Aat
Blöhbaum heft ook met oude EF86's wat metingen gedaan :
Voor een RWN Neuhaus waren de versterkingscijfers :
Pentode 108x, Bestpentode 125x
Voor een Telefunken :
Pentode 96, Bestpentode 108x
Al met al niet wereldschokkend..
De testopstelling haalde niet de hoogste versterking uit de EF86's, maar er waren buizen buizen met een flink hogere versterking.
Geen toeval dat het vrijwel allemaal RF frame-grid buizen waren met een grote steilheid zoals de D3a (240x), EF184 168x), en de 6J9P (151x).
groet,
Aat
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Ja, dat had ik allemaal al gelezen, vandaar ook mijn interesse om dit eens een keer te proberen. Mijn resultaten met de D3a zijn vooralsnog niet veel, of zelfs niet, beter dan de EF86.
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
May be, if it's not broken, don't try to fix it....
Groet,
Aat
Groet,
Aat
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Ja, wellicht, we gaan het zien, in ieder geval bedankt voor de suggesties!
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Wat bedoel je eigenlijk precies met: "Ik krijg er niets fatsoenlijks uit?" Extreme vervorming, oscillaties, helemaal niet functioneel?SSassen schreef: ↑za 18 nov 2023, 13:02Ja, sorry, soms loop ik wat achter de feiten aan! Zou jij misschien hier een blik op kunnen werpen? Ik krijg er niets fatsoenlijks uit?
057_bestpentode.jpg
Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
viewtopic.php?p=2075765#p2075765
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Extreme vervorming, de D3a schakeling werkte probleemloos, maar met de EF86 krijg ik er niets fatsoenlijks uit.
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Parasitaire VHF-oscillatie van Q3 misschien? Verandert een basisstopweerstandje van 47 ohm ... 220 ohm wat?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Nee, ik had er al 1K ingestoken, ook een drietal verschillende transistoren geprobeerd.Parasitaire VHF-oscillatie van Q3 misschien? Verandert een basisstopweerstandje van 47 ohm ... 220 ohm wat?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Ik zal vandaag even een E80F inprikken, eens kijken wat die doet.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Oh het schema laat namelijk wel wat anders zien.
Daar staat een spanningsdeler op rond de 93Vdc.
Dan de volgende vraag of je al andere waardes geprobeerd hebt voor de weerstand?
Mijn ervaring is dat de optimale waarde dat uit LTSpice komt rollen, soms nogal flink kan verschillen met het praktische werkelijkheid zelf.
Flinke dikke vervorming klinkt voor mij als een screen instelling die niet goed is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Je mag er vanuit gaan dat ik alle voor de hand liggende zaken geprobeerd heb, dat ben ik aan m'n stand verplicht. Ik klop hier alleen aan als ik, na alle voor de hand liggende zaken geprobeerd te hebben, er niets fatsoenlijks uit krijg.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Ik laat mij graag verrassen Peter, maar jij drukt je snor meestal.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Jij bent een Ai Android robot?
Dan nog is er voor ons nu niet duidelijk welke stappen er nu zijn getest of niet en in welke volgorde.
Vragen om hulp bij troubleshooting zonder context te geven wordt een beetje moeilijk dan.
Dan sluit ik mij aan bij de opmerking van Peter.
