BestPentode, een nieuwe schakeling

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Gaat het mis in LTSpice of in het echt?
Simulatie werkt probleemloos, de praktijk is wat weerbarstiger helaas.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door OWC »

Oh OK. Meestal is het andersom, vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Okay, EF86 eruit gesoldeerd en een D3a erin en dat werkt zonder problemen, hmmmm ... :think:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Vreemd, ik kan niet geks ontdekken aan de EF86's die ik hier heb, ze zijn allemaal nieuw gekocht, recente productie, en er is geen sluiting tussen de pinnen of meer van dat soort gekkigheid. Ook heb ik de volgorde van de diverse roosters correct, ik heb dit zelfs 1:1 overgenomen naar de D3a en die werkt ook naar behoren. Anne wist dit soort puzzels altijd op te lossen, kortom, ik mis Anne.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door OWC »

Heeft een Bestpentode sowieso niet NOG meer gain?
Het kan zomaar zijn dat het dan misschien teveel wordt met een EF86, welke al een mega hoeveelheid gain heeft.
Een gain van 42dB oid is niet ondenkbaar.

Ook moet de spanning op de basis van Q3 wel laag genoeg zijn.
Ik heb weleens zelf ondervonden met een cascode schakeling, dat afhankelijk van de buis en spanningen, deze waarde weleens flink anders kan zijn dan wat er uit LTSpice rolt.

Trouwens, jij zocht nog naar verbeteringen, maar C15 doet op die plek niet heel veel in een NFB schakeling.
Dat scheelt net een handje vol dB's.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Trouwens, jij zocht nog naar verbeteringen, maar C15 doet op die plek niet heel veel in een NFB schakeling.
Dat scheelt net een handje vol dB's.
C15 vervult een essentiële functie. De instelling van de EF86 is namelijk dusdanig dat deze een 1K kathode weerstand nodig heeft. Nu zou ik dus een 1K/22K terugkoppelnetwerk kunnen gebruiken, dus direct op de kathode terugkoppelen, echter voor de laagst mogelijke vervorming wil je een terugkoppelnetwerk met een zo laag mogelijke impedantie. Da's waar C15 om de hoek komt kijken. Voor DC is de weerstand die de kathode ziet nog steeds 1K (220+820), voor AC echter niet omdat C15 voor AC effectief een kortsluiting vormt.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door AatV »

Nog even dit:

Blöhbaum heft ook met oude EF86's wat metingen gedaan :

Voor een RWN Neuhaus waren de versterkingscijfers :
Pentode 108x, Bestpentode 125x

Voor een Telefunken :
Pentode 96, Bestpentode 108x

Al met al niet wereldschokkend..
De testopstelling haalde niet de hoogste versterking uit de EF86's, maar er waren buizen buizen met een flink hogere versterking.
Geen toeval dat het vrijwel allemaal RF frame-grid buizen waren met een grote steilheid zoals de D3a (240x), EF184 168x), en de 6J9P (151x).

groet,
Aat
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Ja, dat had ik allemaal al gelezen, vandaar ook mijn interesse om dit eens een keer te proberen. Mijn resultaten met de D3a zijn vooralsnog niet veel, of zelfs niet, beter dan de EF86.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door AatV »

May be, if it's not broken, don't try to fix it.... :mrgreen: :mrgreen:

Groet,
Aat
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Ja, wellicht, we gaan het zien, in ieder geval bedankt voor de suggesties!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door MarcelvdG »

SSassen schreef: za 18 nov 2023, 13:02
Ja, sorry, soms loop ik wat achter de feiten aan! Zou jij misschien hier een blik op kunnen werpen? Ik krijg er niets fatsoenlijks uit?

057_bestpentode.jpg

Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
viewtopic.php?p=2075765#p2075765
Wat bedoel je eigenlijk precies met: "Ik krijg er niets fatsoenlijks uit?" Extreme vervorming, oscillaties, helemaal niet functioneel?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Extreme vervorming, de D3a schakeling werkte probleemloos, maar met de EF86 krijg ik er niets fatsoenlijks uit.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door MarcelvdG »

Parasitaire VHF-oscillatie van Q3 misschien? Verandert een basisstopweerstandje van 47 ohm ... 220 ohm wat?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Parasitaire VHF-oscillatie van Q3 misschien? Verandert een basisstopweerstandje van 47 ohm ... 220 ohm wat?
Nee, ik had er al 1K ingestoken, ook een drietal verschillende transistoren geprobeerd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Ik zal vandaag even een E80F inprikken, eens kijken wat die doet.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door OWC »

Spanning van screen / basis transistor al veranderd?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

OWC schreef: vr 08 dec 2023, 13:42
Die is zelfinstellend met een enkele weerstand aan de voeding.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door OWC »

SSassen schreef: vr 08 dec 2023, 15:35
Die is zelfinstellend met een enkele weerstand aan de voeding.
Oh het schema laat namelijk wel wat anders zien.
Daar staat een spanningsdeler op rond de 93Vdc.
Dan de volgende vraag of je al andere waardes geprobeerd hebt voor de weerstand?

Mijn ervaring is dat de optimale waarde dat uit LTSpice komt rollen, soms nogal flink kan verschillen met het praktische werkelijkheid zelf.

Flinke dikke vervorming klinkt voor mij als een screen instelling die niet goed is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

OWC schreef: vr 08 dec 2023, 16:26
Dan de volgende vraag of je al andere waardes geprobeerd hebt voor de weerstand?
Wat denk je zelf? Je mag 3x raden.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door OWC »

SSassen schreef: vr 08 dec 2023, 16:33
Wat denk je zelf? Je mag 3x raden.
Geen idee, als er geen informatie gedeeld wordt, moeten we gissen wat er wel of niet gedaan is.

Maar goed, ik neem aan dat je reactie ja betekent.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Je mag er vanuit gaan dat ik alle voor de hand liggende zaken geprobeerd heb, dat ben ik aan m'n stand verplicht. Ik klop hier alleen aan als ik, na alle voor de hand liggende zaken geprobeerd te hebben, er niets fatsoenlijks uit krijg.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door Pjotr »

In de hoop dat wij iets achter de hand hebben...?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Ik laat mij graag verrassen Peter, maar jij drukt je snor meestal.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door Leeuwarden »

Wacht even, snel bier en chips pakken…. Ja toe maar!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door OWC »

SSassen schreef: vr 08 dec 2023, 16:51
Je mag er vanuit gaan dat ik alle voor de hand liggende zaken geprobeerd heb, dat ben ik aan m'n stand verplicht. Ik klop hier alleen aan als ik, na alle voor de hand liggende zaken geprobeerd te hebben, er niets fatsoenlijks uit krijg.
Jij bent een Ai Android robot? :lol: :lol:

Dan nog is er voor ons nu niet duidelijk welke stappen er nu zijn getest of niet en in welke volgorde.
Vragen om hulp bij troubleshooting zonder context te geven wordt een beetje moeilijk dan.

Dan sluit ik mij aan bij de opmerking van Peter.
Plaats reactie