Calimero

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Hall PappaLeo, Wat ik begrijp is dat het Paaskuiken iets kleiner is dan de Calimero, Dat ik voor een Paaskuiken een setje Mission M30 moet aanschaffen voor de woofers. En dat het Paaskuiken wat minder bas heeft tov. Calimero.
Als ik de Calimero wil bouwen, dan heb ik nog wel een paar vragen. De bouwbeschrijving die ik heb gevonden is deze:
Calimero bouwtekening.png
Ik begrijp dat de poort is gemaakt van een pvc-buis van 32mm extern en 26 mm intern. De buis is 117 mm lang en zit 50 mm onder de buitenbovenkant van de box. De buiten afmetingen van de box zijn 25,5 * 15 * 19,5. (hbd). Is de Calimero van 18mm dik MDF gemaakt?

De versteviging van de kast is 90 mm en even breed als dat de kast intern is lijkt mij. De positie van de luidsprekers is mij nog niet geheel duidelijk.

Zou je mij enigszins kunnen helpen met het ontwerp. Ik maak er vervolgens een mooie CAD tekening van. Deze kan ik dan weer met jouw goedvinden in dit toppic zetten.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Calimero

Bericht door Olaf Analogue »

De mission woofertjes voor de paaskuikens zijn eventueel hier te bestellen:

https://www.hifilager.de/1-stueck-missi ... 6295_10389
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Bedankt voor de tip. Deze woofers zijn veel goedkoper dan die voor Calimero. 22 euro of iets van 62 euro. Ik wil de het paaskuiken of de Calimero gebruiken voor mijn surround set. Ik wil er dus een aantal maken. Hmm :-k Dan is misschien het paaskuiken toch wel weer interessanter.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Op de vorige pagina staat volgens mij voldoende info om alle maten te bepalen.
De versteviging is inderdaad even breed als de interne kastmaat en er is een driehoek uitgefreesd. De foto's op pagina 14 geven een goed beeld van de opbouw. De maat van de pijp is daar nog te groot.
De verticale baffleranden zijn afgerond met een 12mm radius afrondfrees

Het middelpunt van de tweeter zit 50mm van de bovenzijde en het middelpunt van de woofer 155mm.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Ok, Bedankt, ik denk dat ik nu genoeg info heb om de Calimero te maken. Maar ik twijfel dus nog of ik niet liever het paaskuiken maak. Maar daar kom ik wel uit O:)

Groeten Tom.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Tijdens de luisterdag in Breda:
motoindo schreef: ma 08 mei 2023, 13:11
Eindelijk eens goed kunnen luisteren naar Leo zijn kindjes, vond het verrassend om te horen hoe goed jullie dit kunnen laten klinken zonder electronische trukendoos. En die afwerking, wow.
...
Heb iets met kleine luidsprekertjes en om dan zoiets als dit te horen spelen bewijst voor mij wederom dat het niet altijd groot hoeft.

Wordt over Calimero gezegd:
motoindo schreef: ma 08 mei 2023, 13:11
Lekker evenwichtig speakertje waar je uren naar kan luisteren zonder dat het gaat vervelen, een duidelijke step-up t.o.v de kuikens. Ben mij zwaar aan het inlezen op het bouwtopic :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Er is moeilijk een uitspraak te doen. Je moet ze gewoon beide eens beluisteren voordat je beslist. Zeker als je er meer wilt maken. Het is heel persoonlijk. Ikzelf heb meer de voorkeur voor het geluid van de Calimero. Vind ik net een tikje volwassener klinken. Maar echt, dat is mijn smaak.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Hallo allemaal,

Ik heb een bouwtekening gemaakt van de Calimero. Leo heeft de tekening en de stuklijst van het filter gecontroleerd. Ik hoop dat toekomstige bouwers van de Calimero hier profijt van hebben. Ik in ieder geval wel O:)
2311291V1.2 Calimero.pdf
(785.96 KiB) 177 keer gedownload
Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Henkjan »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Barry2001 »

Mooi gedaan!
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Rien ne va plus, het geld is niet meer van u.

Ik heb de bestelling gedaan bij Rumoh voor 2 Calimero's. Moet nu nog 2 10uF condensators bij Conrad of elders kopen. Dan nog een plank 12mm berken multiplex. Hout is niet echt goedkoop tegenwoordig.... :( Voor nu heb ik maar een klein stukje nodig, maar het gaat bij mijn houthandel gelijk om een plaat van 153x153 cm. Daar kan ik heel veel Calimerootjes van kopen. Ach ik ga toch op den duur voor de 5 boxjes voor de surround......

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Die twee C's va 10 uF stuur ik je wel toe in een envelopje. Een plaatje berken haal je toch bij de Gamma og Hornbach (61*122) daar kunnen ze volgens mij makkelijk uit.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Ik heb inmiddels bij de Conrad de condensatoren besteld. Ik had ook nog microfoon snoer nodig dus ik moest toch een keer een bestelling doen. Maar wel bedankt voor het aanbod. O:) Ik dacht dat ze bij de gamma alleen populieren Multiplex hadden. Maar inderdaad 9 op voorraad. Dus morgen ofzo ff halen.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

De Calimero's zijn af :yeah:
IMG_20240301_093848.jpg
IMG_20240301_093924.jpg
Er moet wel weer gestoft worden in huis :oops:

Maar ik kan nu lekker gaan genieten :rock: :rock:

Bedankt Leo voor het ontwerp en de hulp!

Groeten, Tom en Kobus.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Hier nog wat foto's van het maak proces:
IMG_20240222_104435.jpg
IMG_20240225_122424 (1).jpg
IMG_20240225_185009.jpg
IMG_20240229_154209.jpg
IMG_20240229_161553.jpg
IMG_20240229_175536.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Calimero

Bericht door Olaf Analogue »

Netjes gebouwd, ook de filters!
Daar ga je heel veel plezier aan beleven.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Zozo, professioneel hoor :goedzo:

Aan de binnenzijde van de baspijp hoort nog wel een flare. Als ik het goed zie zit ie wel al gelijmd. :hide:
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Hmmmm..... Die flare hoort er nog te komen... :cry: :cry:

Ik kan dat nog wel corrigeren. Ik kan dat stuk er wel afhalen. Is ff prutsen, maar wel te doen. Ik deze flare belangrijk?

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Calimero

Bericht door Walt »

Erg netjes, er is wel een risico met de zijwanden als laatste oplijmen, zelf begin ik meestal met drie panelen die 1 hoek vormen, dan is alles mooi loodrecht.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Ik snap de opmerking van het lijmen, maar het is een kwestie van keuze. Ik heb bij het lijmen ervoor gezorgd dat alles loodrecht is, de klemmen helpen daarbij. En alles is CNC gevreesd en dat maakt dat alles op 0.1 á 0.2 mm even groot/lang (zover dit met hout kan) Tevens heb ik de bevel (zo heet die toch?) aan de binnenkant verstevigd met 5mm MDF, wat mij ook gelijk weer een rand geeft voor de top en bodem en zij platen om op te rusten. Kortom, er is over na gedacht O:)
Verder, als de zijwanden iets te groot zijn, dan heb je hier weer later last van als de rest nog gelijmd moet worden en dat is nu nog goed te corrigeren achteraf en soms (vaak) is dit ook nodig, omdat de plaatdikte op papier 12 mm dik is, maar ik praktijk 11,6mm is en een andere plaat weer 11,9 mm dik is. Ik probeer hier rekening te houden in het ontwerp en bij het frezen, maar ik kan nu achteraf op de freestafel het overschot eraf frezen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Het komt echt niet op een paar mm als het maar netjes pas is. Maar hoe zit het nou met die flare (afronding) van de poort?
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Het gaat om de flare in de box, Hij eindigt niet als een trompet. Dit moet ik dus nog corrigeren.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Calimero

Bericht door Douwe84 »

Mooi werk! Jaloers op de cnc....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Barry2001 »

Mooi geworden Tom!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Zeker! Volgende keer het bracing schotje onder een hoek zetten. Kunnen er wat minder staande golven ontstaan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”