Introductie

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Inventor

Introductie

Bericht door Inventor »

Goeiedag allemaal,

Mijn naam is Pieter, ik ben 30jr oud en een grote knutselsmurf.
Ieder jaar heb ik wel een tijdje een "audio-manie", d.w.z. dat ik een tijdje enthousiast ben over audiotechniek, vooral luidsprekers.
Sinds afgelopen zomer ben ik weer 'besmet' en dat is nog niet voorbij :wink: . Op een goeie dag besloot ik open baffle weergevers te maken omdat Linkwitz op zijn website enthousiast is (was) over dat concept.

Sinds het begin van mijn studententijd heb ik geluisterd naar twee Sony SS-10 (boekenplank) twee-weg luidsprekers. Die gaven een mooie stereoweergave. Later kwam er een paar JBL LX500 bij (3-weg systeem met bas-reflex poort). (Zie https://www.hifiengine.com/manual_libra ... x500.shtml voor meer info). Daar kon ik echter geen mooi stereobeeld uit krijgen.

Voor mijn open baffle project heb ik de onderdelen uit de JBL kasten gebruikt (luidsprekers, filter, aansluitklemmen). Ze zijn gemonteerd op/in een simpele constructie die ik gemaakt heb van een plaat berken-multiplex die ik nog had staan. Aan het hele project heb ik geen cent hoeven uitgeven, dus de kwaliteit/prijs verhouding is oneindig groot O:) . Hieronder een foto van mijn "AudioWeergever-1".
AudioWeergever-1.jpg
Ik ben heel blij en verrast door hoe dezelfde onderdelen in deze constructie een geluidsbeeld produceren dat qua ruimtelijkheid onvergelijkbaar veel beter is t.o.v. de JBL kasten. Echter, de basweergave verzwakt beneden ca. 250 Hz. Ik heb de bas softwarematig versterkt d.m.v. het programma EqualizerAPO. Maar dat zorgt voor vervelende automatische volumewisselingen: iedere keer dat er een goeie lage toon voorbijkomt zakt het volume van de rest van de muziek even in. Zal wel iets met dynamisch bereik te maken hebben.

Enfin, ik ben een basweergever aan het maken die qua akoestiek de laagweergave faciliteert, zodat ik geen elektronische of software-matige versterking hoef toe te passen. Een goed 'mechanisch' ontwerp vind ik eleganter. En dat project wil ik graag delen. Het loopt al meer dan een maand (de kastconstructie is grotendeels af) maar ik ben nog bezig om de boel goed werkend te krijgen, en in deze fase is het nog lonend om anderen te laten meedenken, en hopelijk ook meegenieten, van de techniek.

Dus ik sluit af met een vraag: In welk subforum kan ik het beste een onderwerp aanmaken over mijn basweergever bouwproject?

P.S. Ik ben niet elke dag online en ik heb geen notificatie-gedreven leven, dus het kan een tijdje (een week) duren voordat ik reageer. Dat is geen onverschilligheid maar bewust beleid. Ik probeer rustig te leven, zonder jachtigheid. Dus geef me de tijd a.j.b. omwille van mijn mentale gezondheid. :dank:
Laatst gewijzigd door Inventor op zo 03 dec 2023, 9:00, 2 keer totaal gewijzigd.
TabCam

Re: Introductie

Bericht door TabCam »

Leuk en welkom hier. Dat je basweergave inzakt snap ik met zulle kleine woofers. Omdat je softwarematig de boel versterkt kan het ook zijn dat je versterker het niet meer trekt. Zelf heb ik ook open baffle maar dan met 4x15" woofers per kant. Dat maakt nogal verschil voor de basweergave

Als je van de Linkwitzbenadering houd zou ik ook kijken naar de vergelijkbare open baffle subwoofer kijken. Niets zo mooi als open baffle bas :rock:.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Inventor schreef: do 30 nov 2023, 21:01
Dus ik sluit af met een vraag: In welk subforum kan ik het beste een onderwerp aanmaken over mijn basweergever bouwproject?
Welkom, Pieter.

Je kunt hier alles kwijt over je subwoofer :
viewforum.php?f=3

En mocht je de zaak actief gaan aansturen :
viewforum.php?f=92
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

welkom Pieter

ziet er prachtig uit zeg die plank
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Welkom!

Het inzakken van het volume gebeurt als Equalizer APO het signaal tot boven 0 dBFS probeert te versterken. Dat kan niet. Een limiter grijpt in en verzwakt ál het geluid, tot het weer maximaal 0 dBFS is. Je kan het ingrijpen tegengaan, door bovenaan je configuratie de regel "Preamp: -10 dB" toe te voegen. In de grafiek in de Configuration Editor kan je zien hoeveel je moet verzwakken.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Welkom bij ZBA Pieter.
90000006

Bericht door 90000006 »

Welkom! En open baffle is verslavend ja.

4x15 inch is ook weer niet gelijk nodig, maar iets meer woofer Sd en Xmax ga je wel nodig hebben. En om over de hele range een dipool te hebben moet je eigenlijk nog een tweede tweeter achterop monteren.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Inventor schreef: do 30 nov 2023, 21:01
Van harte welkom Pieter. Dat onderwerp past prima in Algemeen Luidspreker Zelfbouw.
Inventor

Bericht door Inventor »

TabCam schreef: do 30 nov 2023, 22:48
Omdat je softwarematig de boel versterkt kan het ook zijn dat je versterker het niet meer trekt.
Dankjewel voor deze interesante suggestie! Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb altijd gedacht dat mijn versterker behoorlijk capabel was. Ik weet i.i.g. dat hij véél harder kan dan ik comfortabel vind; ik heb de volumeknop nog nooit verder dan 1/3 open gedraaid. Enfin, ik heb zojuist gelijk een testje gedaan. Mijn linker weergever is zoals op de foto hierboven. Die heb ik met de versterker uitgeschakeld. Bij de rechter weergever heb ik echter de basluidspreker al in mijn nieuwe kast gemonteerd. In EqualizerAPO heb ik een low-shelf filter met +15dB voor f<100Hz toegepast en toegewezen aan het LINKER kanaal. Als ik muziek speel zou mijn rechter weergever dus niet beïnvloed moeten worden door de software. Maar dat gebeurt wel: als ik met een druk op de knop in EqualizerAPO de correctie aan/uit schakel hoor ik de muziek duidelijk zachter/luider worden. Ik concludeer dat de software inderdaad zonder mijn goedkeuring aan het volume sleutelt. Waarschijnlijk om te voorkomen dat de signaalmagnitude te groot wordt.

Voor het testen met heel lage bastonen gebruik ik deze muziek:
Transformers: Revenge of the Fallen Complete Score, 01. 17,000 BC
https://www.youtube.com/watch?v=A6m3OWl ... jnZK0US7GQ

Lone Survivor Soundtrack, 01. Warriors
https://www.youtube.com/watch?v=rOsOJhl ... l6&index=1
TabCam schreef: do 30 nov 2023, 22:48
Als je van de Linkwitzbenadering houd zou ik ook kijken naar de vergelijkbare open baffle subwoofer kijken. Niets zo mooi als open baffle bas :rock:.
Ja ik was heel tevreden over de kwaliteit van mijn bas! Met Get Lucky van Daft Punk (https://www.youtube.com/watch?v=4D7u5KF7SP8) had ik een mooie droge/strakke en 'open' bas. Het viel me vorige week ook op dat, toen ik voor wat metingen de basluidspreker terug monteerde in de originele JBL kast, de bas 'gesmoord' klonk. Ik zou haast beweren dat het zonde is dat JBL die spullen in zo'n zware grote lompe kast bouwt terwijl ze in een simpele plank een veel beter resultaat geven. :think: :wink:
Inventor

Bericht door Inventor »

Henkjan schreef: vr 01 dec 2023, 0:34
welkom Pieter

ziet er prachtig uit zeg die plank
Dank je HenkJan!
Ik houd van mooie ronde, natuurlijke vormen. Een vriend zag er een boompje in. Zijn vrouw dacht aan een stoplicht :wink:
Ik zie dat je in de buurt woont trouwens :)
Inventor

Bericht door Inventor »

Chocomel schreef: vr 01 dec 2023, 8:49
Welkom!

Het inzakken van het volume gebeurt als Equalizer APO het signaal tot boven 0 dBFS probeert te versterken. Dat kan niet. Een limiter grijpt in en verzwakt ál het geluid, tot het weer maximaal 0 dBFS is. Je kan het ingrijpen tegengaan, door bovenaan je configuratie de regel "Preamp: -10 dB" toe te voegen. In de grafiek in de Configuration Editor kan je zien hoeveel je moet verzwakken.
Dank je! Goh, dat is een handige truc zeg! Kijk, zo leer ik nog eens wat :) Prachtig, zo'n forum.

Dus als ik het goed begrijp moet ik zoveel negatieve PreAmp toepassen dat ik geen rood vlak zie in de grafiek. Ik heb het meteen uitgeprobeerd. Nou, je hebt gelijk, het werkt! :)
Inventor

Bericht door Inventor »

Barry2001 schreef: vr 01 dec 2023, 12:17
Welkom bij ZBA Pieter.
Barry ook bedankt voor het welkom.

90000006 schreef: vr 01 dec 2023, 13:19
Welkom! (...) En om over de hele range een dipool te hebben moet je eigenlijk nog een tweede tweeter achterop monteren.
Ja, een tweede tweeter achterop heb ik ook bij Linkwitz z'n LX521 gezien. Als ik nog een paar JBL kasten uit de LX serie kan vinden dan ga ik dat doen.

Marp schreef: vr 01 dec 2023, 15:25
Van harte welkom Pieter. Dat onderwerp past prima in Algemeen Luidspreker Zelfbouw.
Dank je. Dan hoop ik daar een bouwverslag te gaan zetten.
TabCam

Bericht door TabCam »

De bas van een open baffle is vaak minder vervormd maar ook minder luid. Voor een kleine woofer om gebalanceerd geluid te maken heb je wel kastversterking nodig. Harder spelen is én meer vervormd én je loopt tegen driverlimieten aan

Ben benieuwd naar je bouwverslag.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Zou een mooie ripole baskast hier niet een mooie middenweg in kunnen zijn?

ripole 2.jpg
Ripole rear.JPG
Inventor

Bericht door Inventor »

Mooi is 'ie zeker! Hout en lak/beits.
Het idee achter de configuratie begrijp ik echter niet.
Het is trouwens niet een subwoofer wat ik zoek, maar een woofer. En ik ben al bezig met iets...
Ik ben rustig een verslag aan het typen van de werkzaamheden van afgelopen tijd. Als dat af is zet ik het neer in het Algemeen Luidspreker Zelfbouw subforum en dan wordt één-en-ander duidelijk. Dus nog even geduld.
Plaats reactie