Mijn naam is Pieter, ik ben 30jr oud en een grote knutselsmurf.
Ieder jaar heb ik wel een tijdje een "audio-manie", d.w.z. dat ik een tijdje enthousiast ben over audiotechniek, vooral luidsprekers.
Sinds afgelopen zomer ben ik weer 'besmet' en dat is nog niet voorbij
Sinds het begin van mijn studententijd heb ik geluisterd naar twee Sony SS-10 (boekenplank) twee-weg luidsprekers. Die gaven een mooie stereoweergave. Later kwam er een paar JBL LX500 bij (3-weg systeem met bas-reflex poort). (Zie https://www.hifiengine.com/manual_libra ... x500.shtml voor meer info). Daar kon ik echter geen mooi stereobeeld uit krijgen.
Voor mijn open baffle project heb ik de onderdelen uit de JBL kasten gebruikt (luidsprekers, filter, aansluitklemmen). Ze zijn gemonteerd op/in een simpele constructie die ik gemaakt heb van een plaat berken-multiplex die ik nog had staan. Aan het hele project heb ik geen cent hoeven uitgeven, dus de kwaliteit/prijs verhouding is oneindig groot
Ik ben heel blij en verrast door hoe dezelfde onderdelen in deze constructie een geluidsbeeld produceren dat qua ruimtelijkheid onvergelijkbaar veel beter is t.o.v. de JBL kasten. Echter, de basweergave verzwakt beneden ca. 250 Hz. Ik heb de bas softwarematig versterkt d.m.v. het programma EqualizerAPO. Maar dat zorgt voor vervelende automatische volumewisselingen: iedere keer dat er een goeie lage toon voorbijkomt zakt het volume van de rest van de muziek even in. Zal wel iets met dynamisch bereik te maken hebben.
Enfin, ik ben een basweergever aan het maken die qua akoestiek de laagweergave faciliteert, zodat ik geen elektronische of software-matige versterking hoef toe te passen. Een goed 'mechanisch' ontwerp vind ik eleganter. En dat project wil ik graag delen. Het loopt al meer dan een maand (de kastconstructie is grotendeels af) maar ik ben nog bezig om de boel goed werkend te krijgen, en in deze fase is het nog lonend om anderen te laten meedenken, en hopelijk ook meegenieten, van de techniek.
Dus ik sluit af met een vraag: In welk subforum kan ik het beste een onderwerp aanmaken over mijn basweergever bouwproject?
P.S. Ik ben niet elke dag online en ik heb geen notificatie-gedreven leven, dus het kan een tijdje (een week) duren voordat ik reageer. Dat is geen onverschilligheid maar bewust beleid. Ik probeer rustig te leven, zonder jachtigheid. Dus geef me de tijd a.j.b. omwille van mijn mentale gezondheid.