Audio en Techniek A15-MKIII

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ach, het is met koeloppervlak net als met geld, je kunt er niet genoeg van hebben. :lol:
Ik wilde de voedingsprint zo compact mogelijk houden, zowel vanwege de kostprijs als ook de beschikbare ruimte in de kast.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Het koelblok van de eindtransistoren van de voeding gemonteerd :
44 - Koelblok eindtorren.jpg
En eens even gekeken hoe dat in de kast gaat passen :
45 - Globale indeling.jpg
Ziet er goed uit, door het IEC chassisdeel zal de transformator ietsjes naar het midden moeten opschuiven, maar de voeding past er goed in. :D
De eindversterker kan op de originele plek terug geplaatst worden.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door tigradekat »

Goed bezig weer Ray! :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

46 - Voeding testen.jpg
Het moment van de waarheid, het testen van de voeding. even provisorisch op de werkbank. wel met een primaire zekering ertussen.
Altijd spannend om voor het eerst iets dat nieuw gebouwd is onder spanning te zetten.
Het ging goed, maar ook weer niet. zal het even uitleggen.

Ik had op de plek waar de weerstanden die de uitgang spanning moeten instellen even 2 trimpotjes met draadjes gesoldeerd.
Zowel op de positieve als de negatieve uitgang had ik spanning, ongeveer 36 Volt maximaal. de spanning op de elco's is iets minder dan 38 Volt.
De spanning op de positieve uitgang was met de trimpot netjes te regelen van 27 tot 36 Volt.
Die op de negatieve gaf geen sjoege als ik de trimpot draaide, bleef op 36 Volt staan. 1e probleem dus.
Het 2e probleem ontstond toen ik er de soldeerbout op zette terwijl de boel nog onder spanning stond, beetje dom. ja
Zag een vonkje overspringen van soldeerbout naar PCB. nu is de positieve zijde ook niet meer te regelen,
dat wil zeggen zonder trimpot de volle spanning op de uitgang, en met trimpot maar een volt of 4.
Er zal wel een halfgeleider gesneuveld zijn. en ik had al een hekel aan foutzoeken...

Ik zal me in ieder geval niet vervelen, de komende avonden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Barry2001 »

Dat is ons allemaal wel eens overkomen in the heat of the moment. Succes met de reparatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Vervelend Ray. Nou ja duidelijk een wake-up momentje: Niet solderen als de boel aan staat. W.d.b. is het ook wel verstandig om de buffer elco's eerst te ontladen voor de zekerheid met, in dit geval, iets van een 100 ohm weerstand. Gelukkig zijn het geen dure componenten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ja, inderdaad. had al wat extra torretjes op voorraad genomen laatst.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

Je hebt het in je bericht over instelpotjes, maar waar zitten die dan?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Die blauwe dingetjes met blauwe en bruine draadjes, midden op de foto.
Later worden ze vervangen voor vaste weerstanden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Qua stabiliteit is het niet zo handig om daar van die lange draden aan te solderen. Kans op oscillatie. Zou voorlopig maar eens uit gaan van ca 28V - 30V op de uitgang met vaste weerstanden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dat is iets dat ik me niet gerealiseerd had.
Ik leg de instelpotjes opzij en ga wat experimenteren met vaste weerstanden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Op de basis van de BD staat ong. 4,7 + 0,6 = 5,3V. Dat is je uitgangspunt voor de berekening van de weerstanden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: vr 17 nov 2023, 11:40
Ik zou voor de veiligheid wel een 9V zener in serie met een BAV21 o.z.i. over het knooppunt R25/R26 naar de uitgang zetten. Ter bescherming van de gates van de fets. Idem bij R27/R28. Dat begrenst de V_gs en fungeert als zodanig ook als stroom beveiliging.
Deze onderdeeltjes zijn inmiddels onderweg.
Ik heb even een stukje van het schema van de SA20 nagebouwd om te visualiseren wat je bedoeld.
Neem aan dat de volgorde van diode's van de belang is, heb het nu even op de gok erin gezet.
Naamloos2.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Goed dat je het even tekent: D2 en D4 moeten omgedraaid. Het moeten alleen de Vgs begrenzen op ca 9-10 volt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Bedoel je zo ?
Naamloos3.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Yep :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Goed, dan ga ik het zo uitvoeren.
Even kijken of ik de strekking van het verhaal begrijp.
Op het knooppunt R25/R26 staat het signaal afkomstig van de stuurtrap.
Daar kunnen pieken voorkomen van meer dan 10 Volt.
(ik neem aan dat dat heeft te maken met dat de stuurtrap straks op een hogere voedingsspanning draait)
Dit vinden de gates niet fijn. bij een piek hoger dan 9 Volt gaat D2 geleiden naar de uitgang.
D1 voorkomt dat het signaal van de uitgang weer op R25/R26 terechtkomt.

Klopt dit een beetje ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Het kan voorkomen als de uitgang kortsluiting maakt met massa of te laagohmig belast wordt. Het begrenst dan ook de stroom door de fets.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Vanmiddag eens even rustig ervoor gaan zitten om de fouten uit de voeding te halen.
Dat is gelukt. de BD139 bleek overleden. (zeer waarschijnlijk door eerder genoemde vonk van of naar de soldeerbout.)
En de BD140 bleek verkeerd om op de PCB te zitten. (de silkscreen footprint in Eagle hiervan is een beetje onduidelijk wat dit betreft.)
Toen dit was opgelost bleken beide symmetrische spanningen keurig regelbaar. :D
Uiteindelijk kwam ik uit op zo'n 490 Ohm weerstandwaarde in de voeding om op zo'n 29 Volt op de uitgang te komen.
Vervolgens telkens 2 weerstanden van 1 K parallel gezet en erin gesoldeerd.

Nu kan begonnen worden om alles weer in de kast te bouwen.
Als de voeding er netjes in zit zal ik de scoop eens aanslingeren om te kijken of er nog AC rimpel op de uitgang is.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

Goed van je Ray. Je gaat lekker door. Zelf heb ik al weken mijn soldeerbout aangehad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: zo 03 dec 2023, 20:05
En de BD140 bleek verkeerd om op de PCB te zitten. (de silkscreen footprint in Eagle hiervan is een beetje onduidelijk wat dit betreft.)
Mooi zo. Maar echt altijd de footprints uit een library checken met de datasheet. En als het niet klopt uitzoeken waarom. Doe ik altijd. Dikke kans dat je footprint gespiegeld stond. Uiteindelijk maak jij de layout en niet Eagle, Kicad, enz. ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

douwebakker schreef: zo 03 dec 2023, 20:27
Goed van je Ray. Je gaat lekker door. Zelf heb ik al weken mijn soldeerbout aangehad.
Niet, zal je bedoelen naar ik aanneem.
Minimaal 1.5 uur per dag, in de weekenden vaak wat meer.
Een dag niet geknutseld is een dag niet geleefd, zal ik maar zeggen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: zo 03 dec 2023, 20:36
ray5150 schreef: zo 03 dec 2023, 20:05
En de BD140 bleek verkeerd om op de PCB te zitten. (de silkscreen footprint in Eagle hiervan is een beetje onduidelijk wat dit betreft.)
Mooi zo. Maar echt altijd de footprints uit een library checken met de datasheet. En als het niet klopt uitzoeken waarom. Doe ik altijd. Dikke kans dat je footprint gespiegeld stond. Uiteindelijk maak jij de layout en niet Eagle, Kicad, enz. ;)
Nee, nee. met de footprint is op zich niks mis, ik interpreteerde het verkeerd waardoor de tor 180 graden gedraaid zat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

En daarvoor is dan je netlist. Als de print fout is dan is die ook fout! Dat kan niet anders. Of je nou een tor 180 graden draait of niet maakt niet uit. Een fout in de netlist is een fout in de footprint. Of je moet in het schema de basis en emitter verwisseld hebben...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ik heb nog nooit een netlist gebruikt... je maakt het allemaal nodeloos ingewikkeld.
Het was gewoon een menselijke fout, niet in de software.

Paar foto's dan maar weer.

Zijwandjes beetje opgeschuurd met wat water en korrel 400, daarna laagje primer, en deklak.
50 - Grondlaag zijwanden.jpg
51 - Deklaag zijwanden.jpg
En ik ben begonnen alles weer in de kast te bouwen en te bedraden. :rock: :rock:
47 - Opbouw versterker.jpg
Plaats reactie