Ik wilde de voedingsprint zo compact mogelijk houden, zowel vanwege de kostprijs als ook de beschikbare ruimte in de kast.
Audio en Techniek A15-MKIII
Moderator: Beheerdersteam
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Ach, het is met koeloppervlak net als met geld, je kunt er niet genoeg van hebben.
Ik wilde de voedingsprint zo compact mogelijk houden, zowel vanwege de kostprijs als ook de beschikbare ruimte in de kast.
Ik wilde de voedingsprint zo compact mogelijk houden, zowel vanwege de kostprijs als ook de beschikbare ruimte in de kast.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Het koelblok van de eindtransistoren van de voeding gemonteerd :
En eens even gekeken hoe dat in de kast gaat passen :
Ziet er goed uit, door het IEC chassisdeel zal de transformator ietsjes naar het midden moeten opschuiven, maar de voeding past er goed in.
De eindversterker kan op de originele plek terug geplaatst worden.
En eens even gekeken hoe dat in de kast gaat passen :
Ziet er goed uit, door het IEC chassisdeel zal de transformator ietsjes naar het midden moeten opschuiven, maar de voeding past er goed in.
De eindversterker kan op de originele plek terug geplaatst worden.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Het moment van de waarheid, het testen van de voeding. even provisorisch op de werkbank. wel met een primaire zekering ertussen.
Altijd spannend om voor het eerst iets dat nieuw gebouwd is onder spanning te zetten.
Het ging goed, maar ook weer niet. zal het even uitleggen.
Ik had op de plek waar de weerstanden die de uitgang spanning moeten instellen even 2 trimpotjes met draadjes gesoldeerd.
Zowel op de positieve als de negatieve uitgang had ik spanning, ongeveer 36 Volt maximaal. de spanning op de elco's is iets minder dan 38 Volt.
De spanning op de positieve uitgang was met de trimpot netjes te regelen van 27 tot 36 Volt.
Die op de negatieve gaf geen sjoege als ik de trimpot draaide, bleef op 36 Volt staan. 1e probleem dus.
Het 2e probleem ontstond toen ik er de soldeerbout op zette terwijl de boel nog onder spanning stond, beetje dom. ja
Zag een vonkje overspringen van soldeerbout naar PCB. nu is de positieve zijde ook niet meer te regelen,
dat wil zeggen zonder trimpot de volle spanning op de uitgang, en met trimpot maar een volt of 4.
Er zal wel een halfgeleider gesneuveld zijn. en ik had al een hekel aan foutzoeken...
Ik zal me in ieder geval niet vervelen, de komende avonden.
Altijd spannend om voor het eerst iets dat nieuw gebouwd is onder spanning te zetten.
Het ging goed, maar ook weer niet. zal het even uitleggen.
Ik had op de plek waar de weerstanden die de uitgang spanning moeten instellen even 2 trimpotjes met draadjes gesoldeerd.
Zowel op de positieve als de negatieve uitgang had ik spanning, ongeveer 36 Volt maximaal. de spanning op de elco's is iets minder dan 38 Volt.
De spanning op de positieve uitgang was met de trimpot netjes te regelen van 27 tot 36 Volt.
Die op de negatieve gaf geen sjoege als ik de trimpot draaide, bleef op 36 Volt staan. 1e probleem dus.
Het 2e probleem ontstond toen ik er de soldeerbout op zette terwijl de boel nog onder spanning stond, beetje dom. ja
Zag een vonkje overspringen van soldeerbout naar PCB. nu is de positieve zijde ook niet meer te regelen,
dat wil zeggen zonder trimpot de volle spanning op de uitgang, en met trimpot maar een volt of 4.
Er zal wel een halfgeleider gesneuveld zijn. en ik had al een hekel aan foutzoeken...
Ik zal me in ieder geval niet vervelen, de komende avonden.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Dat is ons allemaal wel eens overkomen in the heat of the moment. Succes met de reparatie.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Vervelend Ray. Nou ja duidelijk een wake-up momentje: Niet solderen als de boel aan staat. W.d.b. is het ook wel verstandig om de buffer elco's eerst te ontladen voor de zekerheid met, in dit geval, iets van een 100 ohm weerstand. Gelukkig zijn het geen dure componenten.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Ja, inderdaad. had al wat extra torretjes op voorraad genomen laatst.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Je hebt het in je bericht over instelpotjes, maar waar zitten die dan?
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Die blauwe dingetjes met blauwe en bruine draadjes, midden op de foto.
Later worden ze vervangen voor vaste weerstanden.
Later worden ze vervangen voor vaste weerstanden.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Qua stabiliteit is het niet zo handig om daar van die lange draden aan te solderen. Kans op oscillatie. Zou voorlopig maar eens uit gaan van ca 28V - 30V op de uitgang met vaste weerstanden.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Dat is iets dat ik me niet gerealiseerd had.
Ik leg de instelpotjes opzij en ga wat experimenteren met vaste weerstanden.
Ik leg de instelpotjes opzij en ga wat experimenteren met vaste weerstanden.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Op de basis van de BD staat ong. 4,7 + 0,6 = 5,3V. Dat is je uitgangspunt voor de berekening van de weerstanden.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Deze onderdeeltjes zijn inmiddels onderweg.
Ik heb even een stukje van het schema van de SA20 nagebouwd om te visualiseren wat je bedoeld.
Neem aan dat de volgorde van diode's van de belang is, heb het nu even op de gok erin gezet.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Goed dat je het even tekent: D2 en D4 moeten omgedraaid. Het moeten alleen de Vgs begrenzen op ca 9-10 volt.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Goed, dan ga ik het zo uitvoeren.
Even kijken of ik de strekking van het verhaal begrijp.
Op het knooppunt R25/R26 staat het signaal afkomstig van de stuurtrap.
Daar kunnen pieken voorkomen van meer dan 10 Volt.
(ik neem aan dat dat heeft te maken met dat de stuurtrap straks op een hogere voedingsspanning draait)
Dit vinden de gates niet fijn. bij een piek hoger dan 9 Volt gaat D2 geleiden naar de uitgang.
D1 voorkomt dat het signaal van de uitgang weer op R25/R26 terechtkomt.
Klopt dit een beetje ?
Even kijken of ik de strekking van het verhaal begrijp.
Op het knooppunt R25/R26 staat het signaal afkomstig van de stuurtrap.
Daar kunnen pieken voorkomen van meer dan 10 Volt.
(ik neem aan dat dat heeft te maken met dat de stuurtrap straks op een hogere voedingsspanning draait)
Dit vinden de gates niet fijn. bij een piek hoger dan 9 Volt gaat D2 geleiden naar de uitgang.
D1 voorkomt dat het signaal van de uitgang weer op R25/R26 terechtkomt.
Klopt dit een beetje ?
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Het kan voorkomen als de uitgang kortsluiting maakt met massa of te laagohmig belast wordt. Het begrenst dan ook de stroom door de fets.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Vanmiddag eens even rustig ervoor gaan zitten om de fouten uit de voeding te halen.
Dat is gelukt. de BD139 bleek overleden. (zeer waarschijnlijk door eerder genoemde vonk van of naar de soldeerbout.)
En de BD140 bleek verkeerd om op de PCB te zitten. (de silkscreen footprint in Eagle hiervan is een beetje onduidelijk wat dit betreft.)
Toen dit was opgelost bleken beide symmetrische spanningen keurig regelbaar.
Uiteindelijk kwam ik uit op zo'n 490 Ohm weerstandwaarde in de voeding om op zo'n 29 Volt op de uitgang te komen.
Vervolgens telkens 2 weerstanden van 1 K parallel gezet en erin gesoldeerd.
Nu kan begonnen worden om alles weer in de kast te bouwen.
Als de voeding er netjes in zit zal ik de scoop eens aanslingeren om te kijken of er nog AC rimpel op de uitgang is.
Dat is gelukt. de BD139 bleek overleden. (zeer waarschijnlijk door eerder genoemde vonk van of naar de soldeerbout.)
En de BD140 bleek verkeerd om op de PCB te zitten. (de silkscreen footprint in Eagle hiervan is een beetje onduidelijk wat dit betreft.)
Toen dit was opgelost bleken beide symmetrische spanningen keurig regelbaar.
Uiteindelijk kwam ik uit op zo'n 490 Ohm weerstandwaarde in de voeding om op zo'n 29 Volt op de uitgang te komen.
Vervolgens telkens 2 weerstanden van 1 K parallel gezet en erin gesoldeerd.
Nu kan begonnen worden om alles weer in de kast te bouwen.
Als de voeding er netjes in zit zal ik de scoop eens aanslingeren om te kijken of er nog AC rimpel op de uitgang is.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Goed van je Ray. Je gaat lekker door. Zelf heb ik al weken mijn soldeerbout aangehad.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Mooi zo. Maar echt altijd de footprints uit een library checken met de datasheet. En als het niet klopt uitzoeken waarom. Doe ik altijd. Dikke kans dat je footprint gespiegeld stond. Uiteindelijk maak jij de layout en niet Eagle, Kicad, enz.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Niet, zal je bedoelen naar ik aanneem.douwebakker schreef: ↑zo 03 dec 2023, 20:27Goed van je Ray. Je gaat lekker door. Zelf heb ik al weken mijn soldeerbout aangehad.
Minimaal 1.5 uur per dag, in de weekenden vaak wat meer.
Een dag niet geknutseld is een dag niet geleefd, zal ik maar zeggen.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Nee, nee. met de footprint is op zich niks mis, ik interpreteerde het verkeerd waardoor de tor 180 graden gedraaid zat.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
En daarvoor is dan je netlist. Als de print fout is dan is die ook fout! Dat kan niet anders. Of je nou een tor 180 graden draait of niet maakt niet uit. Een fout in de netlist is een fout in de footprint. Of je moet in het schema de basis en emitter verwisseld hebben...
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Ik heb nog nooit een netlist gebruikt... je maakt het allemaal nodeloos ingewikkeld.
Het was gewoon een menselijke fout, niet in de software.
Paar foto's dan maar weer.
Zijwandjes beetje opgeschuurd met wat water en korrel 400, daarna laagje primer, en deklak.
En ik ben begonnen alles weer in de kast te bouwen en te bedraden.
Het was gewoon een menselijke fout, niet in de software.
Paar foto's dan maar weer.
Zijwandjes beetje opgeschuurd met wat water en korrel 400, daarna laagje primer, en deklak.
En ik ben begonnen alles weer in de kast te bouwen en te bedraden.
