Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Kun je doen maar dan koop je wel Chinese blikken rotzooi. Ik heb zo'n doos van Amazon: Maakt slecht contact en bovendien zijn die stekkertjes niet meer los te halen. Al eens bij de automaterialenhandel gekeken? Die hebben het doorgaans wel. Die hele kleintjes van 2,8mm had de fietsenmaker hier.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
psies, of carhifi met wat mazzel hebben ze vergulde
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb een huisgenoot die dat ook vindt. Hoewel hij voor een giga-adellijke¹ haas ook zijn neus niet optrekt.
¹) Lees: In verregaande staat van ontbinding.
Ik heb banaanstekkers en luidsprekerterminals bij Ali gekocht en deze zijn uitstekend. Ze zijn wat lastiger te vinden daar het merendeel op de site van de goedkoopste soort zijn maar er worden óók hoogwaardige artikelen verkocht. Sommige van de 'audiofielen' produkten hebbben veel én serieus goede reviews.
Vrijwel alles bij Amazon kun je ook bij Ali vinden maar een stuk goedkoper. Sorteer op review waardering, niet op prijs dus, en léés voordat je op de 'koop' knop drukt.
De stekkertjes kunnen inderdaad van blik zijn, of van koper en van slechte kwaliteit zijn. En ja, dat is heel veel. Maar, er zijn ook degelijke produkten welke verrassend goed zijn en de kopers laten dat dan ook weten.
De uiterst dunne draadjes in de KEF kast hebben overigens ook geen indruk gemaakt, net als de plastic terminal achterin de kast. Flutmateriaal. Ik heb het plastic eruit gebroken en het gat dichtgemaakt. De (nieuwe) terminalgaten zitten nu onderin de kast want er komt een voet onder. (Foto's volgen)
De Chinezen sturen raketten de ruimte in maar maken tegelijkertijd veel rommel omdat daar nu eenmaal het meeste mee te verdienen is. Het is goedkoop en de markt voor goedkope rommel is oneindig in de wereld. De rommel gaat kapot en dus koopt men meer rommel. Als mij dat zou lukken op de zaak deed ik dat ook en ging de rest van mijn leven slijten met een rugzak.
Ik heb geen tijd en al helemaal geen zin om voor niks van zaak naar zaak te gaan. Alleen maar stress en ergernis voor niets. Online bevalt mij prima.
De Audax drivers kwamen overigens ZONDER rubberen/foam ring en die heb je toch echt nodig. Over kwaliteit gesproken ...... Waar haal je een ring vandaan van het juiste materiaal en met de juiste binnen- en buitendiameter? (Ik heb ze zelf maar gemaakt uit een foam A4-tje, hobby materiaal bij de .....Chinees)
Morgen gaan de kasten voor de eerste keer in de grondverf. Genoeg geschuurd!
PS: De woofers van KEF hebben inderdaad de 2.8 mm aansluiting, friemelspul voor mijn grote handen!
Vrijwel alles bij Amazon kun je ook bij Ali vinden maar een stuk goedkoper. Sorteer op review waardering, niet op prijs dus, en léés voordat je op de 'koop' knop drukt.
De stekkertjes kunnen inderdaad van blik zijn, of van koper en van slechte kwaliteit zijn. En ja, dat is heel veel. Maar, er zijn ook degelijke produkten welke verrassend goed zijn en de kopers laten dat dan ook weten.
De uiterst dunne draadjes in de KEF kast hebben overigens ook geen indruk gemaakt, net als de plastic terminal achterin de kast. Flutmateriaal. Ik heb het plastic eruit gebroken en het gat dichtgemaakt. De (nieuwe) terminalgaten zitten nu onderin de kast want er komt een voet onder. (Foto's volgen)
De Chinezen sturen raketten de ruimte in maar maken tegelijkertijd veel rommel omdat daar nu eenmaal het meeste mee te verdienen is. Het is goedkoop en de markt voor goedkope rommel is oneindig in de wereld. De rommel gaat kapot en dus koopt men meer rommel. Als mij dat zou lukken op de zaak deed ik dat ook en ging de rest van mijn leven slijten met een rugzak.
Ik heb geen tijd en al helemaal geen zin om voor niks van zaak naar zaak te gaan. Alleen maar stress en ergernis voor niets. Online bevalt mij prima.
De Audax drivers kwamen overigens ZONDER rubberen/foam ring en die heb je toch echt nodig. Over kwaliteit gesproken ...... Waar haal je een ring vandaan van het juiste materiaal en met de juiste binnen- en buitendiameter? (Ik heb ze zelf maar gemaakt uit een foam A4-tje, hobby materiaal bij de .....Chinees)
Morgen gaan de kasten voor de eerste keer in de grondverf. Genoeg geschuurd!
PS: De woofers van KEF hebben inderdaad de 2.8 mm aansluiting, friemelspul voor mijn grote handen!
I.d.d. zelf maken. Ik gebruik er knutselvilt voor: https://www.ltcleiden.nl/zoekresultaat?q=Vilt Dat vergaat ook niet op den duur zoals schuimrubber of tochtband. Evt. met wat dubbelzijdig tape of drupje lijm fixeren. Cirkelringen gaat het mooiste met een Olfa cirkelsnijder voor textiel. Die snijdt met een rolmesje en trekt daarom niet aan het materiaal. Ik heb deze: https://www.snijmatpunt.nl/340/olfa-cmp-3.html
Leuk maar als je een stuk gereedschap moet kopen voor een eenmalig cirkeltje in je leven .... Ik heb gewoon met een passer een cirkel getrokken en de schaar gebruikt. Je ziet de ring zo-wie-zo niet dus rond or perfect rond maakt geen fluit uit.
Dat is toch ook prima? Je moet helemaal niks natuurlijk. Al kauw je er een doos bubblegum voor op om het dicht te plakken
Maar er zijn er natuurlijk meer die vaker een speaker bouwen dan wel verbouwen.
Algemeen probleem is het wel. Je hebt een eenmalige klus, koopt daarvoor betaalbaar gereedschap en merkt dat het allemaal flutspul is. Goed gereedschap is knetterend duur. Ik doe het auto onderhoud zelf en weet alles van goedkoop spul maar het was het waard om meer te investeren omdat ik dit al vele jaren doe en ook nog hoop te doen.
De Bosch router heb ik overigens geprobeerd, een 'dakje' gemaakt voor de speaker, met een ronding. Jawel, voor de eerste keer een router in mijn handen gehad! Ging heel makkelijk en ik voelde me er heel veilig bij.
De Bosch router heb ik overigens geprobeerd, een 'dakje' gemaakt voor de speaker, met een ronding. Jawel, voor de eerste keer een router in mijn handen gehad! Ging heel makkelijk en ik voelde me er heel veilig bij.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Er zijn van die (oude) passers waar een potlood in kan.
Ipv potlood een super scherp (scalpel) mesje gebruiken en je bent ook klaar.
Of gewoon knippen, het zit toch achter de woofer, dus dat ziet niemand.
Als je het een paar keer vouwt, scheelt het trouwens ook tijd.
Hoef je maar een kwart te knippen.
Een andere manier die professioneel heel veel gebruikt wordt, is zwart siliconen kit gebruiken.
Die laat zich naderhand ook heel makkelijker weer losmaken, maar zorgt tijdens montage wel dat alles mooi strak en luchtdicht zit.
Ipv potlood een super scherp (scalpel) mesje gebruiken en je bent ook klaar.
Of gewoon knippen, het zit toch achter de woofer, dus dat ziet niemand.
Als je het een paar keer vouwt, scheelt het trouwens ook tijd.
Hoef je maar een kwart te knippen.
Een andere manier die professioneel heel veel gebruikt wordt, is zwart siliconen kit gebruiken.
Die laat zich naderhand ook heel makkelijker weer losmaken, maar zorgt tijdens montage wel dat alles mooi strak en luchtdicht zit.
Punt met zachte flexibele materialen zoals zacht rubber, vilt, textiel, enz. is dat het te flexibel is om zich netjes te laten snijden. Kun je alleen goed snijden met een rolmesje of knippen. Had op mijn vorige werk de beschikking over een professionele snijplotter. Prima voor oliekarton en Mylar snijfilm maar no way voor rubberplaat enz.
Is daar wat mis dan? Punt van allerhande bouwmarkt afdichttapes is dat ze vrij rap vergaan. Dat doet vilt i.i.g. niet.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 26 nov 2023, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Daar is niets mis mee, wel met het feit dat iedereen heel moeilijk loopt te doen om een pakkinkje te maken.
Als het om smalle randjes gaat zoals bij kleine speakers is dat ook niet effe een teepie er tussen proppen.
Eerste grondverf. Voeten, dakje, stekkertjes.
Nog een keer in de grondverf en dan haal ik een kastdeur uit het wandmeubel eruit (is groen/zwart) om de kleur groen te scannen bij de bouwmarkt. De speakers worden dus ook groen/zwart. Zijdeglans op terpentinebasis. 750 ml voor € 12.50. Dat valt reuze mee.
Nog een keer in de grondverf en dan haal ik een kastdeur uit het wandmeubel eruit (is groen/zwart) om de kleur groen te scannen bij de bouwmarkt. De speakers worden dus ook groen/zwart. Zijdeglans op terpentinebasis. 750 ml voor € 12.50. Dat valt reuze mee.
Hela, die haakse nakamukkie banaantjes heb ik ook in gebruik.
Zijn best aardige dingetjes voor het geld.
Overigens is ook een gekende methode om units luchtdicht mee in een kast te monteren, om een dun rupsje siliconenkit oid in de sponning te leggen.
Met nadruk op dun.
Overigens is ook een gekende methode om units luchtdicht mee in een kast te monteren, om een dun rupsje siliconenkit oid in de sponning te leggen.
Met nadruk op dun.
Ik vind ze er uitstekend uitzien en voelen! Ze zitten als een huis in de banaantjes. Ook prima trouwens, 2 kleine schroefjes zitten in het schachtje daarvan. Beide goedkoop.
Siliconen hechten niet (goed) op ruw spaanplaat. Vloeibare bitumen wél. En het gaat mooi in elke kier. Kopje erin gieten, effe bewegen en een paar dagen laten drogen. 5 liter gekocht, op waterbasis, behoorlijk dun, vloeit prima, plakt als de neten en na 2 dagen zon is het droog genoeg om een ander paneel een beurt te geven. Dicht niet allleen af maar dempt ook nog. Kan allemaal geen kwaad dus. € 14.50 inkl bezorging.
Alleen de bodem moet ik nog doen, daar plak ik dan meteen het filter op en sluit de drivers aan. (als ik de bestelde stekkertjes ontvang en dat gaat nog 2 weken duren) Schuim erin en klaar.
Eerst nu de kasten afwerken.
Siliconen hechten niet (goed) op ruw spaanplaat. Vloeibare bitumen wél. En het gaat mooi in elke kier. Kopje erin gieten, effe bewegen en een paar dagen laten drogen. 5 liter gekocht, op waterbasis, behoorlijk dun, vloeit prima, plakt als de neten en na 2 dagen zon is het droog genoeg om een ander paneel een beurt te geven. Dicht niet allleen af maar dempt ook nog. Kan allemaal geen kwaad dus. € 14.50 inkl bezorging.
Alleen de bodem moet ik nog doen, daar plak ik dan meteen het filter op en sluit de drivers aan. (als ik de bestelde stekkertjes ontvang en dat gaat nog 2 weken duren) Schuim erin en klaar.
Eerst nu de kasten afwerken.
Waar heb jij 5 liter vandaan voor €14,50
Eigenlijk € 12.50 maar na het toevoegen van 3 kwasten zat ik op € 14.50 EN gratis bezorging. Evengoed, das zowat 3 Euro per liter en dat is meer dan een goede wijn.
https://www.brikum.com/
https://www.brikum.com/
Als je dan de driver korf licht insmeert (op het pasvlak) met vaseline, is het luchtdicht én komt het goed los.ray5150 schreef: ↑zo 26 nov 2023, 16:17Hela, die haakse nakamukkie banaantjes heb ik ook in gebruik.
Met nadruk op dun.
Afdichting: Ik heb een paar honderd meter hiervan gekocht. https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 5359413_17
Al jaren geleden en voor andere doeleinden maar de kwaliteit is bijzonder goed en ik heb zojuist een paar stukken gevonden in de garage om de KEF woofer en radiator te voorzien van een nieuwe seal. Deze hebben na al die jaren nul veerkracht meer en zijn verhard. ik kan deze foam aanbevelen, in alle mogelijke maten te krijgen en heel goedkoop. Nu dienen de meeste rollen die ik destijds heb gekocht als raamrubbers. Veel goedkoper en ze voldoen uitstekend. Het enige probleem wat ik hiermee had was dat de papier backing er soms wat lastig vanaf ging. De foam zelf was echter top en de prijs een heel klein ergernisje waard.
Al jaren geleden en voor andere doeleinden maar de kwaliteit is bijzonder goed en ik heb zojuist een paar stukken gevonden in de garage om de KEF woofer en radiator te voorzien van een nieuwe seal. Deze hebben na al die jaren nul veerkracht meer en zijn verhard. ik kan deze foam aanbevelen, in alle mogelijke maten te krijgen en heel goedkoop. Nu dienen de meeste rollen die ik destijds heb gekocht als raamrubbers. Veel goedkoper en ze voldoen uitstekend. Het enige probleem wat ik hiermee had was dat de papier backing er soms wat lastig vanaf ging. De foam zelf was echter top en de prijs een heel klein ergernisje waard.
Dat je ook niet weet wat voor kwaliteit je koopt. Komt evengoed uit China. Dat spul van de Gamma was bij mij na 2 jaar verpulverd. Voor duurzame tapes en rubbers zoals EPDM en Neoprene ga ik gelijk naar https://www.technirub.nl/ Alle maten en soorten!