Even een gekke gedachte, als je nu eerst een adereindhuls op de kabel perst, en daarna het geheel in de banaanstekker schroeft, is dat dan "beter" ?
Als je toch een krimptang gebruikt, kan je de adereindhuls zelfs overslaan en de banaanstekker direct op de kabel krimpen. Daar heb je wel een lompe tang voor nodig. RS-Online heeft voornamelijk schroef- en soldeerbare versies in zijn assortiment. Gek, ik had begrepen dat krimpen de betrouwbaarste verbinding oplevert. Misschien is het dat deze stekker toch nooit in een omgeving gebruikt zal worden waar de verbinding mechanisch zwaar belast wordt.
Krimpen geeft inderdaad het beste contact overdracht.
Een goede krimp verbinding zorgd ervoor dat het koper en het materiaal van de connector zo contact maken dat er geen zuurstof bij het contact oppervlak kan komen.
Met Solderen heb je dat ook natuurlijk maar zit er een minder geleidend materiaal tussen en is het directe contact oppervlak tusen kabel en connector minder.
Wat Ik nog wel eens wil doen is eerst krimpen en daarna de boel even solderen Is natuurlijk dubelop maar werkt overhet algemeen goed.
Met Solderen heb je dat ook natuurlijk maar zit er een minder geleidend materiaal tussen en is het directe contact oppervlak tusen kabel en connector minder.
Hoe kom je daar nou bij? Dat is juist veel groter. Soldeer heeft dan wel meer weerstand dan koper, die fractie van een mohm in een connector is natuurlijk niets vergeleken met een paar meter speakerkabel.
Punt is dat als je de adereindehulsjes met een schroefje aandraait, ze gaan vervormen en dan niet meer gasdicht zijn en er alsnog zuurstof bij kan. En nou juist die "vierkant" gekrompen hulsjes vervormen dan het meeste. Dus ja sowieso nasolderen! Dan hoef je het schroefje ook niet zo strak aan te draaien.
Nee dat klopt niet, juist bij grotere stroom overgangen wordt juist krimp toegepast om dat het koper op koper cantact dan juist groter is.
Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar we litze maakten waar ook de stroom afnemers mee vast zitten voor de metro amsterdam maar ook voor zeer zware loop krannen van de hoogovens.
Daar is dat gewoon uit de boze om dat het contact tussen het kpoper en connector gewoon niet goed genoeg is.
En nee ik heb het niet over aadereind hulsjes en dat vast schroeven maar gewoon een connector op de kabel krimpen.
Yep, brandweerauto's zijn ook rood omdat tomaten rood zijn.... Slaat de fantasie nou niet een beetje op hol? Dan heb je het niet meer over speakerkabel en audio maar over krachtstroom met >= 25mm2. Daar is nooit sprake geweest van solderen.
is die stroom anders dan?
gaat dat met bannanen of gaan er andere dingen door die kabel dan?
Het gaat hier toch om optimale overdracht van het signaal, Dan is Krimp gewoon de mooiste contact overdracht.
Maargoed een andervoorbeeld dan op signaal nievau.
Bij de straalverbindingen die we plaatsten voor T-mobile moesten we gebruik makenvan N-type connectoren met een soldeer contact op de centerpin.
Wij gebruikte de zelfde connector maar dan met een krimp tang, zonder solder. niet alleen gaf dat een betere returnloss meting maar ook bleek dat er minder storingen optraden op de verbindingen die wij geplaatst hadden.
T-mobile ging dat onderzoeken en kwamen er toen achter dat wij krimp gebruikte en heeft dat toen als standaard gezet.
Het is gewoon een beter systeem en ook nog eens berouwbaarder.
Nou succes dan met het krimpen van je speaker bananen. Ik ga zo'n dure krimper er niet voor aanschaffen. Heb niet de illusie dat ik het verschil met solderen ga horen of sowieso kan meten.
En dan nu een plaatje met een gekrompen banaan daar mee!
Gaat geheel voorbij waarom je zou solderen, n.l. dat je helemaal geen koperoxide wilt hebben in de verbinding van een speakerkabel. Zie viewtopic.php?p=2076360#p2076360
Als je krimt heb je een lucht dichte verbinding en dus ook geen oxide.
Kan ook met een klodder tin natuurlijk maar zo als ik eerder heb aangegeven is dat minder betrowbaar gebleken in het veld.
Een goede soldeerverbinding hoeft dat overigens niet te zijn maar 4mm² heet genoeg maken om het goed te laten vloeien lukt de meeste niet met een standaard bout.