Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Klopt, al zien die van RS er uit alsof ze uit de speelgoedwinkel komen: Made in Britain :D Ik heb die ook maar gaan wel zwaar. Klemmen erg goed. Als je ze vaker in en uit steekt zijn die van o.a. Dynaco met aandraaipin handiger.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Muug »

Pjotr schreef: di 21 nov 2023, 15:40
het aloude QED vind ik ook erg goed: https://www.soundimports.eu/nl/qed-airl ... -plug.html Deze laatste moet je eigenlijk krimpen maar zijn ook heel goed te solderen.
Dit is dan de te schroeven versie: https://www.soundimports.eu/nl/qed-scre ... -plug.html
De begeleidende tekst is eigenlijk identiek.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Walt »

Furutech FP-200b, 1x investeren, rest van je leven plezier van.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door SSassen »

Walt schreef: vr 24 nov 2023, 13:35
Furutech FP-200b, 1x investeren, rest van je leven plezier van.
Als dat een klem- of schroefverbinding is geen geld aan uitgeven: rommel.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Walt »

Zijn ook te solderen, maar schroeven ook gewoon nette verbinding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door SSassen »

Walt schreef: vr 24 nov 2023, 13:46
Zijn ook te solderen, maar schroeven ook gewoon nette verbinding
Nee, schroeven is voor amateurs, kabels met connectoren eraan wil je solderen, zeker als het koper is ivm. oxidatie.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Walt »

Nou en dat kan dus ook met die Furutechs, zelf pas nog gedaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef: vr 24 nov 2023, 13:48
Nee, schroeven is voor amateurs, kabels met connectoren eraan wil je solderen, zeker als het koper is ivm. oxidatie.
I.i.g. speakerkabels die in de audioweg zitten. Wat ik destijds mat met kabels waarbij het blanke koperdraad in Rhodium WBT's was geschroefd lag op ca. -100dB a -110dB. Zag er uit als cross-over vervorming: En hele lijn grassprietjes tot ver over de 20 KHz. Walt zal het wellicht niet horen... maar ik had toch wel het idee dat zonder die rommel de ruimtelijkheid en resolutie beter was.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door VintageHarry »

En als het om verzilverd koperdraad gaat, is schroeven dan ook niet goed?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Geen idee, dat heb ik niet getest. Maar mij lijkt iedere vorm van oxide ongewenst voor een goed elektrisch contact. En dat zwart worden van zilver is van het laagje zilversulfide wat er langzaam op komt. En dat geleidt wel slecht elektriciteit. In een goede soldeerverbinding kan dat sulfide dan ook niet ontstaan.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door douwebakker »

Ik gebruik al jaren banaanstekkers met schroefbevestiging. Bij het lezen van het voorgaande is het eigenlijk een wonder dat het steeds goed is gegaan met het geluid.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door SSassen »

douwebakker schreef: vr 24 nov 2023, 16:09
Ik gebruik al jaren banaanstekkers met schroefbevestiging.
Barbaar! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

douwebakker schreef: vr 24 nov 2023, 16:09
Ik gebruik al jaren banaanstekkers met schroefbevestiging. Bij het lezen van het voorgaande is het eigenlijk een wonder dat het steeds goed is gegaan met het geluid.
Heb je vast nooit getest of de bananen ook in het stopcontact passen :hide:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: vr 24 nov 2023, 16:22
Heb je vast nooit getest of de bananen ook in het stopcontact passen
Breng Walt nu niet op ideëen, dit zijn audio tweaks voor gevorderden!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Ja en nee! Volgens de overlevering moet ik een jaar of 2 geweest toen ik deze test deed. In die tijd zat alles nog met bananen op het radio chassis aangesloten op de bekende standaard 19,5mm steek. Mijn vader luisterde 's-avonds vaak naar de radio via zijn hoofdtelefoon. Zo'n simpel marconisten ding met een gewone lampenstekker er aan. Het was toen ook heel gebruikelijk dat stopcontacten op de plint net boven de vloer geplaatst waren. Ik moet op een gegeven moment dat ding te pakken hebben gekregen om uit te testen of die stekker ook in het stopcontact paste... En dat deed het! Och ingedeukte tweeter doompjes vandaag de dag...? Peanuts!

Sorry Sander als ik Walt op een idee heb gebracht... :twisted:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door SSassen »

Hahaha, mooi dit, dank voor het delen!
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door VintageHarry »

:lol: :lol: Het hobbyisme zat er al vroeg in bij jou!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Ja, mijn vader kon het verhaal smakelijk vertellen zonder ook maar het minste verwijt of ironie. Alsof ie er trots op was! Was ook een beetje zo vader, zoon. Hij was destijds ontwerper/constructeur zoals dat heette, bij v.d. Heem de toenmalige ERRES fabrieken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door SSassen »

Hij was destijds ontwerper/constructeur zoals dat heette, bij v.d. Heem de toenmalige ERRES fabrieken.
Oh, dan heb je het niet van een vreemd, waar werkte hij voornamelijk aan?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Hij deed van alles op mechanisch gebied van radio en TV, samen met zijn collega constructeurs: De kasten, de chassis, knoppen en allerhande bijkomende mechaniekjes. Niet de elektronica. Al bracht hij wel van alles mee naar huis om te bouwen en in elkaar te solderen. Zoals een dokaklok met toen nog buizen, neon stabilisator en een relais. Gebeund door een van zijn collega's. Maar ook een transistor ontsteking voor de auto met een dikke AD103* germanium die 15A kon schakelen. Of een FM spy zendertjes met een OC171. Dus ja, ben er wel letterlijk mee opgegroeid.

* Hoef je niet naar te Googelen. Was een omgekatte Amerikaanse mil spec transistor meen van Delco of GE.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door ray5150 »

Even een gekke gedachte, als je nu eerst een adereindhuls op de kabel perst, en daarna het geheel in de banaanstekker schroeft, is dat dan "beter" ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Voor wie of voor wat? I.i.g. vallen speakers niet onder het bouwbesluit dacht ik.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door John P »

Dat ligt toch echt aan het formaat. Ambtenaren spreken dan van een "bouwwerk geen gebouw zijnde".
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Chocomel »

ray5150 schreef: za 25 nov 2023, 10:42
Even een gekke gedachte, als je nu eerst een adereindhuls op de kabel perst, en daarna het geheel in de banaanstekker schroeft, is dat dan "beter" ?
Als je toch een krimptang gebruikt, kan je de adereindhuls zelfs overslaan en de banaanstekker direct op de kabel krimpen. :) Daar heb je wel een lompe tang voor nodig. RS-Online heeft voornamelijk schroef- en soldeerbare versies in zijn assortiment. Gek, ik had begrepen dat krimpen de betrouwbaarste verbinding oplevert. Misschien is het dat deze stekker toch nooit in een omgeving gebruikt zal worden waar de verbinding mechanisch zwaar belast wordt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Krimpbananen voor speakers maakt QED al heel lang: QED-Airlock Die zijn ook erg goed en relatief niet eens zo prijzig: https://www.soundimports.eu/nl/qed-airl ... -plug.html



Nadeel is dat de bijbehorende krimper iets van €250 kost. Wat voor een professionele krimper een normale prijs is overigens. Heb deze ook gebruikt maar dan solderen i.p.v. krimpen.
Plaats reactie