Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Muug »

Banaanstekkers,
"Wat zijn het, wat doen ze, wat drijft hen." (merci Paul Jambers).

Ik ben al enkele dagen het internet aan het afschuimen, en wat een geluk dat mijn stoel een rugleuning heeft, want anders was ik al meermaals achterover gestuikt van verbazing. :-&
Het is een enorm verwarrende wereld, waar de prijsvork begint bij enkele centen voor een setje, tot honderden euro's voor pure edelmetalen objecten in een mooi edelhouten kistje. Voor een nulletje meer mag je een uurtje gebruik maken van de mooie en ruimdenkende dame die ze speciaal voor jou aan huis komt brengen.

Maar ik sta (zit) nog steeds nergens. Men gebruikt tijdens het bewieroken van deze kleine spullen allerlei termen die duidelijk alchemistisch geïnspireerd zijn, maar die mij totaal niets zeggen. Ik kan er echt geen staat op maken. Het is echt ergerlijk. Er is gewoon geen lijn te trekken in deze materie. Je weet niet wat je koopt, enkel wat je betaalt. Het is mij dus totaal onduidelijk of ik 6 euro moet besteden om een goed setje te hebben, of 25 euro, of 100 euro, of méér. :hide:

Zijn hier lieden aanwezigdie dankzij hun vakkennis, hun decennia lange expertise, hun achtergrondkennis, of puur op basis van hun ellenlange foutenreeks mij kunnen zeggen waarop ik moet letten als ik aan het selecteren sla? Wat ik zeker moet mijden om geen kat in een zak gekocht te hebben? Wat absoluut zinloze overkill is? Kortom, wat de vergulde middenweg is aub?

Een verwarde geest is u allen zeer dankbaar. :goeie: (als er nuttig advies komt, ten minste :sure: )
Laatst gewijzigd door Muug op di 21 nov 2023, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door douwebakker »

Hoi Muug, ik heb hele goede ervaringen met Norstone banaanstekkers. Deze koop je voor € 15.00 voor een setje van 4 stuks.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Kappa7 »

Ik gebruik zelf deze en ben daar prima te spreken over.
De extra klem geeft een stevig contact in de bus.
https://nl.aliexpress.com/item/32897865 ... pt=glo2nld
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Ik snap je verbazing. Maar er zijn een aantal dingen: 1/ Echt goud is niet goedkoop. Alhoewel meestal nog wel veel goedkoper dan klatergoud zoals je bemerkt hebt. 2/ Goud diffundeert weg in het onderliggende koper/messing. Daarom moet voor een goed resultaat het onderliggende materiaal eerst degelijk vernikkeld worden. Anders is het na een jaartje verdwenen. En dan heb je echt een beroerd elektrisch contact. 3/ Er moet een voldoende dik laagje zijn van een paar μm dik. Anders is het na een paar keer steken ook weg. Je begrijpt dat een goed plugje geen paar kwartjes kan kosten. Het maakt verder niet uit hoe chique ze heten of er uit zien als de stift en bus maar aan voorgaande eisen voldoet!

Ikzelf gebruik bij voorkeur de vergulde industriële bananen van ca. een €5/st (Mouser/Farnell). Dynavox en het aloude QED vind ik ook erg goed: https://www.soundimports.eu/nl/qed-airl ... -plug.html Deze laatste moet je eigenlijk krimpen maar zijn ook heel goed te solderen.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door cool »

Ik heb deze van Driade, flink strak door de open constructie
17005777195086965379767197432784.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Ja wel maar als je niet oppast knapt dat type snel af. Welke ook goed klemmen zijn deze van Dynavox https://www.soundimports.eu/nl/dynavox-207528.html
dynavox-angled-banana-plug-connector-with-expandab.jpg
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Muug »

Pjotr schreef: di 21 nov 2023, 15:40
Ik snap je verbazing. Maar er zijn een aantal dingen: 1/ Echt goud is niet goedkoop. Alhoewel meestal nog wel veel goedkoper dan klatergoud zoals je bemerkt hebt. 2/ Goud diffundeert weg in het onderliggende koper/messing. Daarom moet voor een goed resultaat het onderliggende materiaal eerst degelijk vernikkeld worden. Anders is het na een jaartje verdwenen. En dan heb je echt een beroerd elektrisch contact. 3/ Er moet een voldoende dik laagje zijn van een paar μm dik. Anders is het na een paar keer steken ook weg. Je begrijpt dat een goed plugje geen paar kwartjes kan kosten. Het maakt verder niet uit hoe chique ze heten of er uit zien als de stift en bus maar aan voorgaande eisen voldoet!
Dank je wel voor deze mooie uitleg! Maar: hoe bepaal je op basis van verkoopspraatjes of ze inderdaad voldoen aan die technische eisen (goede vernikkeling en lekker dik laagje). Die informatie krijg je toch niet?
En nou ga ik even de linkjes aflopen. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Dat kun je helaas aan de buitenkant niet zien. Goud blinkt al bij 0,1 μm dik... en nieuw ook zonder nikkel er onder. Dat maakt het i.d.d. knap lastig. Het is doorgaans wel zo dat de hele dure gerenommeerde merken zoals Nordost en WBT wel van degelijke kwaliteteit zijn. Maar er is ook een duur merk dat uitsluitend puur rood koper gebruikt ](*,) Rood koper oxideert vrij snel en koper oxide is een halfgeleider. Dat levert juist extra vervorming op.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 21 nov 2023, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Muug »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door ds23man »

Vergeten we even niet het feit dat goudoxide een slechtere geleider is dan zilveroxide? Vanuit dat standpunt moet je al die al dan niet vergulde troep voorbij lopen. Lekker op zilver over en hoe zwarter des te beter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Nee hoor, dat zwart is zwavelpoep van de zilvertrol...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Shadow »

Vernikkeld dan maar
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Kappa7 »

Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door beijert »

Gewoon zoals het hoort, direct gesoldeerd vanaf het filter.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Kappa7 »

beijert schreef: di 21 nov 2023, 18:02
Gewoon zoals het hoort, direct gesoldeerd vanaf het filter.
Bij fabrieks speakers???
Dan zijn ze wel gelijk afgeschreven.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door beijert »

Ach, wat niet weet wat niet deert. Zolang je de onderdelen maar bewaart. (En onthoud waar)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

Hier zo'n voorbeeldje van een duur niche product en dito stekkers wat je dus NIET hebben moet:
cardas-binding-post.jpg
https://www.hificollective.co.uk/catalo ... -6282.html
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door ds23man »

Wat is er nou opeens weer mis met koper? Ons huizen zitten er vol mee qua bedrading en grotendeels ook het distributienet. De wikkelingen van je wijktrafo bestaan ook voor 100% uit koper en de trafo's in het bovenliggende transportnetten ook. Wat je wel ziet is dat bepaalde transportkabels in de grond uit aluminium bestaan.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Muug »

Pracht van een discussie, die exact mijn punt bewijst. QED. :mrgreen:

Maar doe gerust verder, misschien komen we nog tot een bruikbare consensus. :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef: di 21 nov 2023, 19:42
Wat is er nou opeens weer mis met koper? ....
Pjotr schreef: di 21 nov 2023, 16:52
... (*,) Rood koper oxideert vrij snel en koper oxide is een halfgeleider. Dat levert juist extra vervorming op.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door SSassen »

Wat Peter zegt, industriele vergulde banaanstekkers, en die soldeer je vast, schroeven is voor amateurs.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door SSassen »

Deze vind ik zelf wel prettig werken, verkrijgbaar in zwart en rood.

https://nl.rs-online.com/web/p/banana-c ... rs/1806658
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Muug »

SSassen schreef: wo 22 nov 2023, 0:23
Wat Peter zegt, industriele vergulde banaanstekkers, en die soldeer je vast, schroeven is voor amateurs.
Linkje naar zulke industriële vergulde banaanstekkers is altijd welkom. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door Pjotr »

In jouw geval zou ik dan wel de speakerkabel omsolderen met een Y-verbinding naar beide aansluitingen op de speaker. En niet gaan tobben met stackable stekkers. Ik weet niet hoe de andere kant van de kabel er uit ziet maar wellicht kan die kant ook wel frisse bananen gebruiken O:)
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 23 nov 2023, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?

Bericht door ray5150 »

Muug schreef: wo 22 nov 2023, 12:49
SSassen schreef: wo 22 nov 2023, 0:29
Deze vind ik zelf wel prettig werken, verkrijgbaar in zwart en rood.

https://nl.rs-online.com/web/p/banana-c ... rs/1806658
@SSassen: In jouw antwoord staat NERGENS dat het hier gaat om industrële vergulde banaanstekkers. Sorry dat ik dat niet geroken had.
Nou ja, eigenlijk wel. de link is van RS-online. dat is een elektronica groothandel, net als bedrijven zoals Mouser, Farnell en Digikey.
Kenmerkend aan deze firma's is dat zij uitsluitend producten van gerenommeerde fabrikanten verkopen die vrijwel altijd vergezeld gaan van een datasheet.
Dit in tegenstelling tot ebay, aliexpress, en de ouderwetse elektronica winkel waar het eigenlijk altijd een verrassing is wat je uiteindelijk zal krijgen. waarbij je dus ook geen enkele garantie hebt dat het geleverde component aan bepaalde specificatie's zal kunnen voldoen.
Het mag dus duidelijk zijn professionele elektronici hier niet op zitten te wachten, de producten die zij ontwerpen en bouwen moeten over het algeheel aan bepaalde kwaliteits en garantienormen voldoen. dus feitelijk is alles wat RS en aanverwanten levert industrieel. dat is namelijk hun grootste klantengroep.
Van de hobbyisten die af en toe spulletjes voor een CA versterker bestellen kunnen zij absoluut niet bestaan.
Plaats reactie