Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Klopt, al zien die van RS er uit alsof ze uit de speelgoedwinkel komen: Made in Britain
Ik heb die ook maar gaan wel zwaar. Klemmen erg goed. Als je ze vaker in en uit steekt zijn die van o.a. Dynaco met aandraaipin handiger.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Dit is dan de te schroeven versie: https://www.soundimports.eu/nl/qed-scre ... -plug.htmlPjotr schreef: ↑di 21 nov 2023, 15:40het aloude QED vind ik ook erg goed: https://www.soundimports.eu/nl/qed-airl ... -plug.html Deze laatste moet je eigenlijk krimpen maar zijn ook heel goed te solderen.
De begeleidende tekst is eigenlijk identiek.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Furutech FP-200b, 1x investeren, rest van je leven plezier van.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Zijn ook te solderen, maar schroeven ook gewoon nette verbinding
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Nou en dat kan dus ook met die Furutechs, zelf pas nog gedaan.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
I.i.g. speakerkabels die in de audioweg zitten. Wat ik destijds mat met kabels waarbij het blanke koperdraad in Rhodium WBT's was geschroefd lag op ca. -100dB a -110dB. Zag er uit als cross-over vervorming: En hele lijn grassprietjes tot ver over de 20 KHz. Walt zal het wellicht niet horen... maar ik had toch wel het idee dat zonder die rommel de ruimtelijkheid en resolutie beter was.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
En als het om verzilverd koperdraad gaat, is schroeven dan ook niet goed?
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Geen idee, dat heb ik niet getest. Maar mij lijkt iedere vorm van oxide ongewenst voor een goed elektrisch contact. En dat zwart worden van zilver is van het laagje zilversulfide wat er langzaam op komt. En dat geleidt wel slecht elektriciteit. In een goede soldeerverbinding kan dat sulfide dan ook niet ontstaan.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Ik gebruik al jaren banaanstekkers met schroefbevestiging. Bij het lezen van het voorgaande is het eigenlijk een wonder dat het steeds goed is gegaan met het geluid.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Barbaar!douwebakker schreef: ↑vr 24 nov 2023, 16:09Ik gebruik al jaren banaanstekkers met schroefbevestiging.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Heb je vast nooit getest of de bananen ook in het stopcontact passendouwebakker schreef: ↑vr 24 nov 2023, 16:09Ik gebruik al jaren banaanstekkers met schroefbevestiging. Bij het lezen van het voorgaande is het eigenlijk een wonder dat het steeds goed is gegaan met het geluid.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Ja en nee! Volgens de overlevering moet ik een jaar of 2 geweest toen ik deze test deed. In die tijd zat alles nog met bananen op het radio chassis aangesloten op de bekende standaard 19,5mm steek. Mijn vader luisterde 's-avonds vaak naar de radio via zijn hoofdtelefoon. Zo'n simpel marconisten ding met een gewone lampenstekker er aan. Het was toen ook heel gebruikelijk dat stopcontacten op de plint net boven de vloer geplaatst waren. Ik moet op een gegeven moment dat ding te pakken hebben gekregen om uit te testen of die stekker ook in het stopcontact paste... En dat deed het! Och ingedeukte tweeter doompjes vandaag de dag...? Peanuts!
Sorry Sander als ik Walt op een idee heb gebracht...
Sorry Sander als ik Walt op een idee heb gebracht...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Hahaha, mooi dit, dank voor het delen!
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Ja, mijn vader kon het verhaal smakelijk vertellen zonder ook maar het minste verwijt of ironie. Alsof ie er trots op was! Was ook een beetje zo vader, zoon. Hij was destijds ontwerper/constructeur zoals dat heette, bij v.d. Heem de toenmalige ERRES fabrieken.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Oh, dan heb je het niet van een vreemd, waar werkte hij voornamelijk aan?Hij was destijds ontwerper/constructeur zoals dat heette, bij v.d. Heem de toenmalige ERRES fabrieken.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Hij deed van alles op mechanisch gebied van radio en TV, samen met zijn collega constructeurs: De kasten, de chassis, knoppen en allerhande bijkomende mechaniekjes. Niet de elektronica. Al bracht hij wel van alles mee naar huis om te bouwen en in elkaar te solderen. Zoals een dokaklok met toen nog buizen, neon stabilisator en een relais. Gebeund door een van zijn collega's. Maar ook een transistor ontsteking voor de auto met een dikke AD103* germanium die 15A kon schakelen. Of een FM spy zendertjes met een OC171. Dus ja, ben er wel letterlijk mee opgegroeid.
* Hoef je niet naar te Googelen. Was een omgekatte Amerikaanse mil spec transistor meen van Delco of GE.
* Hoef je niet naar te Googelen. Was een omgekatte Amerikaanse mil spec transistor meen van Delco of GE.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Even een gekke gedachte, als je nu eerst een adereindhuls op de kabel perst, en daarna het geheel in de banaanstekker schroeft, is dat dan "beter" ?
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Voor wie of voor wat? I.i.g. vallen speakers niet onder het bouwbesluit dacht ik.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Dat ligt toch echt aan het formaat. Ambtenaren spreken dan van een "bouwwerk geen gebouw zijnde".
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Als je toch een krimptang gebruikt, kan je de adereindhuls zelfs overslaan en de banaanstekker direct op de kabel krimpen.
Re: Banaanstekkers - hoe het kaf van het koren te scheiden?
Krimpbananen voor speakers maakt QED al heel lang: QED-Airlock Die zijn ook erg goed en relatief niet eens zo prijzig: https://www.soundimports.eu/nl/qed-airl ... -plug.html
Nadeel is dat de bijbehorende krimper iets van €250 kost. Wat voor een professionele krimper een normale prijs is overigens. Heb deze ook gebruikt maar dan solderen i.p.v. krimpen.
Nadeel is dat de bijbehorende krimper iets van €250 kost. Wat voor een professionele krimper een normale prijs is overigens. Heb deze ook gebruikt maar dan solderen i.p.v. krimpen.
