EL84 PP UL (schema DHTROB)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

Ik heb hier 224-227 gaat op en neer met 2-3 volt
Nog nooit 230 gekregen Anderzijds is het energie besparend :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

DAt is heel mooi gelijkmatig, bij ons loopt de spanning tussen de 230 en 245V, vooral in de zomer als de zonnepanelen in de straat allemaal werken, ze hebben me op een andere fase gezet want ik kwam zelfs boven de 250V op een bepaald moment.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Ik meet het nooit , nu met de versterker bouw dus wel en idd 240-241.
Peter jij ook bedankt voor de inspiratie , hij klinkt lekker.
Moet alleen de hoge gloei even oplossen maar verder super goed ook het idee van dat dubbele chassis met de aanknop heb ik uitgevoerd , zal vd week foto online zetten.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Gefeliciteerd Leo, mooi resultaat!
Mijn meetwaarden zijn hoger, zie pagina 5 van dit draadje. (325V ipv 305V bijvoorbeeld bij de trafo) Voeding levert ook wat meer , zou kunnen door mijn Toroidy ringkerntrafo gok ik.
Gloeispanning heb ik eigenlijk nooit na gemeten :-k .
Volume is prima, gaat goed hard volgens de buurman. ik heb alleen last van een vreemde oscillatie (niet hoorbaar maar op de scope ziet het er niet netjes uit).
Wel valt het mij op dat mijn Chinese buisvoetjes alle buizen ietwat losjes vasthouden. Je kan ze allemaal soepel heen en weer bewegen. Ik zal ze eens vervangen door Belton voetjes. Zou mijn probleem misschien oplossen.

Groet, Bob
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Wel valt het mij op dat mijn Chinese buisvoetjes alle buizen ietwat losjes vasthouden. Je kan ze allemaal soepel heen en weer bewegen. Ik zal ze eens vervangen door Belton voetjes. Zou mijn probleem misschien oplossen.
Dat is het probleem met die Chinese porseleinen voetjes, troep.
Ik heb ze vij de 300B wel gebruikt maar enorm spijt van, belton voetjes zijn veel plezieriger, maar die was niet verkrijgbaar voor de 300B.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Eens, heb inmiddels een ANK EL84 kloontje in elkaar gezet met standaard componenten maar voor de buisvoetjes toch maar Belton's gebruikt. Dat voelt stukken solider aan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door SSassen »

peterl schreef: za 29 jan 2022, 13:34
Wel valt het mij op dat mijn Chinese buisvoetjes alle buizen ietwat losjes vasthouden. Je kan ze allemaal soepel heen en weer bewegen. Ik zal ze eens vervangen door Belton voetjes. Zou mijn probleem misschien oplossen.
Dat is het probleem met die Chinese porseleinen voetjes, troep.
Ik heb ze vij de 300B wel gebruikt maar enorm spijt van, belton voetjes zijn veel plezieriger, maar die was niet verkrijgbaar voor de 300B.
Zondermeer! Ik gebruik niet anders, voor mij geen Chinese rommel.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Spoc schreef: za 29 jan 2022, 13:17
Gefeliciteerd Leo, mooi resultaat!
Mijn meetwaarden zijn hoger, zie pagina 5 van dit draadje. (325V ipv 305V bijvoorbeeld bij de trafo) Voeding levert ook wat meer , zou kunnen door mijn Toroidy ringkerntrafo gok ik.


Groet, Bob
Dank Bob,
Ja spanningen zijn goed, met de trafo's van AE het geduld is beloond.
Nou vandaag de gloei van weerstanden voorzien 0.22 Ohm 5 watt en nu heb ik keurig ,6,3/6,4 volt
Het verbaast me dat het in 1 x allemaal zo goed werkt :-)
Morgen de grote speakers aansluiten en dan kijken of er genoeg herrie uitkomt :-)

Iedereen bedankt voor de hulp! dit is een fantastisch forum met veel behulpzame mensen.
Ga nu een Riaa voorversterkertje in elkaar zetten zodat ik straks vinyl kan draaien.
Groet
Leo
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door RobertD »

Goed bezig!

Wat betreft die eerste trap zou een ECC81 ook nog wel kunnen.
Het HF10-mod schema dat hier veel is nagebouwd gebruikt een ECC83. Mijn EL84-PP speelt best luid en mét tegenkoppeling, daarmee kon ik wat onvolkomenheden in de uitgangstrafo weg te werken.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Unfinished business EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Het is alweer veel te lang geleden...

In een paar berichten terug had ik een plaatje van mijn laatste metingen. Een ietwat vervormde sinus met bij de pieken een hoop vervorming.
Ondanks wat extra toegevoegde grid stoppers bleef echter het plaatje nog steeds dezelfde vervormde sinus tonen.
Nu had ik ergens in 2021 een nieuw setje Belton buizenvoetjes gekocht. Na een wat onrustige periode heb ik weer de tijd gevonden om deze in de versterker te schroeven.

Tja, dit had ik dus eerder moeten doen #-o

Met het volgende resultaat \:D/
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Uit een donker hoekje van de zolder mijn scoop en toonfiets opgeduikeld en het stof er even afgeblazen.
opstelling EL84PP.jpg
Sinus 1,2 volt in
sinus .jpg
En een soepele onvervormde sinus eruit met een pk-pk van 10,5 Volt. Er is gemeten met een dummy weerstand van 8 Ohm aan de uitgang.
sinus close up .jpg
Betâhh! :yeah:
(vreemd, de foto's zijn gedraaid, als ik op het plaatje klik, dan zie ik ze wel weer rechtop :think:)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

is dat max uit, of tot de vervorming?
Dit ziet er mooi uit zo.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

10.5 Volt is iets van 12 watt Peter
Edit 13,78 Watt nu twifel ik aan je uitkomst
Dat is best wel erg veel Willy maar beter te veel dan te weinig
Van harte gefeliciteerd Willy O:) :relax:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Dat is flink wat met 2x el84, mooi
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Willy??? wie is Willy? :wink:

Ik heb de input op kunnen draaien tot 1,2 V PK-PK. Als ik hoger ga, dan begint de top van de sinus wat te vervormen. Geluid klinkt dan ook wat overstuurd.

Nu heb ik geen andere meetapparatuur in huis. Ik heb nog wel de frequentie van de toongenerator flink laten oplopen. Zelf hoor ik nix meer na zo'n 12kHz maar ik zag nog wel wat op mijn scope bij toonhoogtes ver boven de 20kHz (de hond reageerde wel trouwens).

Nu ligt hier in datzelfde stoffige hoekje nog een stapeltje onderdelen voor 2 x KT88 supertriode monoblokjes ontwerp aangepast door de bekende Anne, Ah!buis. Toch maar de draad weer oppakken! Ik heb dit eigenlijk best wel gemist merk ik.

Groeten, Bob
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: di 21 nov 2023, 9:09
10.5 Volt is iets van 12 watt Peter
Edit 13,78 Watt nu twifel ik aan je uitkomst
Dat is best wel erg veel Willy maar beter te veel dan te weinig
Van harte gefeliciteerd Willy O:) :relax:
Niet twijfelen Bert. Het is gewoon U^2/R. Dus 10,5x10,5 gedeeld door 8 en dat maakt 13,78Watt
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

Peter Spoc Douwe ik begin warrig te worden
Samen met Douwe Willy aan een Project bezig met EL84
Douwe Ik twijfel niet aan de formule
En de EL84 leverde tot nu toe in alle versterkertjes waar ik aan gemeten heb aan 8 ohm nooit
meer dan 12 Watt Dus van daar de twijfel :D
1 EL84 op 400 volt leverde meer Maar dat is erg veel meer als mag !
Maar twijfel aan 1 de meter waar je de spanning mee meet
De meeste Meters zijn niet geschikt om met erg veel meer dan 50 hz te meten
De betere Fluke tot 400 hz en sommige speciale tot wel 10.000 hz
Ik weet dat de Brymen 869S hoog gaat maar weet niet meer hoe hoog
Die heb ik er speciaal voor gekocht om ook die metingen betrouwbaar te kunnen doen
Dan twijfel ik of de dummy load wel 8 ohm blijft
Dat is waarom ik twijfel Douwe
Edit je meet met een scoop Dan moet dat toch betrouwbaar zijn
Staat ook op rms Douwe ?
Edit Spoc meet PP Voltage
Dan klopt er geen reet van
Deel de spanning maar door 1,4 dat is 8 Watt
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

In het prille begin van mijn topic heb ik de diverse spanningen aan de voeding en de versterker eens gemeten.
DTHRobEL84-PP-UL met correctie Bob.jpg
Vergeleken met de voltages in het originele schema van DHTRob zijn de B+ en B++ in mijn versterker ongeveer 20V hoger.
Wellicht scheelt dit een paar Watt aan de uitgang?

Groet, Bob
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Niet twijfelen Bert. Het is gewoon U^2/R. Dus 10,5x10,5 gedeeld door 8 en dat maakt 13,78Watt
[/quote]

Eens met Douwe. Als ik de RMS waarde neem dan zou dit betekenen dat de amp ongeveer 7 Watt levert aan 8 ohm. Klinkt realistisch!
Dank je Douwe.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door douwebakker »

Maar 7W is toch te weinig. Is de luidspreker aanpassing wel goed?
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Hi Douwe,

Ik kan niet meer rekenen lijkt het wel (even aan mijn arts vragen of hij de medicatie wat kan verlagen). Met een schone lei beginnen;
10,55^2 / 8 = 13,91 W peak. 13,91 / 1,41 = 9,87 W RMS in 8 ohm
Dat lijkt er meer op.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door douwebakker »

Nee, dan kun je inderdaad niet goed rekenen. Je moet het vermogen met 2 delen en niet meer 1,41.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

Spoc schreef: di 21 nov 2023, 14:23
Hi Douwe,

Ik kan niet meer rekenen lijkt het wel (even aan mijn arts vragen of hij de medicatie wat kan verlagen). Met een schone lei beginnen;
10,55^2 / 8 = 13,91 W peak. 13,91 / 1,41 = 9,87 W RMS in 8 ohm
Dat lijkt er meer op.
Zou het daar aan liggen Spoc dan moet ik er ook maar langs gaan
10,6 Volt Piek Piek is ruwweg 3.5 Volt RMS
DUS ergens ga jij en ik en ook Douwe verkeerd
Maar laten we dat eerst maar eens uitzoeken waarom we er zo veeel naast zitten
Want normaliter komt er ca 10 Watt uit kan met wind mee en berg af eens 12 Watt zijn
Maar je bent niet gek En je weet denk ook wel wat je doet
Alleen ergens zit er een meet fout
Want met 10.6 VPP zit je ver onder de maat
10.6VPP is in Amplitude 10.2 volt op mijn leugen detector
In RMS is het 3.8 Volt
Als ik met 3.8 volt reken is het u² / R =1.8W :think:
Dus je hebt daar iets wat niet klopt ,
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

ik ga er vanavond weer even goed voor zitten. In ieder geval opnieuw meten. Dan weet / zie ik vast meer.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Spoc »

Nieuwe poging dan maar

input sinus freq 1 kHz, Vrms 1,8 V (max)
output aan 8 Ohm uitgang sinus freq 1kHz, Vrms 7,33
Pmax = (7,33 * 7,33) / 8 = 6,67 W

Meer schijnt er niet in te zitten, ik heb voltage van de toongenerator nog wat verder opengedraaid maar boven de 2 volt neemt de Vrms aan de uitgang niet noemenswaardig meer toe. En de top van de sinus begint dan af te vlakken.

Douwe had het bij het rechte eind. Grid en stop weerstanden zijn in mijn versterker beiden 1KOhm. Dacht niet dat deze invloed hadden op de maximale output maar hier schiet mijn kennis te kort om iets zinnigs over te roepen.
Afijn over de speakers klinkt het lekker.

Groet, Bob
Plaats reactie