Nog nooit 230 gekregen Anderzijds is het energie besparend
EL84 PP UL (schema DHTROB)
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik heb hier 224-227 gaat op en neer met 2-3 volt
Nog nooit 230 gekregen Anderzijds is het energie besparend
Nog nooit 230 gekregen Anderzijds is het energie besparend
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
DAt is heel mooi gelijkmatig, bij ons loopt de spanning tussen de 230 en 245V, vooral in de zomer als de zonnepanelen in de straat allemaal werken, ze hebben me op een andere fase gezet want ik kwam zelfs boven de 250V op een bepaald moment.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik meet het nooit , nu met de versterker bouw dus wel en idd 240-241.
Peter jij ook bedankt voor de inspiratie , hij klinkt lekker.
Moet alleen de hoge gloei even oplossen maar verder super goed ook het idee van dat dubbele chassis met de aanknop heb ik uitgevoerd , zal vd week foto online zetten.
Peter jij ook bedankt voor de inspiratie , hij klinkt lekker.
Moet alleen de hoge gloei even oplossen maar verder super goed ook het idee van dat dubbele chassis met de aanknop heb ik uitgevoerd , zal vd week foto online zetten.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Gefeliciteerd Leo, mooi resultaat!
Mijn meetwaarden zijn hoger, zie pagina 5 van dit draadje. (325V ipv 305V bijvoorbeeld bij de trafo) Voeding levert ook wat meer , zou kunnen door mijn Toroidy ringkerntrafo gok ik.
Gloeispanning heb ik eigenlijk nooit na gemeten
.
Volume is prima, gaat goed hard volgens de buurman. ik heb alleen last van een vreemde oscillatie (niet hoorbaar maar op de scope ziet het er niet netjes uit).
Wel valt het mij op dat mijn Chinese buisvoetjes alle buizen ietwat losjes vasthouden. Je kan ze allemaal soepel heen en weer bewegen. Ik zal ze eens vervangen door Belton voetjes. Zou mijn probleem misschien oplossen.
Groet, Bob
Mijn meetwaarden zijn hoger, zie pagina 5 van dit draadje. (325V ipv 305V bijvoorbeeld bij de trafo) Voeding levert ook wat meer , zou kunnen door mijn Toroidy ringkerntrafo gok ik.
Gloeispanning heb ik eigenlijk nooit na gemeten
Volume is prima, gaat goed hard volgens de buurman. ik heb alleen last van een vreemde oscillatie (niet hoorbaar maar op de scope ziet het er niet netjes uit).
Wel valt het mij op dat mijn Chinese buisvoetjes alle buizen ietwat losjes vasthouden. Je kan ze allemaal soepel heen en weer bewegen. Ik zal ze eens vervangen door Belton voetjes. Zou mijn probleem misschien oplossen.
Groet, Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dat is het probleem met die Chinese porseleinen voetjes, troep.Wel valt het mij op dat mijn Chinese buisvoetjes alle buizen ietwat losjes vasthouden. Je kan ze allemaal soepel heen en weer bewegen. Ik zal ze eens vervangen door Belton voetjes. Zou mijn probleem misschien oplossen.
Ik heb ze vij de 300B wel gebruikt maar enorm spijt van, belton voetjes zijn veel plezieriger, maar die was niet verkrijgbaar voor de 300B.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Eens, heb inmiddels een ANK EL84 kloontje in elkaar gezet met standaard componenten maar voor de buisvoetjes toch maar Belton's gebruikt. Dat voelt stukken solider aan.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Zondermeer! Ik gebruik niet anders, voor mij geen Chinese rommel.peterl schreef: ↑za 29 jan 2022, 13:34Dat is het probleem met die Chinese porseleinen voetjes, troep.Wel valt het mij op dat mijn Chinese buisvoetjes alle buizen ietwat losjes vasthouden. Je kan ze allemaal soepel heen en weer bewegen. Ik zal ze eens vervangen door Belton voetjes. Zou mijn probleem misschien oplossen.
Ik heb ze vij de 300B wel gebruikt maar enorm spijt van, belton voetjes zijn veel plezieriger, maar die was niet verkrijgbaar voor de 300B.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dank Bob,
Ja spanningen zijn goed, met de trafo's van AE het geduld is beloond.
Nou vandaag de gloei van weerstanden voorzien 0.22 Ohm 5 watt en nu heb ik keurig ,6,3/6,4 volt
Het verbaast me dat het in 1 x allemaal zo goed werkt
Morgen de grote speakers aansluiten en dan kijken of er genoeg herrie uitkomt
Iedereen bedankt voor de hulp! dit is een fantastisch forum met veel behulpzame mensen.
Ga nu een Riaa voorversterkertje in elkaar zetten zodat ik straks vinyl kan draaien.
Groet
Leo
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Goed bezig!
Wat betreft die eerste trap zou een ECC81 ook nog wel kunnen.
Het HF10-mod schema dat hier veel is nagebouwd gebruikt een ECC83. Mijn EL84-PP speelt best luid en mét tegenkoppeling, daarmee kon ik wat onvolkomenheden in de uitgangstrafo weg te werken.
Wat betreft die eerste trap zou een ECC81 ook nog wel kunnen.
Het HF10-mod schema dat hier veel is nagebouwd gebruikt een ECC83. Mijn EL84-PP speelt best luid en mét tegenkoppeling, daarmee kon ik wat onvolkomenheden in de uitgangstrafo weg te werken.
Unfinished business EL84 PP UL (schema DHTROB)
Het is alweer veel te lang geleden...
In een paar berichten terug had ik een plaatje van mijn laatste metingen. Een ietwat vervormde sinus met bij de pieken een hoop vervorming.
Ondanks wat extra toegevoegde grid stoppers bleef echter het plaatje nog steeds dezelfde vervormde sinus tonen.
Nu had ik ergens in 2021 een nieuw setje Belton buizenvoetjes gekocht. Na een wat onrustige periode heb ik weer de tijd gevonden om deze in de versterker te schroeven.
Tja, dit had ik dus eerder moeten doen
Met het volgende resultaat
In een paar berichten terug had ik een plaatje van mijn laatste metingen. Een ietwat vervormde sinus met bij de pieken een hoop vervorming.
Ondanks wat extra toegevoegde grid stoppers bleef echter het plaatje nog steeds dezelfde vervormde sinus tonen.
Nu had ik ergens in 2021 een nieuw setje Belton buizenvoetjes gekocht. Na een wat onrustige periode heb ik weer de tijd gevonden om deze in de versterker te schroeven.
Tja, dit had ik dus eerder moeten doen
Met het volgende resultaat
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Uit een donker hoekje van de zolder mijn scoop en toonfiets opgeduikeld en het stof er even afgeblazen.
Sinus 1,2 volt in
En een soepele onvervormde sinus eruit met een pk-pk van 10,5 Volt. Er is gemeten met een dummy weerstand van 8 Ohm aan de uitgang.
Betâhh! 
(vreemd, de foto's zijn gedraaid, als ik op het plaatje klik, dan zie ik ze wel weer rechtop
)
(vreemd, de foto's zijn gedraaid, als ik op het plaatje klik, dan zie ik ze wel weer rechtop
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
is dat max uit, of tot de vervorming?
Dit ziet er mooi uit zo.
Dit ziet er mooi uit zo.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
10.5 Volt is iets van 12 watt Peter
Edit 13,78 Watt nu twifel ik aan je uitkomst
Dat is best wel erg veel Willy maar beter te veel dan te weinig
Van harte gefeliciteerd Willy

Edit 13,78 Watt nu twifel ik aan je uitkomst
Dat is best wel erg veel Willy maar beter te veel dan te weinig
Van harte gefeliciteerd Willy
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Willy??? wie is Willy?
Ik heb de input op kunnen draaien tot 1,2 V PK-PK. Als ik hoger ga, dan begint de top van de sinus wat te vervormen. Geluid klinkt dan ook wat overstuurd.
Nu heb ik geen andere meetapparatuur in huis. Ik heb nog wel de frequentie van de toongenerator flink laten oplopen. Zelf hoor ik nix meer na zo'n 12kHz maar ik zag nog wel wat op mijn scope bij toonhoogtes ver boven de 20kHz (de hond reageerde wel trouwens).
Nu ligt hier in datzelfde stoffige hoekje nog een stapeltje onderdelen voor 2 x KT88 supertriode monoblokjes ontwerp aangepast door de bekende Anne, Ah!buis. Toch maar de draad weer oppakken! Ik heb dit eigenlijk best wel gemist merk ik.
Groeten, Bob
Ik heb de input op kunnen draaien tot 1,2 V PK-PK. Als ik hoger ga, dan begint de top van de sinus wat te vervormen. Geluid klinkt dan ook wat overstuurd.
Nu heb ik geen andere meetapparatuur in huis. Ik heb nog wel de frequentie van de toongenerator flink laten oplopen. Zelf hoor ik nix meer na zo'n 12kHz maar ik zag nog wel wat op mijn scope bij toonhoogtes ver boven de 20kHz (de hond reageerde wel trouwens).
Nu ligt hier in datzelfde stoffige hoekje nog een stapeltje onderdelen voor 2 x KT88 supertriode monoblokjes ontwerp aangepast door de bekende Anne, Ah!buis. Toch maar de draad weer oppakken! Ik heb dit eigenlijk best wel gemist merk ik.
Groeten, Bob
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Niet twijfelen Bert. Het is gewoon U^2/R. Dus 10,5x10,5 gedeeld door 8 en dat maakt 13,78Watt
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Peter Spoc Douwe ik begin warrig te worden
Samen met Douwe Willy aan een Project bezig met EL84
Douwe Ik twijfel niet aan de formule
En de EL84 leverde tot nu toe in alle versterkertjes waar ik aan gemeten heb aan 8 ohm nooit
meer dan 12 Watt Dus van daar de twijfel
1 EL84 op 400 volt leverde meer Maar dat is erg veel meer als mag !
Maar twijfel aan 1 de meter waar je de spanning mee meet
De meeste Meters zijn niet geschikt om met erg veel meer dan 50 hz te meten
De betere Fluke tot 400 hz en sommige speciale tot wel 10.000 hz
Ik weet dat de Brymen 869S hoog gaat maar weet niet meer hoe hoog
Die heb ik er speciaal voor gekocht om ook die metingen betrouwbaar te kunnen doen
Dan twijfel ik of de dummy load wel 8 ohm blijft
Dat is waarom ik twijfel Douwe
Edit je meet met een scoop Dan moet dat toch betrouwbaar zijn
Staat ook op rms Douwe ?
Edit Spoc meet PP Voltage
Dan klopt er geen reet van
Deel de spanning maar door 1,4 dat is 8 Watt
Samen met Douwe Willy aan een Project bezig met EL84
Douwe Ik twijfel niet aan de formule
En de EL84 leverde tot nu toe in alle versterkertjes waar ik aan gemeten heb aan 8 ohm nooit
meer dan 12 Watt Dus van daar de twijfel
1 EL84 op 400 volt leverde meer Maar dat is erg veel meer als mag !
Maar twijfel aan 1 de meter waar je de spanning mee meet
De meeste Meters zijn niet geschikt om met erg veel meer dan 50 hz te meten
De betere Fluke tot 400 hz en sommige speciale tot wel 10.000 hz
Ik weet dat de Brymen 869S hoog gaat maar weet niet meer hoe hoog
Die heb ik er speciaal voor gekocht om ook die metingen betrouwbaar te kunnen doen
Dan twijfel ik of de dummy load wel 8 ohm blijft
Dat is waarom ik twijfel Douwe
Edit je meet met een scoop Dan moet dat toch betrouwbaar zijn
Staat ook op rms Douwe ?
Edit Spoc meet PP Voltage
Dan klopt er geen reet van
Deel de spanning maar door 1,4 dat is 8 Watt
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
In het prille begin van mijn topic heb ik de diverse spanningen aan de voeding en de versterker eens gemeten.
Vergeleken met de voltages in het originele schema van DHTRob zijn de B+ en B++ in mijn versterker ongeveer 20V hoger.
Wellicht scheelt dit een paar Watt aan de uitgang?
Groet, Bob
Vergeleken met de voltages in het originele schema van DHTRob zijn de B+ en B++ in mijn versterker ongeveer 20V hoger.
Wellicht scheelt dit een paar Watt aan de uitgang?
Groet, Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Niet twijfelen Bert. Het is gewoon U^2/R. Dus 10,5x10,5 gedeeld door 8 en dat maakt 13,78Watt
[/quote]
Eens met Douwe. Als ik de RMS waarde neem dan zou dit betekenen dat de amp ongeveer 7 Watt levert aan 8 ohm. Klinkt realistisch!
Dank je Douwe.
[/quote]
Eens met Douwe. Als ik de RMS waarde neem dan zou dit betekenen dat de amp ongeveer 7 Watt levert aan 8 ohm. Klinkt realistisch!
Dank je Douwe.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Maar 7W is toch te weinig. Is de luidspreker aanpassing wel goed?
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Hi Douwe,
Ik kan niet meer rekenen lijkt het wel (even aan mijn arts vragen of hij de medicatie wat kan verlagen). Met een schone lei beginnen;
10,55^2 / 8 = 13,91 W peak. 13,91 / 1,41 = 9,87 W RMS in 8 ohm
Dat lijkt er meer op.
Ik kan niet meer rekenen lijkt het wel (even aan mijn arts vragen of hij de medicatie wat kan verlagen). Met een schone lei beginnen;
10,55^2 / 8 = 13,91 W peak. 13,91 / 1,41 = 9,87 W RMS in 8 ohm
Dat lijkt er meer op.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Nee, dan kun je inderdaad niet goed rekenen. Je moet het vermogen met 2 delen en niet meer 1,41.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Zou het daar aan liggen Spoc dan moet ik er ook maar langs gaan
10,6 Volt Piek Piek is ruwweg 3.5 Volt RMS
DUS ergens ga jij en ik en ook Douwe verkeerd
Maar laten we dat eerst maar eens uitzoeken waarom we er zo veeel naast zitten
Want normaliter komt er ca 10 Watt uit kan met wind mee en berg af eens 12 Watt zijn
Maar je bent niet gek En je weet denk ook wel wat je doet
Alleen ergens zit er een meet fout
Want met 10.6 VPP zit je ver onder de maat
10.6VPP is in Amplitude 10.2 volt op mijn leugen detector
In RMS is het 3.8 Volt
Als ik met 3.8 volt reken is het u² / R =1.8W
Dus je hebt daar iets wat niet klopt ,
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
ik ga er vanavond weer even goed voor zitten. In ieder geval opnieuw meten. Dan weet / zie ik vast meer.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Nieuwe poging dan maar
input sinus freq 1 kHz, Vrms 1,8 V (max)
output aan 8 Ohm uitgang sinus freq 1kHz, Vrms 7,33
Pmax = (7,33 * 7,33) / 8 = 6,67 W
Meer schijnt er niet in te zitten, ik heb voltage van de toongenerator nog wat verder opengedraaid maar boven de 2 volt neemt de Vrms aan de uitgang niet noemenswaardig meer toe. En de top van de sinus begint dan af te vlakken.
Douwe had het bij het rechte eind. Grid en stop weerstanden zijn in mijn versterker beiden 1KOhm. Dacht niet dat deze invloed hadden op de maximale output maar hier schiet mijn kennis te kort om iets zinnigs over te roepen.
Afijn over de speakers klinkt het lekker.
Groet, Bob
input sinus freq 1 kHz, Vrms 1,8 V (max)
output aan 8 Ohm uitgang sinus freq 1kHz, Vrms 7,33
Pmax = (7,33 * 7,33) / 8 = 6,67 W
Meer schijnt er niet in te zitten, ik heb voltage van de toongenerator nog wat verder opengedraaid maar boven de 2 volt neemt de Vrms aan de uitgang niet noemenswaardig meer toe. En de top van de sinus begint dan af te vlakken.
Douwe had het bij het rechte eind. Grid en stop weerstanden zijn in mijn versterker beiden 1KOhm. Dacht niet dat deze invloed hadden op de maximale output maar hier schiet mijn kennis te kort om iets zinnigs over te roepen.
Afijn over de speakers klinkt het lekker.
Groet, Bob
