Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Moderator: Beheerdersteam
Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Op de zaak staan 2 computerspeakertjes welke het geluid hebben van een aardappel. Het doet zo'n pijn aan je oren dat ik de dingen niet eens meer aanzet. Zullen een tientje hebben gekost.
In het plastic 'kastje' zit een versterkertje en een volumeknopje, het ding werkt op 220 Volt. Draadje naar de PC en je hoort zowaar gekraak en geruis.
Nu blijk ik nog 6 stuks oude Visaton FRS 8 - 8 Ohm drivertjes te hebben liggen. https://www.visaton.de/en/products/driv ... rs-8-8-ohm
Ik denk aan het volgende. Ik trek het mini versterkertje en het volumeknopje uit het plastic mormel.
Ik maak een houten kastje en schroef (per kastje) 3 Visatons erin.
1. Hoeveel liter zal ik dat kastje maken?
2. Ik denk dat een gesloten kastje geen goed idee is. In het plastic ellende ding zit ook een gat. ('Poortje' laten we maar zeggen) Het versterkertje heeft natuurlijk nauwelijks vermogen. Een bas reflex kastje dus. Hoe groot een gat boren? (als poortje)
3. In serie of parallel aan elkaar knopen?
In het plastic 'kastje' zit een versterkertje en een volumeknopje, het ding werkt op 220 Volt. Draadje naar de PC en je hoort zowaar gekraak en geruis.
Nu blijk ik nog 6 stuks oude Visaton FRS 8 - 8 Ohm drivertjes te hebben liggen. https://www.visaton.de/en/products/driv ... rs-8-8-ohm
Ik denk aan het volgende. Ik trek het mini versterkertje en het volumeknopje uit het plastic mormel.
Ik maak een houten kastje en schroef (per kastje) 3 Visatons erin.
1. Hoeveel liter zal ik dat kastje maken?
2. Ik denk dat een gesloten kastje geen goed idee is. In het plastic ellende ding zit ook een gat. ('Poortje' laten we maar zeggen) Het versterkertje heeft natuurlijk nauwelijks vermogen. Een bas reflex kastje dus. Hoe groot een gat boren? (als poortje)
3. In serie of parallel aan elkaar knopen?
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Yep! En knoop er een fatsoenlijk versterkertje aan anders komt het nog niet tot leven 
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Dat zeker, ja. die ingebouwde versterkertjes zijn meestal van een niet al te beste kwaliteit. brakke voeding en onderbemeten trafo.
Een CA versterker zal waarschijnlijk wat te hoog gegrepen zijn voor TS.
Maar misschien heeft www.audiophonics.fr/en een leuke en betaalbare chipversterker hiervoor ?
Een CA versterker zal waarschijnlijk wat te hoog gegrepen zijn voor TS.
Maar misschien heeft www.audiophonics.fr/en een leuke en betaalbare chipversterker hiervoor ?
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Ik ken de kwaliteit niet, maar zoiets? https://www.audiophonics.fr/en/amplifie ... 12224.html Oude 18V@60W laptop voeding er aan en klaar is Klara. Ik zelf hou het meer op het kant en klare spul, b.v. Topping PA3
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Ja, bijvoorbeeld. ik heb natuurlijk ook geen idee hoeveel geld TS hieraan wil gaan besteden, maar als je rekent dat bij die losse print, ook nog aansluitmateriaal, een kastje, en een adapter moet. (en de eventuele gereedschappen om het in het kastje te bouwen.)
kan hij net zo goed iets kant en klaars hiervoor nemen.
kan hij net zo goed iets kant en klaars hiervoor nemen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
maar als het doel is max hergebruik van wat er is (dat is juist leuk toch), dan zou die hit van Meiborg een prima tip zijn. Upgrade naar betere amp kan altijd nog wel. en dan nog wat verzinnen voor die andere 4
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Nee, ik heb er 6 en doe er verder toch niets mee. Daarom dus 3 in een kastje. Zodoende vroeg ik ook of ze parallel of in serie kunnen. Ze zijn oud maar nog goed en in de garage leggen voor de volgende 20 jaar heeft geen zin. Gewoon een klein torentje en klaar. Voor € 50 heb je prima computer speakers en een nieuw versterkertje plus hout en afwerking gaat al meer kosten. Het is voor op de zaak dus enigszins redelijk geluid is al een enorme verbetering.
Ja Pjotr, zoiets kan. Op Ali heb je ze ook met bas en treble voor € 15 en dat werkt vast prima. Op de aardappel zit geen regeling, alleen volume.
Ja Pjotr, zoiets kan. Op Ali heb je ze ook met bas en treble voor € 15 en dat werkt vast prima. Op de aardappel zit geen regeling, alleen volume.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
3 parallel zou te veel van het goede zijn voor de meeste versterkertjes. Misschien twee per kant parallel als max.
Verder is het een leuk speakertje om meer mee te doen; in de needle bijvoorbeeld.
https://www.lautsprechershop.de/hifi/needle_en.htm
Zelf heb ik Visaton SC 8N in gesloten spaanplaten kastjes van zo'n twee liter naast mijn monitor staan. Met een Creek versterkertje er tussen voldoen ze voor mij uitstekend.
Verder is het een leuk speakertje om meer mee te doen; in de needle bijvoorbeeld.
https://www.lautsprechershop.de/hifi/needle_en.htm
Zelf heb ik Visaton SC 8N in gesloten spaanplaten kastjes van zo'n twee liter naast mijn monitor staan. Met een Creek versterkertje er tussen voldoen ze voor mij uitstekend.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Dat lees toch echt niet in de vraag van TS. Meer dat het doel is dat het géén pijn meer aan de oren doet! En de FRS8 een nuttige bestemming krijgen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Als je echt 3 stuks per kast wil gebruiken, kan je proberen er 2 in serie zetten, en de derde daar parallel overheen. Voordat je er een kast omheen bouwt, zou ik dan wel een tijdje testen of het versterkertje niet te warm wordt door de 33% lagere impedantie. En of hij bij een hoger uitgangsvolume niet te snel vervormt.
Wat is eigenlijk de impedantie van het oorspronkelijke luidsprekertje? Staat dat er niet op, of heb je niet een multimeter (deze volstaat al) waarmee je de gelijkstroomweerstand kan meten? En welke chip zit er in de versterker?
Wat is eigenlijk de impedantie van het oorspronkelijke luidsprekertje? Staat dat er niet op, of heb je niet een multimeter (deze volstaat al) waarmee je de gelijkstroomweerstand kan meten? En welke chip zit er in de versterker?
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
€ 14 Euro en ik heb nog een 2A 12 Volt transformatortje.
2 drivers per kastje is ok, 4 zien er nog goed uit. 2 wat minder dus die gaan dan in de bak. Of deze 2 als 'sub-woofer' gebruiken, dat kan ook nog!
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 1032723_17
Geen idee Marp, het is een gegoten aardappel. De enige manier om de ingewanden te onderzoeken is open breken. Maar zoals gezegd, het is een flutdingetje, bedoeld op piepjes te horen, niet om naar te luisteren.
2 drivers per kastje is ok, 4 zien er nog goed uit. 2 wat minder dus die gaan dan in de bak. Of deze 2 als 'sub-woofer' gebruiken, dat kan ook nog!
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 1032723_17
Geen idee Marp, het is een gegoten aardappel. De enige manier om de ingewanden te onderzoeken is open breken. Maar zoals gezegd, het is een flutdingetje, bedoeld op piepjes te horen, niet om naar te luisteren.
Laatst gewijzigd door Sofa op zo 19 nov 2023, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Met dat 2.1-versterkertje kan je mooi 2 stuks FRS voor stereo gebruiken, en de overige 4 (verdeeld over de 2 kasten) op het subkanaal.
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Je kan natuurlijk ook dat kastje van Meiborg 2 keer zo breed maken en dan 2 frs8's er in. Zet je hem verticaal neer met de units boven elkaar.
Ik heb ze zelf nooit gehoord, maar er zijn echt heel veel enthousiaste reacties en ook veel nabouwers. Het heeft zondermeer potentie.
Ik heb ze zelf nooit gehoord, maar er zijn echt heel veel enthousiaste reacties en ook veel nabouwers. Het heeft zondermeer potentie.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Meiborg kastje, ja, prima! 2 FRS8 erin. En dan de 2 wat minder uitziende stuks in een subwoofer kastje.
De score van dit versterkertje is trouwens bijzonder hoog en dat voor € 14!
De score van dit versterkertje is trouwens bijzonder hoog en dat voor € 14!
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Bedoel je 2 per kastje? Dan moet je ze zoals Leo zegt, 2x zo breed maken. Dat wordt dan wel fors naast je monitor. Maar wees gerust, met 1 speakertje per kastje kun je echt wel veel net kabaal maken!
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Een per kant is genoeg en heeft ook meer het effect van een puntbron.Met twee of meer units per kant heb je toch wat meer kans op bundeling en kamfiltereffect. Of je moet gaan filteren.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
+1
Eerlijk gezegd zou ik er ook één per kant gebruiken, en anders wat Leo noemt, maar dan wel alles boven 200 Hz laten weergeven door één unit in een gesloten kastje er tussenin. En dat zo aansluiten:
Eerlijk gezegd zou ik er ook één per kant gebruiken, en anders wat Leo noemt, maar dan wel alles boven 200 Hz laten weergeven door één unit in een gesloten kastje er tussenin. En dat zo aansluiten:
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Zou ik zelf de min en plus van de 'subwoofertjes' van het rechter kanaal net als die in het linker kanaal nog in serie zetten. 
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Van meer FRS8 in een kast gaat de Fs van 120Hz er van niet omlaag! Kan ik toch geen sub noemen. Bovendien stellen je collega's een sub in the house doorgaans niet op prijs. Gewoon eerst lekker dat kastje van Reinder klussen en dan verder zien.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Joh, dat is dan toch zijn keuze, als hij toch liever al zijn units wil inzetten? In dat geval zou ik alleen niet 2 van de 6 drivertjes als laagweergever inzetten, zoals hij zelf aangaf, maar liever 4. En de normale stereo-weergave door slechts door 2 enkele drivers.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Daarnaast kan een bultje rond de 130 Hz ook geen kwaad; geeft wat suggestie van laag.
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Marp: 'Met dat 2.1-versterkertje kan je mooi 2 stuks FRS voor stereo gebruiken, en de overige 4 (verdeeld over de 2 kasten) op het subkanaal'.
Ik heb daar even over zitten nadenken en zou het volgende kunnen doen: de plek waar ze komen is diep dus een kastje met een diepte van 40 cm is geen probleem.
Als ik nou een 'dubbele' Meiborg maak, 2 drivers erin, als subwoofer. In dezelfde kast, maar in een gescheiden deel, komt dan FRS8 nummer 3. Jij noemt dat in jouw tekening het 'kleine kastje'. Driver 3 zit dus aangesloten op het normale L or R stereo kanaal. En de dubble Meiborg op de subwoofer uitgang. Hoe groot moet de ruimte dan zijn van het gesloten kastje met 1 FRS8 erin?
Ik heb daar even over zitten nadenken en zou het volgende kunnen doen: de plek waar ze komen is diep dus een kastje met een diepte van 40 cm is geen probleem.
Als ik nou een 'dubbele' Meiborg maak, 2 drivers erin, als subwoofer. In dezelfde kast, maar in een gescheiden deel, komt dan FRS8 nummer 3. Jij noemt dat in jouw tekening het 'kleine kastje'. Driver 3 zit dus aangesloten op het normale L or R stereo kanaal. En de dubble Meiborg op de subwoofer uitgang. Hoe groot moet de ruimte dan zijn van het gesloten kastje met 1 FRS8 erin?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Meer dan een liter zal niet nodig zijn, en waarschijnlijk kan het met nog wat minder. Dat laatste kan je eventueel bekijken met bijv. Boxsim.
Tot 09:00 uur vandaag voor nog minder, al komt er onder €10,- wel €1,99 aan verzendkosten bij.
