Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

Op de zaak staan 2 computerspeakertjes welke het geluid hebben van een aardappel. Het doet zo'n pijn aan je oren dat ik de dingen niet eens meer aanzet. Zullen een tientje hebben gekost.

In het plastic 'kastje' zit een versterkertje en een volumeknopje, het ding werkt op 220 Volt. Draadje naar de PC en je hoort zowaar gekraak en geruis.

Nu blijk ik nog 6 stuks oude Visaton FRS 8 - 8 Ohm drivertjes te hebben liggen. https://www.visaton.de/en/products/driv ... rs-8-8-ohm

Ik denk aan het volgende. Ik trek het mini versterkertje en het volumeknopje uit het plastic mormel.

Ik maak een houten kastje en schroef (per kastje) 3 Visatons erin.

1. Hoeveel liter zal ik dat kastje maken?
2. Ik denk dat een gesloten kastje geen goed idee is. In het plastic ellende ding zit ook een gat. ('Poortje' laten we maar zeggen) Het versterkertje heeft natuurlijk nauwelijks vermogen. Een bas reflex kastje dus. Hoe groot een gat boren? (als poortje)
3. In serie of parallel aan elkaar knopen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door pappaleo »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Yep! En knoop er een fatsoenlijk versterkertje aan anders komt het nog niet tot leven :sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door ray5150 »

Dat zeker, ja. die ingebouwde versterkertjes zijn meestal van een niet al te beste kwaliteit. brakke voeding en onderbemeten trafo.
Een CA versterker zal waarschijnlijk wat te hoog gegrepen zijn voor TS.
Maar misschien heeft www.audiophonics.fr/en een leuke en betaalbare chipversterker hiervoor ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Ik ken de kwaliteit niet, maar zoiets? https://www.audiophonics.fr/en/amplifie ... 12224.html Oude 18V@60W laptop voeding er aan en klaar is Klara. Ik zelf hou het meer op het kant en klare spul, b.v. Topping PA3
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door ray5150 »

Ja, bijvoorbeeld. ik heb natuurlijk ook geen idee hoeveel geld TS hieraan wil gaan besteden, maar als je rekent dat bij die losse print, ook nog aansluitmateriaal, een kastje, en een adapter moet. (en de eventuele gereedschappen om het in het kastje te bouwen.)
kan hij net zo goed iets kant en klaars hiervoor nemen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Henkjan »

maar als het doel is max hergebruik van wat er is (dat is juist leuk toch), dan zou die hit van Meiborg een prima tip zijn. Upgrade naar betere amp kan altijd nog wel. en dan nog wat verzinnen voor die andere 4
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

Nee, ik heb er 6 en doe er verder toch niets mee. Daarom dus 3 in een kastje. Zodoende vroeg ik ook of ze parallel of in serie kunnen. Ze zijn oud maar nog goed en in de garage leggen voor de volgende 20 jaar heeft geen zin. Gewoon een klein torentje en klaar. Voor € 50 heb je prima computer speakers en een nieuw versterkertje plus hout en afwerking gaat al meer kosten. Het is voor op de zaak dus enigszins redelijk geluid is al een enorme verbetering.

Ja Pjotr, zoiets kan. Op Ali heb je ze ook met bas en treble voor € 15 en dat werkt vast prima. Op de aardappel zit geen regeling, alleen volume.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door richard »

3 parallel zou te veel van het goede zijn voor de meeste versterkertjes. Misschien twee per kant parallel als max.

Verder is het een leuk speakertje om meer mee te doen; in de needle bijvoorbeeld.
https://www.lautsprechershop.de/hifi/needle_en.htm

Zelf heb ik Visaton SC 8N in gesloten spaanplaten kastjes van zo'n twee liter naast mijn monitor staan. Met een Creek versterkertje er tussen voldoen ze voor mij uitstekend.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: zo 19 nov 2023, 17:42
maar als het doel is max hergebruik van wat er is (dat is juist leuk toch), dan zou die hit van Meiborg een prima tip zijn.
Dat lees toch echt niet in de vraag van TS. Meer dat het doel is dat het géén pijn meer aan de oren doet! En de FRS8 een nuttige bestemming krijgen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Marp »

Als je echt 3 stuks per kast wil gebruiken, kan je proberen er 2 in serie zetten, en de derde daar parallel overheen. Voordat je er een kast omheen bouwt, zou ik dan wel een tijdje testen of het versterkertje niet te warm wordt door de 33% lagere impedantie. En of hij bij een hoger uitgangsvolume niet te snel vervormt.

Wat is eigenlijk de impedantie van het oorspronkelijke luidsprekertje? Staat dat er niet op, of heb je niet een multimeter (deze volstaat al) waarmee je de gelijkstroomweerstand kan meten? En welke chip zit er in de versterker?
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

€ 14 Euro en ik heb nog een 2A 12 Volt transformatortje.

2 drivers per kastje is ok, 4 zien er nog goed uit. 2 wat minder dus die gaan dan in de bak. Of deze 2 als 'sub-woofer' gebruiken, dat kan ook nog!

https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 1032723_17

Geen idee Marp, het is een gegoten aardappel. De enige manier om de ingewanden te onderzoeken is open breken. Maar zoals gezegd, het is een flutdingetje, bedoeld op piepjes te horen, niet om naar te luisteren.
Laatst gewijzigd door Sofa op zo 19 nov 2023, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Marp »

Met dat 2.1-versterkertje kan je mooi 2 stuks FRS voor stereo gebruiken, en de overige 4 (verdeeld over de 2 kasten) op het subkanaal.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door pappaleo »

Je kan natuurlijk ook dat kastje van Meiborg 2 keer zo breed maken en dan 2 frs8's er in. Zet je hem verticaal neer met de units boven elkaar.

Ik heb ze zelf nooit gehoord, maar er zijn echt heel veel enthousiaste reacties en ook veel nabouwers. Het heeft zondermeer potentie.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

Meiborg kastje, ja, prima! 2 FRS8 erin. En dan de 2 wat minder uitziende stuks in een subwoofer kastje.

De score van dit versterkertje is trouwens bijzonder hoog en dat voor € 14!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Bedoel je 2 per kastje? Dan moet je ze zoals Leo zegt, 2x zo breed maken. Dat wordt dan wel fors naast je monitor. Maar wees gerust, met 1 speakertje per kastje kun je echt wel veel net kabaal maken!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door richard »

Een per kant is genoeg en heeft ook meer het effect van een puntbron.Met twee of meer units per kant heb je toch wat meer kans op bundeling en kamfiltereffect. Of je moet gaan filteren.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Marp »

+1

Eerlijk gezegd zou ik er ook één per kant gebruiken, en anders wat Leo noemt, maar dan wel alles boven 200 Hz laten weergeven door één unit in een gesloten kastje er tussenin. En dat zo aansluiten:
IMG_20231119_200427.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door richard »

Zou ik zelf de min en plus van de 'subwoofertjes' van het rechter kanaal net als die in het linker kanaal nog in serie zetten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Marp »

shit draadje vergeten* :oops:

* Naar: opabert
:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Pjotr »

Van meer FRS8 in een kast gaat de Fs van 120Hz er van niet omlaag! Kan ik toch geen sub noemen. Bovendien stellen je collega's een sub in the house doorgaans niet op prijs. Gewoon eerst lekker dat kastje van Reinder klussen en dan verder zien.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Marp »

Joh, dat is dan toch zijn keuze, als hij toch liever al zijn units wil inzetten? In dat geval zou ik alleen niet 2 van de 6 drivertjes als laagweergever inzetten, zoals hij zelf aangaf, maar liever 4. En de normale stereo-weergave door slechts door 2 enkele drivers.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door richard »

Daarnaast kan een bultje rond de 130 Hz ook geen kwaad; geeft wat suggestie van laag.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Sofa »

Marp: 'Met dat 2.1-versterkertje kan je mooi 2 stuks FRS voor stereo gebruiken, en de overige 4 (verdeeld over de 2 kasten) op het subkanaal'.

Ik heb daar even over zitten nadenken en zou het volgende kunnen doen: de plek waar ze komen is diep dus een kastje met een diepte van 40 cm is geen probleem.

Als ik nou een 'dubbele' Meiborg maak, 2 drivers erin, als subwoofer. In dezelfde kast, maar in een gescheiden deel, komt dan FRS8 nummer 3. Jij noemt dat in jouw tekening het 'kleine kastje'. Driver 3 zit dus aangesloten op het normale L or R stereo kanaal. En de dubble Meiborg op de subwoofer uitgang. Hoe groot moet de ruimte dan zijn van het gesloten kastje met 1 FRS8 erin?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door Marp »

Meer dan een liter zal niet nodig zijn, en waarschijnlijk kan het met nog wat minder. Dat laatste kan je eventueel bekijken met bijv. Boxsim.

Sofa schreef: zo 19 nov 2023, 19:36
De score van dit versterkertje is trouwens bijzonder hoog en dat voor € 14!
Tot 09:00 uur vandaag voor nog minder, al komt er onder €10,- wel €1,99 aan verzendkosten bij.
Bijlagen
Screenshot 2023-11-30 at 01-40-00 7.9€ 77% OFF ZK TB21 Bluetooth 5.0 Subwoofer Versterkerbord 50W 2 100W 2.1 Kanaal Power Audio Stereo Bass AMP TPA3116D2 - AliExpress.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”