nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Muug »

Wel,
na tien jaar Castle Acoustics Winchester beluisterd te hebben gaan we de komende dagen eens doorsteken naar Apeldoorn, om daar eens een aantrekkelijk geprijsd setje Dali Grand floorstanders te beluisteren. Retourtje van haast 600km, hoe gek moet je zijn? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Pjotr »

Kan je verzekeren dat Dali op zich dat wel de moeite waard is O:) Ben benieuwd!
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door piet1955 »

Indrukwekkende speakers met goede reviews.
Schermafbeelding 2023-11-10 150729.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Henkjan »

Muug schreef: vr 10 nov 2023, 14:48
Retourtje van haast 600km, hoe gek moet je zijn?
in de veel landen wordt dat beschouwd als "redelijk dichtbij" hoor
Vrolijke noot
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
Locatie: Noordwijkerhout

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Vrolijke noot »

Muug schreef: vr 10 nov 2023, 14:48
Wel,
na tien jaar Castle Acoustics Winchester beluisterd te hebben gaan we de komende dagen eens doorsteken naar Apeldoorn, om daar eens een aantrekkelijk geprijsd setje Dali Grand floorstanders te beluisteren. Retourtje van haast 600km, hoe gek moet je zijn? :mrgreen:
ik heb ze gehad
daar ga je vrolijk van worden :goedzo:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Olaf Analogue »

Dat lijken mij hele mooie luidsprekers, ik heb ze zelf ooit op mijn radarscherm gehad maar ik heb ze nooit gehoord.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door rikpost »

Vrolijke noot schreef: vr 10 nov 2023, 17:29
Muug schreef: vr 10 nov 2023, 14:48
Wel,
na tien jaar Castle Acoustics Winchester beluisterd te hebben gaan we de komende dagen eens doorsteken naar Apeldoorn, om daar eens een aantrekkelijk geprijsd setje Dali Grand floorstanders te beluisteren. Retourtje van haast 600km, hoe gek moet je zijn? :mrgreen:
ik heb ze gehad
daar ga je vrolijk van worden :goedzo:
Met zo’n nickname kun je het niet permitteren ergens niet vrolijk van te worden natuurlijk :lol:
Maar gezien de naam en faam van deze luidsprekers zal het wel terecht zijn .
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Muug »

Ik hoop dat ze minstens even helder klinken als de Winchesters, maar vooral van het mid tot laag heb ik grote verwachtingen. De Winchesters gaan wel diep, maar ze verliezen teveel db's in dat laag. Nu, in een luisterkamer van normale grootte, is dat transmissionline principe geen probleem. Maar onze ruimte beneden is 15m op 7m op 3m. Dus onze subwoofer is echt nuttig.
Ik hoop van deze Dali's dat ze op dat vlak beter presteren en dat we die subwoofer kunnen elimineren.
Alleszins drivers genoeg om hoge verwachtingen te hebben.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Olaf Analogue »

Ik weet niet wat hier de status is, maar er staat inmiddels ook een set in het wit op marktplaats voor € 2000,-
Ikzelf vindt ze in houtkleur mooier, maar dat is mijn persoonlijke smaak.
Deze set staat in Uden.

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... d-speakers
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Muug »

Ik heb ze 1000 euro betaald :mrgreen: En drie maand garantie. :goedzo:

Het fineer vooraan op de hoeken is over zijn gehele lengte wel heel licht tot licht aan het loskomen. Zou eens door een handige Houtharry weer mooi gelijmd moeten worden. Maar goed, dat heeft geen impact op het geluid.

Gisterenochtend dus omstreeks half tien richting Apeldoorn gereden. Volgende keer bel ik, dat gaat sneller, me dunkt. :hide: Alle gekheid op een stokje, we zeilden langs alle mogelijke klippen, files en ongevallen, en stonden na een BurgerKing-burger en 255km vlot rijden om 13u15 in de Centrumparking van A'doorn. Arnold Versnel, een man die zijn naam alle eer aan doet, en zijn vrouw beschikken over een pracht van een zaak, en op een prachtig plein gelegen trouwens. Arnold is al iemand die méér dan 24u per dag lijkt te hebben, maar je hoort dat ie eigenlijk nog steeds 3 dagen per week tekort komt. :D Zo heeft hij nog minstens 150 audio-apparaten opzij staan, die ooit eens op marktplaats moeten komen.
Maar voor ons had ie gelukkig alle tijd van de wereld. :goedzo:
Speakers mooi aangesloten op een Accuphase-versterker, idem CD-speler erbij gehaald omdat we nogal gehecht zijn aan ons setje "luister"-cd's.
En we konden beginnen luisteren, met een bakkie of twee erbij. :relax:
Arnold had, nogal wiedes, nog wat te repareren en ging boven rustig zitten knutselen, terwijl wij uit alle macht probeerden om de vitrines met de muziek mee te laten rinkelen.

Anderhalf uur later was het verdict duidelijk: zijn vitrines zitten muurvast! :yeah:

Wat was er de revue gepasseerd: enkele jazz-dingetjes, enkele betonsplijtende songs van Billie Eilish's eerste album, Sunset van Nithin Sawney, ook de eerste TweeMeterSessies-cd heeft enkele nummers gespeeld, waarbij ik toch even tot tranen toe bewogen was (en niet omdat de koffie te heet was), ook de soundtrack van Pi met daarop enkele sublieme elektronische tracks erop mocht een kwartiertje in de cd-speler doorbrengen, Dead Can Dance mocht ook niet ontbreken.

Conclusie: de luidsprekers staan niet enkel als een huis, ze klinken ook als een huis. Maar dan één van het zéér geraffineerde soort.
- het hoog klinkt superhelder doch toch nog aangenaam warm, dankzij de softdome tweeters
- het mid was mooi duideiljk aanwezig, kristalhelder, en Oleta Adams met Rythm of Life was ontroerend mooi. De piano erbij hadden we nog nooit zo mooi gehoord.
- het laag tot erg laag hebben ze tot in Ijsland gevoeld volgens mij. Ze dénken dat het een magmatunnel is, maar wij weten wel beter. :sure:

Eén van de laatste CDs was Phase, van Jack Garratt. Dat eerste nummer is volgens mij en mijn vrouw één van de meest klote muziekstukken om af te spelen. Die muziek is oerend druk, de (héle diepe) bassen en de hele hoge noten knallen in alle richtingen tegelijk, het mid bevat een orkaan aan geluiden en ondertussen zingt Jack ook nog eens. Ook de tweede song is minder gemakkelijk af te spelen dan je zou denken. De Dali's blijven er stoïcijns koel bij en dreunden zonder te verpinken de pannen van het belendende gebouw. Ab-so-lu-fan-tas-tisch. :goeie: :goeie: :goeie:

Om half negen waren we thuis en we hadden hóngerrrrr!
Laatst gewijzigd door Muug op do 16 nov 2023, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door VintageHarry »

Mooi om te lezen! :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Leeuwarden »

Maar heb je ze ook daadwerkelijk gekocht?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Olaf Analogue »

Hij begint zijn verhaal met dat hij ze voor 1000 euro heeft. Dus hij heeft ze gekocht.
Gefeliciteerd Muug. Dat zijn dikke luidsprekers voor het geld. Ik denk dat je daar heel lang plezier aan gaat beleven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Pjotr »

Gefeliciteerd Muug! Leuk om te lezen. Jullie zijn voorlopig wel zoet... ;)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Kappa7 »

Van harte met de nieuwe aanwinst.
Mooi verslag van de aankoop.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Leeuwarden »

Infase schreef: do 16 nov 2023, 16:12
Hij begint zijn verhaal met dat hij ze voor 1000 euro heeft. Dus hij heeft ze gekocht.
Oh ja…. Zware nacht gehad, lag vanochtend pas om 8 uur in bed… O:)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Muug »

Zo,
Ze spelen.
Heb voorlopig wat geprutst om de vier verbindingen verbonden te krijgen.
Alle suggesties om dit mooier en beter te krijgen zijn welkom.
20231116_175724.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door ray5150 »

Een setje banaan stekkers erbij aanschaffen ?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door beijert »

Ach, een beetje diy kan ook.

Een mooie montageplaat met een enkele aansluiting zou niet misstaan. Dan kan je je eigen kabel ook houden zoals bedoeld.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd met de aanschaf :goedzo: mooi dat ze goed bevallen. Heb voor die verbindingen eens printjes getekend, misschien een idee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Pjotr »

Wat is er mis met die aansluitingen die er al zijn? Aan het verbindingskabeltje gewoon aan weerszijden degelijke vergulde bananen solderen. Zo te zien zijn de originele bananen stackable (stapelbaar). Degelijk vergulde banaan pluggen zijn zondemeer uitstekende verbindingen voor speakers. En dat wisten ze bij Dali ook al wel! O:)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Olaf Analogue »

Bovendien blijven ze beter verkoopbaar wanneer ze origineel blijven.
Mocht je ze op een gegeven moment toch willen doorschuiven.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Muug »

Pjotr schreef: do 16 nov 2023, 22:27
Zo te zien zijn de originele bananen stackable (stapelbaar).
Ah, dan heb je al meer ontdekt dan ik. Heb je een referentie?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door Muug »

Infase schreef: do 16 nov 2023, 23:44
Bovendien blijven ze beter verkoopbaar wanneer ze origineel blijven.
Mocht je ze op een gegeven moment toch willen doorschuiven.
Ik hou ze inderdaad liever origineel.
En ja, ooit misschien, als we naar iets kleiners moeten verhuizen of zo, zoals de vorige eigenaars :hide:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: nieuwste aankoop - Dali Grand floorstanders

Bericht door ray5150 »

Muug schreef: vr 17 nov 2023, 11:08
Pjotr schreef: do 16 nov 2023, 22:27
Zo te zien zijn de originele bananen stackable (stapelbaar).
Ah, dan heb je al meer ontdekt dan ik. Heb je een referentie?
Peter bedoeld die banaanstekkers op die foto, daar zitten gaten in waar ook banaanstekkers in passen...
Plaats reactie