Audio en Techniek A15-MKIII

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door AatV »

Petje af voor de achterplaat, ziet er strak uit. :goedzo:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: ma 13 nov 2023, 10:57
clifhanger......
Vertel jij dan eens wat de fout is... :roll: Denk niet dat Ray dat met opzet gedaan heeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Henkjan »

ray maakt er een clifhanger van... we zeggen dat er wat gemist was, maar niet wat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Hint : T9...
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door tigradekat »

Is alleen verkeerd om op de silk screen toch, dat valt mee gelukkig :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk wel raar. De ene footprint klopt wel en de andere niet :think: 2 verschillende voor dezelfde package?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ik zal het even uitleggen.
Foutje bedankt.png
T9 is een BD140, zowel symbool als footprint. een BD139 kan nooit PNP zijn, omdat dit een NPN is.
Echter, heb ik deze destijds BD139 genoemd (waarom weet ik niet meer), en nooit meer aangepast.
Zodoende staan er nu 2 x BD139 aangegeven op de print. waar er in 1 geval dus een BD140 geplaatst moet worden.
31 - Voeding PCB.jpg
Voeding zit grotendeels in elkaar, vanavond BD's selecteren op een zo hoog mogelijke hfe zoals Peter voorschreef.
Voor de koeling van de gelijkrichter diode's gebruik ik voorlopig een stukje hoekprofiel
Het plan is om voor definitief 2 stukjes aluminium op maat te laten maken door FreesKees.
Dat staat toch effe wat netter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: di 14 nov 2023, 9:05
T9 is een BD140, zowel symbool als footprint. een BD139 kan nooit PNP zijn, omdat dit een NPN is.
Echter, heb ik deze destijds BD139 genoemd (waarom weet ik niet meer), en nooit meer aangepast.
Zodoende staan er nu 2 x BD139 aangegeven op de print. waar er in 1 geval dus een BD140 geplaatst moet worden.
Dat maakt toch niks uit? ebc volgorde van beide is hetzelfde. Dan heb je daarmee zitten klooien in de footprint of niet volgens de netlist gewerkt.

[Edit]
Ah, zie het al je hebt hem gespiegeld on de properties :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Nee, hoor. geen van deze 3. alleen de componentwaarde gewijzigd, en nooit meer teruggezet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Dan spookt het in je software :lagge:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Nee, had ik zelf gedaan...

Mogelijke koelblokjes voor de eindtransistoren van de voeding.
Nu heb ik geen idee hoeveel vermogen erdoorheen gaat, dat zal proefondervindelijk vastgesteld moeten worden.
Ik heb eens even een graai in mijn bak met metaal gedaan.
32 - Koelblok 1.jpg
Deze zal in de breedte doorgezaagd moeten worden, ik heb natuurlijk 2 stukken nodig.
33 - Koelblok 2.jpg
Hetzelfde verhaal.
34 - Koelblok 3.jpg
Past net in de kast, qua hoogte. ik heb er 4, maar die zijn eigenlijk gereserveerd voor de CA transistor versterker waar Peter al enige tijd mee bezig is.

Ik denk dat model 1 te licht is qua koelingsvermogen, dus ga ik eerst maar eens proberen om model 2 netjes door te zagen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Zou ze gewoon op hetzelfde profiel zetten als waar de versterker op zit. Het totale verstookte vermogen van versterker + stabilisator blijft gelijk aan wat de versterker zonder stabilisatie verstookt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Mja. dat had ook gekund, ware het niet dat ik al netjes het koelblok in het midden aan de PCB had gekoppeld.
En is dus nu geen ruimte meer is om de voeding erbij te zetten.

Zal een van de komende avonden eens het andere exemplaar erbij pakken om een paar spanning en stroom metingen te doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Vraag je toch vriendelijk of die PCB een stukje op wil schuiven? Volgens mij is er dan prima ruimte voor beide. Heb je ook lekker korte verbindingen tussen beid. Maar i.d.d. eerst maar eens luisteren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Het resultaat van de metingen aan de nog in oude staat verkerende SA20 :

De stuurtrap is 35.5 Volt bij 18.3 mA. (C13, waar peter eerder naar vroeg.)
De eindtrap is 35.8 Volt bij 320 mA.

Metingen zijn gedaan nadat de versterker een kwartiertje onder spanning stond en dus redelijk gestabiliseerd is.
Het koelblok word hierbij redelijk handwarm, een graad of 30 ongeveer.
Metingen zijn alleen gedaan aan de positieve rail.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ik vond tussen mijn spullen nog een klosje wikkeldraad. :D
Welliswaar is deze slechts 0.2 mm, maar de stroom die erdoor gaat lopen is dusdanig klein dat dat wel moet gaan lukken.
Moet alleen een manier verzinnen om dit een beetje netjes om de trafo te wikkelen, het klosje past helaas niet door het trafogat.
35 - Klosje wikkeldraad.jpg
36 - Klosje wikkeldraad.jpg
Zal van het weekend eerst een testje doen met 10 wikkelingen telefoondraad erom, eens kijken hoeveel millivolt dat oplevert.
Dan kan ik uitrekenen hoeveel wikkelingen er nodig zijn om aan de ongeveer 7 Volt te komen zoals Pjotr / Peter eerder in dit topic schreef.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Kappa7 »

De draad even om spoelen op een smal plankje wat wel door het gat kan.
Werkt prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Verfroerhoutjes zijn daar speciaal voor gemaakt! Aan de uiteinden zelf even een holletje of V'tje er uit vijlen/zagen/raspen. Dat vergeten ze steeds :D

Maar als je met de spanningsregelaar alleen de uitgang voedt en die een volt of 7 - 9 lager zet dan de ingang, dan kun je de stuurtrap rechtstreeks vanuit de bufferelco's voeden via de gelijkrichtdioden op de print. Heb je die extra wikkeling niet nodig.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dat is inderdaad een goed idee. ik heb wel van die roerstokjes liggen. :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: vr 17 nov 2023, 10:38
Maar als je met de spanningsregelaar alleen de uitgang voedt en die een volt of 7 - 9 lager zet dan de ingang, dan kun je de stuurtrap rechtstreeks vanuit de bufferelco's voeden via de gelijkrichtdioden op de print. Heb je die extra wikkeling niet nodig.
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, ja. kan ik wel eens mee experimenten. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Ik zou voor de veiligheid wel een 9V zener in serie met een BAV21 o.z.i. over het knooppunt R25/R26 naar de uitgang zetten. Ter bescherming van de gates van de fets. Idem bij R27/R28. Dat begrenst de V_gs en fungeert als zodanig ook als stroom beveiliging.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dat lijkt mij een goede en nuttige suggestie. dank hiervoor. :goedzo:
Ik heb beide types diode niet in huis, maar heb ze op het lijstje gezet voor de volgende bestelling bij EOO.
Dat zal zo begin December zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ik kreeg een berichtje van forumlid Cool, hij had een paar dingen liggen die ik wel kon gebruiken, schreef hij.
37 - Koelblokjes.jpg


2 stuks oude processorkoelers en een defecte ringkerntrafo met ongeveer 0.5 mm2 wikkeldraad erop.
De plastic folie was er al eerder afgehaald, te samen met een stuk draad om een andere trafo aan te passen.

Deze koelers gaan dus gebruikt voor de vermogenstransistoren van de nieuwe voeding.
Wel vond ik de anodisatie aan de kant waar de torren tegen aankomen nogal ruw aanvoelen,
dus eerst met schuurmachine en korrel 120/240 en daarna met de hand en korrel 400 en 800 geschuurd.
Nu is het metaal keurig glad.
39 - Koelblokjes.jpg
En gaatjes boren en daarna draad tappen.
38 - Koelblokjes.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

De koeling van de gelijkricht diode's.
Ik had nog een flink stuk aluminium hoekprofiel met een dikte van ruim 5 mm liggen.
Dus daar maar eens een paar rechthoeken uitgezaagd.
(het andere stukje gaat in de doos met spulletjes voor de andere mono versterker.)
40 - Koelblokjes.jpg
Vervolgens weer het bekende verhaal, vijlen, schuren met 4 oplopende korrels, gaatjes boren, en draad tappen.
En uiteindelijk ziet dat er dan zo uit :
41 - Koelblok Diodes.jpg
42 - Koelblok Diodes.jpg
43 - Koelblok Diodes.jpg
Het koelblokje zit dus ook aan de onderkant met 2 stuks M3 schroefjes vast op de PCB.
Ik vind het zelf zo een redelijke nette oplossing zo.
Enigste (kleine) nadeel is dat de 2 faston aansluitingen tussen koelblok en grote elco's wat lastig bereikbaar zijn, maar met een punttangetje moet dat wel gaan lukken om aan te sluiten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Mooi hoor. Denk trouwens dat die dioden helemaal geen koeling nodig hebben, Hooguit een stripje van 1,5mm plaat. Ja en volgende keer hele platte elco's nemen... Of verder uit elkaar zetten dat kan ook :lol:
Plaats reactie