Composietversterkertje bouwen (long term?)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Ze zitten op zijn kop nu :shock: De crux is wel dat Quality Control het goed kan checken hè :rofl:
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

25% is dacht ik een representatieve steekproef? :mrgreen:
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door maat »

:goedzo: :goedzo: dat ziet er prachtig uit! Netjes allemaal hoor!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

tigradekat schreef: zo 22 okt 2023, 11:50
En de ruisvloer is echt erg laag! Ik hoor alleen een zacht ruisje als ik mijn oor letterlijk tegen de tweeter leg. Mijn Ncores zijn ook zeer ruisarm, maar hier meen ik dat ik nog ietsje beter moet luisteren om de ruis waar te nemen.

Heel erg indrukwekkend Peter, wat je hebt neergezet! :goeie:

Vorder je overigens een beetje met de MKII? Zou vrij ultiem zijn, deze kleintjes op het mid en hoog en de MKII op het laag.... :kwijl:
Om hier nog even op terug te komen. De ruis moet je beoordelen met de ingang laagohmig aangesloten. Met de ingang open luister je naar de ruis van de 25 kohm ingangsweerstand. B.v. een XLR met 2x een 100 ohm metaalfilm weerstandje er in is een goede dummy bron! Of een goede DAC. Dan zul je echt geen ruis meer horen! Ik heb al "klachten" vernomen dat mensen het griezelig vonden dat ze niet meer konden horen dat de versterker aan staat :lol:

M.b.t. tot de MKII. Dat is wel een heel eind maar andere zaken hebben een hogere prioriteit. Het blijft voor mij ook hobby. Bovendien wordt een 400W CA een stuk complexer en wordt nabouwen zonder echt dieper gaande elektronicakennis te risicovol voor de meesten. De CA blinkt vooral uit in rust, finesse en detail. Dat is het meest van belang bij midden en hoog en daar zijn de benodigde vermogens niet al te hoog. Minder in het laag in die mate en waar je juist vermogen nodig hebt. In dat segment wordt nu goed voorzien met Purifi en Nilai als je meer vermogen nodig hebt.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Pjotr schreef: zo 22 okt 2023, 20:55
Om hier nog even op terug te komen. De ruis moet je beoordelen met de ingang laagohmig aangesloten. Met de ingang open luister je naar de ruis van de 25 kohm ingangsweerstand. B.v. een XLR met 2x een 100 ohm metaalfilm weerstandje er in is een goede dummy bron! Of een goede DAC. Dan zul je echt geen ruis meer horen! Ik heb al "klachten" vernomen dat mensen het griezelig vonden dat ze niet meer konden horen dat de versterker aan staat
Mijn observatie is met mijn Bluesound Node II op de ingang. Ik hoor dus de Bluesound DAC blijkbaar, niet de CA
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Kun je testen met zo'n dummyplug met 100 ohm weerstandjes er in.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

47,5 ohm ook goed ga ik van uit? En dan tussen pin 2 en 3? heb geen plug maar kan de weerstandjes er wel tussen fiksen tijdelijk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Mag ook, ergens kleiner dan 470 ohm. Komt niet zo nauw. 1 weerstand tussen 1 en 2 en een weerstand tussen 1 en 3. Pin 1 is de GND. I.p.v. weerstanden mag je ook gewoon draadjes nemen. Maar weerstanden representeren meer een sturende bron.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Pjotr schreef: di 17 okt 2023, 20:51
Dan moet aan de printen zelf gaan solderen. Denk dat ie dan beter de aux wikkeling kan nemen: Klein brugcelletje --> weerstandje van ongeveer 1000 ohm --> LED. Elco is niet nodig.
Dit werkt prima! :goedzo:
IMG20231030200102.jpg
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Oke, de versterker is nu officieel klaar :rock:

Om de uitsparingen voor de volumeknop en netschakelaar te bedekken heb ik een stukje perspex laten snijden. Is redelijk opgelost zo vind ik.
IMG20231113142523.jpg
Tweede puntje van aandacht was het achterpaneel. Wat me buiten de door mij veroorzaakte krassen stoorde, was het gegeven dat "af fabriek" de uitsparing voor de netschakelaar uit het midden zat... Dat kan echt niet. Gelukkig maakt Bulgin joekels van chassis delen, die groot genoeg zijn om de uitsparing zover te verlengen dat de boel weer symmetrisch is :D

Ik heb het achterpaneel meteen maar gespoten, zodat ik van de krassen af ben.
IMG20231113143524.jpg
Ook de binnenkant heb ik nog wat gepimpt: zwart mylar tape om de trafos, en het alu hoekprofiel waar de trafos op gemonteerd zijn ook maar zwart gespoten. 2K lak, dus zonde om weg te gooien :)
IMG20231113142133.jpg
En als laatste 0.6mm alu oxide keramische plaatjes tussen de LM3886 en het koelprofiel, voorzien van mx2 koelpasta.
IMG20231113142140.jpg
Maar eens beginnen aan de luidsprekers O:)
Laatst gewijzigd door tigradekat op ma 20 nov 2023, 10:17, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Mooi hoor! Welke 2K lak heb ij gebruikt? En heb jij er eerst nog washprimer opgezet? Alu spuiten/lakken zonder eerst washprimer vind ik nooit zo'n succes worden.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Dank je Peter!

Ik heb de 2k lak gebruikt van Crop. Eest zelf etsende primer erop want anders waait het er zo weer af idd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door ray5150 »

Nou, dat long term valt ook wel weer mee...nog geen twee maanden...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door John P »

ray5150 schreef: ma 13 nov 2023, 17:04
..nog geen twee maanden.
Ho Ho, het tweaken moet nog beginnen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Shadow »

Laat de koppelstangen maar aanrukken
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

ray5150 schreef: ma 13 nov 2023, 17:04
Nou, dat long term valt ook wel weer mee...nog geen twee maanden...
Let op het vraagteken in de titel :)
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Shadow schreef: ma 13 nov 2023, 19:24
Laat de koppelstangen maar aanrukken
Legusuit? O:)
Laatst gewijzigd door tigradekat op ma 13 nov 2023, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Shadow »

tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

:lol: Ah, ik was nog niet helemaal bij :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

tigradekat schreef: ma 13 nov 2023, 16:24
En als laatste 0.6mm alu oxide keramische plaatjes tussen de LM3886 en het koelprofiel, voorzien van mx2 koelpasta.
Waar heb jij deze dunne plaatjes aluminiumoxide eigenlijk gevonden? Ken ze wel maar ik kan alleen 2mm dik vinden in die maat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door ray5150 »

John P schreef: ma 13 nov 2023, 17:26
ray5150 schreef: ma 13 nov 2023, 17:04
..nog geen twee maanden.
Ho Ho, het tweaken moet nog beginnen.
Dan ben je snel klaar... :relax:
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Pjotr schreef: ma 13 nov 2023, 20:22
tigradekat schreef: ma 13 nov 2023, 16:24
En als laatste 0.6mm alu oxide keramische plaatjes tussen de LM3886 en het koelprofiel, voorzien van mx2 koelpasta.
Waar heb jij deze dunne plaatjes aluminiumoxide eigenlijk gevonden? Ken ze wel maar ik kan alleen 2mm dik vinden in die maat

AliExpress: https://a.aliexpress.com/_EvM2QS1
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Tnx! Mooie vondst, gelijk maar een zak TO264 besteld. Normaliter zijn ze 2mm dik en dat is een beetje zonde qua warmteweerstand bij deze relatief lage spanningen.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Tomenkobus »

Zijn die plaatjes aluminiumoxide ook elektrisch isolerend? Kunnen ze gebruikt worden voor de LM3886T?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door cool »

Ja. Kijk maar op de foto boven......
Plaats reactie