Composietversterkertje bouwen (long term?)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ze zitten op zijn kop nu
De crux is wel dat Quality Control het goed kan checken hè 
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
25% is dacht ik een representatieve steekproef? 
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Om hier nog even op terug te komen. De ruis moet je beoordelen met de ingang laagohmig aangesloten. Met de ingang open luister je naar de ruis van de 25 kohm ingangsweerstand. B.v. een XLR met 2x een 100 ohm metaalfilm weerstandje er in is een goede dummy bron! Of een goede DAC. Dan zul je echt geen ruis meer horen! Ik heb al "klachten" vernomen dat mensen het griezelig vonden dat ze niet meer konden horen dat de versterker aan staattigradekat schreef: ↑zo 22 okt 2023, 11:50En de ruisvloer is echt erg laag! Ik hoor alleen een zacht ruisje als ik mijn oor letterlijk tegen de tweeter leg. Mijn Ncores zijn ook zeer ruisarm, maar hier meen ik dat ik nog ietsje beter moet luisteren om de ruis waar te nemen.
Heel erg indrukwekkend Peter, wat je hebt neergezet!
Vorder je overigens een beetje met de MKII? Zou vrij ultiem zijn, deze kleintjes op het mid en hoog en de MKII op het laag....![]()
M.b.t. tot de MKII. Dat is wel een heel eind maar andere zaken hebben een hogere prioriteit. Het blijft voor mij ook hobby. Bovendien wordt een 400W CA een stuk complexer en wordt nabouwen zonder echt dieper gaande elektronicakennis te risicovol voor de meesten. De CA blinkt vooral uit in rust, finesse en detail. Dat is het meest van belang bij midden en hoog en daar zijn de benodigde vermogens niet al te hoog. Minder in het laag in die mate en waar je juist vermogen nodig hebt. In dat segment wordt nu goed voorzien met Purifi en Nilai als je meer vermogen nodig hebt.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Mijn observatie is met mijn Bluesound Node II op de ingang. Ik hoor dus de Bluesound DAC blijkbaar, niet de CAPjotr schreef: ↑zo 22 okt 2023, 20:55Om hier nog even op terug te komen. De ruis moet je beoordelen met de ingang laagohmig aangesloten. Met de ingang open luister je naar de ruis van de 25 kohm ingangsweerstand. B.v. een XLR met 2x een 100 ohm metaalfilm weerstandje er in is een goede dummy bron! Of een goede DAC. Dan zul je echt geen ruis meer horen! Ik heb al "klachten" vernomen dat mensen het griezelig vonden dat ze niet meer konden horen dat de versterker aan staat
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Kun je testen met zo'n dummyplug met 100 ohm weerstandjes er in.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
47,5 ohm ook goed ga ik van uit? En dan tussen pin 2 en 3? heb geen plug maar kan de weerstandjes er wel tussen fiksen tijdelijk
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Mag ook, ergens kleiner dan 470 ohm. Komt niet zo nauw. 1 weerstand tussen 1 en 2 en een weerstand tussen 1 en 3. Pin 1 is de GND. I.p.v. weerstanden mag je ook gewoon draadjes nemen. Maar weerstanden representeren meer een sturende bron.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Oke, de versterker is nu officieel klaar
Om de uitsparingen voor de volumeknop en netschakelaar te bedekken heb ik een stukje perspex laten snijden. Is redelijk opgelost zo vind ik. Tweede puntje van aandacht was het achterpaneel. Wat me buiten de door mij veroorzaakte krassen stoorde, was het gegeven dat "af fabriek" de uitsparing voor de netschakelaar uit het midden zat... Dat kan echt niet. Gelukkig maakt Bulgin joekels van chassis delen, die groot genoeg zijn om de uitsparing zover te verlengen dat de boel weer symmetrisch is
Ik heb het achterpaneel meteen maar gespoten, zodat ik van de krassen af ben.
Ook de binnenkant heb ik nog wat gepimpt: zwart mylar tape om de trafos, en het alu hoekprofiel waar de trafos op gemonteerd zijn ook maar zwart gespoten. 2K lak, dus zonde om weg te gooien
En als laatste 0.6mm alu oxide keramische plaatjes tussen de LM3886 en het koelprofiel, voorzien van mx2 koelpasta.
Maar eens beginnen aan de luidsprekers
Om de uitsparingen voor de volumeknop en netschakelaar te bedekken heb ik een stukje perspex laten snijden. Is redelijk opgelost zo vind ik. Tweede puntje van aandacht was het achterpaneel. Wat me buiten de door mij veroorzaakte krassen stoorde, was het gegeven dat "af fabriek" de uitsparing voor de netschakelaar uit het midden zat... Dat kan echt niet. Gelukkig maakt Bulgin joekels van chassis delen, die groot genoeg zijn om de uitsparing zover te verlengen dat de boel weer symmetrisch is
Ik heb het achterpaneel meteen maar gespoten, zodat ik van de krassen af ben.
Ook de binnenkant heb ik nog wat gepimpt: zwart mylar tape om de trafos, en het alu hoekprofiel waar de trafos op gemonteerd zijn ook maar zwart gespoten. 2K lak, dus zonde om weg te gooien
En als laatste 0.6mm alu oxide keramische plaatjes tussen de LM3886 en het koelprofiel, voorzien van mx2 koelpasta.
Maar eens beginnen aan de luidsprekers
Laatst gewijzigd door tigradekat op ma 20 nov 2023, 10:17, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Mooi hoor! Welke 2K lak heb ij gebruikt? En heb jij er eerst nog washprimer opgezet? Alu spuiten/lakken zonder eerst washprimer vind ik nooit zo'n succes worden.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Dank je Peter!
Ik heb de 2k lak gebruikt van Crop. Eest zelf etsende primer erop want anders waait het er zo weer af idd.
Ik heb de 2k lak gebruikt van Crop. Eest zelf etsende primer erop want anders waait het er zo weer af idd.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Nou, dat long term valt ook wel weer mee...nog geen twee maanden...
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Laatst gewijzigd door tigradekat op ma 13 nov 2023, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Waar heb jij deze dunne plaatjes aluminiumoxide eigenlijk gevonden? Ken ze wel maar ik kan alleen 2mm dik vinden in die maattigradekat schreef: ↑ma 13 nov 2023, 16:24En als laatste 0.6mm alu oxide keramische plaatjes tussen de LM3886 en het koelprofiel, voorzien van mx2 koelpasta.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Pjotr schreef: ↑ma 13 nov 2023, 20:22Waar heb jij deze dunne plaatjes aluminiumoxide eigenlijk gevonden? Ken ze wel maar ik kan alleen 2mm dik vinden in die maattigradekat schreef: ↑ma 13 nov 2023, 16:24En als laatste 0.6mm alu oxide keramische plaatjes tussen de LM3886 en het koelprofiel, voorzien van mx2 koelpasta.
AliExpress: https://a.aliexpress.com/_EvM2QS1
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Tnx! Mooie vondst, gelijk maar een zak TO264 besteld. Normaliter zijn ze 2mm dik en dat is een beetje zonde qua warmteweerstand bij deze relatief lage spanningen.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Zijn die plaatjes aluminiumoxide ook elektrisch isolerend? Kunnen ze gebruikt worden voor de LM3886T?
