Croonsteentjes?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Croonsteentjes?

Bericht door Jacob »

Deze discussie is op verzoek afgesplitst van: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Toen ik kroonsteentjes als luidsprekerterminal suggereerde kreeg ik de volgende cryptische reactie:
Leeuwarden schreef: ma 06 nov 2023, 9:06
Hoeveel strafpunten is die tip?
Ik vraag me nu af: Wat voor technisch inhoudelijke argumenten zijn er tegen het gebruik van kroonsteentjes ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door ray5150 »

Op zich niet, afgezien van dat het nogal goedkoop eruit ziet. maar dat is geen technisch, maar een esthetisch argument.
Wel zijn er vele soorten kroonstenen. Ze zijn te krijgen tot wel 16 mm2.
https://www.eoo-bv.nl/505-kroonstenen

De beste manier is ook om de draden van beide kanten over de gehele lengte van de kroonsteen door te steken en dan vast te schroeven.
Zo zit iedere draad met 2 schroeven over de gehele lengte geklemd.

Maar persoonlijk vind ik het netter om de draden in de lengte in elkaar te twisten, te solderen en een krimpkousje in rood of zwart erover.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Jacob »

Bedankt voor je reactie.
Ik wil nog opmerken dat je de draadeinden beslist niet mag vertinnen voor je ze vastschroeft.
Wat het esthetisch argument betreft: ik plaats de teminals meestal aan de achterzijde, uit het zicht.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Shadow »

Even voor de duidelijkheid, soepel draad mag gewoon niet onder schroefklemmen, vertind of niet. Dan hoort er eerst een adereindhuls op gekrompen te worden. Massief koper mag direct onder schroefklemmen. Er zijn uitzonderingen met speciale WAGO of Phoenix klemmen waar wel soepel draad in kan, maar dat zijn meestal klemmen met verende contacten die ontlast kunnen worden waarna het draad erin gestoken kan worden, of verwijderd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Leeuwarden »

Dat was mijn punt. Het ging over luidsprekerterminals. Daar gebruik je domweg geen kroonsteentje voor. Al was het maar omdat de draden die dat kroonsteentje verbind niet fysiek mogen worden belast.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Leeuwarden »

Shadow schreef: vr 10 nov 2023, 13:33
Even voor de duidelijkheid, soepel draad mag gewoon niet onder schroefklemmen, vertind of niet. Dan hoort er eerst een adereindhuls op gekrompen te worden. Massief koper mag direct onder schroefklemmen. Er zijn uitzonderingen met speciale WAGO of Phoenix klemmen waar wel soepel draad in kan, maar dat zijn meestal klemmen met verende contacten die ontlast kunnen worden waarna het draad erin gestoken kan worden, of verwijderd.
En hoe zit dat dan met veel gebruikte print kroonsteentjes?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Pjotr »

Stop jij die dan in speakers? Maar die printdingen hebben meestal een kooiconstructie i.p.v. alleen een schroefje. Overigens als je filter condensatoren en spoelen in kroonsteentjes vast zet loop je de kans dat de dunne stugge draad naast het schroefje belandt en je een rammelende verbinding hebt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 10 nov 2023, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Leeuwarden »

Nee die stop ik niet in mijn speakers maar op de voedingen in mijn buizenproject zit de wereld aan print kroonsteentjes. Is volgens mij ook niet ongebruikelijk.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Jacob »

Shadow schreef: vr 10 nov 2023, 13:33
Even voor de duidelijkheid, soepel draad mag gewoon niet onder schroefklemmen, vertind of niet. Dan hoort er eerst een adereindhuls op gekrompen te worden. Massief koper mag direct onder schroefklemmen. Er zijn uitzonderingen met speciale WAGO of Phoenix klemmen waar wel soepel draad in kan, maar dat zijn meestal klemmen met verende contacten die ontlast kunnen worden waarna het draad erin gestoken kan worden, of verwijderd.
Een lamp ik de draden aansluit op het kroonsteentje in een centraaldoos heeft ook soepel draad. Waarom mag het daar wel ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Pjotr »

Daar moet het zelfs soepel litze zijn! Maarrrrrrrrrr................ adereindehulsjes verplicht!
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Jacob »

Leeuwarden schreef: vr 10 nov 2023, 13:35
Dat was mijn punt. Het ging over luidsprekerterminals. Daar gebruik je domweg geen kroonsteentje voor. Al was het maar omdat de draden die dat kroonsteentje verbind niet fysiek mogen worden belast.
Dat je de verbinding fysiek niet mag belasten vind ik een legaal argument. Ik heb tot nu toe alleen nog maar vloerstaanders gebouwd en als je dan de terminals onderop, vlakbij de vloer, plaatst is dit verder geen probleem. Als de terminals niet bij de vloer zitten moet je inderdaad een kabelclip toevoegen. Dit lijkt mij common sense.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: vr 10 nov 2023, 13:44
Stop jij die dan in speakers? Maar die printdingen hebben meestal een kooiconstructie i.p.v. alleen een schroefje.
Inderdaad, maakt dat adereindhulsjes overbodig of nog steeds wenselijk om wel te gebruiken?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Croonsteentjes?

Bericht door SSassen »

Zei er iemand 'kroonsteentjes'?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Leeuwarden »

Ja, kroonsteentjes, Sander…
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Croonsteentjes?

Bericht door SSassen »

Jij hebt de zeep en een emmer water al klaarstaan toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Pjotr »

Ho, ho, Croon heeft een hele staat van dienst hoor in de elektrotechniek: https://cstories.nl/companies/croon-elektrotechniek/ Of die stenen verbinders door hen zijn uitgevonden wordt nergens vermeld.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Jacob »

Wie heeft een nieuw topic van een paar losse opmerkingen gemaakt ? Ik niet, maar mijn naam staat er wel boven als TS. Dit lijkt mij niet te kloppen.
Kan ik zelf als TS ook opmerkingen verwijderen of er een nieuw topic van maken ?

Hoewel dit het kabel forum is zal ik jullie mijn budget tip over kabels besparen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef: vr 10 nov 2023, 16:26
Jij hebt de zeep en een emmer water al klaarstaan toch?
Altijd! Neem je je overtollige buizen versterkers mee, kan ik daar mooi even mee spelen terwijl jij de ramen doet… 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Croonsteentjes?

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef: vr 10 nov 2023, 16:13
Zei er iemand 'kroonsteentjes'?
Neen, iemand hier heeft besloten dat het croonsteentjes zijn...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Overhaulin'; Klassieke 3 weg

Bericht door Leeuwarden »

Leeuwarden schreef: vr 10 nov 2023, 15:53
Pjotr schreef: vr 10 nov 2023, 13:44
Stop jij die dan in speakers? Maar die printdingen hebben meestal een kooiconstructie i.p.v. alleen een schroefje.
Inderdaad, maakt dat adereindhulsjes overbodig of nog steeds wenselijk om wel te gebruiken?
Hier ben ik nog steeds benieuwd naar…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Pjotr »

Op welke vraag wil je het antwoord?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Leeuwarden »

Of je adereindhulzen moet gebruiken bij print kroonsteentjes met kooiconstructie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Pjotr »

Nee. Maar beter van wel.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Leeuwarden »

Dank. Dan toch maar eens zo’n tang aanschaffen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Croonsteentjes?

Bericht door ray5150 »

Plaats reactie