Deze discussie is op verzoek afgesplitst van:Overhaulin'; Klassieke 3 weg
Toen ik kroonsteentjes als luidsprekerterminal suggereerde kreeg ik de volgende cryptische reactie:
Op zich niet, afgezien van dat het nogal goedkoop eruit ziet. maar dat is geen technisch, maar een esthetisch argument.
Wel zijn er vele soorten kroonstenen. Ze zijn te krijgen tot wel 16 mm2. https://www.eoo-bv.nl/505-kroonstenen
De beste manier is ook om de draden van beide kanten over de gehele lengte van de kroonsteen door te steken en dan vast te schroeven.
Zo zit iedere draad met 2 schroeven over de gehele lengte geklemd.
Maar persoonlijk vind ik het netter om de draden in de lengte in elkaar te twisten, te solderen en een krimpkousje in rood of zwart erover.
Bedankt voor je reactie.
Ik wil nog opmerken dat je de draadeinden beslist niet mag vertinnen voor je ze vastschroeft.
Wat het esthetisch argument betreft: ik plaats de teminals meestal aan de achterzijde, uit het zicht.
Even voor de duidelijkheid, soepel draad mag gewoon niet onder schroefklemmen, vertind of niet. Dan hoort er eerst een adereindhuls op gekrompen te worden. Massief koper mag direct onder schroefklemmen. Er zijn uitzonderingen met speciale WAGO of Phoenix klemmen waar wel soepel draad in kan, maar dat zijn meestal klemmen met verende contacten die ontlast kunnen worden waarna het draad erin gestoken kan worden, of verwijderd.
Dat was mijn punt. Het ging over luidsprekerterminals. Daar gebruik je domweg geen kroonsteentje voor. Al was het maar omdat de draden die dat kroonsteentje verbind niet fysiek mogen worden belast.
Even voor de duidelijkheid, soepel draad mag gewoon niet onder schroefklemmen, vertind of niet. Dan hoort er eerst een adereindhuls op gekrompen te worden. Massief koper mag direct onder schroefklemmen. Er zijn uitzonderingen met speciale WAGO of Phoenix klemmen waar wel soepel draad in kan, maar dat zijn meestal klemmen met verende contacten die ontlast kunnen worden waarna het draad erin gestoken kan worden, of verwijderd.
En hoe zit dat dan met veel gebruikte print kroonsteentjes?
Stop jij die dan in speakers? Maar die printdingen hebben meestal een kooiconstructie i.p.v. alleen een schroefje. Overigens als je filter condensatoren en spoelen in kroonsteentjes vast zet loop je de kans dat de dunne stugge draad naast het schroefje belandt en je een rammelende verbinding hebt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 10 nov 2023, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee die stop ik niet in mijn speakers maar op de voedingen in mijn buizenproject zit de wereld aan print kroonsteentjes. Is volgens mij ook niet ongebruikelijk.
Even voor de duidelijkheid, soepel draad mag gewoon niet onder schroefklemmen, vertind of niet. Dan hoort er eerst een adereindhuls op gekrompen te worden. Massief koper mag direct onder schroefklemmen. Er zijn uitzonderingen met speciale WAGO of Phoenix klemmen waar wel soepel draad in kan, maar dat zijn meestal klemmen met verende contacten die ontlast kunnen worden waarna het draad erin gestoken kan worden, of verwijderd.
Een lamp ik de draden aansluit op het kroonsteentje in een centraaldoos heeft ook soepel draad. Waarom mag het daar wel ?
Dat was mijn punt. Het ging over luidsprekerterminals. Daar gebruik je domweg geen kroonsteentje voor. Al was het maar omdat de draden die dat kroonsteentje verbind niet fysiek mogen worden belast.
Dat je de verbinding fysiek niet mag belasten vind ik een legaal argument. Ik heb tot nu toe alleen nog maar vloerstaanders gebouwd en als je dan de terminals onderop, vlakbij de vloer, plaatst is dit verder geen probleem. Als de terminals niet bij de vloer zitten moet je inderdaad een kabelclip toevoegen. Dit lijkt mij common sense.
Wie heeft een nieuw topic van een paar losse opmerkingen gemaakt ? Ik niet, maar mijn naam staat er wel boven als TS. Dit lijkt mij niet te kloppen.
Kan ik zelf als TS ook opmerkingen verwijderen of er een nieuw topic van maken ?
Hoewel dit het kabel forum is zal ik jullie mijn budget tip over kabels besparen.