TS2019-PP80

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TS2019-PP80

Bericht door ray5150 »

Duidelijk, Peter. ik vermoedde al zoiets.

Ik lees ook dat er 330uF elco's zijn gebruikt in plaats van 220 uF.
Zou dat er mee te maken kunnen hebben ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TS2019-PP80

Bericht door Pjotr »

Dat kan de druppel zijn maar dan is de zekering wel erg krap bemeten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: vr 10 nov 2023, 10:20
Met welke temperatuur soldeert Jan ? het ziet er niet echt lekker gevloeid uit.
Jan soldeert op 350-370 graden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Het probleem met de foto’s van het slechte soldeerwerk is dat ik heb na gesoldeerd op een plek waar slecht licht was en op een super krap bemeten tafeltje. Het is geen excuus maar wel een gevolg.
En het is best grappig dat het soldeerwerk opvalt (terecht overigens) maar dat niemand heeft gezien dat ik ook nog iets vergeten was om te solderen. Inderdaad, een van de punten van de zekering houder.

Deze bouwpakketje bouwer fröbelt lekker verder. Komt vanzelf goed. Ja toch?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: TS2019-PP80

Bericht door timpert »

Natuurlijk komt het goed! Ik zat ook te letten op de oriëntatie van diodes etc, maar volgens mij zit dat allemaal wel Ok.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TS2019-PP80

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef: vr 10 nov 2023, 13:26
ray5150 schreef: vr 10 nov 2023, 10:20
Met welke temperatuur soldeert Jan ? het ziet er niet echt lekker gevloeid uit.
Jan soldeert op 350-370 graden.
Lijkt me toch wel een goede temperatuur voor een dubbelzijdige PCB.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Eindelijk even tijd om de eerder deze week binnengekomen zekeringen te proberen. En met succes, beide voedingen laten de zekeringen heel…
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Henkjan »

zie je nou wel dat zekeringen een grote invloed op de klank hebben :rofl:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: wo 07 dec 2022, 21:48
Tja, of het sneller of langzamer stuk gaat... Ze gaan i.i.g. niet door ESD stuk wanneer ze in de print gesoldeerd zitten en voorzien zijn van de benodigde weerstanden en de 2 zenerdioden op de gate. Ze zijn alleen kwetsbaar zo los in het wild. Pas dan op voor statische elektriciteit en laat ze dan ook in het ESD-veilige zakje zitten. Werk i.i.g. op een ESD veilige ondergrond. Hoeft niet per se een ESD mat te zijn, kan ook b.v. stuk blank triplex zijn. Soldeer eerst de overige componenten op de print en als laatste de fet. Soldeer dan eerst de source, dan de drain en als laatste de gate. Moet goed gaan.
Kiekeboe!

Vandaag volgens bovenstaande methode de DN2540 erin gesoldeerd. Het is nu tijd om wat draadjes tussen de verschillende pcb's te fabrieken.

En dan moeten er ook nog buizen worden gekocht uiteindelijk...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Henkjan schreef: za 18 nov 2023, 1:22
zie je nou wel dat zekeringen een grote invloed op de klank hebben :rofl:
Gezien de versterker nog niet speelt, is dit wat voorbarig...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Vraag aan Erwin, elpeewee, ik begrijp dat er een nieuwe voeding voor deze versterker is ontwikkeld. Da’s mooi en jammer tegelijk want de voeding van de mijne is up and running. Wat is verstandig: gewoon de oude voeding gaan gebruiken want een nieuwe bouwen kan altijd nog of maar even slikken en een nieuwe bouwen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Zo, ook hier weer de draad opgepakt en spontaan wat draadjes gesoldeerd…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Goed, nog drie draadjes solderen en dan kan het ding worden opgestart zonder in eerste instantie gebruik te maken van toevoeging van de fasedraaier.
Neem aan dat mijn Academy Audio pre een "true balanced" signaal levert du dat kan de XLR aansluiting erop. Die Academy Audio zet het signaal om naar gebalanceerd via twee opa1632 opamps.

Volgende stap is dan buizen aanschaffen. Ik kwam er zelf niet uit welke. Heb ooit de voorloper van deze versterker gebouwd en die met KT120's uitgerust. Dus nu liefst wat anders proberen. Van alles gelezen over KT88's, EL34's en KT150's. Uiteindelijk het dilemma voorgelegd aan Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, en haar de keuze laten maken. Zij bleek genadeloos in haar oordeel en heeft een keuze gemaakt puur op uiterlijk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TS2019-PP80

Bericht door Shadow »

KT90 kan ook nog!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Haar keuze is gemaakt, Joram, ik sta met de rug tegen de muur wat dat betreft...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TS2019-PP80

Bericht door Shadow »

Weerloos... :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Totaal verblind door haar overrompelende schoonheid…
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: TS2019-PP80

Bericht door FR_Aad »

Qua uiterlijk hoop ik op de KT88 :rock:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: TS2019-PP80

Bericht door pvanlingen »

Ja prachtig zo'n KT88 maar ik zou toch ook wel eens een foto van Jan zijn vrouw willen zien.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TS2019-PP80

Bericht door Shadow »

FR_Aad schreef: zo 09 mar 2025, 18:58
Qua uiterlijk hoop ik op de KT88 :rock:
Qua geluid ook hoor :rock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Kappa7 »

Kwa geluid en looks zou ik echt voor de KT150 gaan.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Kappa, ik heb me helemaal suf gelezen over de verschillen tussen 88-120 en 150. Wat maakt dat jij de 150 naar voren schuift, los van de looks?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TS2019-PP80

Bericht door Shadow »

Meer headroom, maar het zicht is smaak en die verschillen nogal merk ik...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Barry2001 »

Iets meer power met KT150, klopt. Wat ook een issue kan zijn is verkrijgbaarheid, KT88 is wat couranter in verschillende merken. Paar jaar in de woonkamer gehad, KT88, merkte dat vooral in triode schakeling het erg lekker klonk. Heb qua klank geen vergelijking met KT120/150. Vraag me af of die er is, maar geen ervaring mee dus. Ja en looks is persoonlijk natuurlijk.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Meer headroom kan heel prettig zijn qua weergave. Wat ik lees over verschil tussen 120 en 150 is dat de 120 wat scherper kan zijn dan de 150. Ik zou graag de mening van een ervaringsdeskundige eens horen. Beide zijn alleen van Tung Sol verkrijgbaar of je moet eens chip met centen mee brengen en dan heeft PS Vane ook nog een KT150 in het programma. De KT88 kan je in zoveel smaken krijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Uiteindelijk is het prijsverschil tussen de aanschaf van 4 buizen zo’n 100-150 euro duurder of goedkoper. Aangezien ze een flinke tijd mee zouden moeten gaan mag dat geen reden zijn qua keuze.
Plaats reactie