Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Shocking update)

Bericht door Shadow »

Olaf Markus schreef: wo 25 okt 2023, 8:22
De media pc is inderdaad nog steeds in gebruik.
Met de software van Jriver (Mediacenter 31.0) maak ik doormiddel van Asio een directe verbinding met de dac
Volume wordt dus op de versterker geregeld, er is dus verder geen softwarematige beïnvloeding.

Streamen en nassen doe ik niet. Na gebruik gaat alles stroomloos.
Ik lees dat de
Volume control with an encoder that communicates with the four digital high precision Analog Devices potentiometers
Dat zijn waarschijnlijk de MAX5440, mooie specs, hoeveel stappen heeft je regeling>? 32? Of misschien als de gain aanpasbaar is de DS4420, daar zijn ze wat vager over...Analog Devices is er niet duidelijk over iig en bij Audio Analogue zie ik geen schema op de site.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

De gain is niet aanpasbaar. Het aantal stappen weet ik niet.
De steilheid van de curve waarmee het volume oploopt is wel aan te passen

Ik heb zelf ook gezocht naar een schema, maar die vinden zit er in dit geval helaas niet in
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

P_20231026_085740.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik had heel die achterwand al bekleed met akupanel hoor, dit is wel heel steriel Olaf... :think:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Tip: tafel vervangen door poef of, heel modern, hocker. Wil je ook nog een tip over je ravissant sexy panterslofjes? 8)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Leeuwarden schreef: do 26 okt 2023, 11:27
Wil je ook nog een tip over je ravissant sexy panterslofjes? 8)

Nee, daar ben ik teveel aan gehecht. :mrgreen:
Leeuwarden

:lol:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Shadow schreef: do 26 okt 2023, 11:24
Ik had heel die achterwand al bekleed met akupanel hoor, dit is wel heel steriel Olaf... :think:
+1. Hier valt in akoestiek veel te verbeteren, denk ik. Met een andere versterker een ander geluid, mee eens, maar hier doet m.i. akoestiek nog veel meer. Probeer het anders eens met wat isolatie materiaal los opgesteld/aangebracht, voordat je definitieve veranderingen aanbrengt. Denk dat je versteld zult staan.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

akoestiek aanpakken is inderdaad de Heilige Graal. Voordat ik dit alles aangebracht had was het echt niet fijn luisteren.
Het kleed is 3 cm dik en heeft veel massa. De panelen zijn zeer goed dempent. En de gordijnen zijn zwaar.
Achter de gordijnen bevindt zich gesloten luxaflex. Wat ook weer geluidsgolven breekt.

Voor dit alles was zelfs met elkaar praten een ramp. Nu hoor je het gewoon stil worden wanneer je de huiskamer binnen loopt

Ik adviseer ook altijd in de kringen om mij heen om eerst de akoestiek aan te pakken alvorens steeds maar gefrustreerd andere audio spullen in huis te halen.
Je kunt pas echt oordelen wat je in huis hebt als de akoestiek op orde is.

Akoestiek aanpakken brengt beduidend meer dan andere apparatuur.
Bijlagen
P_20231026_133206.jpg
P_20231026_133157.jpg
P_20231026_132831.jpg
P_20231026_132814.jpg
P_20231026_132809.jpg
P_20231026_132804.jpg
P_20231026_132800.jpg
P_20231026_133356.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De eerdere foto's deden me vermoeden dat er veel minder aan was gedaan, maar je bent er wel degelijk serieus mee bezig geweest :goedzo: Heb niks gezegd, veel luisterplezier :D
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De bouw van de panelen, nu twee jaar geleden.
1 (2).jpg
1 (3).jpg
1 (4).jpg
1 (1).jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Barry2001 schreef: do 26 okt 2023, 13:53
De eerdere foto's deden me vermoeden dat er veel minder aan was gedaan, maar je bent er wel degelijk serieus mee bezig geweest :goedzo: Heb niks gezegd, veel luisterplezier :D
In mijn ervaring is het ook mogelijk om op een gegeven moment te veel demping aan te brengen, dat heb ik een keer in mijn huiskamer in Arnhem gehad, met het weghalen van een deel ervan knapte de weergave toen op.
In dit huis heb ik er veel tijd en energie in gestoken om hier zo goed mogelijk een balans in te vinden, ik heb de indruk dat dit aardig gelukt is zo, ik luister met veel plezier, ik krijg een mooie projectie van de soundstage en ik hoor geen opvallend storende reflecties, ga je echt meten dan zou er misschien nog een paar procent te halen zijn, maar wat ik eerder aangaf streef ik geen meet-technisch perfecte situatie na, mijn oren zijn het doorslaggevende meet instrument, daar zal ik het mee moeten doen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Leuk om er zo mee bezig te zijn, heb dezelfde ervaring. Heb het hier ook niet gemeten, maar op gehoor aangebracht. Als ik nog eens een keer tijd teveel heb zou ik me ook wel eens in het meten willen verdiepen, en dit uit voeren. Maar als ik demo's op DAE beluister denk ik best vaak, dat speel ik er thuis zeker uit. Ik gebruik Akupanels (toen nog in Zweden gekocht, nieuw en speciaal, nu heeft elk bouwmarkt ze) met Metisse erachter. Verder aan enkele wanden een soort van wissellijst met foto op canvas erin, ook met Metisse erachter. Ook hier dus de oren als doorslaggevend :D
Ook bij DAE zie je bij de betere demo's, zoals Magico, dat er ruim aandacht aan akoestiek is besteed. Verder denk ik ook dat je gehoor veranderd met ouder worden, had 1,5 jaar geleden een stevige oorontsteking waarna mijn gehoor is gemeten, met name hoog wordt minder helaas.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Akupanels vind ik mooi spul.
Of dit was er twee jaar geleden nog niet, Of ik wist het niet. anders had ik dat toen gebruikt.
Walt

Bericht door Walt »

Ik zou trouwens je bank wat naar voren trekken, je oren zitten nu vlak bij de achterwand, dat is doorgaans niet optimaal. Die salon tafel zou je ook kunnen weghalen, die geeft nu een keiharde eerste reflectie zo te zien precies op je oren… Anders zo’n hip setje van 2 of 3 klein en in verschillende hoogtes.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dit klopt allemaal Walter, hetzelfde geldt trouwens voor reflecties op het tv-scherm.
Punt is alleen dat het wel gewoon een huiskamer moet blijven, zoals ik eerder aangaf streef ik geen 100% meettechnische perfectie na, wat ik nastreef is lekker muziek luisteren op een goed klinkende set, en ik ben bereid geweest om de akoestiek aan te passen in een accepteerbare vorm.
Ik wil wel dat het een huiskamer blijft, en geen luisterstudio wordt, dat ik daarvoor de laatste losse procenten laat liggen dat is dan maar zo.
90% goed is een hele prettige manier van luisteren en houdt alles haalbaar, betaalbaar en acceptabel. geen luisterstudio, geen kabels van duizenden euro's die zo dik en stijf zijn met de bijbehorende super stekker blokken dat meteen je audioset een meter verder van de muur af moet staan, geen meubels en luidsprekers ergens midden in de huiskamer en geen sjoelschijfjes en zandzakjes.

Gewoon lekker het schip in het midden , voor een net bedrag mooie spullen en lekker achterover hangen en genieten....
Robbie

Bericht door Robbie »

Hallo Olaf en Walt,

Wij hebben soortgelijke situatie met een flinke salontafel met glazen blad en net als bij Olaf de TV tussen de luidsprekers.
De ervaring is dat de TV meer zorgt voor verstoring van het geluidsbeeld dan de tafel en dat had ik niet verwacht.
Een kleed over de TV helpt inderdaad heel veel en het geluidsbeeld wordt daardoor veel preciezer.
Voorheen was ik niet tevreden over van het stereobeeld (wel groot, maar niet precies) en verdacht de fase van mijn speakers.
Sinds het dikke kleed over de TV zijn mijn twijfels verleden tijd, dat kleed scheelt meer dan een flinke investering in apparatuur.
Op de glazen tafel leg ik wat kussens ivm reflecties, maar dat helpt veel minder, opmerking is wel, dat mijn speakers B&G tweeters hebben die verticaal behoorlijk bundelen waardoor de tafel dus minder reflecteert (maar dat heb ik later dus bedacht).

Succes,
Rob.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Robbie schreef: vr 27 okt 2023, 10:01
Hallo Olaf en Walt,

Wij hebben soortgelijke situatie met een flinke salontafel met glazen blad en net als bij Olaf de TV tussen de luidsprekers.
De ervaring is dat de TV meer zorgt voor verstoring van het geluidsbeeld dan de tafel en dat had ik niet verwacht.
Een kleed over de TV helpt inderdaad heel veel en het geluidsbeeld wordt daardoor veel preciezer.
Voorheen was ik niet tevreden over van het stereobeeld (wel groot, maar niet precies) en verdacht de fase van mijn speakers.
Sinds het dikke kleed over de TV zijn mijn twijfels verleden tijd, dat kleed scheelt meer dan een flinke investering in apparatuur.
Op de glazen tafel leg ik wat kussens ivm reflecties, maar dat helpt veel minder, opmerking is wel, dat mijn speakers B&G tweeters hebben die verticaal behoorlijk bundelen waardoor de tafel dus minder reflecteert (maar dat heb ik later dus bedacht).

Succes,
Rob.
Hoi Rob

Dat klopt ook helemaal hoor. Ik gaf dat zelf ook aan.
In Arnhem ging ik zelfs zo ver dat ik de tv buiten de huiskamer neer zette als ik ging luisteren.
Tegenwoordig echter stel ik mezelf dik tevreden met 90% goed.
Dat houd alles haalbaar, betaalbaar en handelbaar.
Het punt is dat het altijd beter kan, en dat kan je mee slepen in een oneindige zoektocht naar iets wat er niet is (100% perfectie)

In die zoektocht gaat er mega veel geld en energie verloren en wordt er geen seconde meer muziek geluisterd of genoten.
Het constante fout zoeken is het enige wat er overblijft.
Shadow

Bericht door Shadow »

Maar dat dekentje over de tv is wel een goeie en goedkope!
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat is ook zo. Punt is alleen dat ik ook heel veel muziek-video materiaal heb en dat ook zeer geregeld op zet.
Want dat is mijn punt ook een beetje. Ik wil dat het goed klinkt, maar muziek en video blijft bij mij wel entertainment.
Gewoon goed is goed genoeg bij mij, dan kan ik lekker genieten van wat ik heb.
Leeuwarden

Uiteindelijk is dat waar het om gaat…
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Olaf Markus schreef: vr 27 okt 2023, 11:00
Dat is ook zo. Punt is alleen dat ik ook heel veel muziek-video materiaal heb en dat ook zeer geregeld op zet.
Want dat is mijn punt ook een beetje. Ik wil dat het goed klinkt, maar muziek en video blijft bij mij wel entertainment.
Gezonde insteek hoor, het is zo te lezen nu al weer een grote stap geweest in de weergave zonder daarmee gelijk de hele kamer te moeten verbouwen.
Lijkt me een goede upgrade die nog eens heel betaalbaar is gebleken.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Shadow schreef: vr 27 okt 2023, 10:53
Maar dat dekentje over de tv is wel een goeie en goedkope!
Vooruit dan maar :-({|=
P_20231027_120429.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat wordt dan een beamer :)
Plaats reactie